بازدید 20451
پیمانه اقتصادی

اجباری شدن درج نرخ خرید و فروش ارز برای صرافی ها/ انتقاد یک نماینده مجلس: وام یک میلیون تومانی، معادل ۶۰ دلار است/ چرا انتظارات تورمی در جامعه بالا رفته است؟ / واکنش سخنگوی دولت به دلار ۳۰ هزار تومانی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش شد، واکنش سهام آسیا اقیانوسیه به یک خبر از جنس کرونا، ادامه افزایش قیمت دلار در کانال ۱۷ هزار تومانی، عبور سکه از میانه کانال ۷ میلیونی، طلا در بازار جهانی گران شد، تداوم تقویت قیمت‌ها در بازار طلای سیاه و ممنوعیت تحویل خودرو به خریداران بدون الصاق پلاک را در بر دارد.
کد خبر: ۹۷۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶ 18 May 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش شد، واکنش سهام آسیا اقیانوسیه به یک خبر از جنس کرونا، ادامه افزایش قیمت دلار در کانال ۱۷ هزار تومانی، عبور سکه از میانه کانال ۷ میلیونی، طلا در بازار جهانی گران شد، تداوم تقویت قیمت‌ها در بازار طلای سیاه و ممنوعیت تحویل خودرو به خریداران بدون الصاق پلاک را در بر دارد.

بورس تهران سبزپوش شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 26127 واحدی معادل 2.70 درصد به رقم 994 هزار و 587 واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد 278 واحدی به رقم 11 هزار و 234 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 6945 واحدی معادل 2.70 درصد به رقم 264 هزار و 409 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 7721 واحدی معادل 2.52 درصد، عدد 314 هزار و 404 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 5117 واحدی معادل 2.52 درصد به رقم 208 هزار و 359 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 33118 واحد افزایش معادل 2.70 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 261 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 14484 واحد افزایش معادل 1.99 درصد به رقم 740 هزار و 639 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 72054 واحد افزایش معادل 3.82 درصد همراه بود و عدد 1 میلیون و 957 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

واکنش سهام آسیا اقیانوسیه به یک خبر از جنس کرونا

روز دوشنبه، به دنبال اظهارات رئیس فدرال‌رزرو در مورد چشم‌انداز اقتصادی آمریکا، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند.

جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا در مصاحبه با سی‌بی‌اس گفت: من معتقدم اقتصاد آمریکا برای ریکاوری کامل به واکسن کرونا نیازمند است. از سوی دیگر داده‌های دولتی ژاپن روز دوشنبه منتشر شد و نشان داد که اقتصاد این کشور در بازه ژانویه تا مارس ۳.۴ درصد آب رفته است. این دومین سه ماهه متوالی رکود اقتصادی ژاپن است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۱ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۰.۷۲ درصد بالا آمد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۵۷ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۵۴ درصد تقویت شد. ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش ۱.۴۸ درصدی روبرو شد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶۴ درصد رشد کرد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۰۷ درصد تقویت شد و به ۱۰۷.۰۹ واحد رسید. نرخ برابری دلار با یوآن چین ۰.۰۱ درصد تقویت شد و به ۷.۱۰۲۲ واحد رسید.

واکنش سخنگوی دولت به دلار 30 هزار تومانی

ربیعی  ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه آیا بحثی در رابطه با افزایش قیمت ارز و دلار در دولت مطرح شده است؟ و همچنین دولت چه تضمینی برای ورود مردم به عرصه سرمایه گذاری در بورس دارد؟ تصریح کرد: نه تنها در هیچ جلسه دولت بلکه در هیچ کمیته و ستادهای اقتصادی دولت اساسا چنین بحثی مطرح نشده است. نباید بدون اطلاعات و یا با اطلاعات غلط بگوییم دولت قصد دارد ارز را گران کند. من هم در سایت ها خواندم که دولت قصد دارد قیمت ارز را به ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان برساند. در تمام جلسات دولت از سال ۹۳ کار رئیس‌جمهور را نقد می کردند که شما چرا می خواهید قیمت ارز را ثابت نگه دارید؟ بنای دولت همیشه این بوده که بهای ارز افزایش پیدا نکند. این یک سخن کاملا نادرست است. وی افزود: در هیچ کمیته کاری دولت هم چنین ایده و نظری نبوده است. اتفاقا ما فکر می‌کردیم اگر بتوانیم به بازار سرمایه عمق بدهیم و آن را شاداب نگه داریم همانطور که بانک مرکزی و همه دستگاه ها و وزارتخانه هایی که تولیدی داشتند کمک کردند، نظرمان این بود نقدینگی ها در اینجا جمع شود و به سمت مسکن و خودرو و ارز حرکت نکند. سخنگوی دولت تاکید کرد: من هم معتقدم بورس را منطقی کنیم چراکه بورس همیشه قرار نیست با ضریب زاویه‌ای به سمت بالا باشد. بورس افت و خیز دارد. راه حل این است که نقدینگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم، بورس یک حرکت سالم است. /مهر

ادامه افزایش قیمت دلار در کانال 17 هزار تومانی

امروز در صرافی های بانکی هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 17100 تومان از مردم خریداری شد و با رشد 180 تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت 17200 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 18500 تومان از مردم خریداری و به قیمت 18600 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته  شد که همانند دلار، نسبت به روز قبل، 180 تومان گران تر شده است. افزایش نرخ توسط بازارساز در حالی است که در بازار آزاد ارز، دلار در آخرین ساعت فعالیت، به نرخ 17490 تومان رسید. 

اجباری شدن درج نرخ خرید و فروش ارز برای صرافی ها

شهاب ابراهیم قربانی، دبیرکل کانون صرافان ایران اعلام کرد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی صرافی‌ها در صورتی مجاز به خرید و فروش ارز هستند که قبلاً نسبت به اعلام همزمان نرخ خرید و فروش ارز در محل استقرار صرافی و یا تارنمای صرافی اقدام کنند. بر اساس این گزارش شهاب ابراهیم قربانی طی اطلاعیه‌ای از صرافان مجاز خواست تا نسبت به بارگذاری نرخ تمامی ارزها های قابل معامله در سایت خود اقدام کنند. در این راستا، کامران سلطانی زاده، رئیس کانون صرافان نیز گفت: صرافان همچنین می‌توانند نرخ‌های خود را در اپلیکیشن کانون صرافان به ثبت برسانند. وی افزود: هر صرافی حتی اگر سایت ندارد می‌تواند روی اپلیکیشن کانون صرافان نرخ خود را به ثبت برساند. /مهر

عبور سکه از میانه کانال 7 میلیونی

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز به ۷ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۷۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۴۴ هزار و ۴۹۱ تومان است.

انتقاد یک نماینده مجلس: وام یک میلیون تومانی معادل ۶۰ دلار است

احمد همتی نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در مجلس گفت: آنچه که تا کنون اتفاق افتاده به ویژه از طرف مسئولین و نهادهای رسمی کشور چندان مناسب نیست و نمی تواند حتی نیازهای اولیه اقشار کم درآمد یا فاقد درآمد را هم برطرف سازد. برای مثال وام محدود یک میلیون تومانی که از طرف دولت مطرح شده و معادل 60 دلار است، تراژدی دردناکی است که بسیاری از مسائل را در کشور بالقوه ثروتمند ما، آشکار می کند. /خانه ملت

طلا در بازار جهانی گران شد

پس از انتشار بسته ای از آمارهای ضعیف که امیدها برای بهبود سریع اقتصاد جهانی را به باد داد، قیمت طلا بیش از یک درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان از اکتبر 2012 رسید. به نقل از فارس؛ هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 19.44 دلار افزایش 1763.11 دلار فروخته شد. ایگن وین برگ، تحلیلگر کامرزبانک گفت: «بازار همچنان در اندیشه منفی شدن نرخ بهره در آمریکا، نرخ بهره به شدت پایین و پول ارزان در سراسر جهان است.» «همچنین، با توجه به آمار بسیار ضعیف منتشره از آمریکا و جاهای دیگر، نگرانی در مورد بحران اقتصادی در حال آشکار شدن است.» آمارهای منتشره در روز جمعه نشان داد با توجه به اینکه بحران کرونا بازار کار آمریکا را خرد کرده است، خرده فروشی و تولیدات صنعتی در آمریکا در ماه آوریل کاهش یافته است. در عین حال، آمارهای منتشره از سوی ژاپن نیز نشان داد سومین اقتصاد دنیا در سه ماهه نخست وارد رکود شده است. طلا که در زمان انتظار برای کاهش نرخ بهره، مورد توجه قرار می گیرد، در سال جاری میلادی بیش از 16 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است.  زیرا بانک های مرکزی برای محدود کردن خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا، موجی از کاهش نرخ بهره و ارائه محرک های اقتصادی دیگر را به راه انداخته اند.

تداوم تقویت قیمت‌ها در بازار طلای سیاه

قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز و با آغاز معاملات هفتگی با رشد همراه شد. رشدی که بیش از هر چیز تحت تاثیر بهبود تقاضا و کاهش تولید نفت در جهان قرار دارد. کاهش تولید جهانی نفت آنچنان سرعت گرفته که امیدها به بهبود قیمت‌ها در بازار را افزایش داده است. این کاهش تولید باعث شده تا صادرات نفت عربستان که روزگاری بزرگترین تولید کننده نفت جهان بود به کمترین میزان در ۱۸ سال گذشته برسد. از سوی دیگر نشانه‌هایی مبنی بر بهبود تقاضا برای سوخت در جهان دیده می‌شود که به دنبال کاهش قرنطینه بعد از شیوع کرونا ایجاد شده است و این موضوع می‌تواند قیمت نفت را تا حد زیادی تقویت کند و قیمت‌ها را به پیش از برگزاری نشست ناکام اوپک در ابتدای ماه مارس برساند. از همین رو امروز نفت برنت با رشدی ۳.۷ درصدی به قیمت ۳۳ دلار و ۷۲ سنت معامله شد. نفت شاخص آمریکا اما رشد بالاتری را تجربه کرد تا بعد از حدود ۲ ماه به بالای ۳۰ دلار در هر بشکه بازگردد. نفت آمریکا ۵.۵ درصد گران‌تر از روز جمعه معامله شد و به ۳۱ دلار و یک سنت در هر بشکه رسید. با این حال افزایش ذخیره‌سازی‌ها در خشکی و دریا همچنان به عنوان ریسک موثر در کاهش قیمت نفت خودنمایی می کند. آمارها نشان می‌دهد ذخیره نفت روی آب که در ماه مارس حدود ۴۰ میلیون بشکه بود حالا به عدد باورنکردنی ۱۷۰ میلیون بشکه رسیده است و می‌تواند مانع از رشد قیمت‌ها در کوتاه‌مدت شود.

چرا انتظارات تورمی در جامعه بالا رفته است؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: وضعیت امروز بازارها در اقتصاد کشورمان حتماً سخت‌تر از مرداد و شهریور ۹۷ نیست. در آن روزها با شروع و تشدید تحریم‌های آمریکا، بازارهای ارز، سکه و سایر دارایی‌ها به شدت به هم ریخت و نرخ دلار در بازار به رقم‌های بسیار بالا رسید. با مدیریت بازارها و تدابیری که به کار گرفته شد، علیرغم تمامی مشکلات در مدت دو سال گذشته، ثبات نسبی بازارها در نرخ‌های بسیار پایین‌تر ارز، برقرار و رشد اقتصاد غیرنفتی در اواخر سال ۹۸ مثبت شد. به گفته همتی، این روزها نیز به علت تداوم فشار حداکثری، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سه‌ماهه بسیاری از فعالیت‌ها و کاهش قیمت نفت و سایر فرآورده‌های نفتی، تهدیدات جدید آمریکا، انتظارات تورمی را بالا برده است. در روزهای آتی پیش بینی‌های بانک مرکزی از تورم یکسال آتی و تورم هدف اعلام خواهد شد. محاسبات و برآوردهای اداره بررسی‌های اقتصادی بانک بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای تبلیغاتی مطرح می‌شود. همانطور که قبلاً گفتم شرایط دشوار است، لیکن روند در حال بهبود و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است. در روزهای اول حضورم در بانک مرکزی اعلام کردم همه داشته‌های علمی و تجربی خود را برای کنترل اوضاع به کار خواهم بست و امروز نیز با تجربیاتی به مراتب بیشتر از آن روز، اعلام می‌کنم با تلاش جدی همکارانم در بانک مرکزی، سیستم بانکی و نیز سایر بخش‌های مختلف اقتصادی، ثبات لازم در بازارها برقرار خواهد شد. همراهی مردم و فعالان اقتصادی در بخش‌های تولید و صادرات، این بار پشتیبان اصلی تلاش خدمتگزاران خواهد بود.

ممنوعیت تحویل خودرو به خریداران بدون الصاق پلاک

رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: هرگونه تحویل خودرو به خریداران منوط به الصاق پلاک بر روی خودرو بوده و تحویل خودروی بدون پلاک و یا تحویل دستی پلاک به خریداران ممنوع است. در ابلاغیه عباس تابش آمده است: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده به منظور ساماندهی بازار خودرو در کارگروه تنظیم بازار و به منظور ایجاد محدودیت برای خرید خودرو توسط اشخاصی که با هدف سفته بازی و دپوی خودرو ها با هدف فروش با قیمت های بالاتر انجام می شود؛ مقرر شد، هرگونه خودرو تحویلی خودرو سازان به خریداران منوط به الصاق پلاک بر روی خودرو بوده و از تحویل خودروی بدون پلاک و یا تحویل دستی پلاک به خریداران خودداری شود. وی اضافه کرد: این ابلاغیه مسئولیت عدم اقدام به موقع در این زمینه را متوجه شرکتهای خودروسازی دانسته و تاکید نموده که در صورت وجود و رویت خودرو های فاقد پلاک در محل نمایندگی یا در پارکینگ های عمومی و...، به عنوان دپو و با ظن احتکار تلقی خواهد شد و شرکت خودروساز به همراه سایر ذینفعان به عنوان معاونت در تخلف به مراجع تعزیری معرفی خواهند شد. رئیس سازمان حمایت تصریح کرد: همچنین موضوع جهت رعایت در سطح واحدهای صنفی ذیربط به اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ابلاغ و از سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها نیز خواسته شده برای روند اجرای این دستورالعمل نظارت نمایند.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
شما نمایند محترم اولا اینکه به ریال حساب کن چون مخارج در کشور به ریال است
دوم هم اینکه شما حقوق 10 میلیونی می گیری و معلوم است که حقوق 3 میلیون کارگر حساب نمی اوری و یک میلیون یک سوم ان حقوق است!
دلار ۷ تومانی رو تا الان به ۱۸ تومان رساندن، اگرچه با مقایسه قیمت اجناس میشه فهمید قیمت واقعی دلار خیلییییی بیشتر هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
شما می دانی اگر در طول 15 سال گذشته قیمت ارز را سرکب نمی کردن قیمت دلار الان زیر 4 هزار تومان می بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹ ساعت ۱۳:۳۰
دلار(اسکناس) ۱۷۷۰۰
دلار (حواله) ۱۸۲۶۰
سکه ۷۶۰۰۰۰۰
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
بنای دولت همیشه این بوده که بهای ارز افزایش پیدا نکند. این یک سخن کاملا نادرست است.
ان 60 دلاری که می گویی به اندازه 700 دلار در کشور امریکا ارزش دارد
پس لطفا ادرس غلط ندهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
من خودم آمریکا بودم حتی بیشتر می ارزه در حدی که میشه باهاش خونه و ماشین خرید زن گرفت مهریه داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
برو در این سایت و اطلاعات امریکا را نگاه کن و بعد مهریه هم بده با 700 دلار!!!!
البته در مورد ایرانش اطلاعات غلط زیادی دارد ولی در مورد امریکا اطلاعات درست است
https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/New-York
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
آخه آدم حسابی سطح پایین ترین خودرو گمان نکنم زیر 5000 دلار تولید بشه چه برسه به خونه!!!!
متاسفم برای بعضی ها که نظر می نویسند.
اگر جلوی رشد نقدینگی را در شرابط منفی بودن رشد اقتصادی نگیرید دلار ۳۰ هزار تومانی که سهل است ۳۰۰ هزار تومانی را هم خواهید دید .جلوی افزایش دستمزدها و پرداخت سود بانکی را بگیرید یارانه ها را هم قطع کنید همه چیز منطقی و درست می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
رشد نقدینگی چیز بدی نیست و در همه کشورها ایجاد می شود ولی در اینجا با سرکوب ارزی برای چند سال و ازاد گذاشتن دلالی نرخ ها را بالا می برند
با توجه به قیمت جدید دلار الان 55 دلار میشه نه 60 دلار!!
امیدی به این اقتصاد ندارم

تحریم ها نشان داد هنوز به نفت وابسته بودیم و هستیم و هیچ خودکفایی نداشتیم

برای مسئولان تاسف میخورم با آنهمه شعار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
اگه هیچ خودکفایی نداریم و فروش نفت هم نداریم پس چطوری توی کشورمون اکثر چیزها پیدا می شه؟
تابناک جان

جریان جمع و تفریقی که کنار کامنت ها گذاشتی چیه
به شعور مخاطب احترام بزاریم الان چند ماهی است که نظارت در سایه عدم مدیریت وجود ندارد و اصلا احتکار و گرانی بیشتر را خواستارند چرا که به نفع اقتصاد دولت هم هست اگر نه همین فردا خودرو را به قیمت کارخانه با سود ۱۰ درصد بالاتر به مردم بیارن بدن اگر نیست خودرو به خاطر تحریم پس پارکینگ ها و احتکارها از کجا اومدن از اون طرف سوال اینجاست که دلار و طلا مثل جنس نیست تولید بشه وارد بشه توسط همه بلکه دولتی است و چطور اینهمه بالا میره بانک مرکزی بی تقصیره و نمیتونه تاثیرگذار باشه پس کلا بیاییم یه دفعه تعطیلش کنیم لااقل بگیم نیست همه چی گرون شده تورم بیشتر شده زندگی سخت شده واقعا این چه وضعشه الان وضعیت جامعه و صحبتها در مورد اون دقیقا مثل سال ۹۷ است و فقط قیمتها داره میره بازم بالا
روزی که دلار ۱۰ تا تک تومانی بود کسی فکر می کرد بشه ۱۷۰۰۰ تا تک تومنی؟!
تا وقتی وضعیت اینگونه باشد به ۳۰۰۰۰ تا تک تومانی که هیچ به ۱۰۰۰۰۰ تا تک تومنی هم میرسه.
چرا انتظارات تورمی در جامعه بالا رفته است؟!
انتظار تورمی چرا رفته بالا ؟

خب مثلا وقتی تولیدکننده ای بزرگ و تاثیر گذار مثل خودروساز دائما بر ساز گرانی میکوبد کافیست تا هر کسی به دنبال حفظ سرمایه خودش بر اساس قیمت خودرو باشد ...ا آن بدتر مسکن
این یکی از ملموس ترین دلایل است ....

ریشه کجاست ؟ ریشه در وابستگی شدید اقتصادی به خارج است ..... راه رهایی هم تولید جهادی است ...طرف میگه نمیصرفه تولید ...چون بازار کوچک و موقتیست .... مثلا فلان قطعه اگر فرضا یک سال هم سود بدهد معلوم نیست سال دیگر با تغییر تمایل تولیدکننده یا رفع تحریم ها یا دست به کار شدن قاچاقچیان برای قاچاق همان محصول به داخل باز سودده باشد...

ریشه اصلی کجاست؟ سوءمدیریت شدید و فساد .... هیچ تضمینی برای تولیدکننده وجود ندارد .... یک پیشنهاد اینست که به تولیدات پایه ای یارانه بدهند تا رفع وابستگی
چرا ما نباید بتوانیم یخچال در حد سامسونگ بسازیم؟ چرا نباید صد در صد خودرویی مثل پراید و تیبا بومی باشد؟بقیه پیشکش

امان از سوءمدیریت شدید و فساد و رانت
اگه میخان دلار را ۳۰ هزار تومان بکنن، دیگه چرا این کارها رو می کنن؟ ما که میدونیم دارین زمینه چینی میکنید، مثل گرون کردن خیلی چیزهای دیگه، فقط نگین که ملت نفهمیدند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار