رشد شاخص بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟

رضا راعی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی که در برنامه چوب خط شبکه افق حاضر شده بود، در پشت صحنه این برنامه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بازار بورس سقوط خواهد کرد، گفت: یک ماه بعد از اینکه دولت سهام خود را در بازار عرضه کرد، این اتفاق خواهد افتاد. اما نظر سایر کارشناسان درباره روند و زمان پایان صعود بورس چیست؟ و آیا صعود و سقوط بورس به زمان فروش سهام دولت مربوط است؟
کد خبر: ۹۷۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ 28 April 2020

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در یک سال اخیر شاخص کل بورس کانال های متفاوتی را فتح کرده است و این روند صعودی بورس بازدهی بالایی را برای سرمایه گذاران خود در مقایسه با سرمایه گذاران سایر بازارها به ارمغان آورده است.

بازدهی بازار سهام در سال گذشته 187 درصد بوده است و این بازار با اختلاف پربازده ترین بازار در سال 98 بود. همین بازدهی بالای بازار سهام باعث شد تا نگاه همگان به این بازار جلب شود و سرمایه ها به سمت این بازار روانه شود. ورود نقدینگی های جدید باعث شده است تا سال جاری، شاخص کل بورس سه ابر کانال را فتح کند و هم اکنون بر قله 819 هزار واحدی تکیه بزند.

رونق بورس و ورود سهامداران و سرمایه گذاران جدید به این بازار باعث شده است تا بسیاری به دنبال پاسخ این پرسش باشند که بورس تا چه زمانی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد؟

این پرسش در هفته گذشته و با صحبت های رضا راعی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در مورد زمان سقوط بورس بیشتر از هر زمان دیگری در فضای مجازی و رسانه ها مطرح شد. راعی که در برنامه چوب خط شبکه افق حاضر شده بود، در پشت صحنه این برنامه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بازار بورس سقوط خواهد کرد، گفت: یک ماه بعد از اینکه دولت سهام خود را در بازار عرضه کرد، این اتفاق خواهد افتاد. وی با اشاره به سابقه تدریس خود در حوزه بازار سرمایه ادامه داد: اکنون همه از اینکه بورس مثبت است خوشحال هستند اما امان از روزی که سهام شرکت های دولتی عرضه شود.

اما این پیش بینی راعی چقدر می تواند درست باشد؟ نظر سایر کارشناسان در این باره چیست؟

در مورخه 7 اردیبهشت ماه سال جاری حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در این باره گفت: در کوتاه مدت بورس با افت و خیزهای مواجه هست و این جزئی از ذات بازار سرمایه محسوب می شود و نکته ای که همه سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند این است که روند بورس همیشه نزولی یا صعودی نیست لیکن اینکه بخاطر عرضه های دولتی روند نزولی داشته باشد قاعدتا درست نیست.

همچنین در مورخه 6 اردیبهشت ماه سال جاری نیز سیدرضا علوی عضو هیات مدیره بورس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: در شرایطی که حجم نقدینگی به رقمی بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده، و با توجه به محدودیت‌های وضع شده در بازارهایی مانند ارز و طلا همچنین اقدام مدبرانه بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده بانکی، هجوم سرمایه‌ها به بازار سرمایه در جهت حفظ ارزش واقعی پول، امری قابل پیش بینی و اجتناب ناپذیر است. وی تاکید کرد: این ورود نقدینگی سرگردان، در عین حال که فرصتی استثنائی جهت تأمین مالی شرکت‌ها و کمک به توسعه فرهنگ سهامداری در جامعه است، از طرفی نگرانی‌هایی در بین متولیان بازار و برخی کارشناسان نسبت به خارج شدن بازار از منطق سرمایه گذاری و تبعات برخی حرکات توده واری، پدید آورده است. رئیس هیات مدیره سبدگردان داریک در پاسخ به این پرسش که این روند صعودی تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد، گفت: شاهد جنگ بین نقدینگی به عنوان محرک رشد بازار با چالش رکود در کسب و کار‌ها در پی شیوع کرونا و تغییر عادات مصرف مردم در ماه ‌های آتی هستیم که موجب شده تا پیدا نشدن بازار جایگزین برای جذب نقدینگی، سرمایه‌های سرگردان به سمت بورس سرازیر و این جنگ به‌نفع نقدینگی و با رشد بازار سرمایه تدوام یابد.

به هر صورت آنچه مشخص است این است که کارشناسان بازار سرمایه به دو دسته تقسیم شده اند. عده ای معتقدند که بازار سهام پس از فروش سهام دولت با افت مواجه خواهد شد و برخی دیگر معتقدند مسئله سقوط و صعود بازار سهام ارتباطی با فروش سهام دولت ندارد و این ورود نقدینگی های جدید است که باعث رونق بازار سهام شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تاسکته سهامدارانش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر