بازدید 44091
تابناک اقتصادی در گفتگو با عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی بررسی کرد؛

چرا مردم از چراغ سبز دولت برای سرمایه گذاری در ETF و خرید سهام دولت استقبال نکردند؟

عباس معمارنژاد معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد که در برنامه شب گذشته گفتگوی ویژه خبری شرکت کرده بود، گفت: از ۱۴ اردیبهشت تاکنون معادل یک‌ونیم میلیون نفر از مردم در این صندوق‌ها پذیره‌نویسی کرده‌اند که امیدوار هستیم در مدت زمان باقی مانده به هدف ۸ میلیون استقبال از این صندوق‌ها برسد.
کد خبر: ۹۷۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 20 May 2020

چرا مردم از چراغ سبز دولت برای سرمایه گذاری در ETF و خرید سهام دولت استقبال نکردند؟

در مورخه 14 اردیبهشت ماه سال جاری بود که نخستین دوره واگذاری سهام شرکت های دولتی از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آغاز و آخرین مهلت فروش این صندوق ها در پایان روز 31 اردیبهشت ماه اعلام شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، این اولین صندوق ETF دولت بود که با نام صندوق سرمایه گذاری قابل معامله واسطه گری های مالی شناخته می شد. دلیل این نامگذاری سهامی بود که در داخل این صندوق جهت فروش قرار گرفته بود. این صندوق شامل سهام باقیمانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت بود.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد طی مصاحبه ای گفت: ارزش این صندوق ۲۳ هزار میلیارد تومان است که با تخفیف 20 درصدی به ۱۶ هزار میلیارد تومان ارزش آن کاهش یافته است.

به هر صورت در مدتی که واحدهای این صندوق جهت فروش ارائه شده بود، به نظر استقبال چندانی از آن صورت نگرفت. عباس معمارنژاد معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد که در برنامه شب گذشته (مورخه 30 اردیبهشت ماه 1399) گفتگوی ویژه خبری شرکت کرده بود، گفت: از ۱۴ اردیبهشت تاکنون معادل یک‌ونیم میلیون نفر از مردم در این صندوق‌ها پذیره‌نویسی کرده‌اند که امیدوار هستیم در مدت زمان باقی مانده به هدف ۸ میلیون استقبال از این صندوق‌ها برسد.

البته در مدت اخیر جهت رونق فروش واحدهای صندوق، پیشنهادی ارائه شد که روز گذشته (30 اردیبهشت ماه 1399) شورای عالی بورس با این پیشنهاد موافقت کرد. شورای عالی بورس تصویب کرد که محدودیت معاملاتی شدن صندوق‌های ETF از دو ماه به یک ماه کاهش یابد.

عباس معمارنژاد در این باره طی مصاحبه ای گفت: قابل معامله شدن پس از دو ماه، دغدغه مردم هم بود چرا که نمی‌دانستند تا دو ماه دیگر چه اتفاقی برای پولشان خواهد افتاد و به همین دلیل در خرید ETF احتیاط می‌کردند. وی اظهار داشت: به دلایل مذکور به شورای عالی بورس پیشنهاد دادیم محدودیت معاملاتی شدن صندوق‌های ETF  از دو ماه به یک ماه کاهش یابد که در صورت تصویب، قطعاً در ترغیب بیشتر مردم به خرید موثر خواهد بود.

به هر حال امروز آخرین روز فروش اولین صندوق ETF دولت می باشد و گفته شده است که مهلت در نظر گرفته شده قابل تمدید نمی باشد، حالا پرسش این است که چرا این صندوق با استقبال مردم رو به رو نشد؟ و چه پیشنهاداتی می توان برای رونق فروش سایر صندوق های دولت داشت؟

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در شرایط کنونی بهترین روش برای تامین کسری بودجه و به‌ویژه برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی این صندوق‌ها است که با این اقدام مردم فعالیت در بازار سرمایه را یاد می‌گیرند.

وی افزود: اگر دولت این سهام را خود مستقیم می‌فروخت درآمد بیشتری کسب می‌کرد اما با این صندوق‌ها قصد منفعت رساندن به مردم را داشت. پیش بینی این است که مردم اگر تا سقف دو میلیون تومان از این صندوق خریداری کنند حداقل سه میلیون تومان می توانند ظرف یک ماه آینده آن را به فروش برسانند. مطمئن هستم که خرید این صندوق ها با سود خوبی برای مردم همراه خواهد بود.

شقاقی شهری گفت: دولت در سال جاری قصد عرضه سه صندوق را دارد که صندوق اول صندوق مالی که شامل سهام بانک ها و بیمه ها است که حدود 16 هزار میلیارد تومان ارزش دارد، در صندوق دوم سهام خودرویی ها وجود دارد و صندوق سوم نیز سهام پتروشیمی ها را در بر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت سهام موجود در صندوق مالی در 13 اردیبهشت ماه سال جاری حدود 10 هزار تومان قیمت گذاری شد، ادامه داد: این در حالی بود که عملا در همان تاریخ مذکور قیمت سهام 30 درصد بیشتر از مبلغ قیمت گذاری شده در حال معامله بود. در ضمن در 15 روز اخیر مجموع قیمت سهام موجود در این صندوق افزایش یافته و به 17 هزار تومان رسیده است. همچنین امکان معامله واحدهای صندوق روز گذشته از دو ماه به یک ماه کاهش یافت. یعنی واحدهای خریداری شده از صندوق حدود یک ماه مسدود می شود و پس از اتمام یک ماه برای خرید و فروش بازگشایی می گردد. به علاوه این صندوق دارای بازارگردان است که می تواند ریسک صندوق را کاهش دهد. یعنی بازارگردان تلاش می کند در صورتی که هر واحد صندوق که فروخته شده است با اُفت قیمت مواجه شود از آن در راستای افزایش قیمت حمایت کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: همان گونه که ملاحظه می گردد برای فروش صندوق دولت مزایای خوبی را در نظر گرفته بود اما یک مجموعه عوامل باعث شد تا مردم رغبتی به خرید آن نشان ندهند.

وی ادامه داد: اولین مورد این بود که دولت و صدا و سیما به خوبی در این زمینه اطلاع رسانی نکردند به عبارت بهتر ضعف در اطلاع رسانی وجود داشت.

دومین مورد این بود که دولت نتوانست آن گونه که باید این صندوق را برای مردم توضیح دهد. به عنوان نمونه باید به مردم آگاهی داده می شد که در این صندوق مردم می توانند از یک تا 200 سهم (واحد) خریداری کنند که از قرار هر سهم یا واحد 10 هزار تومان بوده است. یعنی باید به مردم اطلاع رسانی می کردند که حتی هر فرد می تواند با پرداخت ده هزار تومان صاحب یک سهم یا واحد از این صندوق شود و این خرید تا سقف 200 سهم یا واحد به مبلغ دو میلیون تومان امکان پذیر است.

سومین مورد این بود که این فروش واحدهای صندوق ETF با سهام عدالت همزمان شد و مردم عادی به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب نتوانستند بین این دو تفکیک قائل شوند.

چهارمین مورد این بود که اگر سهام موجود در این صندوق دارای تنوع بیشتری می شد بهتر بود. یعنی سهام موجود در این صندوق ترکیبی از سهام گروه مالی، خودرویی و پتروشیمی بود، بهتر استقبال می شد. اینکه هر صندوق به یک گروه خاص تعلق داشته باشد ریسک افزایش می یابد و با ترکیب سهام و کاهش ریسک مردم رغبت بیشتری به خرید آن نشان می دادند.

شش روز است که قیمت سهام نمادهای گروه بانکی روند منفی طی می کنند و دولت چگونه می خواهد با این وضعیت مردم را به خرید صندوق ترغیب کند.

پنجمین مورد این بود که اصلاح بازار سرمایه با زمان فروش این صندوق همزمان شد و حدود ده روزی است که بازار سرمایه با اُفت مواجه شده است و چون بخش زیادی از مردم در اردیبهشت ماه سال جاری وارد بورس شدند و الان در زیان می باشند در نتیجه رغبتی به خرید این صندوق ها هم نشان داده نشد. از طرفی هم این صندوق چون صندوق مالی بود و بانک ها در آن حضور داشتند هم اکنون حدود شش روز است که قیمت سهام نمادهای گروه بانکی روند منفی طی می کنند و دولت چگونه می خواهد با این وضعیت مردم را به خرید صندوق ترغیب کند.

وحید شقاقی شهری با اشاره به اینکه امروز آخرین مهلت برای خرید واحدهای این صندوق است، پیشنهاد داد که دولت مهلت فروش آن را تا روز شنبه هفته آینده تمدید کند.

وی در مورد پیشنهادات دیگر برای فروش بهتر سایر صندوق هایی که دولت قرار است در آینده آن ها را عرضه کند، گفت: به هر حال یک پیشنهاد این است که وقتی صندوقی قرار است ارائه شود برای استقبال از آن باید بازار سرمایه در جهت رونق به نحوی مدیریت شود. زمان عرضه صندوق باید قبل یا بعد از اصلاح بازار سرمایه باشد.

پیشنهاد دوم این است که اطلاع رسانی و توضیحات کافی به مردم در این زمینه داده شود. پیشنهاد سوم این است که عرضه صندوق ها برای فروش با وقایع دیگری همزمان نشود. مثلا صندوق اول با سهام عدالت همراه شد و مردم قادر به تفکیک این دو نبودند. پیشنهاد چهارم این است که صندوق های بعدی به صورت ترکیبی از سهام های گروه های مختلف مثل ترکیب خودرویی و پتروشیمی باشند و مختص یک گروه خاص نباشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
اگر همه فرایند اینترنتی باشه من حاضرم تا همین امروز ثبت نام کنم، ولی فکر میکنم آخرش درگیر کاغذ بازی بشم که از هرچی کاغذ بازیه بدم میاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
کسی به این اشاره نمی کند که این سهام دولت ،سهام مردم است ،چرا مردم باید آنرا بخرند!؟
نا شفاف ،نا معلوم و مردم عادی هم پول برای چنین ماجرا جویی هایی هم ندارند ،بفکر نان شبشان هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
از طریق وبسایت تمامی بانکها پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری یکم براحتی انجام میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
تو این اوضاع اقتصادی کرونایی که دولت داره یک میلیون کمک میده چجوری همین ها دو میلیون پول نقدشون را بریزند به حساب دولت که بعدا کی بتونند دوباره نقدش کنند؟؟؟؟
این کارشناس عزیز بفرمایند چرا باید در کشوری که سرمایه اجتماعی آن (یعنی اعتماد مردم ) بر باد رفته است مردم سهام صندوقی را بخرند که سرمایه آن سهام دولت در موسساتی است که همین الان هم در بورس حضور دارند و می شود سهام آنها را خریداری کرد؟ هجوم سهامداران آماتور به بورس باعث شد تا سهام شستا به فروش برسد در حالیکه سهام هولدینگهای تابعه آن مثلا تیپیکو در بورس فروخته شده و سهام کارخانجات و شرکتهای زیر مجموعه تیپیکو هم فروخته شده است بدون اینکه خریداران غیردولتی بتوانند سهام مدیریتی کسب کنند؟ یک جنس واحد را چند بار می شود فروخت؟
اگر مردم برای دولت مهم هستند حداقل سرعت توروم را کاهش دهند با این توروم بسیاری از زندگی ها نابود خواهند شد
دلیل اصلیش سقف خرید دو میلیونی هست. دو میلیون تومان که سرمایه گذاری محسوب نمیشه. اگر سقف رو تا پانزده میلیون بالا ببرن فعالان بورس تا حد زیادی وسوسه میشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
خدایی تو خودت حاضری تو چیزی که دولت تبلیغشو میکنه...تا 15 میلیون تومن سرمایه گذاری کنی؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
محمد ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
کدام بانک را دیده اید که از یک ریالش بگذرد و حالا امده اینجا سهامی که بگفته خودشان 17هزار تومان می ارزد به 10هزار بفروشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
آخه 15 میلیون تومنم شد پول؟ افرادی که تو بورس چند صد میلیون یا چند میلیارد سرمایه دارن، خودشونو علاف چندر غاز پول نمیکنن.،
مهم ترین دلیل منفی بودن بازار طی روزهای اخیره
تازه وارد ها وحشت کردند و خیلی ها در صف های طویل از بورس خارج شدند
سخنان مخالفان دولت هم بود که نوید ترکیدن حباب بورس و بیچاره شدن سهامداران را می دادند
بهترهست سقف خرید را بیشتر کنند تا کسانی که توانایی خرید بیشتر را دارند بیشتر بخرند .هم اکنون می توانند برای این صندوق مالی هم زمان انرا تمدید کنند و هم سقف را بالا ببرند و هم انهایی که تا دو میلیون تومان خرید کرده اند باز هم بتوانند بخرند.و برای صندوق های اتی هم این موارد رعایت شود.
چون مردم استقبال نکردن دولت ارزش سهم هاسه برابرکنه وپولشوطی دوقسط ازثبت نام کنندگان دریافت کنه..به پاس احترام به گوش دادن به طرح پیشنها ی دولت
"یک پیشنهاد این است که وقتی صندوقی قرار است ارائه شود برای استقبال از آن باید بازار سرمایه در جهت رونق به نحوی مدیریت شود"...................یعنی چی!؟ مگه هدایت روند بازار دست شماس؟
پاسخ ها
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
معلومه که هست. همین الانش هم کلی حباب داره. این سهام کلن ضرره تا ۶ ماه آینده
این ماه کسورات افزایش حقوق امسال ما را کم کرده اند ولی خود افزایش چندر غاز حقوق را نداده اند. دریافتی این ماه حقوق من از حقوق پارسال هم کمتر شده است !!!
اتفاقا اطلاع رساني شد تا جايي كه حتي برنامه مكث هم گفت برين سهام بخرين
علت عدم استقبال از این صندوق عدم اگاهی و نبود تبلیق درست بود. مردم عادی چه میدانند صندوق ای تی اف چیست؟ باید به مردم بروشنی گفت چه چیزی میفروشند تا با فهم خریدار باشند. چرا همین مردم در صف خرید سهام بانک تجارت میروند ولی همین سهم را با تخفیف در پوسته صندوق ای تی اف نمیخرند چون نمیدانند ای تی اف چیه.بجای گذاشتن اسمهای اینطوری باید مثلا میگفتند صندوق سهام بانک و بیمه.در اینصورت تمام صندوق همان روزهای اول خرید میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
تبلیغ دلبندم !
اولا مبلغ سرمایه گذاری قابل نظر نبود.
سود ان برای مردم شفاف نبود.
این پول های خرد مثل ماهی می مانند برای صیادان حرفه ای بورس باز که یکی از انها خود دولت است.
ولا رمقی برای مردم عادی نمانده که از این معامله ها بکنند .پولداراهم بفکر دولت که نیستند راه غارت ورانت رابلدند
متاسفانه به دلیل مدیریت نامناسب در دو ماه اخیر برخی یه شبه مولتی میلیاردر شدند و سهامدار خرد بسیار زیادی در عرض یک هفته سرمایه شان بیشتر از یک سوم کاهش پیدا کرد و همچنان امید به رشد بورس دارند
پس این رشد بی حساب و کتاب بورس و این افت های پی در پی افق روشنی از آینده بورس و بازار سرمایه نمی دهد
برای اینکه دو میلیون بر فرض اگر دو برابر هم بشود طی دو ماه دردی از سرمایه گذران خرد دوا نمیکند! مردم دنبال یک روش سرمایه گذاری مطمئن هستند که ماهیانه سود بدهد و ارزشش کم نشود! طلا و ملک و ماشین از این دسته اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
اینهایی که مثال زدی ماهانه سود میدن؟!
دلیلش واضحه......تجربه به روشنی شاهده که چیزی که بدرد بخور باشه ؛ براش تبلیغ نمیشه و هیچوقت به دست مردم نخواهد رسید....
عنوان نکردید که مردم به دولت اعتماد دارند؟!!!
بنظر من حضور برخی بانکها در این مرحله برای فروش یکی از دلایل عدم استقبال بود مردم نظر مساعدی ببانکها ندارند و واقعا نمی دانند خرید سهام آنها آینده ای دارد یا خیر الان به راحتی سود سپرده ها را کاهش دادند از کجا معلوم که در سود سهام هم دخالت نکنند
به دلایل زیادی etf خوب نیست چون دولت میخواد مشکل خودشو حل کنه و قضیه کاملا یطرفه هست به همین دلیل مردم استقبال نکردند...
اول اینکه دولت جنس خوب دست مردم نمیده و شرکتای زیانده را بسته کرده بده دست مردم.بعدم اینکه دولت برای جمع اوری پول بیشتر نباید بورس را با حباب بالا میبرد.بورس را حبابی بالا برد حالا میگه 20 درصد تخفیف میدم.خب معلومه کسی استقبال نمیکنه.
بسمه تعالی
دو میلیون میدی بعد باید بدوی دنبالش.خخخخ
"وقتی صندوقی قرار است ارائه شود برای استقبال از آن باید بازار سرمایه در جهت رونق به نحوی مدیریت شود"

تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
بعد از تورم بزرگی که بر سر مردم آمده مردم دیگر اعتمادی به این طرح ها ندارند علی الخصوص آنهایی که برای جبران کسری بودجه است.
تازه واردهای بورس این چند ماه بوی کباب به مشامشون خورده بود با عجله و اشتیاق به سوی بورس هجوم آوردن و فکر میکردن بورس همیشه افزایشی هست. اما خبر نداشتن که این بوی کباب نیست...
چون ضرر محض هستن. و البته وقتی دولت اصرار می کنه یعنی نباید خرید
در مورد هیچ چیز مطمئن نیستم. تنها چیزی که از آن مطمئنم اینه که در هیچکدام از تصیماتشان نفع مردم برایشان کوچکترین اهمیتی نداشته.
چون سر کاری هست
اقا جون من مردم سود سهام دو میلیونی را نمی خواهند لطفا تورم را کنترل کنید سود سهام مال شما
مردم زهنیت خوبی از بانکها ندارند اگر چند نوبت انجام شود و مردم نتیجه مثبت ان را ببینندبرای هم تعریف میکنند و مشتاق بخرید میشوند مثل بازار بورس در سال98
..عجیبه همین تعداد هم اعتماد کردن
این که صندوق با نک ها را با صندوق صنایع مانند پتروشیمی مخلوط نکردن کار خوبی بود چون بنا به نظر بعضی مراجع مانند مکارم شیرازی دادو ستد سهام بانک ها اشکال دارد در حالی که داد و ستد سهام صنایع مشکل ندارد. بنابراین از این منظر جدا سازی سهام بانک ها و صنایع بسیار به جا بود تا هر کس بنا به اعتقاد خود صندوق بانک ها را خریداری نکند
کسانی که این ای تی اف نخریدند بعدا به اشتباه خود پی خواهند برد شما تا یکی دو ماه اینده خواهید دید چه سودی می کنید چون توجیه نیستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
وقتی قراره دوباره و سه باره و چهارباره عرضه بشه آخه برای چی باید رشد کنه و جذاب بشه ؟ خوب من که قراره این سهم رو از شما بالاتر بخرم و‌سود کنم خوب صبر میکنم از دولت به قیمت اصلی و پایینتر میخرم
یک نکته ای که خیلی ها توجه نکردن و دولت هم زد زیرش این بود که اول گفتند قیمت ها به صورت میانگین 30 روزه از 14 فروردین تا 14 اردیبهشت با 20 درصد تخفیف محاسبه می شه که خیلی خوب بود حدود 90 درصد سود می شد تا امروز ولی بعدش دارن اعلام می کنند که قیمت ها به این صورت حساب می شود که قیمت 14 اردیبهشت با 30 درصد تخفیف ملاک هست که محاسبات نشون می ده سود حدود 50 درصدی دارد تا این تاریخ که 40 درصد به نفع دولت می باشد. یعنی یک جا نشد بیاید دقیق و با حساب و کتاب با مردم صحبت کنید ...
من با هرکسی صحبت میکردم نمیدونست etf چیه؟!
آمار جالبتر اینکه تنها حدود یک میلیون نفر از کسانی که etf خریدند کدبورسی داشتند یعنی سهامداران هم رغبتی به خرید نداشتند
من‌سهام‌دولتی‌خریدم‌‌خیلی‌هم‌کم‌خریدکردم‌ولی‌تابحال‌نیامده‌‌توپرتفوی‌من‌اصلا‌معلوم‌نیست‌چی‌شده‌کجارفته‌قراربودبعدیکماه‌بیاد‌توپرتفویمن‌ونشان‌بده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل