بازدید 6664

سحابی "کالیفرنیا" از دید تلسکوپ فضایی "اسپیتزر"

ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری بسیار زیبا از یک سحابی گسیلشی منتشر کرده است.
کد خبر: ۹۷۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ 20 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ناسا اخیرا تصویری زیبا از سحابی کالیفرنیا که در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر و تنها ۵ روز پیش از آنکه ماموریت این تلسکوپ تمام شود، ثبت شده، منتشر کرد.

سحابی کالیفرنیا (NGC ۱۴۹۹) یک سحابی گسیلشی در صورت فلکی برساووش است. ریشه نام این سحابی شباهت این سحابی با ایالت کالیفرنیا است.این سحابی حدود هزار سال نوری تا زمین فاصله دارد.

سحابی گسیلشی، ابری از ماده است که در آن ستارگانی بسیار درخشان و سوزان جای دارند. نور این ستارگان در طیف فرابنفش باعث برانگیختگی اتم‌های گاز شده و در نتیجه نور نسبتاً فراوانی از سحابی گسیل می‌شود. در سحابی‌های گسیلشی اتم‌ها توسط تابش فرابنفش ناشی از ستاره یا ستارگان داغ یونیده شده و به‌دنبال این در نور مرئی، تابش دوباره داشته ودیده می‌شوند.

نوارهای قرمز و آبی در هر طرف تصویر نشان دهنده دو طول موج متفاوت از نور است. منطقه خاکستری هر دو طول موج را نشان می‌دهد. نور مرئی که در تصویر دیده می‌شود ناشی از گرم شدن ابرهای گازی توسط یک ستاره ابرجرم به نام "کسی برساووش" ( Xi Persei یا Menkib) است.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر با تابش امواج مادون قرمز موجب دیده شدن گرد و غبار گرم که در حال ترکیب با گاز است، می‌شود. گرد و غبار نور مرئی و فرابنفش را از ستارگان مجاور جذب می‌کند و سپس انرژی جذب شده را به عنوان نور مادون قرمز دوباره تولید می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر