بازدید 15755
۸

زمزمه‌های تغییر زمان مجدد آزمون‌های سراسری

به نظر می‌رسد تکلیف آزمون‌های کشوری همچنان به کرونا وابسته است و باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر زمان برگزاری چندین کنکور شنیده می‌شود.
کد خبر: ۹۷۶۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹ 03 May 2020

به نظر می‌رسد تکلیف آزمون‌های کشوری همچنان به کرونا وابسته است و باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر زمان برگزاری چندین کنکور شنیده می‌شود.

به گزارش مهر، پس از شیوع کرونا ویروس در کشور و همه گیری آن، در اولین گام‌های قرنطینه، دانشگاه‌های کشور تعطیل شد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هنوز هم زمان دقیقی برای بازگشایی آنها مطرح نیست.

در این میان برگزاری کنکورهای کشوری نیز متأثر از شیوع کروناویروس یکی پس از دیگری لغو شدند به گونه‌ای که اولین آزمون ملی که آزمون دکتری تخصصی بود و قرار بود در اسفند سال ۹۸ برگزار شود، لغو و به فروردین ماه ۹۹ موکول شد.

اما با ادامه روند شیوع کروناویروس مسئولان به این نتیجه رسیدند که زمان آزمون دکتری از فروردین ۹۹ نیز به زمان دیگری موکول شود که زمان جدید ۹ خرداد ۹۹ نیز اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

دلایل اعتراض کنکوری‌ها به برگزاری و تأخیر در برگزاری آزمون‌ها

در روزهای اخیر موج‌هایی از سوی داوطلبان در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است و هر گروهی به فراخور آزمون خود تاکید می‌کنند که آزمون مهمی است و باید به تعویق بیافتد.

در مقابل تعداد زیادی از داوطلبان نیز در فضای مجازی بر این نکته تاکید می‌کنند که برای خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و نیاز دارند که زمان دقیق آزمون را بدانند تا برای مرور دانسته‌های خود برنامه داشته باشند. این گروه از داوطلبان بر عدم تعویق زمان آزمون تاکید دارند.

شاید یکی از دلایل اینکه برگزاری آزمون‌های کشوری با موج مخالف و موافق روبرو شده جمعیت زیادی است که قرار است در مدت حداقل ۵ ساعت در یک مکان مشخص حضور داشته باشند.

با وجود تاکید بر اجرای فاصله گذاری اجتماعی در زمان برگزاری کنکورها و آزمون‌های ملی، همچنان برخی از داوطلبان مخالف برگزاری آزمون هستند و معتقدند که امکان سرایت بیماری در این شرایط بیشتر می‌شود.

داوطلبان آزمون دستیاری که در خط مقدم مبارزه با کرونا بودند

یکی از گروه‌های داوطلبان که به برگزاری آزمون در شرایط فاصله گذاری فیزیکی معترض هستند داوطلبان آزمون دستیاری هستند که با حدود ۱۴ هزار داوطلب قرار است در ۵ تیرماه ۹۹ برگزار شود. این دسته از داوطلبان یادآور شده‌اند که به دلیل اینکه گروه زیادی از داوطلبان آزمون دستیاری تا هفته منتهی به آزمون در صف مقدم مقابله با کروناویروس بودند بیم آن می‌رود که با تجمع در یک مکان مشخص به انتقال بیشتر ویروس کمک کنند.

در ادامه مخالفت با برگزاری کنکورهای سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، عده‌ای از داوطلبان یادآور شده‌اند که امکان امتحان دادن با شرایط ماسک و ضدعفونی و تجهیزات شخصی بسیار مشکل ساز خواهد بود.

برخی از داوطلبان به این نکته اشاره می‌کنند که ممکن است در زمان امتحان و با وجود رعایت‌ها، امکان انتقال کروناویروس از افرادی که ناقل هستند و اطلاع ندارند، وجود داشته باشد و این تجمع به انتقال ویروس منجر می‌شود.

آزمون دکتری تخصصی با بیش از ۱۷۷ هزار داوطلب قرار است در ۹ خرداد ۹۹ برگزار شود و آزمون کارشناسی ارشد نیز با ۶۵۹ هزار و ۱۹۳ داوطلب قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ خردادماه ۹۹ برگزار شود. این در حالی است که تعدادی از داوطلبان این آزمون‌ها خواستار تعویق زمان آزمون شده‌اند.

بلاتکلیفی کنکور سراسری به دلیل امتحانات نهایی

این موضوع برای کنکور نیز شرایط ویژه ای ایجاد کرده است. همچنین پیش از این سازمان سنجش آموزش کشور زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ را روزهای ۱۲ و ۱۳ تیرماه اعلام کرده بود اما این تاریخ نیز ممکن است با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر برگزاری کنکور حداقل ۲۰ روز پس از پایان امتحانات نهایی و مشخص نبودن زمان برگزاری امتحانات نهایی دوره متوسطه، تغییر کند.

امروز و فردا مسئولان ادامه دارد

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹ در پاسخ به درخواست‌های داوطلبان اظهار داشت: بسیاری در مورد برگزاری کنکور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سوال داشتند اما امروز و فردا با همکاران مان برآورد می‌کنیم که در درست ترین زمان که کمترین آسیب را به فرزندان ایران وارد کند، برگزار کنیم. گرچه ممکن است تأخیر در برگزاری کنکور، باعث ایجاد اضطراب شود اما تأخیر را اگر به قیمت تأمین سلامتی آیندگان کشور باشد را با جان و دل می‌پذیریم.

دو روز بعد وزیر بهداشت در توئیتی نوشت: هرچند برگزاری به موقع آزمون‌های سراسری برایمان مهم است، اما سلامتی فرزندانمان قطعاً مهم‌تراست. لذا تلاش می‌کنیم با رعایت اصول و به دور از غوغاسالاری سودجویان، بهترین تاریخ ممکن از لحاظ رعایت سطح ایمنی برای حفاظت از داوطلبان را اعلام کنیم. خداوند نگهدار عزیزان برومندمان باد.

در ادامه این سخنان دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت روز ۱۳ اردیبهشت در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنکور یادآور شد: درباره آزمون‌ها تاکید می‌کنم که از نظر ما مهم‌ترین موضوع حفظ سلامت شرکت‌کنندگان است و چه در زمینه کنکور و چه در سایر آزمون‌ها بر این مبنا تصمیم‌گیری می‌کنیم. اما تصمیم در این زمینه جمعی و بر عهده ستاد ملی کرونا خواهد بود.

وی با اشاره به اظهارات داوطلبان در فضای مجازی گفت: در حال حاضر هم جوی راه افتاده برخی که فکر می‌کنند درس را خوانده‌اند می‌گویند کنکور برگزار شود و برخی که درس نخوانده‌اند می‌گویند کنکور برای سلامتی ضرر دارد. محل نشستن افراد در کنکور قبلاً هم با فاصله بوده، اما در ورود و خروج تراکم وجود دارد و تجمعاتی در اطراف محل برگزاری اتفاق می‌افتد.

حریرچی گفت: با هماهنگی با وزارت علوم و آموزش و پرورش در مورد کنکور تصمیم گیری و اعلام خواهد شد.

دکتر علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قرار است اول هفته آینده جلسه‌ای با حضور مدیران مربوطه وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر تهیه یک تقویم جدید برای آزمون‌های کشوری برگزار شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: پس از تهیه تقویم جدید آزمون‌ها این تقویم به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌شود و ستاد در نهایت پیشنهاد آزمون‌ها را بررسی می‌کند. معمولاً ستاد ملی مقابله با کرونا زمان‌های پیشنهادی را بررسی می‌کند و در صورتی که مغایرتی با سایر موضوعات نداشته باشد آن را نهایی می‌کند.

حق‌دوست درباره احتمال تعویق کنکور سراسری ۹۹ نیز یادآور شد: مصوبه قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که کنکور سراسری حداقل باید ۲۰ روز پس از امتحانات نهایی برگزار شود. همچنان این مصوبه برقرار است. هر زمان، تقویم نهایی امتحانات دوره متوسطه از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شود کنکور ۲۰ روز پس از آن برگزار می‌شود.

زمزمه تعویق آزمون‌ها قوی‌تر می‌شود

این سخنان و واکنش‌ها در کنار جوی که برخی داوطلبان در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند زمزمه‌های تعویق آزمون‌های ملی را قوت می بخشد. به این ترتیب احتمال بسیاری زیادی برای تعویق آزمون‌های ملی از خردادماه و موکول شدن به زمانی دیگر و تعویق دو هفته‌ای برای کنکور سراسری و موکول شدن به هفته اول مردادماه وجود دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
باعرض سلام.شرکت درکنکوروبه خطرانداختن جان داوطلب وخانواده اش چه سودی دارد؟داریم افرادزیادی که یاخودداوطلب یاخانواده اش درگیربیماری قلبی تنفسی است. مگرغیراینست که باشرکت درکنکوروانتخاب رشته بدنبال راهی برای بهترزیستن وافزایش بقاوخدمت به بشربوده ایم ؟؟شرکت درکنکورنگرانیهاواسترس خودش راداشته که امسال علاوه بربادستکش وماسک ظاهرشدن .نگرانی واسترس مبتلا نشدن به کرونا و نگرانی مبتلانکردن خانواده راداشتن بربارنگرانیها واسترس افزوده است.لطفاکمی بیشترازقبل به فکر حفظ جان وسلامتی هموطنانمان باشیم.باسپاس
باعرض سلام لطفاکنکوروامتحانات تانابودی کامل کرونابرگزارنشودچون شرکت کنندگان بایدحدود5ساعت درمحیطی سربسته بمانندکافیست فقط یکنفرناقل کروناباشدکه باروشهای موجوداصلاقابل تشخیص نیست فاصله گذاری تنهابرای جلوگیری ازقطرات آلوده عطسه وسرفه آنهم درمحیطی بازاست درصورتیکه باتنفس انتقال می یابدکافیست فردآلوده ازاستامپ وبازرسی بدنی... استفاده کندهمه اینهااسترسمان رابیشترمیکندشماسازمان عزیزمسئول سرنوشت فردمیباشیدوامسال هم مسئول حفظ جان وسلامتی کل جامعه گشتید.باتشکر
خواهش میکنیم‌اجازه ندید مثل نهایی با جون ما بازی بشه خدا میدونه چندتا دوستو از دست دادیم به خاطر امتحانات نهایی و خدا نگذره از کسی که ارزشی برای جون جوونای کشورش قائل نیست پیک کورونا الانه نه پاییزی که ازش دم میزنند وصرفا درحد فرضیست مثل اینکه میگفتن با گرم شدن هوا از بین میره ونتیجه عکس بود
ضمن اطلاعتون،اگر ستاد کرونا گفته 31و30 مرداد کنکورسراسری باشه این حرف واسه زمانی هست که احتمال میدادن با اومدن فصل گرما کرونا کمتر بشه اما الان با وجود فصل گرماهم شیوع زیادترشده پس واضح هست که باید تصمیمی مطابق با وضعیت الان بگیرن..نه هی بگن ستاد کرونا چندماه پیش چنین تصمیمی گرفته و دیگه تغییری درکار نیست..من استان فارسی هستم شهرم وضعیت قرمز داره خودم دوتا کنکور دارم بابامم مشکل قلبی داره اگه با اون تجمع من بگیرم منتقل بشه به پدرم شما میاید جوابگو باشید؟اصلا من 10 ساعت ماسک رو صورتم باشه و کنکور بدم؟
من خودم داوطلب کنکور امسال هستم و هم خودم و هم مادرم مشکل ریوی داریم واقعا نگرانم که قراره چه اتفاقی بیفته
اون عزیزانی که مخالف تعویق هستند برای اینکه زودتر کنکورو بدن و استراحت کنن باید بگم که رفیق بالاخره هممون یه روزی میمیریم و ما میمونیم و اعمالمون ، سر‌خودخواهی فکر کن به صورت ناقل خاموش شما میتونی قاتل چند نفر از اعضای خانواده و فامیلت باشی ؟ برگزاری کنکور به چه قیمتی ؟
با سلام با توجه به شیوع مجدد و امکان خطر برای شرکت در ازمون دستیار تخصص
لطفا پیگیری بفرمایید ازمون تغییر کند چرا که ما همه ممکن است بعلت شغلمان ناقل باشیم و کمک به انتقال به دیگران و خانواده داشته باشیم
خاهشا پیگیری بفرمایید
باسلام.من به عنوان یک داوطلب به این معتقدم که باید زمان بر گزاری عقب بیوفته.نه به خاطر اینکه درس نخوندم بخاطر اینکه زحمات سه سالم به حدر میره کنکور ۴ ساعته توهوای گرم باید ماکسم زد .وقتی ماکس زده میشه عینک عرق میکنه واصلا دیگه دید نداریم.برای امتحان نهاییم کلی مشکل داشتیم.و سه نفر کرونا گرفتن ویکی از بچه ها هم مرد خیلی ها هم گرفتن ولی علائم نداشتن وناقل بودن.وقتی قراره سلامتی خودمون وخانواده به خطر بیوفته کنکور چه فایده ای داره.اصلا با عینک و ماسک و هوای گرم چه طوری تمرکز داری کنکور بدی؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر