بازدید 9268

آیا با این قوانین می‌توان به مصاف «جوجه کُش‌ها» رفت؟

در ایامی که توجه همه افکار عمومی و مسئولان کشور به شیوع ویروس کرونا در کشور معطوف بود، یک اقدام نابخردانه و غیر انسانی موجب جریحه دار شدن و نگرانی اذهان عمومی و همچنین واکنش گسترده فعالان مدنی و حتی مقامات ارشد کشور شد.
کد خبر: ۹۷۳۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ 20 April 2020
آیا با این قوانین می توان به مصاف «جوجه کُش ها» رفت؟در ایامی که توجه همه افکار عمومی و مسئولان کشور به شیوع ویروس کرونا در کشور معطوف بود، یک اقدام نابخردانه و غیر انسانی موجب جریحه دار شدن و نگرانی اذهان عمومی و همچنین واکنش گسترده فعالان مدنی و حتی مقامات ارشد کشور شد.

به گزارش «تابناک»؛ چند روز پیش بود که تصاویری از زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی منتشر شد. درباره این اقدام از سوی مسئولان مربوطه توجیهات متفاوتی بیان شد که البته هیچ یک پاسخ مناسبی برای این اقدام غیر اخلاقی و غیرقانونی نبود. روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، در واکنش به این اقدام گفته بود: این اقدام غیر انسانی و غیر علمی است و به تمام واحد‌های تولیدکننده جوجه در تهران اخطار داده‌ شده که اگر چنین کاری کنند با آن‌ها به شدت برخورد خواهد شد.
 
آیا با این قوانین می توان به مصاف «جوجه کُش ها» رفت؟همچنین شب گذشته به سبب بازتاب گسترده این اقدام بود که حسن روحانی، رییس جمهور در جلسه هیات دولت از وزیر اطلاعات خواست به این ماجرا ورود کرده و با بررسی همه جوانب، عاملان آن تحت تعقیب قرار بگیرد. البته رییس قوه قضاییه هم از ورود سازمان بازرسی کل کشور به این ماجرا خبر داد و گفت: جوجه کشی هم اقدام غیرقانونی بود، هم غیرشرعی و هم غیراخلاقی؛ توجیهات برخی متولیان امر هم غیرقابل قبول و بدتر بود. اینکه چنین اقدامی رویه بوده است، مطلقا قابل قبول نیست.

اما با نگاهی به قوانین موضوعه درباره برخورد با خاطیان اصلی این ماجرا، قوانین چندانی موجود نمی‌باشد و فقط در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به طور کلی درباره این موارد مجازاتی اندیشیده شده است.

این ماده ابراز می‌دارد: هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل: آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر‌بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیر مجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع میباشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص، مشمول مجازات‌ شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

تبصره ۱ - تشخیص این که اقدام مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می‌شود و نیز غیرمجاز بودن کشتار دام و دفع فضولات دامی و همچنین اعلام جرم مذکور حسب مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی خواهد بود.

تبصره ۲ - منظور از آلودگی محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک آن را بطوری که به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار یا ابنیه مضر باشد، تغییر دهد.

همانگونه که مشخص است، این ماده قانونی از بازدارندگی مناسبی برای چنین اقداماتی برخوردار نبوده اما در این ماجرا شاید علاوه بر مباشرین باید به نقش آمرین هم توجه داشت و شاید ورود دستگاه‌های بازررسی و امنیتی هم به سبب این وجهه ماجرا بوده که مشخص شود، واقعا این اقدام به چه دلیلی انجام شده و حتی اگر مسبوق به سابقه هم بوده باید جدا با آن‌ها برخورد شود.

اما نکته‌ای که باید خاطرنشان کرد، این است که ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تنها ماده قـانونی اسـت کـه توسـط مقـنن در خصوص تهدید علیه بهداشت عمومی انشا گردیده است و بس مهم و درخور توجه، به نحوی که این ماده از پرکاربردترین ماده‌های قانونی در امـور کیفـری محـیط زیسـت می‌باشد. با لحاظ این موضوع و در راستای جلوگیری از تعابیر متعدد، به نظـر مـی رسـد ماده مذکور باید جدا بازنگری و اصلاح شود، به طوری که بـا اضافه شدن تدریجی قوانین خام محیط زیست در زمان آینده، این ماده بتواند انسـجام و وجاهت حقوقی خود را به طور مطلوب و شایسته حفظ نماید.

این ماجرا شاید تلنگری دوباره بر قانونگذاران و تصمیم گیران کشور باشد که باید با نگاه جامع تری به جرایم محیط زیستی و همچنین مقابله با آنها توجه شود چون در زمان حال و هر روزه با وجهه جدیدی از این گونه جرایم مواجه می شویم و قوانین قبلی نه از بازدارندگی مناسبی برخوردار بوده و نه عناصر مادی جرایم به خصوصی احصا شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۴
لطفا فقط به این سوال جواب بدهید.
بعنوان مثال امروز اول اردیبهشت 99، کارخانه جوجه کشی 100 هزار جوجه یکروزه دارد ولی برای فروش آن مشتری ندارد. بفرمایید این جوجه ها را چکار کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
جواب : چرا اصلا بدون سفارش تولید شده است؟
تمشکال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
جوجه کشی ادامه همان سیاست نئولیبراستی رژیم شیطانی امریکاست که گندم به دریا می ریخت ... اگر امروز جلوی این سیاست گرفته نشود فردا سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی زیر دست همین کارتل های داخلی قرار خواهند گرفت ....!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
شما خودتو یک لحظه جای جوجه ها بگذار تا جوابتو بگیری.
جدا از ابعاد غذایی و تنظیم بازار و غلط بودن این نوع کنترل بازار.زنده به گور کردن جوجه ها خیلی غیراخلاقی بود واقعا گناه داشتن صحنه های دلخراشی بود جوجه های بیچاره ای که هر چقدر هم بخوان زندگی کنن آخرش چل پنجاه روزه خوراک ما میشن.
نمی شد قبل از اینکه تخما جوجه بشن تنظیم میکردن بازار رو، تخم مرغها رو میشکستن؟
این کار هیچ توجیهی ندارد. اینو مطمئن باشید که این ها که دست به این جنایت زده اند فقط و فقط میخواهند با آبروی نظام بازی کنن. مسوولین محترم باید این جماعت رو شناسایی کنند و اشد مجازات را برای آنان در نظر یگیرند. اگر این جوجه ها اضافی بودند خوب بین روستا ها توزیع می کردید نه این که دست به این عمل شنیع بزنید که دنیا بفهمن و آبروی ما برود. در عصر دیجیتابیسم ما نمی توانیم کاری کنیم که کسی متوجه نشود. لطفا مواظب این هاباشید که در لباس دوست دارند به نظام ضربه می زنند.
این مجلس های کنونی چه قوانین بدرد بخوری رو نوشتن یا اصلاح کردن؟
اصلاح این مساله امکان پذیر نیست و وعده اصلاح تنها خوراک افکار عمومیست ، سال هاست که در جوجه کشی صنعتی جوجه های نر یکساله معدوم می شوند. غیر اخلاقی ، ستمکارانه یا بی رحمی و یا هر اسمی که بر آن گذاشته می شود قابل اصلاح نیست . مساله این است که چرا این تعداد تولید شده و آیا مرغ های مولد و گوشتی هم در بین آن بوده است یا خیر ؟ این مساله تنها با اصلاح رژیم غذایی وگان اصلاح پذیر است. اما اگر در خصوص اصلاح بازار انجام شده شمارا رجوع می دهم به ریختن گندم های تولید در آب اقیانوس به دلیل کنترل قیمت جهانی آن ، خود قضاوت کنید.
جنسيت جوجه ها بعد از بيرون امدن از تخم معلوم ميشود مرغها را جدا ميكنند وخروسها را معدوم ميكنند ولي درهر شكلي دلخراش هست در همه دنيا اين كار را ميكنند ولي اي كاش راه حل خوبي براي اين معضل پيدا كنند
نه فقط جوجه کشها
تو ایران باید یه قانون محکم و قوی برای حیوان ازاری تهیه بشه
من کارم جوجه کشیه. 3200تا جوجه در میان و روزی 200کیلو خوراک میخورن. خوراک کیلو 3500.روزی 700هزارتومن میخورن. مشتری نیست. چیکار کنم؟ ماهی 210میلیون رو کی میده. اینجا هم امریکا و اروپا نیست که قبل تولید مشتری باشه یا بتونی سفارش بگیری یا پیشبینی بتونی بکنی یا ثباتی برای اقتصاد باشه
نمیدانم چرا باید این گونه مسائل که کلا" جنبه فنی دارد به صحن جامعه کشیده شود و افراد بدون داشتن اطلاعاتی در این زمینه به ابراز نظر بپردازند و با احساسات مردمی که از همه جا بیخبرند بازی میکنند. جوجه یکروزه محصولی قابل نگهداری نیست و چنانچه در همان روز تولید بفروش نرسد با از دست ذادن اب بدن قابلیت پرورش نخواهد داشت و امکان بازیابی ان نیست و در یک جوجه کشی متوسط شاید در روز 200تا 400 هزار جوجه تولید میشود و بایستی حتما جوجه های تولیدی روز از جوجه کشی تخلیه شود تا فضا برای جوجه های تولیدی روز بعد باز شود حال چنانچه جوجه ای فروش نرود تکلیف چیست شرایط هم همیشه قابل کنترل نیست که عرضه و تقاضا هماهنگ باشد توزیع جوجه های بفروش نرفته در بین روستائیان هم امری ناممکن و از روی بی اطلاعی است اصلا" این جوجه ها توان حیات در محیطهای روستائی را ندارند و بلافاصله تلف میشوند و از سوئی باعث گسترش بیماریهای مختلف میشوند
همشون رو باید اعدام کنند . مردم اگه یه زره غیرت داشته باشند باید از خرید مرغ و تخم مرغ خود داری کنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی