بازدید 5065
اقتصاد در گذر زمان

از «تاسیس بانک ملی» تا «تصمیم جدید برای ارز صادراتی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی امین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 19 May 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی امین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

30 اردیبهشت 1307، قانون اجازه تاسیس بانک ملی ایران که در پانزده ماده تدوین شده بود و به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود در دستور کار وزارت مالیه قرار گرفت. طبق این مواد، دولت مکلف شده بود برای پیشرفت امر تجارت و کشاورزی کشور، بانکی موسوم به «بانک ملی ایران» به مرکزیت تهران تاسیس کند. همچنین در این روز متعاقب لغو كاپيتولاسيون، يك عهدنامه مودت دربرگيرنده مسائل كنسولي و بازرگاني ميان ايران و آمريكا به امضا رسيد.

30 اردیبهشت 1329، يك موافقتنامه نظامي ميان ايران و امريكا به امضأ رسيد. به موجب اين موافقتنامه ايران 10 ميليون دلار تجهيزات نظامي از امريكا خريداري خواهد كرد.

30 اردیبهشت 1333، در این روز خبری در جراید منتشر شد که قرار است بانکی به نام «بانک اعتبار صنایع» به زودی در تهران تاسیس شود. هدف از تاسیس این بانک، اعطای وام و اعتبار به صاحبان کارخانجات کوچک داخلی بود.

همچنین در این روز، برخی از دلایل کمبود سکه ‌های پنج ریالی از سوی یک مقام مسوول در ضرابخانه کشور اعلام شد. «اژیر» رئیس ضرابخانه پولی کشور در این‌ باره به خبرنگاران گفت: در اوایل سال 1331، از نظر ترقی قیمت بین ‌المللی نقره و همچنین ترقی اسعار (ارزها) در ایران قیمت نقره در کشور ترقی فاحشی حاصل نمود و در نتیجه بیش از 200 میلیون قطعه مسکوکات نقره رایج کشور که در ضرابخانه ضرب شده بود، به سرعت به وسیله اشخاص سودجو جمع ‌آوری و از رواج خارج شد و بانک ملی هم از چاپ و رواج اسکناس پنج ریالی خودداری کرده بود و به همین دلایل مردم با کمبود پول خرد مواجه هستند.

30 اردیبهشت 1352، یک هیئت بزرگ اقتصادی از شوروی وارد تهران شد این هیئت پیرامون برق، ماشین سازی، خانه ‌سازی، تکنولوژی و کشاورزی مذاکرات لازم را با مقامات اقتصادی انجام خواهند داد.

30 اردیبهشت 1357، وزارت دفاع آمريكا به كنگره اين كشور اعلام كرد قصد دارد 208 ميليون دلار تجهيزات هليكوپتر و وسائل تعمير هواپيماهاي جنگنده اف 14 به ايران بفروشد.

30 اردیبهشت 1361، طرح پیشنهاد تشكیل دانشگاه آزاد اسلامی توسط "آیت ‌‏اللَّه هاشمی رفسنجانی" داده شد.

30 اردیبهشت 1395، در پی اعلام نارضایتی مقامات ایران از روند اجرای برجام و دشواری ‌های بانک ‌های ایرانی برای مبادلات تجاری، وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ‌ای مشترک از بانک‌ها و بازرگانان خواستند "از فرصت‌ های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم ‌پوشی نکنند".

30 اردیبهشت 1396، حسن روحانی یک بار دیگر به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

30 اردبیهشت 1397، در شرایطی که اتحادیه اروپا مقررات بازدارنده را برای حمایت از شرکت‌های خود در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال کرد ، نشریه آلمانی «ولت ام زونتاگ» به‌نقل از «منابع اروپایی» گفت دیپلمات‌های اروپا، روسیه و چین درحال مذاکره بر سر توافق تازه‌ای با ایران درباره یک بسته مالی پیشنهادی هستند که برپایه آن، تهران در مقابل محدودیت‌ها در مورد برنامه موشکی‌ و منطقه‌ای، از کمک‌های اقتصادی بهره‌مند شود.

30 اردیبهشت 1398،  بانک مرکزی بسته سیاستی جدیدی را برای نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۹۷ صادرکنندگان تصویب کرد. بر این اساس، ضوابط جداگانه‌ای درمورد نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان در نظر گرفته شد. سامانه نیما، بازگرداندن ارز به‌صورت اسکناس و مکانیزم واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص، مسیرهایی است که برای صادرکنندگان مشخص شد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر