بازدید 31000

تشدید جنگ سایبری ایران و اسرائیل با حمله به بندر «شهید رجایی»

ایران و اسرائیل بیش از یک دهه است که درگیر جنگ مخفی سایبری هستند. نخستین بار در سال ۲۰۱۰ حمله سایبری اسرائیل و آمریکا به تاسیسات اتمی ایران از طریق ارسال ویروس «استاکس نت» رسانه‌ای شد و از آن پس ایران نیز با استفاده از توان سایبری خود به حملات اسرائیل و آمریکا پاسخ متقابل داد.
کد خبر: ۹۷۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ 19 May 2020

تشدید جنگ سایبری ایران و اسرائیل با حمله به بندر «شهید رجایی»

بین الملل تابناک: ایران و اسرائیل بیش از یک دهه است که درگیر جنگ مخفی سایبری هستند. نخستین بار در سال ۲۰۱۰ حمله سایبری اسرائیل و آمریکا به تاسیسات اتمی ایران از طریق ارسال ویروس «استاکس نت» رسانه‌ای شد و از آن پس ایران نیز با استفاده از توان سایبری خود به حملات اسرائیل و آمریکا پاسخ متقابل داد.

هرچند ایران و اسرائیل هیچ گاه مسئولیت حمله‌های سایبری متقابل علیه یکدیگر را نپذیرفته‌اند، شواهد حاکی از آن است که دو طرف به حرکت در مسیر جنگ سایبری ادامه می‌دهند.

اگرچه ایران و اسرائیل هیچگاه مسئولیت حمله‌های سایبری متقابل علیه یکدیگر را نپذیرفته‌اند، اما شواهد حاکی از آن است که دو طرف به حرکت در مسیر جنگ سایبری ادامه می‌دهند.

در همین راستا، روزنامه واشنگتن پُست روز دوشنبه مدعی شد که بندر «شهید رجایی» ایران واقع در استان هرمزگان، روز شنبه نهم ماه می (۲۰ اردیبهشت) مورد حمله سایبری اسرائیل قرار گرفت و فعالیت‌های عادی این بندر مختل شد.

واشنگتن پست مدعی است که حمله سایبری اسرائیل به مهمترین پایانه تجاری ایران، سیستم رایانه‌ای کنترل جریان ورود و خروج کشتی و کالای این بندر را با مشکلات جدی مواجه کرده است. روزنامه تایمز اسرائیل هم با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، ادعای واشنگتن پست را تایید کرده و نوشته که هرج و مرج در این بندر تا یازدهم و دوازدهم ماه می (۲۲ و ۲۳ اردیبهشت) همچنان ادامه داشته است.

ایران این حمله را تایید کرد ولی یک مقام مسئول در بندر «شهید رجایی» ضمن رد ادعای حمله موفق به تاسیسات این بندر گفت: «در هفته گذشته برخی اختلال‌ها در سامانه‌های رایانه‌ای بندر به وقوع پیوست که می‌تواند ناشی از حمله سایبری باشد ولی با توجه به آمادگی کامل واحدهای پدافند غیرعامل در تاسیسات بندر شهید رجایی و مقابله به موقع و موثر با اشکالات به وجود آمده، هیچ‌گونه اخلالی در روند فعالیت‌های جاری ایجاد نشد.»

آموس یدلین، مقام سابق امنیتی اسرائیل نیز روز سه شنبه در گفتگو با روزنامه تایمز اسرائیل با تایید این خبر، یادآور شد که این حمله در واکنش به عملیات سایبری‌ ماه آوریل ایران به «تاسیسات آب شُرب اسرائیل» انجام شده است.

مقام سابق امنیتی اسرائیل تاکید کرده که اسرائیل حمله به تاسیسات غیرنظامی خود را برنمی‌تابد و بر پایه همین رویکرد از طریق حمله سایبری اخیر به ایران هشدار داده که می‌تواند با استفاده از ابزارهای مدرن اقتصاد این کشور را دچار اخلال جدی کند.
 
روزنامه تایمز اسرائیل مستقل تایید کرده که انجام حمله متقابل سایبری به تاسیسات ایران، پیش از انجام در نشست محرمانه کابینه امنیتی اسرائیل بررسی شده بود. پیشتر پایگاه خبری وای‌نت(Ynet) اعلام کرده بود که در فاصله ۲۴ تا ۲۵ آوریل گذشته ارتش سایبری ایران حداقل شش تاسیسات آب را در سراسر اسرائیل هدف حمله خود قرار داده و باعث ایجاد اختلال‌های جزئی در آن شده است. 

همچنین برخی رسانه‌ها نیز با انتشار فرضیه‌ای‌ غیر رسمی احتمال داده‌اند که حمله سایبری اسرائیل با هدف اخلال در روند بارگیری و حرکت ۵ نفت‌کش ایرانی بوده که با محموله بنزین و با نادیده گرفتن تحریم‌ها و هشدارهای آمریکا، عازم ونزوئلا شده‌اند.

نگرانی اسرائیل از قدرت سایبری ایران

چندی پیش، دوروتی دنینگ،‌ در تامیز اسرائیل نوشت:‌ دو سال پیش من در مطلبی نوشتم که توانایی ایران در جنگ سایبری در رتبه ای پایین تر از روسیه و چین قرار دارد اما اکنون این توانایی به تهدید بزرگی تبدیل شده که روز به روز شدیدتر می شود. این توانایی اکنون موجب بروز حملات سایبری بسیار شدیدی شده است. ایران مدتهاست توسعه و استقرار قابلیت های سایبری خویش را پیگیری می کند و این کار را از طریق شبکه ای از واسطه ها انجام می دهد تا ضمن رد احتمال درگیری مستقیم، دشمنان خویش را هدف قرار دهد.

ایران مدت هاست توسعه و استقرار قابلیت های سایبری خویش را پیگیری می کند و این کار را از طریق شبکه ای از واسطه ها انجام می دهد تا ضمن رد احتمال درگیری مستقیم، دشمنان خویش را هدف قرار دهد.

در ادامه این مطلب، ادعا شد: قدرت جنگ سایبری ایران در درجه اول متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از شاخه‌های نظامی این کشور است. با این حال، سپاه پاسداران به جای استفاده از نیروهای خود برای هدف قرار دادن اهداف خارجی، غالبا حملات سایبری خود را از منابع خارجی انجام می دهد. بنا به گزارش رکوردد فیوچر(Recorded Future) یک شرکت فعال در حوزه اطلاعات جنگ سایبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از واسطه هایی قابل اعتماد برای مدیریت قراردادها با گروه های مستقل استفاده می کند.

این واسطه‌ها وفادار به نظام(ایران) بوده اما جدا از آن هستند. آنها اولویت های نظامی ایران را به کارهای مجزا ترجمه کرده و سپس آن را به پیمانکاران مستقل می‌سپارند. طبق برآورد «رکوردد فیوچر» حدود ۵۰ سازمان برای این قراردادها رقابت کرده و ممکن است چندین پیمانکار در یک عملیات مشترک درگیر شوند. پیمانکاران ایرانی به صورت آنلاین نیرو استخدام کرده و تبادل اطلاعات انجام می دهند. «اشیانه» انجمن اصلی امنیت آنلاین در ایران توسط هکرها در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی به منظور توسعه ابزارهای هکری و آموزش این توانایی تشکیل شد.

تیم امنیت دیجیتال آشیانه با هک وب‌سایت ها و جایگزینی مضامین صفحات اصلی آنها با محتواهای حامی ایران، شناخته شده است. در ماه می ۲۰۱۱، در آرشیو وب‌سایت های هک‌شده(Zone-H)،‌ ۲۳ هزار و ۵۳۲ مورد هک تنها توسط این گروه به ثبت رسیده بود. بهروز کمالیان، مدیر این گروه، با اینکه مستقل و خودجوش عمل کرده با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی نیز همکاری دارد. ایران دست کم تا سال ۲۰۰۴، از یک جامعه هکری فعال برخودار بوده؛ سالی که گروهی از هکرها با انجام حملاتی قصد اعلام این مطلب را داشتند که «هکرهای ایرانی در زمینه امنیت جهانی حرفی برای گفتن دارند».

این احتمال وجود دارد که بسیاری از پیمانکاران سایبری ایران دست‌پرورده همین جامعه باشند. استفاده ایران از پیمانکاران و واسطه ها، این امر را سخت‌تر کرده که حملات سایبری را به نظام جمهوری اسلامی نسبت دهند. با این حال، برخی حملات سایبری با ریشه افرادی در داخل ایران ردیابی شده است. در سال ۲۰۱۸، وزارت دادگستری آمریکا ۹ ایرانی را به اتهام راه اندازی کارزار گسترده سرقت سایبری متهم کرد. گفته شده که از سال ۲۰۱۳ به بعد، تنها یک موسسه سایبری در ایران،‌ ۳۱ ترابایت اطلاعات از موسسات خارجی و آمریکایی به دست آورده است.

در پایان این مطلب با اشاره به تاریخچه ای از عملیات سایبری منتسب به ایران، آمده است: در حالی که آگاهی از اهداف موردنظر ایران غیرممکن است،‌ احتمال فراوان وجود دارد که ایران به فعالیت های خود در زمینه توسعه توان سایبری داخلی خود ادامه دهد. اگر تنش میان ایران و ایالات متحده بیشتر شود، ایران ممکن است با حملات سایبری بیشتر واکنش نشان داده که احتمالاً آسیب های ناشی از این حملات، بیش از آنچه باشد که تاکنون دیده ایم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
چرا با اسراییل دشمن هستیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
.برو راجع بهش تحقیق بی طرفانه بکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
من هم دلیلی برای دشمنی با این کشور نمی بینم
اما با توجه به اتفاقات 40 سال اخیر دو کشور رودرروی هم هستیم تا عادی شدن شرایط باید طرف کشور خود باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
چون اشغالگر هستند و کودکان و زنان بیگناه را می کشند و مردم را از سرزمین خودشان بیرون کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
دلایل زیادی دارد ولی یک دلیل هم دارد که کمتر بان اشاره میشود ولی نقش مهمی دارد.
اسرائیل در واقع گروگان ما از امریکا است. ما (حداقل تاکنون) قدرت ضربه زدن مستقیم به امریکا را بخاطر بعد مسافت نداشته ایم ولی اسرائیل در نزدیکی ما است و ضربه پذیری بالایی دارد.
البته قبلا گفتم که این فقط یک دلیل است از مجموعه دلایل.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
هم دلایل عقلانی دارد هم دلایل اخلاقی و جالب است که این دلایل در راستای هم و موید هم هستند و
ناشناس
| Norway |
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
چون اسرائیل جز خودش بقیه را دشمن می داند چون دنبال تسلط به نفت گاز منطقه است چون میلیون ها ایرانی را کشته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
چرا با ارمنستان دوست هستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
مي خواهم بيام خونتو ازت به زور بگيرم و بهت لبخند بزنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
جواب سوالت را چند کامنت پایینتر نسیم داده
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
دشمنی با اشغالگری، کشتن انسان های بی گناه و... وظیفه اخلاقی، دینی و انسانی است و حتی از نظر سیاسی و بین الملیی هم پذیرفته است، اما در مورد اسرائیل به دلایل زیاد کشورها از آن سر باز می زنند
توقف عملیات ترمینال کانتینری بندرشهید رجائی واقعیت داره. دو روز کشتی ها تخلیه و بارگیری نتونستنن انجام بدن. سیستمهای بندر مختل شد ، و کلی صاحبان کالا تاخیری در خروج و ترخیص کالا داشتن که ترافیک شدید پیش آورد و خیلی صاحبان کالا متضرر شدن
جنگوشروع کنید تکلیف مشخص بشه،بقول معروف دعوا ندارید شما اینورجوب اونا اونور جوب فقط فحش تاکی هم خدا میدونه...این وسط ما قشرضعیف نابود شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
تو همه چیزتو از دست دادی میخوای بقیه هم از دست بدن؟ حسود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
استاد ناحسود وقتی همسایتون گرفتار باشه وبه آخر خط برسه گوشواره دخترک خردسال جنابعالی هم تو کوچه وخیابان امنیتش از دست میده... کاش درک کنی
چون اسراییل با ما دشمن است....داستان صرفا حمایت از برداران سنی فلسطینی داستانی ناقص است که این سوال را پیش می آورد پس چرا با هند و چین و ارمنستان که با شیعیان چنان کرده و می کنند چنین رفتار نمی کنیم...قضیه این است که نفس وجود اسرائیل وایجادش در این منطقه بسیار حساس جغرافیایی هضم و محو سلطه اسلام،چپاول منابع و ذخایر بی نظیر این منطقه ،تجزیه کشورهای اسلامی منطقه به ایالت های کوچک تر و تصرف سرزمین های اسلامیست...کار را بجایی در تصرف زمین های مسلمانان رسانده که چند روز قبل صدای یار شفیقشان پادشاه اردن را نیز درآورد....
اگر صحبتی و دفاعی هم از مردم فلسطین است بدلیل مظلومیتشان در غارت سرزمینشان وکشتار آنان وبیرون راندشان از سرزمین مادریشان فارغ از مسلمان و مسیحی ویهودی بودن آنان است...
اینکه توسط امریکا وانگلیس اطراف ایران یک به یک جنگ به پا کردند اتفاقی نبود...افغانستان...عراق ....لبنان ...سوریه...در نهایت تنگ کردن حلقه طناب دور گردن ایران که اگر ایران متلاشی و تجزیه شود از اسلام چیز زیادی باقی نخواهد ماند و راه برای چپاول وتسلط کامل بر منطقه به مرکزیت اسرائیل کاملا باز خواهد شد.....اسرائیلی که هیچ ریشه ای در این منطقه نداشته...سرزمین مسلمانان را غصب کرده و یهودیانی را از اقصی نقاط عالم به هزار وعده و وعید به آنجا کشانده و یک ملت و دولت جعلی تشکیل داده به نیت نیل به اهدافی که ذکر گردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
خدا اجرت بده.خیلی قشنگ گفتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
لطفا داروهات رو به موقع بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
این پاسخ سوال کامنت اول است
چرا اینجا
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
آنقدری که برخی ازمسولیین
به اسلام ضربه زدند
هیچ دشمنی به آن اندازه نزد
فقط یک ارتش سایبری داریم تا یک نظری می‌گذاری، می‌ریزند زیر نظرت و زمین و زمان رو به هم می‌دوزند تا اثبات کنند حرفت اشتباه است و حرف خودشان درست است! اغلب هم بسیار عصبانی هستند! همه جا هم هستند.
به جاش خودمان چندین ماهواره هوا کردیم که مزارع را نشان میدهد و کیک زرد داریم که همه مردم خوشحال و سیر و سالم و در رفاه و آزادی و استقلال و اسلام هم کاملا سایه عدالت علی ع بر تمام کشور سایه انداخته و همه دنیا حسرت ما را میخورند
مرگ بر امریکا
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
بامرگ برگفتن هیچ چیزدرست نمیشودوامریکا نابودنمیشود
بایدباموشک بزنیش
هک کامپیوتر و سیستمهای داخلی, آنها را به عقب نشینی از منافع ایران وادار نمیکند! با کمک به کشور سوریه باید آنها را قادر کرد تا به حملات موشکی و هوایی کشور جعلی پاسخ دهند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل