بازدید 4226
اقتصاد در گذر زمان

از «استخدام يك فرانسوي به عنوان مديركل آثار باستاني» تا «فرمول تخفیف مالیات فروش ملک»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 28 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

9 اردیبهشت 1307، پيشنهاد استخدام يك فرانسوي (آندره گدار) به عنوان مديركل آثار باستاني، كتابخانه و موزه اشياء عتيقه، به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

9 اردیبهشت 1312، رضاخان پهلوي طي قراردادي با انگليسي ‌ها، مدت پيمان شركت نفتي انگليسي «دارسي‌» را تا 1372 ش. تمديد كرد.

9 اردیبهشت 1330، قانون ملي شدن نفت ايران در مجلس شوراي ملي تصويب شد.

9 اردیبهشت 1357، مارگارت تاچر رهبر حزب محافظه كار انگلستان كه در تهران به سر مي برد امروز اظهار داشت خريدهاي نظامي ايران باعث به وجود آمدن هزاران شغل در صنايع انگلستان شده و به مبارزه با بيكاري در اين كشور كمك كرده است.

9 اردیبهشت 1389، هیات دولت بنابر پیشنهاد رییس ‌جمهور به تشکیل ستاد ویژه ‌ای مرکب از پنج وزارتخانه، بانک مرکزی و بانک ‌های عامل رای داد که به گفته وزیر صنایع، مهم ‌ترین ماموریت آن، رفع هرچه سریع‌ تر مشکلات واحدهای تولیدی و نیز شهرک ‌های صنعتی کشور است.

9 اردیبهشت 1390، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی از دستور رییس ‌جمهور برای رفع موانع استفاده از ذخیره ۳۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی خبر داد.

9 اردیبهشت 1393، بانک مرکزی با ارسال نامه ‌ای به شبکه بانکی، توافق اخیر بانک ‌ها و موسسات اعتباری در زمینه «کاهش سقف نرخ‌های سود سپرده» را به‌ طور رسمی ابلاغ کرد. هدف از این اقدام، «انتظام ‌بخشی به بازار پول و جلوگیری از نرخ ‌های هیجانی»، «کاهش هزینه و ریسک تسهیلات ‌دهی»، «ایجاد رقابت سالم در شبکه بانکی» و «متناسب کردن نرخ ‌ها با کاهش تورم» عنوان شده است.

9 اردیبهشت 1394، شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات را ۴ درصد کاهش داد و به تبع آن نرخ سود سپرده بانکی نیز ۲ درصد تنزل یافت.

9 اردیبهشت 1397، رئیس کمیته دفاع شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد که ظرف ۱۷ سال بیش از ۴۳۰ میلیارد دلار سرمایه این کشور به‌صورت غیرقانونی برداشت شده است.

9 اردیبهشت 1398، فروش واحدهای مسکونی نوساز - حداکثر سه سال ساخت - در مناطقی از تهران مشمول تخفیف ویژه مالیات نقل‌وانتقال ملک شد. براساس آنچه برای نحوه محاسبه ارزش معاملاتی املاک شهر تهران - مبنای عمل مالیات فروش مسکن در سال ۹۸ - در نظر گرفته شده بود در محدوده بافت فرسوده تهران، فقط ۵۰ درصد ارزش معاملاتی تعیین شده، مبنای مالیات ۵ درصدی قرار می‌گرفت.

 

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان