بازدید 22196
۳
روایت پیروزی دراماتیک در فینال امجدیه مقابل حریف اسراییلی

اولین قهرمانی استقلال (تاج) درآسیا چگونه رقم خورد؟

در آن دوره از مسابقات فریدون معینی و محمود خوردبین دو بازیکن تیم شاهین یا همان پرسپولیس به عنوان یار کمکی در استقلال حضور داشتند و غلامحسین مظلومی با ۵ گل، آقای گل مسابقات شد.
کد خبر: ۹۷۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴ 09 April 2020

امروز ۲۱ فروردین مصادف است با اولین سالگرد قهرمانی باشگاه تاج سابق یا همان استقلال در آسیا، نخستین حضور آبی پوشان در آسیا در دوره سوم این مسابقات بود که در فروردین ماه ۱۳۴۹ به میزبانی ایران و در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. استقلال در آن سال با سرمربیگری رایکوف پای به این مسابقات گذاشت.

به گزارش تابناک ورزشی، استقلال با دو پیروزی ۳ بر صفر در برابر نمایندگان لبنان و مالزی از گروه خود صعود کرد و در نیمه نهایی، مدان اندونزی را از پیش روی برداشت و در بازی فینال هاپوئل رژیم غاصب اسرائیل را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد و به قهرمانی مسابقات رسید.

در ترکیب استقلال در آن مسابقات مرحوم ناصر حجازی درون دروازه استقلال ایستاده بود، کارگرجم و لواسانی دو مدافع میانی استقلال و مرحوم منصور پورحیدری به عنوان دفاع راست و مسعود معینی به عنوان دفاع چپ ترکیب خط دفاع استقلال را تشکیل می‌دادند. در خط هافبک رایکوف از حق‌وردیان، فریدون معینی، قراب و جباری استفاده می‌کرد و خط حمله استقلال را وفاخواه و مظلومی تشکیل داده بودند.

اولین قهرمانی تاج در آسیا چگونه رقم خورد؟

در دیدار فینال این مسابقات که در ورزشگاه لبریز از تماشاگر امجدیه برگزار شد، نیمه اول بدون گل به پایان رسید، اما در اوایل نیمه دوم نماینده رژیم غاصب اسرائیل بود که در دقیقه ۶۹ گل اول این تیم را به ثمر رساند، اما در ادامه بازی در دقیقه ۸۳ غلام وفاخواه مهاجم استقلال بازی را به تساوی کشاند و در دقایق پایانی مسابقه مسعود معینی در دقیقه ۹۲ گل برتری آبی پوشان را زد تا اولین قهرمانی استقلال در آسیا ثبت شود.

گفتنی است در آن دوره از مسابقات فریدون معینی و محمود خوردبین دو بازیکن تیم شاهین یا همان پرسپولیس به عنوان یار کمکی در استقلال حضور داشتند و غلامحسین مظلومی با ۵ گل، آقای گل مسابقات شد.

استقلال سابقه ۲ قهرمانی آسیا و ۲ نایب قهرمانی آسیا و ۲ عنوان سومی در کارنامه خود دارد و جز پرافتخارترین تیم‌های قاره محسوب می‌شد که طی یکی دو دهه اخیر با جام های پیاپی تیم های عربستانی و کره ای عنوان نخست را از دست داد. در ایران به غیر از استقلال، یک بار پاس تهران با سرمربیگری فیروز کریمی قهرمان جام باشگاه های آسیا شده است و تیم پرسپولیس نیز در جام در جام آسیا که رقابت های حذفی قاره محسوب می شد، قهرمان شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
آن قدر بیسوادی که نمیدانی مکتب شاهین چیز دیگری بود و آنرا مترادف پرسپولیس کردی . شاهین را منحل کردند.
بازیکنان شاهین اکثرا به تیم های دیگر رفتند و بیشتر به تیم تازه تاسیس پیکان وپس از آن به پرسپولیس نقل مکان کردند بنابراین تو که ورزشین ویسی شده ای کمی تحقیق کن شاهین همان پرسپولیس نیست
درموردامدن شاهینیها به پرسپولیس قهرمان کاملن درست است البته ازتیم دارایی هم ازجمله عزیزاصلی که همراه ناصرحجازی وعابدزاده سه نفرصددرصداول گلرهاهستندوبعدازدوسال همگی بجزعزیزاصلی وخوردبین به پیکان رفتندوپرسپولیس بابازیکنان جوان د رلیگ اصلی که باشگاهی تهران بودشرکت کرد انسال پیکان قهرمان شدوقهرمان افسانای جام عمران منطقه ای که پنج کسورهمسایه ایران پاکستان وعراق تیم ملی شوروی زسکای مسکوتیم منتخب ترکیه وپیکان ایران درفینال ایران ۲بر1زسکارابردپقهرمان شددرحالی که سالقبل تیم ملی دزنهاییی به اسپارتاک مسکوبازی راواگذارکرده بود پیکان بعدازاین حضورافسانه ای درحالی که علی اقاپروین رابه جامعه قهرملنی ایران معرفی کرده بوددرفصل بعدمسابقات بازیکنان پیکان به سرای اصلی خود پرسپولیس قهرمان بازگشتند.
چند تا از بازیکنان پرسپولیس بمدت یکسال به عضویت پیکان در آمدند و سال بعد دوباره به پرسپولیس برگشتند. وقتی افتخارات تاج را به استقلال ربط میدید چرا از اینکه شاهین را به پرسپولیس ربط میدن ناراحت میشید خب تمام بازیکنان شاهین اومدن به پرسپولیس در حالی که ما هیچکدام از افتخارات شاهین را به پرسپولیس ربط نمیدیم. عشقم پرسپولیس، جونم پرسپولیس تمام وجودم پرسپولیس ❤
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان