بازدید 5033

زیرساخت آزمون مجازی در کشور فراهم نیست

کد خبر: ۹۷۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵ 30 April 2020

امتحانات مقطع کارشناسی ترجیحا باید حضوری برگزار شود/ زیرساخت آزمون مجازی در کشور فراهم نیست

به گزارش ایلنا، معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره نحوه برگزاری آزمون‌ها گفت: برخی از دانشگاه‌ها در دنیا اعلام کردند که ارزیابی دانشجویان را به صورت قبولی و ردی اعلام می‌کنند، اما ما نمی‌توانیم از این شیوه استفاده کنیم، زیرا نمره در سیستم‌های ما جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

حسین حسینی درباره برگزاری آزمون‎ها و امتحانات دانشگاه تهران در شرایط کرونا گفت: ماهیت رشته‌ها و مقاطع با یکدیگر متفاوت است. امتحانات مقطع کارشناسی ترجیحا باید حضوری برگزار شود و اکنون منتظر پیش آمدن فرصت و شرایط مطلوب هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ارزیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیان کرد: ما خوشبین هستیم که وضعیت به ثبات برسد، ولی از آن طرف هم باید خودمان را برای بدترین شرایط آماده کنیم و بدانیم اگر شرایط اقتضا نکرد چطور کارها را پیش ببریم. در هر صورت آنچه که مسلم است، این است که در حوزه‌های تحصیلات تکمیلی به دلیل ماهیت دروس،‌ استادان توانایی ارزیابی مستمر در طول ترم را دارند و طبق آن می‌توانند به یک قضاوتی برسد و در نهایت هم یک امتحان برگزار کنند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: تعداد دانشجویان شرکت کننده در تحصیلات تکمیلی چندان زیاد نیست و شاید بتوان شیوه ارزیابی را بر اساس نرم افزار‌هایی که در این حوزه ها قابل اجرا است،‌ انجام داد.

حسینی با بیان اینکه برای برگزاری آزمون مجازی در کشور زیرساخت مناسب را نداریم، اظهار داشت: برگزاری آزمون‌های مجازی و الکترونیکی زیرساخت‌های خاص خودش را می‌خواهد، اما شاید هنوز در کل کشور به خوبی این زیرساخت‌ها فراهم نشده باشد. حتی در کشورهای دیگر دنیا که امروزه این بحث‌ها در آنجا مطرح است، خیلی به سمت آزمون‌های مجازی خیلی نرفته‌اند و این موضوع چندان جامعیت پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: در برخی از دانشگاه‌ها در دنیا اعلام کردند که در نهایت ارزیابی دانشجویان را به صورت قبولی و ردی اعلام می‌کنند. علت آن هم این است که نتوانستند به طور کامل این شرایط را احراز کنند. ما در آزمون‌هایمان خیلی نمی‌توانیم از شیوه قبول و ردی استفاده کنیم، زیرا نمره در سیستم‌های ما جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد، ممکن است در برخی نقاط دنیا ارزیابی در حد قبول و ردی برای دانشجو کفایت کند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اهمیت نمره در سیستم ارزیابی دانشگاهی گفت: نمره دانشجویان در سیستم ما و در جاهای مختلف مورد استناد و استفاده قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال دانشجو توسط نمره و با استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان می‌تواند، وارد مراحل بعدی تحصیلی شود یا در پذیرش مقاطع دکتری ممکن است، نمره‌های دانشجو مورد استناد قرار بگیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: در هر صورت این شیوه (قبولی و ردی) که در حال حاضر در برخی از نقاط دنیا استفاده می‌شود، برای ما کاربردی ندارد و چندان نمی‌توانیم از آن بهره ببریم. لازم به ذکر است که در شرایط کنونی فرمول خاصی برای یک دانشگاه وجود ندارد و همچنین در داخل یک دانشگاه نمی‌توان یک فرمول ثابت را برای همه رشته‌ها و مقاطع در نظر گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که رییس سنجش آموزش پزشکی اعلام کرد که دانشگاه‌های علوم پزشکی بلافاصله بعد از یایان ماه مبارک زمان بازگشایی می‌شوند، آیا دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم نیز بعد از این ایام بازگشایی خواهند شد؟ گفت: ما تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستیم و هر چه که از سوی این ستاد اعلام شود، انجام خواهیم داد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: برداشت ما این است که اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی به چنین تصمیمی برای دانشجویان خود برسند قاعدتا همین تصمیم را می‌توان برای دانشگاه‌های وزارت علوم و سایر مراکز گرفت. البته ما می‌دانیم که حضور دانشجو قطعا باید با ملاحظات خاصی همراه باشد و مسائل حضور آنها در خوابگاه مورد توجه مقامات بهداشتی قرار بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر