بازدید 19838
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

رد پای بازار سرمایه در گرانی دلار/ رفت و برگشت پول های سرگردان از سعادت آباد تا فردوسی!

شقاقی شهری گفت: تقریباً بخش عمده ای از افرادی که وارد بازار سرمایه شده بودند و تجربه، تخصص و زمان کافی برای فعالیت در بازار سرمایه را نداشتند، در حال خروج نقدینگی خود از این بازار می باشند. این نقدینگی خارج شده از بازار تخصصی سرمایه در حال حرکت به سمت بازارهای دلار و طلا می باشد.
کد خبر: ۹۷۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲ 16 May 2020

رد پای بازار سرمایه در گرانی دلار/ رفت و برگشت پول های سرگردان از سعادت آباد تا فردوسی!

تابناک اقتصادیدر حالی که از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا 21 اردیبهشت ماه بازار سرمایه بازدهی 103 درصدی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورد و به تنهایی بر جایگاه اول پربازده ترین بازارها تکیه زد، در چند روز اخیر اوضاع در این بازار چندان مساعد نیست.

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز مورخه 27 اردیبهشت ماه 1399 شاخص کل بورس با ریزش حدود 35 هزار واحدی کانال یک میلیون واحدی را از دست داد و به کانال 982 هزار واحدی سقوط کرد.

هر چند بازار سرمایه این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد اما بازارهای موازی گویا شروع به حرکت کرده اند. بازار خودرو به تازگی التهاباتش فروکش کرد اما بازار طلا، سکه و ارز رونق خاصی گرفته اند و قیمت ها در این بازارها دیدنی است! سکه کانال 7 میلیون تومان را رد کرده است و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز به بیش از 700 هزار تومان رسیده است. در بازار آزاد ارز نیز هر دلار به بالای 17 هزار تومان نقل مکان کرده است و طبق آخرین اطلاعات از بازار آزاد قیمت هر دلار به 17 هزار و 90 تومان افزایش یافته است.

با توجه به اینکه این روزها اوضاع عجیبی در بازارها در حال رقم خوردن می باشد، پرسش این است که دلیل افزایش یک باره قیمت دلار چیست؟ و آیا سرمایه گذاری بر روی دلار یک سرمایه گذاری مطمئن و سودده است؟

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها بازار ارز و به خصوص قیمت دلار روند صعودی را طی می کنند، گفت: در اقتصاد ایران 5 بازار سرمایه گذاری و دارایی وجود دارد که این 5 بازار عبارتند از: بازار ارز (دلار)، بازار سرمایه، بازار مسکن، بازار خودرو و بازار طلا. این 5 بازار با وقفه و تاخیر بر روی یکدیگر تاثیرگذار هستند و نقدینگی در این 5 بازار در حال جریان است.

وی ادامه داد: اتفاقی که در سه ماهه اخیر رخ داده بود این بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا بازارهای خودرو و مسکن عملا تعطیل بودند و معاملات دلار کاهش یافته بود و طلا فروشی ها نیز تعطیل بودند. به عبارت بهتر به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم رغبتی به سرمایه گذاری در بازارهای فیزیکی و سنتی نداشتند و همه نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه شده بود و روزانه حدودا بین 1500 تا سه هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سرمایه وارد می شد. این مسئله موجب شده بود که هر روز بازار سرمایه سبزپوش باشد.

شقاقی گفت: چند وقتی است که تا حدودی شیوع ویروس کرونا مهار شده و یا به عبارت بهتر کرونا جزء ای از زندگی مردم گردیده و مردم شرایط قرنطینه را کنار گذاشته اند و همچنین دولت نیز اجازه بازگشایی به سایر بازارها از جمله طلافروشی ها و صرافی ها را داده است. حالا با بازگشایی سایر بازارها که کمتر تخصصی هستند و خرید و فروش در آن ها نیاز به تخصص خاصی ندارد و از آنجا که بازار سرمایه نیز یک بازار تخصصی است و نیاز به وقت دارد و فرد باید روزانه حداقل 3 الی 4 ساعت بر روی آن زمان بگذارد، جریان نقدینگی از بازار سرمایه به سمت سایر بازارها از جمله بازار ارز تغییر پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر شاخص کل بورس حدود ده برابر شد، افزود: این در حالی است که در همین مدت قیمت ها در بازارهای دیگر از جمله بازار ارز تنها حدود چهار برابر شدند. به عبارت بهتر یک واگرایی بین بازارها در دو سال اخیر مشاهده می شد.

وی ادامه داد: با توجه به قضیه همگرایی قیمت ها در بازارها و دارایی ها مختلف، هم اکنون باید همگرایی در قیمت ها در بازارها اتفاق بیفتد. یعنی باید نقدینگی از بازار سرمایه به سمت سایر بازارها کوچ کند. این کوچ نقدینگی از بازار سرمایه، در ابتدا خود را در بازار ارز و طلا نشان خواهد داد، سپس به بازار خودرو وارد خواهد شد و پیش بینی می شود که در نیمه دوم سال به سمت بازار مسکن حرکت کند. به عبارت بهتر قیمت ها در بازارها به سمت عدد 5 (پنج برابر شدن نسبت به دو سال قبل) در حال همگرا شدن می باشند تا متعادل تر شوند. البته شاخص کل بورس احتمالاً تا هفت برابر شدن تعدیل شود. بنابراین عامل اصلی رشد قیمت ها در روزهای اخیر در بازار طلا و دلار همین کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به این بازارها می باشد.

شقاقی شهری گفت: من بارها هشدار دادم که امکان ندارد یک بازار بسیار رشد کند و سایر بازارها حرکتی نداشته باشند. به همین دلیل من از شوک تورمی بازار سرمایه واهمه داشتم. شوک تورمی به این مفهوم که افزایش شاخص کل و قیمت سهام، خود یک بار تورمی را به سایر بازارها تحمیل خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تقریباً بخش عمده ای از افرادی که وارد بازار سرمایه شده بودند و تجربه، تخصص و زمان کافی برای فعالیت در بازار سرمایه را نداشتند، در حال خروج نقدینگی خود از این بازار می باشند. همان گونه که اشاره کردم این نقدینگی خارج شده از بازار تخصصی سرمایه در حال حرکت به سمت بازارهای دلار و طلا می باشد. بازارهایی که فعالیت در آنها نه تخصص، نه تجربه و نه زمان می خواهد.

شقاقی شهری گفت: دولت به نظر من باید آرام آرام از بازار سرمایه حمایت کند. چون اگر این حمایت صورت نگیرد به نظر من این نقدینگی به صورت بی محابا از بازار سرمایه خارج خواهد شد و اول سه بازار دیگر یعنی ارز، طلا و خودرو را از کار خواهد انداخت و سپس به سمت بازار مسکن حرکت خواهد کرد و این بازار را نیز از کار خواهد انداخت. بازار مسکن دیرتر به این جریانات واکنش نشان خواهد داد به این دلیل که سرمایه گذاری در آن نیازمند پول های کلان تری است.

وی در مورد سایر دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر گفت: یک دلیل این بود که در سه ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا مرزهای ایران تا حدودی مسدود شد و صادرات غیرنفتی با تعلل و کندی انجام شد. این موجب گردید که درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی با چالشی جدی مواجه شود.

دلیل دیگر این بود که به موجب شیوع ویروس کرونا در دنیا، اقتصادها با رکود مواجه شدند و این رکود باعث کاهش قیمت نفت و متعاقب آن کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت برای اقتصادهای نفتی از جمله ایران شد. دلیل سوم به کاهش قیمت فلزات و محصولات پتروشیمی به دلیل رکود اقتصادی باز می گشت. این دو قلم عمده صادرات ایران را تشکیل می دادند و کاهش صادرات آن ها درآمدهای ارزی را با کاهش مواجه کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد پیش بینی خود از بازار ارز گفت: در آینده نزدیک با کاهش شیوع ویروس کرونا قطعا عبور و مرور در مرزها به روال عادی خود باز خواهند گشت و این موجب خواهد شد که صادرات غیرنفتی به روند گذشته خود برگردند. با رخ دادن این اتفاق، درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی بهبود خواهد یافت که این می تواند بر قیمت ارز تاثیرگذار باشد. همچنین به هر حال کشورها نیز اقتصاد خود را با شرایط جدید وفق می دهند و عملا اقتصاد جهانی نیز به حالت عادی خود باز خواهد گشت و قیمت نفت نیز یک افزایش کمی را تجربه خواهد کرد و درآمدهای ارزی اندکی بهتر خواهد شد و بخشی از (نه همه) مسئله اقتصاد در زمینه بازار ارز حل خواهد شد.

رد پای بازار سرمایه در گرانی دلار/ رفت و برگشت پول های سرگردان از سعادت آباد تا فردوسی!

آیا سرمایه گذاری بر روی دلار یک سرمایه گذاری مطمئن و سودده است؟

در 24 اردیبهشت ماه 1399 عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اولین واکنش را به افزایش قیمت دلار در این روزها نشان داد و به مانند همیشه ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز را به مردم گوشزد کرد. همتی در یک یادداشت اینستاگرامی اعلام کرد: با وجود مشکلات ناشی از شیوع کرونا و اقدامات پیشگیرانه کشورهای همسایه و بسته شدن بیشتر پایانه‌های مرزی و نیز تعطیلی بسیاری از صرافی‌ها و مراکز جابجایی ارز، در طول ۵۰ روز گذشته بیش از ۲.۵ میلیارد دلار از طریق بانک مرکزی و صادرکنندگان غیرنفتی تأمین شده است، که حدود ۵۰ درصد آن، عرضه از طریق سامانه نیما بوده است.

وی افزود: با احیای مجدد و تدریجی روند صادرات غیرنفتی و نفتی، پیش بینی بانک مرکزی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته حکایت می کند. در کنار همه این موارد، موضوع دسترسی به منابع بانک مرکزی در خارج از کشور نیز روند مثبتی پیدا کرده است.

همتی تاکید کرد: جو روانی و تبلیغاتی ایجاد شده در مورد میزان تورم انتظاری و شرایط آتی ارزی کشور، دور از پیش بینی برمبنای واقعیت‌ها و اطلاعات در دسترس بوده و عمدتاً توسط ذینفعان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: مردم عزیز این حق را دارند منابع و دارایی خود را در بخش‌های مختلف نظیر بورس، بانک، املاک و ارز و طلا، سرمایه‌گذاری کنند، ولی این وظیفه را دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را مجدداً گوشزد کنم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۸
پول بورس رفته تو حساب کارخانه ها و بانک و کمک به تولید و بورس تورم ایجاد نمیکنه؟ و در بورس پول چاپ نمیشه ولی پول دلالان ماشین وارد بازار سکه و دلار شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
آره جان خودت معلوم تو بورس سود کردی سهامی که دست به دست می شود کجا در حساب کارخانه و جهت تولید است خسته نشدید اینقدر یک حرف اشتباه را مدام تکرار می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
برای آدمهای حرفه ای بله ولی برای توده مردم به محض منفی شدن شاخص پولشان را که درصد رشد خیلی خوبی را طی کرده از بازار سرمایه خارج کرده و با نقدینگی بیشتر از زمان ورودشان به بازار های طلا و دلار وارد شده و تورم وحشتناکی ایجاد خواهند کرد!
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
در هر حال خیلی در بر هم است .
فقط جای تاسف است که صنایع مادر و پشتوانه کشور به شکل سهام به بخش خصوصی انتقال یافت ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
با افزایش سهام شرکت های بورسی این موقعیت برایشان پیش می آید که مقداری از سهام متعلق به شرکت را بفروش رسانده و نقدینگی خود را تامین کنند و از این طریق به شرکت های بورسی کمک می شود و همه در این مدت شاهد بودیم که بسیاری از شرکت ها و حتی دولت از این موقعیت استفاده کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
ناشناس 17:20 افزایش سرمایه از آورده چیزی شنیدی؟ شرکت به ازای هر سهم 100 تومان از سهامدار میگیره و صرف راه اندازی یا تامین مالی شرکت میشه. این دست به دست شدنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
این نظر کارشناسی کاملا غلط هست.و متاسفانه سایت محترم تابناک نباید چنین نظرات غیر علمی منتشر کنه.بازار سهام ملک دلار و سکه هیچ کدام توان تولید نقدینگی جدید رو ندارند.نقدینگی توسط سیستم بانکی ایجاد میشود و در سایر بازارها گردش پیدا میکند.فرض کنید بنده یک سهام هزار تومنی رو به قیمت دوهزار تومن به یک فرد تازه وارد بفروشم و پول خودم رو از بورس خارج کنم تنها اتفاقی که رخ میده جابجایی پول خارج از بازار بین جیب من و شما هست.هنر دولت این هست که بازار بورس رو در یک شیب منطقی ارتقا و سایر بازارهای سفته بازی رو خراب کنه.ورود پول به بورس به معنی جمع شدن نقدینگی از جامعه نیست منتهی نقدینگی سرگردان رو به جیب شرکت های حقوقی و سرمایه گذاری فروشنده سهام به حقیقی ها واریز و این منابع خرد سرگردان و بی هدف با جمع شدن در نقاط کمتری قدرتمند و برای تکمیل پروژه های جدید یا نیمه تمام به کار گرفته میشود.به این طریق نیاز شرکت ها به منابع بانکی کاهش و در درازمدت همین مسئله موجب کاهش سود بانکی و تورم در اقتصاد میشود.دولت میتواند با راهکارهای زیادی ضمن رشد منطقی بازار سرمایه کمک کند.مثل کاهش مالیات شرکت های بورسی یا تخفیف در نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
ناشناس ۱۷:۲۹: به این نکته فکر نمیکنی که اونی که سهامشو میفروشه و پولشو از بورس خارج میکنه، بجاش یکی دیگه احتمالاً سکه یا دلارشو فروخته و پولشو وارد بورس کرده و سهام اونو خریده؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
تجارب شوروی و بلوک شرق نشان داد که کشوری که بخواهد با روش مدیریت دولتی اقتصاد خود را اداره کند . در اخر به مشکل برخورد می کند . الان اکثریت شرکتها در کشور دولتی هستند
90 درصد از افرادیکه در بورس سرمایه گذاری کرده اند کسانی هستند که اصلا" سابقه خرید و فروش دلار ندارند . اینکه این کارشناس اعلام میکند که رد پا پیدا کرده اند خب لااقل یک مورد را اعلام کنند . بجز بانکها که این کار را انجام میدهند افراد حقیقی به هیچ عنوان نمیتوانند تاثیری در هجوم سرمایه به سمت دلار داشته باشند . ذکر یک نکته لازم است که تنها رد پا میتواند رد پای افراد دولتی و کسانی که زیر مجموعه دولت و بانک مرکزی میباشند باشد .
برخی بازرگانان طماع چینی و مالزیایی و اماراتی با کشتی به کشتی کردن و چند دست گرداندن نفت ایران را می خریدن و هزینه سنگینی بابت ان پای ایران می نوشتند و عوض ان به جای پول کالاهای ساخته شده و مواد اولیه کارخانجات به ایران تحویل می دادند. ولی چون نفت 60 دلار در بشکه بود برای ایران باز می صرفید. ولی الان نفت 60 دلاری و بنزین 90 دلار در بشکه شده بیست دلار. حالا دیگه کل نفت و بنزین را با جاش هم بدی باز هم ناز می کنند. همین می شود که رئیس بانک مرکزی در یک چرخش 180 درجه در مخالفت با واردات بدون انتقال ارز دوباره از امروز اعلام کرده که واردات بدون انتقال ارز با نام جدید یعنی ارز اشخاص ازاد است. می دانید این یعنی چه؟ یعنی واردکنندگان ارز را از بازار ازاد بخرند و جنس وارد کنند. می دانید تورم ان چه اندازه خواهد بود
ایرانیان گرسنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
گرسنه نیستم روزیم میرسه من ایرانی ام خدا رو شکر
مسئولان سال ها با تصمیمات و سیاست های اشتباه خود تولید و کشاورزی را تقریبا نابود کردند و مردم را به سمت دلالی هدایت کردند حالا هم فقط به دنبال درآمد از این وضعیت هستند
ووجود افراد خاص در اين بازار دلالي ارز
بنده با یک کار تحقیق و مشترک با برخی از بهترین پژوهشگران حوزه اقتصاد ایران به یان حمع بندی رسیده ایم که قیمت دلار در بعد از عید فطر 8736 تومن و قیمت سکه طلا 3 میلیون سیصد هزار تومن و پراید همان نرخ کارخانه و کمی کمتر یعنی 42 میلیون تومن و قیمت مسکن در تهران متری زیر 12 میلیون تومن و البته شاخص سهام به بالای 2 میلیون واحد در متر مکعب خواهد رسید. متن کامل این تحقیق هم خدمت استاتید محترم بانک مرکزی و مدیران اقتصادی ارسال می گردد. مردم تا دیر نشده بروند ثروت خود را به متر مکعب تغییر دهند. طاعات و تحقیقات همه قبول باشه
پاسخ ها
مشتی
| Germany |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
انگیزه شما کاملا مشخصه
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
خداییش خنداندی مرا
خیلی باحال نوشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
از پرچم امریکات معلومه چرا کامنت گذاشتی!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
درورد بر هر چه انگیزه شناس و نیت خوان و انسان کامل که هیچ نقصی ندارتد و همه نقصها برای سایر ادمیان را می بینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
قرصاتونخوردی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
یعنی چی؟
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
با سلام اگه ته این تحقیق مشترک با برخی از پژوهشگران حوزه اقتصاد می نوشتی الی برکت اله کاملتر می شد که این مطالعه کجا و توسط چه کسانی نوشته شده است....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
خيلي بامزه اي!
با کارشناستون موافق هستم و قیمت دلار رو افزایشی میبینم ما در دو مرحله افزایش 4 برابر قیمت ارز رو داشتیم . و تعادل بین بازارها کمی به هم خورده ولی چیزی که به نظر من همیشه نا متعادل بوده قیمت زمین بوده چرا در کشور ما اینقدر قیمت زمین به نسبت بقیه دارایی ها بالاست ؟؟ در سایر نقاط دنیا نسبت قیمت زمین به آپارتمان پایینتر از شهر تهران است و یا زمینهای ویلایی و کنار دریا هم به همین شکل . در خیلی از کشورهایی که اقتصادشان از ما قوی تر است درامد مردم بیشتر است ولی قیمت زمین اینقدر بالا نیست. کی قیمت زمین متعادل خواهد شد؟؟ در ایران زمین را گران میخرند و یک سازه ارزان میسازند و در سایر جاها زمین را ارزان میخرند و سازه ای گران میسازند و از زیبایی و تراکم کمتر به دلیل زمین ارزان لذت میبرند. آیا زمین یا خاک وارداتیست ؟؟ زمینی که نه آب درست حسابی دارد نه راه درست حسابی نه سند رسمی دارد نه شبکه فاضلاب دارد نه گاز دارد نه برق رسمی دارد و در آن یک ویلای کوچک بی کیفیت ساخته شده با آپارتمان داخل شهر تهران یا حتی شهرهای اروپایی برابری میکند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
اطلاعات شما کاملا اشتباه است در بسیاری از کشورها قیمت مالکیت زمین بسیار بیشتر از ساختمان است و تقریبا مالکیت زمین بسیاری از ساختمان های شهری در اختیار دولت است و قیمت بسیار بالایی دارند اما شما که در انتظار افزایش چهار برابری قیمت ارز هستید بدانید که در این صورت زندگی بسیاری از مردم نابود می شود
این واقعیت علم اقتصاد است. نمی شود بدون پشتوانه پول و نقدینگی را 33 درصد در سال افزایش داد ولی درامد ارزی کشور نصف شود و باز انتظار داشت که ارزش پول ملی حفظ شود. اخه منظق این به سادپی دو به علاوه دو که می شود چهار است. چه جور میشود اصول اساسی علم اقتصاد را زیر و رو کرد و انتظار داشت که نرخ ارز افزایش نداشته باشد. اگر اداره اقتصاد و تثبیت ارزش پول ملی یک کشور به این سادگی بود خوب همه کشورها مانند موزامبیک و ونزویلا و روسیه هم می شدند المان و ژاپن دیگر. المانیها و ژاپنیها خیلی پخمه هستند که اینقدر کار و تلاش و کوشش می کنند تا اقتصاد درست کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
هر افزایش نقدینگی معنی ان نیست که کلیه بازارها هم به همان اندازه افزایش یابد
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
... همه چی را میخان با زور حل کنن
سایت خود شما زد اول اردیبهشت که اگر شاخص بورس ۸۵۰۰۰۰ واحد را رد کند دلار باید در بازار ۲۵ تومان باشد منتهی الان با شاخص یک میلیون واحدی دلار ۱۷ تومانی را میگویید چرا؟؟؟؟؟
کدام‌مقاله تان درسته؟؟؟؟؟
ممنون. مفید بود
باز تم حرفهای نخ نما اقا پول بورس و سهامی که دستبه دستمی شودکجا در حساب کارخانه استخستهنشدید
خیر هم وطن سودهای 500 و 1000 درصدی یازار سرمایه است در یک سال گذشته است که حالا دارند وارد بازار می شوند سفید نمایی نکن.
دولت صریحا میگوید کسری بودجه دارد .
بالابردن نرخ ارز مساله سختی نیست تا این را بدانی که دولت دارد این کار را میکند تا جبران کسری بودجه اش شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
دولت اين كار را مي كند تا صادرات را تشويق كرده و در نتيجه منابع ارزي مورد نياز خود را تامين كند.
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹
شنبه سیاه بورس با سقوط ۳۵۰۰۰ واحدی تنها در یکروز رقم خورد وشاخص کل به زیر یک میلیون واحد پرتاپ شد
این تازه اغاز مسیری است که به سکته های سهامداران بیشماری منتهی خواهدشد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
بورس امروز۳۵ هزارواحدسقوط کرد حالا امروز صداوسیماو فردا روزنامه هاراببینید انگارنه انگاراصلا چنین سقوط سهمگینی اتفاق افتاده شهردیدی ندیدی !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
میدونم دانش بورس رو نداری ولی بدون دولت اجازه نمیده دلار 20 رو رد کنه
من به همه کسانی که وارد طلا و سکه و طلا شده اند توصیه می کنم از الان به بعد دنبال آن نروند چون شواهد علمی نشان می دهد که ریزش بسیار قابل توجهی در انتظار آنها است و بدلیل مقاومت و زمان بالایی که در این یک سال و نیم وجود داشته است ریزش شوک آور خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
اره بابا
یک بابایی هم هست همیشه میگوید من شما را از سرمایه گذاری در ارز منع نمی کنم ولی خطرات و ریسک ان را به شما گوشزد میکنم!!!!!!!پولی برای کسی نمانده
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
معتبرترین کالا طلاست....
گردش حساب بانکی افراد رو بررسی کردن سخت نیست....
مطمئن باشید تا زمانی که پول این مملکت بی ارزشه، نه بازار سرمایه سقوط آنچنانی میکنه نه قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو کاهش پیدا میکنه....فقط نوسان قیمتها هست اما ان هم با شیب صعودی، و همراه با بی ارزش تر شدن پول این مملکت این شیب افزایش بیشتری پیدا میکنه... این دیگه آسمون و ریسمون به هم بافتن نداره...
متاسفانه کارشناس شما از معاملات بورس اطلاعی ندارند علت اصلی این ریزش بازگشایی نمادهای خساپا وخودرو در این چند روز گذشته است که کد اولی ها با فروش سایر سهام صفهای میلیاردی در این دو سهم تشکیل میدهند که این افت بورس در چند روز دلالان را ذوق زده کرده.
کشورتبدیل به مافیای دلالی و اقتصاد دلالی شده نه دولت ونه مجلس اراده و قدرت حذف دلال را ندارند
با نظرات ایشان کاملا مخالفم
1- بازار سرمایه در ده سال گذشته 10 برابر شده و بازار ارز 15 برابر و طلا 21 برابر پس قضیه همگرایی ینی بازار سرمایه مطمین ترین بازار .
2-سهم فخوز سال 92 ، 5200 تومان بوده الان 2700 تومان. (چیپس آن زمان 500 بود و الان 5000 ) ینی خرید سهم های بنیادی بی ریسک ترین حرکت اقتصادی.
3-بازار سرمایه از سال 96 تا کنون بیش از 60 شرکت عرضه اولیه داشته. ینی بالای دویست هزار واحد ناشی از عرضه اولیه دولت نه رشد بورس.
4-دولت سالانه در برنامه بودجه به شرکت های خود کمک میکند و ینی افزایش شاخص از سمت بودجه کل نه دلال بازی.
5-شاخص در سال نود و شش 200، هزار واحد بود نه 100 هزار .
6- دولت بدهی های شرکت ها را میبخشد. ینی افزایش شاخص بدون دلال بازی.
7- برخی شرکت ها در بورس سالانه سود خوبی از طریق فروش می سازند. ینی رشد شاخص از طریق سود آن ها
آقا همتی شما محترم هستید اما خدا وکیلی کدام حرف مسئولین از جمله خودتان تا به حال درست بوده است.
همتی چند وقته که همین رو میگی و بعد قیمت ارز بالا میره؟
واردات دلاری حذف شود یوان و روپیه برای کالاهای چینی وهندی جایگزین شود ما که طلب داریم از انها
خدا خیر بده بر هر دولتی که با بازی با قیمت دلار و طلا و خونه و ماشین و جمع کردن پول مردم بدبخت دنبال جبران کسر بودجه هست.چپ و راست هم نداره
حال با ريزش بورس مافياي خانمانسوز ارز و طلا و ملک خوشحاللي کنند که از فقر و ذلت توده مردم سود مي برند. ...
بازی یا دعوای سیاسی یا هر دلیلی داشته باشه عواملش باید بفهمن دود سقوط بازار بورس توچشم همه ملت ایران میره
همین امروز قیمت سکه نزدیک سیصدهزار تومن بالا رفت
بزودی تاثیر همین ترس از افت شاخص رو دلار تاثیر خواهد گذاشت
خدارو شکر از دلال رسیدیم به پولهای بازار سرمایه ....یادتون هست همتی میگفت کسی که بازار ارز بیاد سرمایه گذاری کنه ضرر میکنه بیاد الان بگه.
چرا حقوق پرستارها ۵۰ درصد اظافه شده؟ ولی حقوق کارگران ۲۰ درصد؟ مگه تو رنج کارگر شما مهندس و مدرک دکتری کم هست یک پرستار یک لیسانس داره اکثر قشر کارگر هم لیسانسه هستند اگرم میخواین بگین شغل اونها خطر داره میشه بگین ایا خطرش بیشتر از کارگران معدن مظلوم هست که دسته جمغی میمیرن صداشونم به هیچ جا نمیرسه ؟ کلی مهندس و اپراتور تو کارخونه ها پای دستگاه دچار نقص عضو میشن و به کک کسی نمیگزه حالا کادر درمان فقط آدمن همین الان اونا ۶ ملیون میگیرن ما ۳ تومن خالا ۵۰ درصدم میخواین اظافه کنید اوکی خوبه ولی به همه اظافه کنید پزشکان و پرستاران تافته حدا بافته نیستن اگه اونا درس خوندن بقیه هم درس خوندن اگه اونا گاهی در خطرن خیلی از شغلها با کمترین رعایت ایمنی در کشور همیشه در خطرن این انصصاف نیست
بزار برن دلار بخرن ما که سهام داریم بیشتر سهام های بورس ما چند سنت آمریکا قیمت دارند یعنی ریسک خرید سهام کم است سهام ارزان است ولی خب اصلاح قیمتی کوتاه مدت بورس طبیعی است
همه خواب وخیال است هرانچه باید بشود قبلا نقشه اش کشیده شده زیاد اینترنت مصرف نکنید باطریتون ضعیف میشه
با سلام بهترین سرمایه گذاری خرید ارز است چون دولت در امد ارزی ندارد و سرمایه گذاری در بورس فاجعه است از ما گفتن زمان زیادی نمی خواهد تا به این حرف برسید
با سلام
با تحلیل دکتر شقاقی تا قبل از آنجا که با باز شدن مرزها نرخ ارز تعیدیل می شود موافقم ولی با باز شدن مرزها نرخ ها تعدیل نخواهد شد چول حجم خروجی ارز از کشور بر حجم ورودی فزونی دارد و این مهم باعث افزایش نرخ ارز خواهد شد.
یکی از اقدامات مثبتی که دولت در تعدیل نرخ در همه حوزه ها می تواند داشته باشد نظارت راهبردی و بازدارنده است نه حمایت از بخشها ( دخالت )
دلار که گرون بشه دوباره باعث میشه بخاطر افزایش ارزش جایگزینی شرکتها و افزایش قیمت محصولات شرکتها، قیمت سهام شرکتها هم افزایش پیدا کنه. سرمایه بیاد داخل بورس باعث افزایش قیمت سهام میشه، بیرون هم بره بخاطر افزایش قیمت ارز دوباره باعث افزایش قیمت سهام میشه.
شاخص بورس گران شود همه چی گران خواهد شد. فکر نکنید با دستکاری شاخص بورس مثل تبلیغات پیش فروش سکه مبنی بر معاف بودن مالیات خواهد بود
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۹:۵۵
درادامه ریزش های سهمگین بورس بویژه سقوط بیسابقه وتاریخی ۳۵۰۰۰ واحدی روز گذشته امروز نیز روند نزولی بورس باشدت هرچه تمامتر ادامه داشته وتنها ظرف کمتراز یک ساعت ۲۳۰۰۰ واحددیگر هم فروریخت
صف های فروش پرتراکم است همه فروشنده اند !
به تیتر روزنامه های امروز نگاه کنید بجز یکی دو تیتر بسیار کوچک هیچیک به سقوط تاریخی وبیسابقه ۳۵۰۰۰ واحدی دیروز کوچکتربن اشاره ای نکردند ! دراین میان عبارت بکاررفته ازسوی روزنامه سینه چاک بورس خیلی جالب است که نوشته « بورس از کانال یک میلیون واحد پایین آمد» !!!! حال اگر بورس نورچشمی همینقدر رشدکرده بود همین روزنامه بادرشت ترین فونت ممکن انرابا عبارت های حماسی تیترمیکرد !!!
مشاهده کردید؟ تیترهای حباب سهام چه داغ نوشته شده است! خبرگزاری مهر با تیتر "آیا حباب بورس تهران خواهد ترکید؟" و تسنیم هم در القای حبابی بودن بورس تیتر زده که "شاخص بورس حباب دارد؟"

حالا در بخش حباب دلار هیچ مطلبی در این خصوص دیده نمی شود. سوال ذهنی من این است که چرا تسنیم، کیهان و خبرگزاری مهر با رشد قیمت سهام نگران حبابی بودن آن هستند اما هیچ کسی از حبابی بودن دلار نگفته است؟
با سلام . بهترین مکان برای نگهداری سرمایه های سرگردان مردم بازار سرمایه و بدترین ان نگداری بصورت ارز و طلا می باشد . در کشورهای در حال توسعه مانند ایران وقتی نگداری بصورت ارز و طلا باشد امکان خروج سرمایه به خارج از کشور بسیار زیاد است . و جذابترین انها الان ترکیه .امارات . گرجستان و غیره می باشد . مخصوصا که ایران در لیست سیاه قرار دارد و تعامل بانکی با سایر کشورها را نذارد. لذا اگر فردی ارز و طلا بصورت چمدانی به خارج ببرد . بانکهای ان کشورها براحتی می توانند ارز و طلا را جذب کنند
خسته شدیم از گرانی دلار ،سکه ،بورس و۰۰۰۰۰ دولت برای فروش دلار و سکه و۰۰۰ گرون می کنه در این گرونی جنسهایش را می فروشه اسمش را می گذار دلالها بازار و ووو
درصورت توقیف نفتکش های ایرانی عازم ونزوئلا واتفاقات بعدازآن دلار به کانال ۲۰ هزارواحدی وارد وبورس نورچشمی به کانال ۲۰۰ هزارواحدی پرتاب خواهد شد !!!
خجالت آوره وضع اقتصاد . این مردم مظلوم چه گناهی کردن که باید جور بکشند؟
...سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹ ساعت ۱۳:۳۰
دلار(اسکناس) ۱۷۷۰۰
دلار (حواله) ۱۸۲۶۰
سکه ۷۶۰۰۰۰۰
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل