بازدید 11095
۶

کم‌آبی تهدید جدی بعد از اضطراب کرونا در اصفهان

وضعیت میزان ذخیره و مصرف آب در منطقه مرکزی کشور بویژه در استان اصفهان حاکیست که پس از پشت سر گذاشتن کرونا و یا حتی قبل از آن، کم‌آبی، این چالش چند دهه دیار نصف جهان دوباره تکرار خواهد شد و زنگ خطر آن باز هم به گوش خواهد رسید.
کد خبر: ۹۷۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ 09 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این روزها شیوع ویروس کرونا و ابتلای مردم به بیماری کووید-۱۹ اصلی‌ترین موضوع و چالش در جهان و از جمله کشورمان است تاکنون ۶۲۵۸۹ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، فوت ناشی از این ویروس در کشور به ۳۸۷۲ نفر رسید.

بسیاری از مفسران و تحلیلگران بر این باورند که این ویروس فراتر از موضوعی پزشکی بلکه چند وجهی است که اقتصاد، مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را تحت الشعاع قرار داده است، فارغ از بررسی موارد نامبرده، یکی از موارد اصلی در ایران و بویژه در منطقه خشک مرکز، کم آبی و خشکسالی‌هاییست که طی دهه های متمادی گرفتاری های فراوانی را برای ساکنان، محیط زیست و اقتصاد به وجود آورده است و بی تردید شیوع کرونا و تاکید فراوان پزشکان مبنی بر رعایت هرچه بیشتر بهداشت بر روی آن هم تاثیر خواهد داشت.

نگاهی به آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود بعنوان اصلی‌ترین منبع آب استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد که کاهش حدود ۵۰ درصدی بارش‌ها و کم شدن میزان ذخیره سد زاینده‌رود به ما هشدار می‌دهد که از مصرف بی حساب و کتاب و غیر عقلانی آب بپرهیزیم.

در زمان حاضر حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب است و نشان می‌دهد حدود دو سوم سدی که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد، خالیست.

از آغاز سال آبی جاری(مهر۹۸) تاکنون میزان بارش‌ها در سرشاخه های زاینده‌رود حدود یک هزار میلی متر و ۱۶ درصد از میانگین بلند مدت(۴۴ ساله) کمتر بوده است.

آنطور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان می‌گوید در روزهای آغازین سال نو که کرونا را با خود به همراه داشت مصرف آب بخش شرب و بهداشت این استان افزون بر ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

هاشم امینی در گفت و گو با ایرنا، این موضوع را هشداری می‌داند که در صورت تداوم کرونا، ماه‌های گرم پیش رو برای مردم سخت‌تر خواهد گذشت، زیرا روند افزایشی مصرف آب سبب خواهد شد که در تابستان به مشکل جدی برخورد کنیم که جلوگیری از آن مستلزم مصرف بهینه و دور از اِسراف این روزهاست.

افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب در دیار نصف جهان

به گفته وی شیب صعودی مصرف آب شرب و بهداشت همزمان با شیوع ویروس کرونا همچون سایر نقاط کشور در استان اصفهان آغاز شد و این شیب همچنان ادامه دارد بطوریکه در اسفند حدود ۱۵ درصد افزایش مصرف ثبت شد و این مقدار اکنون به ۱۸ درصد رسیده و بی شک بالاتر هم خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان جدیت و سرعت در طرح‌های انتقال آب و بویژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: آب از جمله اصلی‌ترین موادی است که برای شستشو، ضدعفونی و حفظ سلامتی استفاده می‌شود و بی شک برای موارد مشابه در سال‌های آینده از الان باید تدبیر کرد که این موهبت الهی با ارزش همواره در دسترس باشد.

به تاکید امینی در کنار بهره‌گیری از آن برای کاهش شیوع باید صرفه جویی را در دستور کار قرار دهیم، زیرا منابع آبی محدود و مصارف نامحدود است و تجارب ماه‌های گرم سال گذشته را نیز باید همواره مد نظر قرار دهیم.

در همین ارتباط استادیار گروه مهندسی آب و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به لزوم اطلاع‌رسانی درباره افزایش مصرف آب بخصوص در مناطقی که کم آبی سابقه دیرینه در آن داشته اشاره کرد و افزود: اصفهان سالهاست به خشکسالی گرفتار شده و خشکی رودخانه زاینده‌رود، رونق کم کشاورزی و خشکی بسیاری از مناطق آن اثباتی بر این مدعاست.

علیرضا گوهری با بیان اینکه لازم است مردم در کنار حفظ بهداشت برای جلوگیری از بیماری از مصرف بی رویه آب پرهیز کنند، افزود: گفته می‌شود که هر فرد در طول شبانه روز ۲۰ مرتبه و هر بار ۲۰ ثانیه دستان خود را بشوید، اگر در این مدت مردم شیر آب را نبندند حجم بسیار بالایی از آب هدر خواهد رفت و این تنها در یک مورد مصرف روزانه است و با احتساب حمام و شستشوی ظروف و دیگر مصارف، روانه مقادیر زیادی از بین می‌رود.

وی استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای توصیه‌های مصرف بهینه آب را مفید و لازم دانست و تاکید کرد: یادآوری حفظ همزمان سلامت و منابع آب به مخاطبان ضروری است و می‌طلبد مسوولان امر برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این ارتباط داشته باشند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: از همه هموطنان درخواست می‌کنیم در کنار اقداماتی برای حفظ سلامتی خود و مقابله با کرونا مصرف بهینه را هم مد نظر قرار دهند.

مشارکت همگانی راهکار جلوگیری از هدررفت آب

حسن ساسانی با بیان اینکه جلوگیری از وقوع شرایط بحرانی از لحاظ کمبود منابع آبی در ماه‌های آینده منوط به مشارکت همگانی است، اظهارداشت: اندوخته آبی در سد زاینده رود باید عاقلانه و مدبرانه مصرف شود تا در روزهای آینده کم آبی و هشدارهای مرتبط با آن را کمتر داشته باشیم.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شُرب و بهداشت، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶
باید در کل چهارمحال وبختیاری واصفهان وحومه از کشت آبی دست بردارند دولت باید قاطعانه جلوگیری کند آیا نمیشود در جای دیگر سیب زمینی یا لوبیا کاشت واقعا پمپ کردن اب روی تیه ها یا کشت لوبیا بصورت سنتی که آب زیادی هدر میرود کم آبی را دامن نمیزند
مشکل آب اصفهان از زمانی تشدید شد که در دولت احمدی نژاد ، هزاران هکتار باغ در کوه ها و تپه های بالادست سد زاینده رود و در مسیر رودخانه در استان چهارمحال ایجاد شد و با پمپاز آب به این باغ ها ، سد زاینده رود خالی مانده و وضعیت آب اصفهان وخیم می شود.

این باغ های بی خاصیت و بدون صرفه اقتصادی که اکثرا استفاده تفریحی دارند و البته ارزش محصول تولیدی آنها از ارزش آب مصرفی پایین تر است و بخش زیادی از محصول این باغ ها هم دور ریز و نابود می شود ، باید هر چه سریعتر نابود شوند قبل از اینکه جنگ آب بین استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری آغاز نشده است و مشکلات امنیتی بخاطر بی آبی در اصفهان و شهرهای اطرافش که اتفاقا میزبان ده ها هزار مهاجر بختیاری و خوزستانی هم هستند ایجاد نشده است
خداراشکر امسال وضعیت بهتر بوده اما در کل مشکل بزرگ برداشت های بی رویه در بالا دست رودخانه است. درواقع پمپاز آب به تپه های نیمه بیابانی و کاشت درختانی مثل هلو و بادام این وضعیت را ایجاد کرده.
مسولان استانی با حذف برنج کاری( تقریبا ۸۰ درصد آنها در منطقه لنجان حذف شده)
و مجبور کردن صنایع استان بخصوص فولاد مبارکه برای استفاده از فاضلاب تصفیه شده شهری بجای آب سعی در کاهش خشک سالی کرده اند اما این اقدام با توسعه زمینهای بالادست رودخانه در استان چهار محال عملا از بین رفته است.

تعیین رژیم آبی منصفانه بین دو استان و تعیین میزان برداشت استان یزد شاید کارساز باشد. به امید آن روز
اصفهان ۴ و چهار محال ۱۰ درصد نسبت به میانگین ۵۰ ساله کاهش داشته اند که با توجه به بارشهای تاریخی سال گذشته که نزدیک صد در صد افزایش داشت فاجعه به نظر نمیرسد که با بارشهای چند روز اخیدگر این اعداد هم مثبت میشود قثیقا بگید مشکل کجاست چون این امارهای غلط فز یک عده رد گم کنی هست
ایران رو سیل هم ببره اقایون کم ابی رو دارند.گندشو در اوردید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر