بازدید 475377

رنگ های پرچم ایران نشانه چیست؟

پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای سه رنگ و یک کلمه مقدس الله در وسط پرچم است که هر کدام معنا و مفهوم مشخصی دارند.
کد خبر: ۹۷۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹ 15 April 2020
رنگ های پرچم ایران نشانه چیست؟
به گزارش «تابناک»، پرچم جمهوری اسلامی ایران دارای سه رنگ (سبز، سفید، قرمز) است که در وسط آن کلمه مقدس “الله“نقش یافته و در اطرافش نیز شعار مقدس “الله اکبر“ زینت بخش آن است.

در پرچم ایران رنگ سبز پرچم، نشانه آبادانی است، و منعکس کننده آرمان‌های ملت بزرگ ایران برای داشتن کشوری آباد و توسعه یافته است. همچنین این رنگ نشانه دین مبین اسلام که دین ۹۹% مردم ایران است، می‌باشد.

همچنین رنگ سفید پرچم، بیانگر صلح طلبی ملت بزرگ ایران است، ملت مسلمان ایران تحت تاثیر تعلیمات دین مبین اسلام، صلح و آرامش را برای تمام همنوعان خود می‌خواهد.
 

رنگ قرمز هم در پرچم ایران، نشانه صلابت و پایداری ملت مسلمان ایران در برابر تجاوزکاران و ستمکاران است، ملت مسلمان ایران همچنانکه در عمل نیز نشان داده است در دفاع از حقوق مرز وبوم و اعتقادات خویش تا پای جان می‌ایستد.

از سویی کلمه الله در میان پرچم و شعار الله اکبر نیز منعکس کننده هویت و آرمان‌های ملت ایران است که در سایه این نام‌های مقدس و دین مبین اسلام تجلی می‌یابد.

 تعداد الله اکبر  اطراف نقشه ایران نیز ۲۲ عدد به نشانه پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن است. 
 
گفتنی است، در سال ۱۳۳۴، نخستین پرچم سامان‌یافته ایران پس از مشروطه با ذکر شکل، رنگ و اندازه دوخته شد. در این پرچم سه رنگ سبز در بالا، سفید در میانه و سرخ در پایین قرار داشت و در قسمت سفید نقش شیر و خورشید با رنگ قهوه‌ای نگاشته شده بود. شیر در کف دست چپ شمشیری داشت، سرش به سمت راست و دم آن بالا بود. خورشید نیز چشم و ابرو داشته و در پیرامون آن پرتوهایی دیده می‌شده است؛ پرچمی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پرچم کنونی تغییر یافت. 
 

آیین نیمه افراشته کردن پرچم

1- هنگام عزاداری عمومی، پرچم جمهوری اسلامی ایران به تعداد روزهائی که دولت جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام می کند به صورت نیمه افراشته در خواهد آمد.

2- هنگام اعلام عزای ملی در هر کشور خارجی، نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران درآن کشور طبق عرف محل و به تعداد روزهای اعلام شده پرچم را به صورت نیمه افراشته در خواهند آورد.

3- در صورت فوت رئیس مأمور دیپلماتیک یا کنسول جمهوری اسلامی ایران در کشور محل توقف، پرچم جمهوری اسلامی ایران، مدت یک روز به صورت نیمه افراشته در خواهد آمد.

4-برای نیمه افراشته کردن، ابتدا پرچم را به طور کامل باید برافراشت و سپس به اندازۀ یک چهارم ارتفاع میله پایین آورد.

نصب پرچم روی وسایل نقلیه

در داخل کشور، صرفاً اتومبیل حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران می تواند مستقلاً از پرچم استفاده کند. اتومبیل های مقامات دیگر در صورت همراهی میهمانان خارجی می توانند از پرچم جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

پرچم اتومبیل باید روی گلگیر سمت راست راننده نصب شود.

هنگام همراهی سفیر خارجی بمنظور تقدیم استوار نامه به رئیس جمهور، پرچم جمهوری اسلامی ایران روی اتومبیل حامل وی و در سمت راست نصب می شود. پس از تقدیم استوار نامه، پرچم کشور سفیر در سمت راست و پرچم جمهوری اسلامی ایران در سمت چپ نصب می شود.

روسا، نمایندگی های دیپلماتیک، و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل توقف در موارد خاصی می توانند روی اتومبیل خود پرچم جمهوری اسلامی ایران را نصب کنند.

در مواردی که اتومبیل رئیس نمایندگی، حامل یک مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران در سطح وزیر باشد.

_در مواقع شرکت در ضیافت جشن ملی کشور پذیرنده و مأموریت های دیپلماتیک و کنسولی یا سازمان های بین المللی کشور محل توقف.

_ در جشن 22 بهمن یا 12 فروردین، سالگرد پیروزی انقلاب و روز جمهوری اسلامی ایران.

_هنگام عزیمت جهت تقدیم استوار نامه به رئیس کشور محل توقف، طبق عرف محل.

_ به هنگام ملاقات های رسمی با مقامات عالیه کشور پذیرنده.

_ به هنگام ملاقات با روسای ماموریت های سیاسی و کنسولی مقیم کشور پذیرنده.

_ در صورت مسافرت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به خارج، پرچم جمهوری اسلامی ایران صرفاً در اتومبیل حامل ایشان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر