بازدید 38316
آیین نامه اجرایی به هیات دولت رفت

گامی دیگر برای تعیین تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

معاونت حقوقی رئیس جمهور آیین نامه اجرایی «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را جهت سیر مراحل بررسی به هیات دولت ارائه نموده است.لایحه‌ای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز کودکان به مجلس ارائه شد که سرانجام در دوم مهر ماه سال ۱۳۹۸ با عنوان «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید.
کد خبر: ۹۷۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 18 May 2020

گامی دیگر دیگر برای تعیین تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

یک گام دیگر برای تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجیمعاونت حقوقی رئیس جمهور آیین نامه اجرایی «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را جهت سیر مراحل بررسی به هیئت دولت ارائه نموده است.لایحه‌ای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز کودکان به مجلس ارائه گردید که سرانجام در تاریخ ۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ با عنوان «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید.

به گزارش «تابناک» تصویب این قانون همزمان بیم و امید‌های فراوانی را در جامعه به ارمغان آورد: بیم احتمال سوء استفاده از این قانون، تشویق ازدواج‌های غیررسمی، مشکلات ناشی از امید و آرزوی کودکان بلاتکلیف و زنان ایرانی که به هر دلیلی به ازدواج مردان غیرایرانی درآمده اند، امید به برخوردارشدن از حداقل حقوق شهروندی و بهره مندی خود و فرزندان ناشی از این ازدواج‌ها از افتخارات و مزایای ایرانی بودن.

این احساس و تأمل دوگانه از زمان لازم الاجراشدن قانون تا به امروز، مانعی اساسی بر سر اجرای قانون و دستیابی به مقصود آن و اعطای تابعیت به افراد مشمول را موجب گردیده، به گونه‌ای پیش بینی می‌شود چنانچه راهکاری برای ایجاد هماهنگی و وحدت رویه و تعیین ضوابط اجرای قانون، فراهم نشود این اقدام سازنده به هدف نمی‌رسد؛ لذا معاونت حقوقی رئیس جمهور در راستای فراهم کردن زمینه اجرای قانون فوق، ضرورت تدوین آیین نامه‌ای را برای اجرای آن، مطرح و با همکاری کلیه دستگاه‌های مرتبط به قانون و فعالان اجتماعی و برگزاری نشست‌های کارشناسانه، آیین نامه اجرایی مربوط را تدوین و برای سیر مراحل بررسی و تصویب به هیئت دولت ارائه نمود.
 
در همین ارتباط دکتر امیر ساعد وکیل، عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است تدوین یک آیین نامه اجرایی برای قانون «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی» ضروری بوده و مواردی مانند سابقه اقامت پدر یا مادر در ایران و هم چنین سابقه مثبت آن‌ها در تحصیل و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی که در ایران انجام داده‌اند سنجیده شود تا به نوعی مشخص شود که این افراد علقه و پیوند و ارتباط تنگاتنگی با این سرزمین دارند و به شکل صوری و کاغذی ازدواج نکرده‌اند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه «اجرای قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی، نیازمند وضع و تدوین یک آیین نامه اجرایی منضبط است» گفت: این آیین نامه باید از یک طرف زمینه احقاق حقوق اساسی به طور عادلانه برای فرزندان خانوار‌هایی که از پدر خارجی و مادر ایرانی تشکیل شده است را فراهم کند و از طرف دیگر با اعمال شروطی از جمله شرط اقامت چندین ساله و سایر معیار‌ها و ضوابط دیگر امکان هرگونه سوء استفاده از این مقرره قانونی را منتفی نماید.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران، هم چنین از لزوم اولویت بندی در اعطای تابعیت به فرزندان براساس نوع خدمات والدین آن‌ها سخن گفت و افزود: اگر پدران و مادران این کودکان می‌توانند خدمات اجتماعی خاصی را به کشور بدهند در اولویت قرار بگیرند و ما همانطور که نگاه بازدارنده و سلبی داریم باید نسبت به افرادی که می‌توانند برای جامعه ایرانی خدمات مثبتی داشته باشند، جنبه ایجابی هم ایجاد کنیم.

وی همچنین یکی از شروطی که می‌تواند در آیین نامه اجرایی قرار بگیرد را «ثبت حداقل مبلغی به عنوان سرمایه در ایران» عنوان کرد و گفت: این سرمایه می‌تواند مبنایی باشد برای اینکه بتوانند کسب و کاری را راه بیندازند و به نوعی تبدیل به هزینه‌های سربار اجتماعی نشوند.

وکیل، با بیان اینکه «یکی از مواردی که فلسفه و ضرورت این قانون را از منظر حقوق بشری توجیه می‌کند، این است که حتی الامکان حقوق و مزایای برابری برای زن و مرد در یک نظام حقوقی متصور باشیم» گفت: همانطور که در قانون داخلی ایران، پدران از این مزیت قانونی برخوردار هستند که بتوانند تابعیت خود را به فرزندان منتقل کنند، یک رویکرد برابری طلبانه بین زن و مرد این مفهوم را به ذهن متبادر می‌کند که چرا زنان نباید نسبت به انتقال تابعیت خود به فرزندان خویش مزیت قانونی و حقوقی داشته باشند؟ در حالی که بعضا در دنیای معاصر زنان نقش اصلی مدیریت خانواده را چه در قالب زنان سرپرست خانوار و چه در قالب زنانی که سطح تحصیلات و درآمد بالاتری نسبت به همسران خود دارند، ایفا می‌کنند.

این وکیل دادگستری گفت: جنگ تحمیلی بین ایران و عراق و وقایع و مخاصماتی که در کشور‌های همسایه، به ویژه در کشور افغانستان، طی دهه‌های گذشته رخ داد دلیلی برای تبدیل ایران به پناهگاهی برای مهاجرین و افرادی که تلاش می‌کردند فارغ از تهدید‌های جنگ‌ها و مخاصمات مسلحانه، یک زندگی آرام توام با امکان ارتقای ظرفیت‌ها و استعداد‌های خویش همراه با توسعه و رشد اقتصادی و رفاه داشته باشند است. در نتیجه بسیاری از اتباع خارجی امکان اقامت در ایران را به شکل قانونی یا غیرقانونی پیدا کردند و نتیجه حضور بلند مدت و مستمر آن‌ها در مواردی منجر به تشکیل خانواده و ازدواج این اتباع خارجی با زنان ایرانی شد.

وی با بیان اینکه «گاهی جذابیت‌های اقتصادی ایران و سرمایه گذاری خارجیان که به ویژه از اتباع کشور‌های همسایه بودند و هم چنین وجود برخی قوانین ساده و سبک مالیاتی باعث می‌شد پای خارجیان به کشور ایران باز شود و تردد‌های مکرر آن‌ها زمینه را برای تشکیل خانواده با یک زن ایرانی فراهم کند» گفت: پس این یک حقیقت اجتماعی است که در دنیایی که مرد‌ها کمرنگ‌تر شده‌اند، دیوار‌های روابط بین ملت‌ها کوتاه‌تر شده است و ارتباط بین مردم جوامع و کشور‌های مختلف گسترش پیدا کرده، با پدیده تشکیل خانواده‌های مرکب از دو یا چند ملیت مواجه باشیم.

وکیل تصریح کرد: محدودیت‌ها و موانع نظام حقوقی داخلی این حقیقت را منعکس می‌کند که مبنای برخورداری از بسیاری از حقوق و مزایای قانونی در ایران موکول به برخورداری از یک هویت حقوقی به رسمیت شناخته شده توسط مراجع قانونی است. به این ترتیب، افرادی که نمی‌توانستند به لحاظ خارجی بودن پدر اسناد سجلی و مدارک هویتی لازم را کسب کنند در عمل از بسیاری از حقوق پایه و بنیادین خود نیز نظیر حق مالکیت، حق آموزش و تحصیل و حق تمامیت جسمانی و هویتی افراد نیز محروم می‌شدند.

این حقوقدان با بیان اینکه «باید زمینه‌های اجرایی تصویب قانون، با حساسیت و دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد» گفت: با اعطای تابعیت ایرانی به فرزندانی که پدر خارجی و مادر ایرانی دارند، این زمینه فراهم می‌شود که نسل دوم خارجیانی که به هر شکل امکان ازدواج با یک زن ایرانی را پیدا می‌کنند اجازه پیدا کنند تا اموال غیر منقول و زمین و املاک متعددی را تحت تملک خود درآورند.

وی افزود: چنان چه غلبه فرهنگی، دینی و شخصیتی فرزندان این افراد به دولت متبوع پدران آن‌ها قرابت بیشتری داشته باشد باید منتظر یک بحران اجتماعی در طول دو دهه آینده باشیم که سطح گسترده‌ای از اموال غیر منقول و به ویژه املاک واقع در استان‌های مرزی کشور تحت تملک افرادی قرار گیرد که چه بسا از طریق یک ازدواج مصلحتی بدون اینکه علقه و تعلق خاطری به چارچوب‌های اجتماعی و آب و خاک این مملکت داشته باشند فراهم گردد.

وکیل گفت: به این ترتیب به نظر می‌رسد اجرای این قانون نیازمند وضع و تدوین یک آیین نامه اجرایی منضبط است که از یک طرف زمینه احقاق حقوق اساسی به طور عادلانه برای فرزندان خانوار‌هایی که از پدر خارجی و مادر ایرانی تشکیل شده است را فراهم کند و از طرف دیگر با اعمال شروطی از جمله شرط اقامت چندین ساله و سایر معیار‌ها و ضوابط دیگر امکان هرگونه سوء استفاده از این مقرره قانونی را منتفی نماید.

وی با بیان اینکه «اگر این قانون درست و با رعایت تمام احتیاط‌هایی که لازم است اجرا شود می‌تواند قانون خوبی باشد» تصریح کرد: این قانون می‌تواند کمک کند افراد در جامعه ما بتوانند هم از حداکثر ظرفیت‌ها و حقوقی که باید، بهره‌مند شوند و هم زمینه مهاجرت‌های اجباری و به نوعی دور شدن فرزندان این قبیل خانواده‌ها را از کشور و پناه بردن به کشور‌هایی که امکان مهاجرت و زندگی توام با شرایط مطلوب را فراهم می‌کند، به حداقل برساند.

لازم به ذکر است که کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ و جزئیات این لایحه در تاریخ ۲۳ اردیبهشت همان سال، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به این لایحه و اصلاح قانون در مجلس، در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ از سوی شورای نگهبان تایید شد.رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این قانون را در ۱۵ مهر ۱۳۹۸ برای اجرا ابلاغ کرد.

 ماده واحده قانون «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مرد‌های غیرایرانی» می‌گوید: فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران در می‌آیند. بر این اساس، فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می‌توانند تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت ۳ ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.

تبصره ۱- در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.

تبصره ۲- افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدینشان در ایران متولد شده باشد، می‌توانند پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوء پیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۶۳
تابعیت به این فرزندان اشتباه بزرگی است که عواقب اقتصادی و امنیتی دارد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
کشورهای پیشرفته دنیا این مسئله رو به درستی مدیریت میکنند و دچار مشکل اقتصادی و امنیتی خاصی هم نمیشن.
اگر مثل من خواهرزاده بیگناهتون دچار این مشکل بود قطعا به جای بی تدبیری و پاک کردن صورت مسئله فکرتون رو برای مدیریت مسئله به کار مینداختین.
ضمنا عدم اعطای تابعیت هم برای کودکان و هم برای جامعه در آینده لطماتی خواهد داشت.کاش بدون درک شرایط این خانواده ها و کودکان و رنج هایی که میکشن همینطوری مسئله رو امنیتی نکنیم و نظر ندیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
آقا رضا این جا ایران است و فرهنگ و اعتقادات متفاوتی با کشورهای غربی دارد امیدوارم خواهرزاده شما هم در سرزمین پدری خود به خوبی و خوشی زندگی کند آیا درست است عواقب آینده این فرزندان را مردم ایران تحمل کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
آقا رضا مجبور نبودید خواهر گرامی تان را به بیگانه بدهید که الان هشتاد میلیون ملت را ملزم بدانید تاوان اشتباهتان را بدهند. خیلی از یان بیگانه هارا ایرانی ها در خانه هایشان راه هم نمی دهند و شما آنها را به دامادی پذیرفته اید و توقع داریم ما و چند نسل بعدمان تاوان خطایتان را بدهیم؟ همه می دانیم که این افراد هیچوقت خود را ایرانی تلقی نخواهند کرد و نفرت بسیار عجیبی از ما دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
شما باید مسئول میشدید توی این مملکت با این طرز
فکر عبوسانه و همیشه مشکوک به بقیه.
ناشناس
| Austria |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
طبق قوانین اسلامی مورد توافق تقریبا همه ی علمای سنی و شیعه، ازدواج دائم مرد مسلمان با زن اهل کتاب حرام است اما ازدواج موقت مرد مسلمان با زن اهل کتاب حلال است
ازدواج زن مسلمان، چه موقت و چه دائم، با مرد اهل کتاب حرام است. بنابراین فرزند حاصل از این ازدواج نیز مسلمان نیست.
حرفم را باور ندارید در اینترنت یا رساله ها جستجو کنید.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
آقای نسبتا محترمی که میگی تاوان اشتباه یکی دیگه رو شما باید بدی، برو سوادتو ببر بالا و با انسانیت صحبت کن! من دوتا از بهترین دوستام افغانی هستن و از خیلی از دوستای ایرانیم بیشتر بهشون اطمینان دارم. خواهرم داشتم مشکلی نداشتم با همچین .پسرای سالمی ازدواج کنن . نفرت تو دل توئه که نمیتونی بدون کینه و نژادپرستی و خودبینی زندگی کنی. فقط میتونم بگم متاسفم همچین آدمایی با چنین طرز فکری دور و برم هستن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
اقا رضا ما چرا باید تاوان عشق خوار شماروبدیم با این همه مشکل نزارید به ایرانی بودن بغل دستیمون شک کنیم
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
آقای ناشناس یه سوالی که اینجا مطرح میشه اینه که شما دقیقا داری چه تاوانی میدی؟ احتمالا اگرم تاوانی برات هست تاوان انسان نبودن خودت باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
حالم بد میشه از این همه نفرت و کینه
تو تاوان چیو میدی آقا؟یه دختر ایرانی با کسی که دوست داره ازدواج کنه تو تاوان میدی؟کی هستین شماها خدایی؟
خدا دلتو آروم کنه با این حرف زدن شرم آورت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
بعد از اینکه ملت یک نه بزرگ به افزایش جمعیت گفتند . کشور چاره ای جز این کاها ندارد . صبر کنید ممکنه بعدا حتی تابعیت ایران رو به 100 دلار هم بفروشند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
توجه کنید داشتن امکان تحصیل و زندگی و احترام با ایرانی شدن بسیار متفاوت است آیا داشتن شناسنامه ایرانی باعث می شود در آینده آنها مانند یک ایرانی به کشور ایران تعصب داشته باشند
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
شما مثلا بغل دستیت ایرانی نباشه شب خوابت نمیبره؟ گروه خونیت عوض میشه؟ژن برترت عوض میشه؟:)))) چقدر حرفای خنده داری میشنوه آدم...مثلا تو آمریکا که چینی و هندی و آفریقایی همشون یه تابعیت دارن آسمون به زمین اومده؟ علت تمام بدبختیای این مملکت وجود آدمایی مثل توئه
ناشناس
| Belgium |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
ناشناس از اطریش
ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب حرام نیست اما بنابر احتیاط انجام نشود بهتر است
ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان مجاز نیست
در مورد این قانون، ملاک ثبت ازدواج است که شرایطش در قانون آمده که یکی از شرایطش اسلام آوردن مرد غیرمسلمان برای ازدواج با دختر مسلمان است
مهاجران باید برگردند به کشورشون چه افغانی و چه عراقی
هزینه 40 سال حضور افغانی ها در ایران، اگر سالی 8 میلیارد دلار باشد، عدد 320 میلیارد دلار می باشد
اگر کسی در سوریه جنگیده به مردم ایران چه ربطی داره!!!
طرف یک افغانی بوده و تو سوریه جنگیده، به مردم ایران چه ربطی داره!!!
اگر خدمت کردند به ایران، در مقابلش پول گرفتند و بدتر این که بسیاری از این پول ها رو از ایران خارج کردند

حالا همه افغاني ها سرازير ميشن جهت ازدواج با دخترهاي ايراني
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
اولا دیدتونو یه کم انسانی کنید. دوما قحطی دختر توی دنیا نیس که همه سرازیر بشن واسه ازدواج با دختر ایرانی اونم با این شرایط فاجعه بار اقتصادی ایران که توی همین افغانستان و عراق حقوق کارگرشون حداقل 4 برابر ایرانه دوما با توجه به شناختی که بنده از این اقشار دارم میدونم دولت نه بهشون یارانه میده نه دفترچه درمانی نه حتی تحت پوشش هیچ سازمان کمک رسانی قرار نمیگیرن پس این 8 میلیارد رو از کجا آوردین؟ این بنده های خدا از سر ناچاری اینجا پناه آوردن و با سختی و مشقت کارای سخت و طاقت فرسا انجام میدن واسه امرار معاششون. آیا اگه با ایرانیایی که میرن اروپا و آمریکا همین رفتار نژادپرستانه صورت بگیره شما بهشون اعتراض نمیکنید. خوبه که آدم به هم نوعش رحم کنه که خدا هم به ما رحم کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
آدم نادونی هستی.
كيا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
خوب اوميد با دخترهاي كه طبقه پايين هستن ودر در مناطق شرق حالا چقدر سوال ديگه همه نسل ايراني دو رگه بد ترين قانوني كه تصويب كرد همينه بدون كار كارسناسي خيال كردن اينجل اروپا هستش ,
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
اخه این خرج از جیب تو بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
ناشناس22 :31 نادان خودتی خب راس میگه دیگه ما این بنده خداهای افغانی را نخواهیم چکار باید بکنیم؟
تصویب این قانون لطمات زیادی به کشور وارد می کند - اینها همسر دوم و سوم مردان افغانی و عرب هستن - تصویب این قانون خیانت به کشور است و از عواقب ان افزایش نیمه افغانی و نیمه عرب در کشور است و تعداد این ازدواج ها را زیادمی کند باید برای اینگونه مردها مجازات تعیین کنند و از طریق مجامع بین المللی واداراشان کنن که مسولیت این فرزندان و هزینه زندگی انان را متقبل بشن و هزینه ای که برای اینگونه فرزندان می خواهید بکنید صرف توامند سازی زنان ایرانی و ارتقای فرهنگشان کنید که به ازدواج با اینگونه افراد تن در ندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
مردان ایرانی نبز مسئولیت پذیر شوند و ازدواج کنند بیبند بار نباشند این وضعیت پیش نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
شما بهتره به جای اینکه رگ گردنتونو کلفت کنید ابتدا به دولت محترم بفرمایید که یه زندگی معمولی رو واسه اقشار ضعیف فراهم کنه که اونا هم مجبور به ازدواج . اجباری به قول شما نشن. بعد بیاین نظر بدین
خرما
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
چرت پرت نگو تو چی سرت میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
واقعا هیچی سرت نمیشه ها!خنده داره حرفات استدلالت!تو حتی یکی از این دخترا رو دیدی که میگی زن دوم و سوم؟کجا سیر میکنی واسه خودت حاجی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
قابل پیش بینی هست که سال بعد تابعیت ایرانی فروخته خواهد شد .
قانون خوبی است و به سردرگمی این کودکان و خانواده‌های اونها پایان می‌دهد ولی باید چند نکته رعایت شود.
۱.اول اینکه باید قبل از این ازدواج‌ها دقیقاً مشخص بشود برای چه قرار است چنین ازدواجی شکل بگیرد. آیا اجبار و یا فقر یا هر مسئله دیگری باعث ازدواج یک زن ایرانی با یک تبعه خارجی شده و سعی شود تا وقتی که دلایل محکم و متقنی برای این ازدواج‌ها پیدا نشود، از این ازدواج‌ها جلوگیری گردد.
۲.اطمینان حاصل شود پدر این خانواده‌ها پس از ازدواج قصد ندارد این خانواده‌ها را رها کند و به کشور خود بازگردد.
۳.شرایط برای اقامت و یا برخورداری از حقوق شهروندی برای پدر خانواده فراهم شود تا مانع از رها کردن خانواده توسط پدر شود.
۴.فرزندان این خانواده‌ها باید تحت فرهنگ ایرانی بزرگ شوند تا حس ایران‌دوستی و علاقه به ایران در آنها رشد کند و پدر خانواده حق ندارد فرهنگ کشور خود را به فرزندان دیکته کند.
۵.شرایط برای بازگشت همه اتباع بیگانه از ایران فراهم گردد. مگر اتباعی که خانواده ایرانی دارند. مابقی اتباع بیگانه حتی کسانی که در ایران به دنیا آمده‌اند و پدر و مادر آنها هم از اتباع بیگانه است، از ایران اخراج شوند. مگر کسانی که در ایران سرمایه‌گذاری قابل توجه اقتصادی کرده‌اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
خدا رو شکر که ایران کشور عقب افتاده ایست و کسی علاقه به امدن نداره زیاد و اکثرا به دنبال رفتن هستند. اگر کشور درست حسابی بود با این اعتقادات فاشیستی و نژادپرستاته چقدر دنیای زشت تری رو شاهد بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
ناشناس 16:53 نکته همین است که یک ایرانی واقعی در بدترین شرایط هم از عقب افتادگی کشورش خوشحال نمی شود و به کشورش توهین نمی کند و این مشکل فقط با داشتن شناسنامه حل نمی شود اگر ایران چنین کشوری است چرا برای نداشتن شناسنامه آن ناراحت هستید
فرهنگ و اعتقاد مردم خاورمیانه مانند کشورهای غربی نیست با این کار جمعیت زیادی شناسنامه ایرانی خواهند داشت و از امکانات و امتیازات کشور استفاده خواهند کرد اما همیشه وابسته و تعصب سرزمین پدری را خواهند داشت
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
والا تا بوده در فرهنگ و زبان ایرانی واژه سرزمین مادری داشتیم اولین باره سرزمین پدری میشنوم. اون فرهنگی که شما می فرمایید قطعا مربوط به ایران نیست
انسانم آرزوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
طوری میگید امکانات و امتیازات هرکی ندونه توی اروپا هستیم. اینجا به خود ایرانی هم امتیازی داده نمیشه چه برسه به یکی که تازه شناسنامه بهش بدن
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
چقدرم کشور ما امکانات و امتیاز داره! توروخدا یه ذره فکر کنید بعد حرف بزنید!
پنجاه ساله همین افغانیا نبودن یه سری کارای سخت اساسی این مملکتو جوونای بیکار و تن پرور و پرتوقع ایرانی میخواستن انجام بدن؟ چقدر خجالت میکشم که با نژادپرستایی مثل شما هم وطنم! کاش بیشتر اطلاعات داشتید آگاهی داشتید اینطور ابتدایی و سخیفانه به مسائل نگاه نمیکردید. خودتونو با هیچ جای دنیام نمیخواید مقایسه کنید!خودتون خوب میدونید از چه جنسی هستید و چه خوب که آدمایی مثل شما فقط تو یه کشور دور هم جمعید و به هم رحم نمیکنید.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
چی میگی شما؟! این بچه ها اینجا به دنیا اومدن و حتی پدراشونم خیلیاشون اینجا به دنیا اومدن! سرزمین پدری چیه؟! قانون ناقص ماست که دونسل خانواده اینجا زندگی کردن و یه شناسنامه ساده ندارن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
واژه سرزمین مادری یعنی سرزمینی که پدر و مادر و اجداد شما در آنجا بوده اند و به معنی کشور مادری نیست نژادپرستی و انسان دوستی ارتباطی به این موضوع ندارد اگر ایران امکانات ندارد و عقب افتاده است پس چرا اصرار به ایرانی بودن دارید نباید احساسی با این موضوع برخورد کرد مهاجران هم باید اهمیت این موضوع را درک کنند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
از امکانات و امتیازات؟؟؟؟؟
كيا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
اتفاقا برا خيلي ها كه قاچاق به ايران وارد مي شن انگار اومدن اروپا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
با نظرت موافقم، شاید در ظاهر معلوم نشه ولی ایران از نظر تامین یارانه های پنهان در دنیا اوله. همین الان تربیت یه لیسانسه برا کشور دو تا سه میلیارد تومان آب میخوره تو عرض بیست و دوسال. من مشکلات مهاجرین و کتمان نمیکنم ولی برا کشور ما که بعد تصویب این قانون نخواهد تونست نه تعداد مهاجرین
و نه هزینه هاشو مدیریت کنه کار پر ریسکیه. اون موقع هست ایران نه برا اونا کشور میزبان خوبی میشه نه برا خودمون آسایش. الان که ما مهاجر را به رسمیت نمی‌شناسیم سه تا چهار میلیون مهاجر وجود داره، اگه رسمی شه که دیگه هیچی، لااقل اگه تصویب هم شد موارد جدیدو پذیرش ندن
ایقدر این قانون را اجرایش را سخت نکنید که همه امید ها بر باد برود.
تا همینجایش هم خیلی خیلی دیر شده. یادمان باشد ما داریم از مادران ایرانی صحبت می کنیم و فرزندان آنها که هویت ایرانی بگیرند.
نگذارید این آرزو بر باد رود.
اصلا متوجه نمیشوم!!! چه عواقب فرهنگی و اقتصادی؟!!! چه طور فرزندان حاصل از ازدواج مردان با زنان خارجی ایرانین و هیچ عواقبی ندارند اما در مورد زنان عواقب دارد؟!!!! تا کی این تفکرات مرد پرستانه باید حاکم باشد!!!! اصلا چی میگید شماها؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
اینکه فامیلی و ملیت از مادر منتقل شود موضوع دیگری است اما فعلا وقتی پدر عراقی باشد فرزندان با فامیلی پدر و عراقی هستند حتی اگر مادر ایرانی باشد
بسیار قانون خوبیست. چطور یه پدر ایرانی که زنش غیر ایرانیه بچش ایرانیه ولی یه مادر ایرانی که شوهرش غیر ایرانیه بچش ایرانی محسوب نمیشه. این قانون کوچکترین گام برای مساوات بین زن و مرده.
نوشتین از مزایا و افتخارات ایرانی بودن بهره مند بشن، اخه ایرانی بودن چه مزیت و افتخاری داره که ما ندیدیم؟ کاش ایرانی نبودم این کشور نابودمون کرد از زندگی کردن حالم به هم میخوره
با سلام
تا کی باید نسبت به زن و انتخاب‌های که زن انجام میدهد به چشم تعصب نگاه کرد؟؟؟
چرا وقتی یک مرد ایرانی با زن خارجی ازدواج میکند میتواند برای همسرش شناسنامه بگیرد هیچ اشکالی ندارد اما موضوع وقتی برعکس میشود مسئله امنیتی و هزار و یک جور بهانه دیگر میشود؟؟
آیا نسل پیامبر اعظم ما مسلمان‌ها که خود را تسلیم اوامر خدا و پیامبرش میدانیم از حضرت فاطمه نیست؟؟؟؟؟
آیا خدا در قرآن فقط اعراب را خطاب قرار داده یا همه مخلوقاتش را آیا خدا نسبت به بندگانش از مرد گرفته تا زن تعصب نشان داده
بهتر نیست تعصب کورکورانه را کنار بگذاریم
به امید روزی که همه چیز زیبا باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
مثال شما ارتباطی به این موضوع ندارد نسل با ملیت بسیار متفاوت است برای مثال عرب ایرانی با عرب عربستانی در ملیت متفاوت هستند مشکل انتخاب زنان نیست مشکل عواقب انتخاب بعضی از زنان است اگر شما به انتخاب زنان احترام می گذارید پس به انتخاب اکثریت زنان ایران و فرزندانشان احترام بگذاریذ
چرا اگر یک مرد دست یک زن با ملیت غیر ایرانی را بگیره و بیاره ایران یا با بچه هایی از آن زن وارد ایران بشه امنیت به خطر نمی افته ؟؟
کی گفته جاسوسی یا به خطر انداختن امنیت ملی یک صفت مردانه است و فقط شوهر یک زن امکان داره واجد این صفات باشه ؟
شما زن جاسوس و قاچاقچی و تروریست ندیدی تا به حال یا به گوشت نخورده ؟؟
برای تثبیت مرد سالاری دلایل آبدوغ خیاری نیارید
هر خطری که شوهر غیر ایرانی یک زن می تونه ایجاد کنه همسر غیر ایرانی یک مرد هم می تونه ایجاد کنه
ولی وجود بچه های بی هویت و بی شناسنامه خطر بزرگی است که باید حل بشه
همانطور که دختران ما شاید با مردان افغان ازدواج کنند امکان ازدواج پسران ما با دختران افغان بی شناسنامه وجود داره و وجود انسان بی هویت در مملکت یعنی خطر
دست از دگم اندیشی بردارید
هر شخصی که از پدر یا مادر ایرانی در این خاک متولد بشه ایرانیه و باید هویت مشخص و نام و نشان قابل رد یابی و شناسایی داشته باشه تا امنیت همه حفظ بشه
همسر من یه مرد افغانیه و ما یه پسر ۵ ساله داریم. همسرم ایران به دنیا اومده و درس خونده و همه ی خاطراتش با همین مرز و بومه...نه شناختی از افغانستان داره نه دوست داره به جایی که براش انقدر غریبه بره، اصلا پیش کی بره؟ واقعا حقش نیست یه شناسنامه که کمترین حق هر انسانه داشته باشه؟ هردو با سوادیم و با عشق و آگاهی ازدواج کردیم و هم هیچ نیازی به امتیازات خاصی نداریم! باور کنید این مردم مونده ی یه یارانه نیستن! واقعا نمیدونم شما چه امکانات و امتیازات دیگه ای دارین که حاضر نیستین با کسی قسمتش کنین! خیلی از مشکلات و مسائل این کشور دلیلش همین تنگ نظری ها و ناآگاهی هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
اگر ایرانی ها تنگ نظر بودند افغانستانی ها در ایران نبودند و شما هم با ایشان نمی توانستید ازدواج کنید فرزند شما به راحتی می تواند شناسنامه افغانستانی داشته باشد اگر احتیاجی به یارانه و امتیازات ایران ندارید پس مشکلی هم نیست
تابناک دلیل این امتحان ریاضی که قبل ارسال کامنت می گیری چیه ؟؟!!
یه توضیح بده که روشن بشیم
اون عده‌ای که با این قانون مخالفت کرده‌اند خودشون رو جای اون مادری بگذارند که دارد زجر می‌کشد. چند فرزند که معلوم نیست به کجا تعلق دارند. از همه چیز محروم شده‌اند. الآن باید چه کار کرد؟ آیا باید این فرزندان رو از ایران اخراج کنیم؟ تکلیف مادرشان چه می‌شود؟ نمی‌توانیم که بگوییم از ایران برو به همان افغانستان و عراق. بالاخره او یک ایرانی است.
از اول نباید اتباع بیگانه مثل افغانی‌ها و عراقی‌ها به ایران راه داده می‌شدند. حالا که چنین اشتباه بزرگی اتفاق افتاده و بالاخره ازدواج‌هایی شکل گرفته و فرزندانی حاصل شده، مجبور هستیم به این فرزندان تابعیت ایرانی بدهیم.
البته کار رو نباید در اینجا متوقف کرد و جلوی ازدواج‌های بعدی رو باید گرفت. همچنین اتباع بیگانه به خصوص افغانی‌ها و عراقی‌ها به غیر از همین عده که خانواده ایرانی دارند، باید از ایران اخراج شوند. همچنین از ورود افغانی‌ها و عراقی‌ها و یا دیگر اتباع بیگانه باید جلوگیری شود. ازدواج آنها با زنان ایرانی رو ممنوع اعلام کنیم تا جلوی سوءاستفاده‌های بعدی گرفته شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
با شما موافق هستم اما شما هم مادران ایرانی را در نطر بگیرید که با هزاران بدبختی و سختی با مردان ایرانی ازدواج کرده اند و آینده فرزندانشان در ایران
تابعیت به فرزندان مادران ایرانی و پدر غبرایرانی حق اینها میباشد، بادتان رفته افغان‌ها در جهت تحمیلی شهید و جانباز و آزاده دادن، یادتان رفته در سوریه چقدر جانفشانی کردند، فقط و فقط عشق به ایران و ایرانی بودن، اما ما کاری کرده ایم هر افغانستانی ب ایران می آید و مدتی بعد می‌رود خاطرات بد دارد من قبول دارم ما ایرانیان مهاجرپذیر بوده ایم
ولی نسبت به افغان‌ها بی مهری کرده ایم، ب تاریخ رجوع کنید ایالت هرات فقط۱۳۰سال پیش با نیرنگ انگلیس جدا شده، افغانها ۵۰۰۰سال خودشان و سرزمینشان ایرانی بودن فقط یک قرن و اندی جدا شده اند، همان موقع هم بی لیافتی سلاطین ایران را پاره پاره نمود،ب اروپا بنگرید چطور ما ایرانی ها آنجا میرویم ازدواج سوری با اروپایی‌ها می‌کنیم فقط برا اقامت، آنوقت کسی ک مادرشان ایرانیست و پدر مهاجر و متولد ایران است حق و حقوق آنجنانی ندارد، تو خیابون با تمسخر میگن افغانی افغانی، سالهاست در ایران زحمت می‌کشند آنها جز ما کسی رو ندارن، ببینید همین قوم هزاره در افغانستان قتل عام میشود به برادران ایرانی خود پناه میبرد و انتظار دارد، هرچه از مهاجرین افغان میبینم ته دلشان ناراضی آن از ما، اما لام تا کام چیزی نمیگن، شناسنامه کار دانشگاه و استخدام در ادارات حق قانونی آنهاست، کمی تفکر کنید ما فرزندان کورش بودیم که به داد اقوام میرسید ما فرزندان انوشیروانیم ک ب داد یمنی ها میرسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سه ملیون افغان طبق امار رسمی امدند قطعا بیشترن می بودن از این سه ملیون هزار نفر جنگیدن و خوبی این هزار نفر دلیل به خوب بودن بقیه نیست این کار اشتباهه گیریم قانون تصویب شئ ایا میشه واقعا اجراش کرد کشور های اروپایی قانون مهاجرت سختی دارند په برسه به ازدواج ایا ایران این طوری هست امیوارم پیزی تصویب نکنند که توش بمونیم ومجبور شیم برای کشورمون بجنگیم چون اعراب سلفی حاشیه خلیج فارس وعراق وطالبان این طوری وارد کشور میشن و بحران امنیتی درست می کنن من مخالف ازدواج قانونی نیستم ولی اون مرد باید به ایران عشق بورزه وتمام مدارک اقامت داشته باشه وفرزندانشون هم اینطور باشند به علاوه مرد خانوادشو دوس داشته باشه وفرار نکنه با بچهاش در بره من با این مشکلات سیاسی که ما باکشورای دیگه داریم تهش بدبختی و فلاکته من که دید خوبی نسبت به این لایحه ندارم چون با موفق نبودنش ما جای هزار بچه ی بی هویت هزاران نفر خواهیم داشت
كيا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
حق چي برادتك يعني مي فرماييد جور بي كفايتي دولت مردان افغاني بعد از ٤٠ سال ما بديم و امكانات و اين هم سسرزمين دمعتان سرزمين بl
احساساتی نباشید کمی به ال سعود ایرانی ستیز عریستان وعراق ونگاهی به طالبان بیاندازید وبعد قانون تصویب کنید خاورمیانه با غرب تفاوت زیادی داره ای خدا یعنی کنار این همه مشکل اقتصادی باید به ایرانی بودن بغل دستیمون هم شک کنیم اگه قانون خوبه چرا همسایگان تصویب نمی کنن
گرانی کمر مردم را سکسته
چرا چرت مي گي ؟چه جانفشاني كردن براي ما ٤٠ ساله لنگر انداختن به اين مملت ما دخترها رو بهشون بديم؟ اينا كه دختر مي دن از چه طبقات اجتماعي هستند ؟
یه کم کلاهمان را قاضی کنیم اگه همین افغانیها نبودن چه کسایی باید تو مرغداریهااگاو داریها چاه کندنها ساختمامها سنگ بریها کشاورزیها وکارهای سخت دیگه مشغول میشدن تا مردهای ایرانی برن پی خوشگذرانی حالا این طوری راجبشان حرف میزنیم
عزیزم بغل دستیت ایرانی نباشه و شما به شک و شبهه بیفتی چ مشکلی رو برات بوجود میاره
ولی اونی که حاصل همچین ازدواج هایی هست چه گناهی کرده که نمیتونه گواهینامه داشته باشه نمیتونه یه جای درست کار کنه تو خیلی از کارهای اداری مثل بانک‌ به مشکل میخوره
بخاطر اشتباه که پدر مادرش کردن خودش نمیتونه ازدواج درستی داشته باشه و مجبوره این اشتباه رو ادامه بده
خواهشا این کار و نکنید، الان اقغانیا منتظر چنین قاتونی هستن، آبروی مملکت و نبرید
برای برقراری عدالت بین زن و مرد ُ باید قانونی تصویب شود که حاصل ازدواج غیر قانونی مرد ایرانی و زن خارجی شناسنامه ایرانی دریافت نکند. کسانی هم که میگویند ایرانی ها چه تاوانی باید پس بدهند و آن تاوان چیست؟ باید به این کم دانش ها که بدون اطلاعات با تحریک احساسات و تقلید اخلاق مداری میخواهند این مساله را شدیدتر کنند گفت که تمام مواد خوراکی و انرژی و مصالح ساختمانی و بسیاری از موارد دیگر با ارز یارانه و انرژی یارانه ای تولید میشوند و تمام مهاجرین تقریبا نفری ماهی یک میلیون تومان هزینه روی دست ملت میگذارند و مانند غرب نیست که مهاجرین با کار کردن مالیات ۴۰ درصدی میدهند و باعث درامد دولت هم میشوند و تازه غرب هم به سیاست اخراج مهاجرین روی آورده است. بعندوان مثال ذر مورد یارانه میشه گفت که شرکت ذوب آهن گاز را به ۹ درصد قیمت جهانی دریافت میکند و تمام داروهای دامداری با یارانه های سنگین ارزی تولید میشوند چون مواد اولیه از خارج وارد میشود. این فرزندان عزیز باید به افغانستان برگردند و اوقات خوبی را برایشان در آنجا آرزومندم.
اقدام خوبی نیست چون وضعیت ایران و‌منطقه خاورمیانه با اروپا فرق داره.‌ هیچ کشوری در خاورمیانه به غیر از ترکیه تابعیت از خاک نداره و همه از خون یا همون پدر منتقل میشه. البته فرزندان زنان ایرانی ساکن ایران باید حق ‌تحصیل و زندگی عادی داشته باشند ولی پاسپورت نه. فقط شناسنامه و کارت ملی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر