بازدید 25656

بازی با دلار‌های مخفی؛ آیا واردات بدون انتقال ارز باعث آشفتگی قیمت دلار می‌شود؟

به تازگی سرپرست وزارت صمت از موافقت بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز خبر داد. این در حالی است که بانک مرکزی نیز اعلام کرده، آماده است در صورتی که دارندگان ارز با منشا خارجی بتوانند منشا ارز خود را اعلام کنند، نسبت به صدور گواهی تخصیص ارز تحت عنوان ارز اشخاص اقدام کند.
کد خبر: ۹۷۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 18 May 2020

بازی با دلارهای مخفی؛ آیا واردات بدون انتقال ارز باعث آشفتگی در قیمت دلار می شود؟

بازی با دلارهای مخفی؛ آیا واردات بدون انتقال ارز باعث آشفتگی در قیمت دلار می شود؟محمدرضا مقامی فرد؛ از سال ۱۳۹۷ دولت با سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی و تاکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی، سعی کرد تا بازار ارز را مدیریت و نیاز داخل را نیز تامین کند؛ هرچند از همان ابتدا صدای اعتراض بخش خصوصی به سیاست مذکور، بلند شد، سیاست گذار پولی و ارزی کشور بر بازگشت ارز حاصل از صادرات در فضایی شفاف و مشخص به چرخه اقتصادی تاکید داشت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با گذشت زمان و سخت تر شدن تحریم های ظالمانه بر تولید و اقتصاد ایران، شرایط برای بازگشت ارز صادراتی بخش خصوصی دشوارتر شد. در این بین بسیاری از فعالان و صادرکنندگان بخش خصوصی درخواست واردات در ازای ارز صادراتی خود در خارج از کشور را داشتند؛ درخواستی که با پاسخ بالاترین مقام سیاستگذاری پولی و ارزی کشور مواجه شد و وی اعلام کرد باید منشا ارز در خارج از کشور، مشخص باشد.

همتی: با هم روراست باشیم؛ منشا ارز را به ما بگویید تا تایید کنیم

بازی با دلارهای مخفی؛ آیا واردات بدون انتقال ارز باعث آشفتگی قیمت دلار می شود؟

به عنوان نمونه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشستی با فعالان بخش خصوصی در اواخر مهرماه سال گذشته، با تاکید بر اینکه شرایط فعلی و مدیریت بازار ارز نباید ما را به اشتباه بیندازد که توطئه ها تمام شده است، به موضوع واردت بدون انتقال ارز پرداخت و اظهار داشت: «هرچند وقت یک بار یک عده می گویند همتی مخالف واردات بدون انتقال ارز است. اما توجه داشته باشید برخی می گویند ما ارزهایی در خارج از کشور داریم و اجازه دهید از آن ارزها برای واردات استفاده کنیم. ما به عنوان بانک مرکزی حتی می گوییم همان ارزهایی را که در خارج از کشور دارید به داخل بیاورید و ما 5 درصد هم بیشتر از نرخ نیما از شما می خریم. اما آن ها می گویند ما نمی توانیم بگوییم ارزهایمان کجاست، ولی می خواهیم با آن ها واردات انجام دهیم. می گوییم اگر می خواهید واردات انجام دهید، منشا ارز را به ما بگویید تا تایید کنیم و ثبت سفارش کنید و کالا بیاورید. اما هیچ کس حاضر نیست این کار را بکند و منشا ارز را بگوید. چون منشا آن صرافی های دبی و تهران است. من اگر اجازه بدهم مثلا 2 میلیارد دلار این طور وارد شود، یعنی 2 میلیارد دلار تقاضا را به صرافی های دبی و تهران می آورم و بعد از آن قیمت ارز بالا می رود. بعد جواب مردم را چه بدهم؟ بیایید با هم روراست باشیم. اگر می خواهید کالا وارد کنید، من در خدمتم. اگر ارز دارید و می خواهید کالا وارد کنید، دست شما را هم می بوسم، ولی نه اینکه از داخل کشور ارز را تامین کنید. بازار داخل کشور حساس است.»

آنچه مسلم است، نگرانی از ورود تقاضا به بازار ارز و رها شدن نرخ دلار در شرایط سخت تحریم، مهم ترین دلیل مخالفت رئیس کل بانک مرکزی با واردات بدون انتقال ارز بوده و هست.

اما در روزهای اخیر خبری از سوی وزارت صمت منتشر شد که باعث تعجب و البته خوشحالی بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان شد.

مدرس خیابانی: موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز

بازی با دلارهای مخفی؛ آیا واردات بدون انتقال ارز باعث آشفتگی قیمت دلار می شود؟

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت، از موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی، واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی با اولویت مواد موجود در بنادر کشور، بدون انتقال ارز امکان پذیر خواهد بود.

هرچند تاکید مقام بلندپایه وزارت صمت مبنی بر واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز در جهت رونق و جهش تولید داخلی می باشد، اما واکنش های صورت گرفته از سوی برخی فعالان در حوزه واردات و صادرات پیرامون اجازه واردات بدون انتقال ارز، باعث نگرانی از آینده این سیاست شده است.

سیاستی که ممکن است در صورت عدم اجرای درست آن، به سرنوشت دلار 4200 تومانی و واردات غذای سگ و گربه با ارز دولتی منجر شود، زیرا همواره عده ای سودجو و فرصت طلب وجود دارند که به دنبال برهم زدن نظم نسبی در بازار پول و ارز کشور هستند تا منافع خود را حفظ کنند.

بانک مرکزی: منشا ارزی باید کاملا شفاف باشد

این نگرانی را می توان در واکنش اخیر بانک مرکزی به این خبر مشاهده کرد. بانک مرکزی در توضیحاتی با تاکید بر چهار روش برای بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی اعلام کرد که این چهار روش بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و همچنین مشخص بودن منشا ارز در دسترس می باشد. در ادامه ذکر شده بود: «در کنار این چهار روش، بعضی مدعی هستند که دارای ارز با منشا خارج از کشور بوده و تمایل دارند که این ارز را در اختیار واردکنندگان برای واردات کالاهای ثبت سفارش شده قرار دهند. بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که از ورود منابع ارزی بدین طرق استقبال می کند، مشروط بر آنکه جریان ورود و مصرف ارز و منشا آن کاملا شفاف باشد. این بانک در ادامه بازهم تاکید دارد که آماده است در صورتی که دارندگان ارز با منشا خارجی بتوانند منشا ارز خود را اعلام کنند و ارز مربوط به ثبت سفارش های اولویت دار تخصیص شود، نسبت به صدور گواهی تخصیص ارز تحت عنوان ارز اشخاص اقدام کند.»

آنچه مشخص است، در شرایط سخت تحریم و همچنین شیوع ویروس کرونا، تجارت خارجی بسیاری از کشورها از جمله ایران با کاهشی قابل توجه رو به رو شده است و باید در این شرایط در جهت حمایت و تشویق صادرکننده گام های اساسی و مهم از سوی دولت ها برداشته شود.

در روزگاری که درآمدهای نفتی کشورمان به دنبال تحریم و کاهش نرخ جهانی نفت، با افت قابل توجهی مواجه شده است، توجه بیش از پیش به صادرات غیرنفتی از سوی بخش خصوصی، مهم و ضروری است تا با بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، بتوان نیازهای ارزی کشور را تا حد زیادی برطرف کرد و به معنای واقعی به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کرد.

اما این یک روی سکه تجارت خارجی است و در روی دیگر سکه، موضوع واردات مطرح است. در این شرایط همانگونه که مهندس مدرس خیابانی بر لزوم تامین مواد اولیه کارخانجات تولیدی تاکید کرده است، نباید این تصور در ذهن برخی واردکنندگان شکل بگیرد که در آینده نیز می توانند از این روش، اقدام به واردات هر نوع کالایی کنند و به مرور زمان، عملا ارز مورد نیاز برای این روش واردات، از بازار ارزی تهران تامین شود که نتیجه این مسیر، چیزی جز افزایش قیمت ارز به ویژه دلار نخواهد بود. اتفاقی که در نهایت منجر به بر هم خوردن ثبات اقتصادی و مدیریت بازارهای پولی و ارزی کشور شده و رشد نرخ تورم را به دنبال خواهد داشت و در نهایت دود این سیاست به چشم طبقه محروم جامعه خواهد رفت.

یادآور می شود در دو سال اخیر، انجام واردات در بستر سامانه نیما برای بسیاری از کالاها که ممنوعیت وارداتی نداشته اند، فراهم بوده و همچنان باید همین روش مورد توجه قرار گیرد و نباید دستاورد شفافیت سامانه نیما، از بین برود.

بر اساس این گزارش؛ در سال جاری و در مقطع حساس کنونی، مهم ترین دغدغه اقتصاد ایران، رونق تولید ملی و صادرات محصولات غیرنفتی است تا بتوان در شرایط تحریم های ظالمانه، درآمد ارزی کشور را تامین کرد. حال در این مسیر، توجه به تامین مواد اولیه تولید اهمیت فراوانی دارد و باید سازوکاری شفاف برای مشخص شدن منشا ارز مورد نظر برای واردات، در نظر گرفته شود تا از یک سو به دغدغه بانک مرکزی در خصوص حرکت به سمت شفافیت توجه شود و از سوی دیگر، نگرانی تولیدکننده از تامین مواد اولیه و رونق تولید، برطرف گردد تا در نهایت بتوان به رونق صادرات امیدوار بود. اما نکته مهم در این بستر، نگاه دقیق و کارشناسی به موضوع واردات است، زیرا بی توجهی کافی به ابعاد مختلف واردات بدون انتقال ارز، می تواند منجر به ورود تقاضا به صرافی های تهران و در نتیجه افزایش نرخ ارز به ویژه دلار شود. آن هم در شرایطی که این روزها، نرخ دلار در مسیر صعودی در حال حرکت است و تاثیرات منفی این روند را می توان بر قیمت کالاها و محصولات سایر بازارها نیز مشاهده کرد.

در مجموع اجازه واردات بدون انتقال ارز برای مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل، تصمیمی مثبت در جهت رونق تولید، حفظ و ایجاد اشتغال و در نهایت صادرات و ارزآوری برای چرخه اقتصاد است، اما به شرط آنکه منشا ارز مورد نظر، به طور کاملا شفاف در سیستم بانک مرکزی مشخص و ثبت شود.

گفتنی است، عدم شفافیت در منشا ارز برای واردات بدون انتقال ارز، می تواند به فشرده کردن فنر ارزی منجر شود، زیرا ورود تقاضا به بازار ارز برای واردات، موجب برهم خوردن نظم عرضه و تقاضا و رها شدن نرخ ارز می گردد، آن هم در شرایطی که نقدینگی سرگردان در دست مردم، چشم به بازارهایی همچون سرمایه و ارز دوخته است و عدم مدیریت از سوی سیاستگذار، خسارت جبران ناپذیری را برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
قیمت ارز در ایران از سال 1338 برابر است با مجموع نقدینگی ریالی کشور تقسیم بر کل درامد ارزی کشور در همان سال با ده تا 15 درصد بالا و پایین که طبیعی است. نقدینگی ریالی کشور تا اسفند ماه رسیده به 2500 تریلیون تومن. درامد ارزی کشور در همان دوره منتهی به اسفند رسیده به زیر 100 میلیارد دلار. تقسیم این دو می شود 25 هزار تومن. شاید اقای همتی یا مسئولان اقتصادی کشور با انجام کارهایی همچون رونق دادن به بورس یا ممنوع کردن واردات و عدم تخصیص ارز و کاهش شدید مراودات خارجی و... بتوانند چند ماهی سنگی در جهت جریان حرکت این نسبت بیاندازند و در تحقق این نسبت تاخیر ایجاد کنند ولی هیچ نیرو و راه حلی وجود ندارد که بتواند در برابر تحقق این نسبت در میان مدت و بلند مدت توقف ایجاد کند. اما با توجه به کسری بودجه عظیم و کرونا و بسته شدن یا کاهش شدید صادرات غیر نفتی و البته تحقق کاهش خرید نفت و قیمت محصولات پتروشیمی و محصولات معدنی و فراورده های نفتی کشور این نسبت با گذشت هر ماه و حتی هر هفته بزرگتر میشود. اگر می خواهیم این نسبت را متوقف کنیم باید رشد نقدینگی ریالی را متوقف کنیم و برای ان باید کسری بودجه را کاهش اساسی دهیم و برای کاهش کسری بودجه باید خیلی از سیاستها و افراد عوض شوند تا حرکت بازرگانی خارجی و فروش نفت کشور عادی شود ولی هیچ حرکتی در این زمینه ها نمی بینیم و به قول معروف ایشالله اعلام دستوری دلار 4200 تومنی درست خواهد بود! واقعا مسئولان تصور می کنند استانه تحمل اقتصاد و مردم و بودجه کشور تا چه اندازه است؟! تا دیر تر از این نشده فکری به حال واقعیات اقتصاد ایران کنید. خیلی زود دیر میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
در حال حاضر موتور محرک تورم بورس هست. روزی 5 درصد سود بدون مالیات کل اقتصاد کشور رو نابود میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
حرفت متناقض. اول میگی مشکل کروناست بعد میگی مشکل سیاست هست. چرا این مشکل زمان احمدی نژاد نبود؟ سیاست ها که تغیری در جهت افراطی شدن نداشته
این قسمتی از متن نوشته شده امروز اقای همتی در صفحه اینساگرامش در واکنش به به هم خوردن بازارهای طلا و ارز است:

"این روزها نیز به علت تداوم فشار حداکثری، شیوع کرونا و تعطیلی سه ماههٔ بسیاری از فعالیتها و کاهش قیمت نفت و سایر فرآورده‌های نفتی، تهدیدات جدید آمریکا و... انتظارات تورمی را بالا برده است."

خوب . بنده خدا رئیس بانک مرکزی با چه زبانی واقعیت اقتصاد ایران را بهتر از این با مردم در میان بگذاره. ولی کاش ایشان همین گزارش را با ذکر جزییات در اختیار مقامات بالاتر و تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور قرار بده. مقاماتی همچون رئیس بانک مرکزی یا وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد و وزیر کشور و وزیر نفت و..... همچون دیده بانان در زمان جنگ برای فرماندهان هستند. همانطور که دیده بانها باید بدون مصلجت هر چه از واقعیات میدان نبرد و کاستیها می بینند در اختیار فرمانده هان قرار دهند تا فرماندهان بتوانند تصمیمات بسیار مهم تاکتیکی و حتی راهبردی بگیرند این مقامات هم وظیفه ملی و میهنی و دینی دارند که بدون نگرانی و یا لحاظ مصلحت مقام و شغل خود واقعیات صحنه نبرد را در اختیار تصمیم گیران و تصمیم سازان اصلی کشور قرار دهند تا انها با اطلاعات درست و دقیق تصمیمات مهم را بگیرند.
قابل توجه اقای همتی و دولت. شاید هم درسی از دشمن .چرا ترامپ دیوانه با وجود این همه حاشیه و مخالف و و در اوج بحران کرونا بین خیلی از مردم امریکا و سفید پوستان و کشاورزان و حتی سیاهپوستان امریکا محبوبه؟. فقط به این سه نمونه از تدابیر ترامپ در مواجهه با مشکلات کشور و دولتش در زمان کرونا توجه کنید:

1-در هفته های اخیر به دلیل کرونا و بسته شدن گسترده هتلها و دانشگاهها و مدراس و رستورانها و ... مصرف مواد غذایی در امریکا کاهش بسیاری یافته و این باعث شدن محصولات کشاروزی بسیاری روی دست کشاورزان امریکایی بماند و انها ضرر بدهند و به بجران نزدیک بشوند. تدبیری که ترامپ برای کشاورزان امریکایی کرده این بود که به علاوه دادن مستقیم پول به این کشاورزان. پول هنگفتی از بودجه فدرال را هم خرج خرید تولیدات کشاورزی و لبنیات کشاورزان و دامداران امریکا هم کند و این تولیدات را مجانی در بانکهای غذای امریکا بین خانواده های امریکایی که بدلیل از دست رفتن شغلشان با کاهش درامد روبرو شدند مجانی پخش کند و دخترش ایوانکا را که در فعالیتهای اجتماعی حضور فعال دارد از طرف خود برای بازدید به یکی از این مراکز توزیع این تولیدات کشاورزی بین خانواده های نیازمند امریکایی فرستاده است.

2-ترامپ در سال گذشته هم دقیقا همین جور از کشاورزان امریکا حمایت کرد. بعد از جنگ تعرفه با چین که چین خرید محصولات کشاورزی امریکا را شدیدا کاهش داد و کشاورزان و روستائیان امریکا شدیدا تحت فشار قرار گرفتند ترامپ دستور داد 80 میلیارد دلار از درامد تعرفه اضافه بر روی واردات کالاهای چینی خرج خرید محصولات و کمک به کشاورزان امریکایی شود و ان محصولات را در سالنهای غذاخوری مدارس و دانشگاهها و به خانواده های نیازمند با قیمت پایینتر فروخت.

3- هفته قبل اولین داروی تایید شده برای کرونا یعنی remdesivir ساخت شرکت دارویی گیلیاد مورد تایید قرار گرفت. چون انی دارو گران است ترامپ از بودجه مخصوص مباریزه با کرونا تا دو میلیارد دلار در اختیار شرکت دارویی قرار داد تا نسبت به تولید انبوه این دارو اقدام کنه. ولی عوضش از این شرکت خواست کل موجودی خود را که برای درمان 50 هزار بیمار وخیم نیاز به استفاده فوری است به صورت مجانی در اختیار دولت فدرال قرار دهد و این دارو به صورت مجانی به بیمارانی که بیشترین وخامت را دارند تزریق میشه.

اینها یعنی برد برد برد... هم خودش محبوب میشه . هم دخترش برای ریاست جمهوری اینده محبوب میشه. هم مشکلات کشاورزان و شرکتهای دارویی امریکا و چرخ تولید حل میشه. هم خانواده های طبقه متوسط امریکا و فقیر که بیشتر از سیاهپوستان و هیسپانک های امریکا هستند طرفدار او می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
دلایل برای عدم محبوبیتش که خیلی بیشتر هست. اگر ترامپ 10 روز زودتر واکنش نشون می داد 60 درصد تلفات کمتر می شد. الان هم که گند فرار مالیاتیش داره دامنش رو می گیره. شما چون عشق ترامپ هستی افتضاحاتش رو نمیبینی و با چرندیات می خوای بگی خیلی محبوب هست. آره اینقدر محبوب هست که جواب خبرنگاران رو نمی ده و کنفرامس رو نصفه کاره رها می کنه خخخخ
اقای همتی سال گذشته در مصاحبه ای ضمن مخالفت شدید با واردات بدون انتقال ارز فرموده بود که طرفداران واردات بدون انتقال ارز می ایند به ما می گویند ما در خارج از کشور ارز داریم ولی شما اجازه واردات نمی دهید. من هم به انها پاسخ می دهم که این ارزی که در خارج از کشور هست منشا ان کجاست؟ ایا دولتهای خارجی در اختیار شما ارز گذاشتند که با ان به جنس بخرید و به کشور صادر کنید؟! یا خیر. در نهایت این ارز در خارج از ایران از خود بازار ایران تامین خواهد شد و سبب بر هم زدن ثبات بازار ارز داخلی و کاهش ارزش ریال خواهد شد.! حالا باید دید وضع ذخایر ارزی و درامد ارزی به کجا رسیده که اقای همتی حاضر به قبول واردات بدون انتقال ارز شده است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
جای ارز طلا بگیرن هم اوکیه دوست من .(ونزوئلانمونشه)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
اولا هیچ وقت واردات بدون انتقال ارز متوقف نشده بود . براحتی می توان قانون های یک شبه و ناقص را دور زد و با نفوذ در افراد هم واردات را انجام داد . مطمئن باشید این تصمیم در راستای منافع عده ای خاص هست که منابع درآمدشان بواسطه کرونا کمتر شده است .
ثانیا هیچ تضمینی نیست که مصوبات بانک مرکزی در گمرکات کشور هم لازم الاجرا بشد . اگر سر و کارتان به گمرک افتاده باشد حتما خواهید دید که هیچ قانونی در آنجا رعایت نمی شود . تفاسیر متفاوت و شخصی از قانون وجود دارد که در دو شهر مختلف قانون گمرک متفاوتی احرا می شود .
من از یکی از شهرهای آذربایجان کالاهای شرکت خودمان را به گمرک شهری در استان یزد حمل میکنیم و مراحل ترخیص را در آنجا انجام می دهیم چون قانون آنها با سایر شهرها متفاوت هست !
خسته نشدید ۲ سال مدام از این مقاله ها نوشته اید و در عمل هر روز هم ارز گرانتر شده؟؟؟؟
گرانی ارز ربطی به همتی یا غیر همتی ندارد و سیاست کلی دولت است به دلیل کسری بودجه حالا اقای ربیعی سخنگوی دولت میفرماید خیر !!!!!...
همتی درست میگه. برخی ارزی در خارح ندارند و میخوان از داخل تامین کنن و بعد هم برن کالای لوکس وارد کنن. باید شفافیت باشه. کلا اقتصاد نیازمند شفافیت هست/
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
هم اینکه اونهائیکه ظرف 2تا 3سال گذشته به خارج از کشور صادرات داشته اند (پتروشیمی) تا حالا ارزهای حاصل از فروش خود را داخل کشور نیاورده اند تلاش همتی برای شناسایی اون ارزهاست.مه صاحبانش کوچکترین اطلاعاتی نمیدن وتحریم بانکهای ایرانی را بهانه عدم برگشت ارزهای موردنظر میدونند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
چرایی اینکه مرسدس بنز فروش محصولات لاکچریشو هیچ وقت به ما تحریم نمی کنه در این نهفته که ارز زیادی از داخل جمع می شه و به خرید این چیزا به جای خرید مایحتاج ضروری کشور پرداخته می شه. من نمی گم یه پولدار بره پراید سوار شه یا بره بهترین ماشین ایرانی رو سوار شه ولی اینکه بوگاتی سوار شی و سر تا پات برند باشه به ما جماعت ایرانی و حتی اون اروپایی نمی خوره و واقعا بهتره تو این شرایط کرونایی تجمل گرایی کم رنگ شه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
دقیقا . بنا به گفته خودشان 90 درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود . یعنی در گمرکات و حتی بانک مرکزی هم شفافیت وجود ندارد . شفافیت نیازمند خبرنگاران آزاد و خبرگزاری های مستقل هست که با توجه به راهبرد کلان کشور هیچ وقت اجرا نخواهد شد . همیشه مردم مقصر نیستند . برخی از دور زدن هاتوسط برخی از افراد مسوول انجام می شود نه مردم عادی و بازرگانان .
دولت عمدا قیمت ارز رو داره میبره بالا تا با فروش مقداری دلار کسر بودجه خودش رو جبران کنه بعد مثل سال ۹۷ قیمت رو میاره رو ۱۲_۱۳ هزار پس توصیه می کنم با خرید دلار به امید افزایش قیمت وارد این بازی نشید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
اگر این کار را کند فاتحه اقتصاد را باید خواند چون دلار نایاب
خواهد شد با این کار و رقم های اعلامی شما خواهان زیاد دارد
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ان کار در سال ۹۷ برای جمع اوری ارز خانگی بود و الان دیگه ارز خانگی هم موجود نمی باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
شمابهتره به فکرسکته بعدازسقوط سهامت دربورس باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
یه نوسان دلاری که حال دلار خرا رو بگیره بدم نیست
این مقدمه ای است که مجوز ورود کالا بدون انتقال وجه با هر نوع شرایطی صادر شود. چون دولت احساس می کند که واردات لازم است انجام شود و هیچ چاره دیگری ندارد. این ها همه مقدمه چینی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
چاره ای ندارند . خودخواسته در یک جاده یکطرفه افتاده اند که یا باید اقتصاد را بحال خودش رها کنند یا ورشکستگی کامل اقتصادی را قبول کنند .
یعنی انتخاب بین یک مرگ تدریجی با امید به بهبود یا انتخاب مرگ ناگهانی با چشمان بسته .
من هیچ اطلاعات و سواد بانکی ندارم ، از اقتصاد کلان هم چیزی نمی دانم ، ولی فقط همین را می فهمم که تنها فروشنده دلار در کشور ،
دولت است ، در واقع آنچه در میدان فردوسی هر روز در حال افزایش است ، با یک یا دو واسطه از بانک دولتی تامین شده است ،

حالا یا صراف مقصر است یا دولت ،
حال سوال این است که چه شده است در این وانفسای کرونا شاهدی چنین نوسانی در طلا و سکه بودیم ،
نمی شد در صرافی ها را دوماه بست ؟
اگر وجود آنها در چرخه اقتصاد اینقدر مهم است ، چرا سازماندهی نمی شوند ؟ چرا وضایفشان به بانک ها سپرده نمی شود ؟
چرا حساب ارزی (با تضمین حفظ دلار مردم و پرداخت سود معقول) رواج داده نمی شود تا شاهد نگهداری دلار کاغذی توسط مردم نباشیم و سوال حیاتی تر اینکه چرا باید دچار تورم 60 درصدی باشیم (تورم کلی شصت درصد است وگرنه بسیاری از کالاها چندین برابر گران شده اند)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
عالی. وجود حساب ارزی لازمه چون بدون اون دلار خریداری شده مردم تو بالش و ... تلمبار می شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
در واقع خودتان جواب خودتان را دادید . دولت نیازمند پول هست . با یک محاسبه اشتباه خیل عظیمی را روانه بورس کردند و ترس از ورشکستگی بورس وادارشان کرده است که بازارهای موازی را جذاب تر کنند . این وسط مردم عادی ضرر میکنند و دولت مثل همیشه سود خواهد برد .
دقت کرده اید که مثل تمام موارد گذشته می گویند مردم عادی مقصر افزایش قیمت و مشکلات بازار هستند ؟
من در فکر این هستم که اگر امکان بین المللی شدن بورس فراهم شود ممکن است موجب کاهش دلار و خنثی سازی برخی تحریم ها شود بدین صورت که هر شهروند خارجی یک حساب ارزی در ایران باز کند و معادل ریالی این ارز توسط کارگزاری ها به هسته بورس برای معاملات متصل شوند و شهروندان خارجی پس از کسب سود و فروش سهام معادل ریالی تبدیل به ارز آن کشور شده و در حساب وی منتقل می شود و این حساب بصورت اینترنتی قابلیت انتقال به دیگر حساب های خارجی داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
شما چیزی بنام سیستم بانکی شنیدین؟ برای باز کردن حساب ارزی، شما به بانک نیاز دارین، وقتی سر تا پای سیستم مالی ما تحریم شده، دقیقا بفرمائید یک خارجی چطور قراره در ایران حساب بانکی باز کنه ، چه رسد به اینکه سود حاصل از سهام رو از ایران خارج کنه!! فکری باید به حال تحریم کرد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
تنها راه چاره برداشته شدن تحریمها است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
اتفاقا بورس سرمایه گذار خارجی هم پیدا کرده و داره می کنه بازم
دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹ ساعت ۱۵:۳۱
بسلامتی و مبارکی و میمنت
دلار وارحد کانال ۱۸۰۰۰ تومان شد
علی برکت الله !!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
هدف ترامپ از تحریم این بود که قیمت دلار را برساند به 15 هزار تومن. حالا ما تونستیم برسونیم به 18 هزار تومن از نظر شما بده؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
بشکن بزنین و به ریش مردم و هموطنانتون بخندین. صف های دلار رو طولانی کنین . حین خرید فقط دستکش داشته باشین و بعد خرید اسکناس اونو نشورین چون بعیده کرونا با دلارایی که دست به دست می شه انتقال داده نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
کنتور که نمی ندازه . اخه خداوکیلی هدف ترامپو چی جور فهمیدی ؟ تو جلسه خصوصی بهت گفته مثلا ببین من هدفم 15 تومنه ؟ بابا جمع کن برو بچه چرا هر چی تو مخیلت میاد می نویسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
با یک محاسبه ساده و در نظر گرفتن قیمت خدمات دولت می توان براحتی فهمید که قیمت واقعی دلار بیشتر از 18 هزار تومان هست . احتمالا حول و حوش 23 هزار . تو شرایط کنونی که تمام مرزهای کشور مسدود هست و عملا تجارت و توریسم نزدیک به صفر شده هیچ تقاضای عمده ای برای ارز وجود ندارد .قیمت فعلی ارز کاملا وابسته به وضعیت اسفبار اقتصاد و بی تدبیری هاست .
مطمئن باشید دولت عمدا قیمت را بالای 25 هزار خواهد برد و با یک ژست قهرمانانه بعد از مدتی اونو به حدود 23 هزار تومان کاهش خواهد داد . بنشینید و ببینید .
دلار ۱۸۰۰۰ تومان شد اقای همتی !
هنوز هم معتقدید ارزو بر جوانان عیب نیست ؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
مقصر همتی نیست، فکر کردین همتی صبح میاد به دفترش و اونجا اعلام میکنه قیمت چند بشه؟ نه ، کشور صادرات نداره که ارز وارد کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
جناب ناشناس 16:38
کشور واردات هم ندارد . چون تمام مرزها مسدود هست عملا مسافری هم به خارج نمی رود . بنظر جنابعالی تو این شرایط چه کسانی طالب ارز هستند ؟ دولت بازهم با برنامه ریزی در حال افزایش درآمدش هست .
من مقاله را کامل خواندم.
تنها چیزی که میشه گفت اینه : بانک مرکزی قادر نیست به معنای واقعی کلمه حکمرانی اقتصادی کنه.
همه چی دست یه عده سودجو هست که با اقتصاد این کشور هر کاری بخوان می کنن.
سلام
پاسخ ها
ارسطو
| United States of America |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سلام گل
ثبت سفارش بدون انتقال ارز در واقع رسمیت دادن به روال معمول جاری است که ارز صرفا روی کاغذ تخصیص داده می شد و واردکننده در واقع ارز را از بازار آزاد می خرید اما مابه اتفاوت به جیب دولتی ها می رفت
هر کاری میکنید جان هرکی دوست دارین دلار رو برگردانید به 10 تومان، بخدا زشته هر 1 دلار برابر با 170 هزار ریال بشه!!! با حذف صفر هم دردی از دردهای مردم کم نمیشه. طبقه متوسط داره له میشه زیر گرانی، چه برسه به طبقه فقیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
همین طبقه متوسط هست که ما رو به این روزا انداخته!
من گفته های آقای همتی رو تایید میکنم اگه منشا ارز مشخص نشه مفهومی غیراز گرانی ارز وطلا نداره بخدا همسایه مابرای فروش خانه اش یک قیمت نجومی گفت خنده ام گرفت گفت ارز گرون شده یعنی امروز ازسیرتاپیاز ازطلا وکنجد ازماست ودروازه همه با ارز وطلا بالا وپائین میروند یک اما _اگر دولت نیازهای اساسی مثل ادوات پزشکی کمیاب ویا ماشین آلات صنایع پایه و آلیاژهای مورد نیاز رو اجازه بده وارد شوند مختصر تکان همین روند بهوش آمدن ماست _ ولی اجازه ورود شاسی بلند و اجناس لاکچری و نهاده های دامی چرا سالیانه چندبار جلوی سیل را میگیریم واین آبهارو به لجنزارکویر منتقل میکنیم چرا درتولید نهاده های دامی ومصالح ساختمانی خودکفا نیستیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Hong Kong |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
در تولید 100 لوازم ساختمانی که خودکفا هستیم که هیچ به کشورهای دوربر هم صادرات می کنیم.. پس قیمت خونه هیچ ربطی به قیمت دلار ندارد.. مگر عده ای قصد خرید خونه در ونکورر کانادا رو داشته باشند.. دوسال دیگر ایران نفت نقروشد همه سر عقل خواهند امد
سياست همتي درست و در راستاي شرايط سخت امروز هستش وگرنه كنترل از دستش در مي ره
اگر سياست هاي همتي نبود دلار بالاي ٥٠هزار تومان بود
نبايد اقتصاد كلان فداي واردات كالاهاي لوكس اقشار مرفه بي درد بشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
هورا بدبخت شدیم عوضش دلار ۱۰۰هزارتومان نشده!!!!!شما حالت خوبه؟؟؟؟
طرف اگر اتش بگیرد باید با اب خاموشش کن منتهی اگر طرف اتش گرفته باشد و در اثر دویدن شدت اتش گرفتنش را کُند کند ولی از اب موجودخود استفاده نکند به جه دردی میخورد؟؟؟
حالا نقل اقتصاد ایران است که ایشان‌هیچ تزریقی به بازار نمی کند و بازار همین طور در حال سوختن است و از اب یا تزریق ارز خبری نیست.
حال تزریق ارز میتواند به صورت اجازه واردات خودرو یا لب تاپ یا موبایل یا بازارهایی که اخیرا نا ارام شده باشد تا بازارها را متعادل کند ولی مرغ ایشان یک پا دارد و به خودرو و سایر کالاها ارز اختصاص نمی دهد و مدام‌میفرمایند ۴۰ میلیارد دلار پارسال ارز اختصاص دادیم !!!!! به چه کالاهایی الله اعلم
امروز ساعت 13.30 دقیقه
خیار سالادی هرکیلو 170 تومان
گوجه سیستان هرکیلو 75تومان
کاهو هرکیلو 780 تومان
قیمت حقیقی دلار مساوی نقدینگی تقسیم بر کل طلای موجود که عددی باور نکردنی میشود علی برکت الله
رئیس جمهور فقط دکتر روحانی ...
از بورس چه خبر؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
درحال احتضاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سلام داره. مواظب باش حین خرید دلار نشوریشون بابت کرونا چون شاید ازت پس نگیرنش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سلام دارند خدمتتان . "زلزله ای در راه هست" اینو خودم اختراع کردم که میخوام هشتک بشه .
خوش به حال آنان که دلار سکه و ملک دارند و وای به حال
دليل اصلى گران شدن دلار بدون لاپوشانى تحريم است بالاخره يك روزى بايد تكليف اين تحريمها روشن شود بهتر است بجاى راه حلهاى موقت فكرى بحال اين تحريمها شود شما ببينيد كشورهايى كه مثل ايران گرفتار تحريم شده اند چه حال و روزى دارند كره شمالى، سوريه، ونزوئلا ، كوبا هر حركت اقتصادى در جهان امروزى مستقيم و غير مستقيم به دلار ربط پيدا ميكند مطمئن باشيد اگر امريكا همين فردا تحريمهاى ايران را بردارد بدون هيچ حركتى دلار نصف قيمت ميشود
آقای همتی یعنی قبل از کرونا و تحریم کنند و قیمت دلار یک سو قیمت فعلی بود؟!!... خود سایپا پراید رو می فرسته پارکینگهای خوصوصی بقیه داستان معلومه مگه میشه تو کشور دولت از زیر و بم افزایش دلار و احتکار خودرو بی خبر باشه میگی نه اگه راس میگه شش ماه واردات خودرو را با معافیت مالیات برداره و آزاد کنه ببینم به این فرقون کسی دیگه نگاه می کنه....
دوستان سلام.یکی از اقوام ما از صرافان مشهور تهران هستش. اخیرا در گروه خانوادگی اعلام کرده بود مقادیر زیادی ارز تقلبی وارد بازار شده و تفکیک اون از اصل خیلی خیلی سخته.تو اخبار هم جاعلان اذربایجان غربی رو نشون داد.همین امر برای طلا هم صادقه ظاهرا جاعلان تو ایام کرونا بیکار ننشستن و طلای با درصد خلوص کمتر زیادی رو روانه بازار کردن.بنابراین به دوستان و اشنایان خود بگید فعلا از نزدیک شدن به این بازارها بپرهیزند.تا اموالشان خدای ناکرده به فنا نره
بیچاره کارگر
ازیک طرف بایدکارفرما راتحمل کنی
وازطرف ديگه غرغرهای زن وبچه را
لعنت به این زندگی
گران شدن بی حد و حصر قیمت دلار فقط یک بازی است برای پیاده کردن و اجرا قانون حذف چهار صفر از پول ملی .
جالبه حتی انهایی که اقتصاددان هستند بعضا اشتباه میکنند اگر دلار بالا برود مثلا 30هزار تومن قدرت خرید مردم پایین نمی اید کلا ازبین میرود نتیچه تمام اجناس روی دست موبایل فروش ولوازم خانگی ووووومیماند نتیجه وارد کننده دیگه وارد نمیکنه کارخانه های داخلب مواد اولیه نمیخرند همه کشور به جز 15درصد ورشکست میشوند انوقت دولت یک راه دارد وبس وان چند برابر کردن حقوق وخدمات است کاری که درهمه کشورهای بحران زده کردند نمونه ترکیه وچند کشوردیگر راهی به جز چند برابر کردن حقوق وخدمات نیست وگرنه اقتصاد ازهم گسسته میشود اقتصاددانان میگویند اگر قرار باشد تورم 300درصد شود اگر حقوق وخدمات 3برابر نشود اقتصاد کشور ازبین میرود همین حالا 40درصد فروش مغازه دارها کم شده حساب کن اگر 90درصد کم بشه چه میشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار