بازدید 4379
گسترش دامنه طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی

ما همچنان باید در خانه بمانیم

سهیلا طایی
کد خبر: ۹۷۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 18 April 2020
نگاهی گذرا به خیابان‌های شهر نشان می‌دهد که فاصله‌گذاری اجتماعی توسط بسیاری از مردم رعایت نمی‌شود؛ در فروشگاه‌های محلی، نانوایی، پیاده‌رو‌ها و تا جایی که چشم کار می‌کند افراد بدون رعایت اصول بهداشتی ضد کرونا به زندگی روزمره خود مشغولند. آن‌ها فراموش کرده‌اند تا همین چند روز پیش از دیدن ویدئو‌های ازدحام بیماران روی تخت بیمارستان‌ها و فوت‌شدگان در آرامستان‌ها به خود لرزیده بودند و خرید مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش و گاهی انبار کردن اولویت اول آن‌ها بود.

چندان از آن روز‌ها نمی‌گذرد و کرونا همچنان در کشور قربانی می‌گیرد، سیر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کاهش‌یافته، اما از بین نرفته است، فقط کاهش‌یافته است؛ همین.
 
آن‌گونه که فرمانده عملیات مدریت کرونا در تهران گفته است: ۴۰ درصد تهرانی‌ها خطر کرونا را جدی نمی‌گیرند، همچنین ۵۱ درصد از شهروندان تهرانی از ابتلای خود یا اعضای خانواده به کرونا نگران بوده‌اند. اما شواهد نشان می‌دهد این نگرانی کافی نیست و توصیه‌های بهداشتی برای در امان ماندن از این ویروس رعایت نمی‌شود.
 
هرچند که به دلیل ملاحظات معیشتی دولت از ابتدا تصمیم گرفت سخت‌گیری چندانی بر رفتار اجتماعی مردم _قرنطینه اجباری_ نداشته باشد، اما از تمامی ابزار‌های خود استفاده کرد تا فاصله‌گذاری اجتماعی را میان مردم جا بیندازد.

گویا اتمام تعطیلات نوروزی و اخبار بازگشایی کسب‌وکار‌ها از اردیبهشت‌ماه تصور عادی‌سازی شرایط را ایجاد کرده و خبر بازگشایی صنوف، رفت‌وآمد در فضای عمومی و خطر ابتلای بیماری مخصوصاً برای اقشار محروم را بیشتر کرده است.

دولت برای کنترل کرونا ویروس ضمن اینکه مدارس و دانشگاه‌ها را غیرحضوری کرده، بخشی از کارمندان خود را دورکار و بسیاری از خدمات مانند تمدید دفترچه بیمه را تا پایان خرداد به‌صورت خودکار انجام داده است، طرح ترافیک تهران هم لغو شده تا مردم با استفاده از خودرو‌های شخصی تا حد امکان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

شرایط موجود نشان می‌دهد دولت نه‌تن‌ها به فکر سلامت مردم است بلکه معیشت آن‌ها را هم در نظر گرفته و ضمن پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و توزیع انواع بسته‌های حمایتی میان اقشار مختلف مردم، دستورالعمل‌های لازم برای اصناف و صنایع را تهیه‌کرده و تا حد امکان شرایط را برای کنترل بیماری مهیا کرده است.

حال که از روز شنبه و با پیوستن تهران به جمع استان‌های کشور که در آن‌ها کسب‌وکار‌های کم ریسک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، عملاً دامنه طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، کشوری می‌شود ما مردم برای نجات جان خود و عزیزانمان باید مراقبت‌های فردی را تا زمانی که وضعیت قرمز به پایان برسد ادامه دهیم؛ «در خانه می‌مانیم» اصلی‌ترین شعار این روزهاست که باید با رعایت عدم جابجایی‌های غیرضروری در کشور و شهر‌ها جامه عمل بپوشد؛ تا هر چه سریع‌تر به مرحله قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا نزدیک‌تر شویم. شاید برای چندمین بار نگاهی به برخی توصیه‌های پزشکی همچنان ضرورت داشته باشد:

- حداقل یک و نیم متر فاصله را در هر شرایط در محیط بیرون رعایت کنید.
- دفعات خروج خود از خانه را تا حد امکان محدود کنید و در خانه بمانید.
- اقلام موردنیاز خود را تا حد امکان، از طریق تلفن سفارش دهید.
- در صورت اقدام به خرید از فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و نانوایی‌ها سعی کنید این کار را در غیر از ساعات پرازدحام انجام دهید و حتی‌الامکان فاصله یک و نیم تا ۲ متری خود را با دیگر مشتریان و صاحب مغازه همیشه حفظ کنید.
- اگر مدرسه فرزندانتان تعطیل‌شده است آن‌ها را به بوستان یا مکان‌های تجمع نبرید.
- نگذارید احساس اینکه «من که سالم هستم» شما را فریب دهد.
- از دست دادن، در آغوش کشیدن و روبوسی خودداری کنید.
- فاصله فیزیکی یک و نیم تا ۲ متر با افراد را هنگام صحبت کردن با آن‌ها رعایت کنید.
- در زمان‌های خلوت بیرون بروید و از مکان‌های شلوغ دوری کنید.
- رعایت فاصله در مورد سالمندان و افراد دارای بیماری‌های مزمن چه در داخل منزل چه بیرون از منزل، الزامی است.
- اگر بیماری در بیمارستان دارید از رفتن به ملاقات پرهیز کنید.
- از شرکت در هرگونه مراسم و شرایط حضور تعداد زیاد مردم امتناع کنید.
- هرگونه مراسم ضروری باید با حداقل تعداد افراد و با رعایت فاصله حداقل یک و نیم متر انجام گیرد.
- ترجیحاً از غذا‌های آماده استفاده نکنید.
- تعداد افرادی که در آسانسور سوار می‌شوند باید محدود باشد. فاصله را در داخل آسانسور حفظ کنید.
- در داخل اتوبوس سعی کنید حتی‌الامکان فاصله مناسب را با دیگر مسافران حفظ کنید.
- زمانی که می‌خواهید سوار تاکسی شوید سعی کنید سوار تاکسی بدون مسافر شوید. عقب بنشینید و پنجره را بازکنید.
- تا حد امکان از مسافرت‌های غیرضروری بپرهیزید.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان