بازدید 11533
پیمانه اقتصادی

تلاش آمریکا برای توقیف و انتقال وجوه بانک مرکزی ایران در اروپا خنثی شد/ کاهش نسبی قیمت دلار در بازار/ بازگشایی یک کارخانه خودروسازی در ووهان/ بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا زیر تیغ کرونا؛ رشد اقتصادی منفی ۹.۸

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رکورد بورس در بیستمین روز از بهار، حداقل مبلغ خرید سهام ۵۰۰ هزار تومان شد، وال‌استریت افت کرد/ داوجونز جهش ۹۰۰ واحدی را از دست داد، سکه ۱۲۰ هزار تومان ارزان شد، طلا در بازار جهانی از صعود بازماند، امید به توافق اوپک پلاس قیمت نفت را افزایش داد، قیمت سبد نفتی اوپک به زیر ۲۳ دلار رسید و قزاقستان هم خواستار تعمیق کاهش تولید نفت است را در بر دارد.
کد خبر: ۹۷۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵ 08 April 2020

تلاش آمریکا برای توقیف و انتقال وجوه بانک مرکزی ایران در اروپا خنثی شد/ کاهش نسبی قیمت دلار در بازار/ بازگشایی یک کارخانه خودروسازی در ووهان/ بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا زیر تیغ کرونا؛ رشد اقتصادی منفی ۹.۸تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رکورد بورس در بیستمین روز از بهار، حداقل مبلغ خرید سهام ۵۰۰ هزار تومان شد، وال‌استریت افت کرد/ داوجونز جهش ۹۰۰ واحدی را از دست داد، سکه ۱۲۰ هزار تومان ارزان شد، طلا در بازار جهانی از صعود بازماند، امید به توافق اوپک پلاس قیمت نفت را افزایش داد، قیمت سبد نفتی اوپک به زیر ۲۳ دلار رسید و قزاقستان هم خواستار تعمیق کاهش تولید نفت است را در بر دارد.

تلاش آمریکا برای توقیف و انتقال وجوه بانک مرکزی ایران در اروپا خنثی شد

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد با رصد هوشمندانه تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و پیش دستی در انجام اقدامات حقوقی و همچنین در نتیجه پیگیری های قضایی در کشور لوکزامبورگ، با شروع سال نو، دو پیروزی حاصل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد. همتی تاکید کرد: ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ 1.6 میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ 1394.10.25 در توقیف بود رفع توقیف شد و سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه های کشور یاد شده از انتقال همان وجوه به آمریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه یازده سپتامبر به ایران پیشگیری شد.

رکورد بورس در بیستمین روز از بهار

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 13711 واحدی معادل 2.35 درصد به رقم 597 هزار و 94 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 175 واحدی به رقم 7 هزار و 727 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 3654 واحدی معادل 2.35 درصد به رقم 159 هزار و 134 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 4499 واحدی معادل 2.15 درصد، عدد 213 هزار و 783 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 2993 واحدی معادل 2.15 درصد به رقم 142 هزار و 227 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 14686 واحد افزایش معادل 1.94 درصد را رقم زد و به سطح 771 هزار و 856 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 9624 واحد افزایش معادل 2.35 درصد به رقم 419 هزار و 563 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 29412 واحد افزایش معادل 2.35 درصد همراه بود و عدد یک میلیون و 278 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

تلاش آمریکا برای توقیف و انتقال وجوه بانک مرکزی ایران در اروپا خنثی شد/ کاهش نسبی قیمت دلار در بازار/ بازگشایی یک کارخانه خودروسازی در ووهان/ بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا زیر تیغ کرونا؛ رشد اقتصادی منفی ۹.۸

حداقل مبلغ خرید سهام، ۵۰۰ هزار تومان شد

حداقل ارزش هر سفارش خرید سهام از طریق سامانه معاملات برخط به استثنای سفارش‌ها در روز عرضه اولیه، از امروز از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

بر اساس اعلام ناظر بازار سهام، سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت‌ها که پیش از این با حداقل ۱۰۰ هزار تومان صورت می گرفت، از امروز باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان سفارش خرید را به ثبت برسانند. بر اساس مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های کارگزاری موظف هستند نسبت به اعمال این محدودیت در زیرساخت‌های آنلاین اقدام کرده و همزمان با اعمال به مشتریان اطلاع‌رسانی کنند.

وال‌استریت افت کرد/ داوجونز جهش ۹۰۰ واحدی را از دست داد

سی‌ان‌بی‌سی: روز سه‌شنبه، سهام آمریکا پس از یک جلسه معاملاتی پرنوسان سود بزرگ به دست آمده در ابتدای روز را کاملاً از دست دادند. این در حالی اتفاق افتاد که سرمایه‌گذاران مضطربانه آخرین اخبار ویروس کرونا را دنبال می‌کردند. میانگین صنعتی داو جونز جهش ۹۳۷.۲۵ واحدی یا ۴.۱ درصدی خود، که در ابتدای معاملات امروز ثبت شده بود، را کاملاً از دست داد و در نهایت با ۲۶.۱۳ واحد یا ۰.۱ درصد افت بسته شد و به ۲۲۶۵۳.۸۳ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم که در ابتدای معاملات امروز ۳ درصد جهش کرده بود در نهایت با از دست دادن تمام سود خود ۰.۲ درصد افت کرد و در ۲۶۵۹.۴۱ واحد به کار خود پایان داد. کامپوزیت نزدک سود ۳ درصدی خود را از دست داد و در پایان ۰.۳ درصد پایین‌تر و در ۷۸۸۷.۲۶ واحد بسته شد. برخی از کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران نگرانند که تعطیلی کارخانجات به علت شیوع ویروس کرونا حتی فراتر از سه ماهه دوم ادامه داشته باشد.

کاهش نسبی قیمت دلار در بازار

در معاملات امروز بازار ارز، شاهش قیمت دلار و یورو هستیم. به گونه ای که، در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 15500 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 15600 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 100 تومان افت داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 16900 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 17000 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز سه شنبه، 100 کاهش داشته است. در کنار نرخ های اعلام شده در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور، خبرها از بازار آزاد و معاملات پشت خطی، حکایت از افت نرخ دلار و یورو دارد.

سکه ۱۲۰ هزار تومان ارزان شد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات امروز با افت ۱۲۰ هزار تومانی قیمت نسبت به دیروز به بهای ۶ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. به نقل از ایرنا؛ همه واحدهای صنف طلا و جواهر تا پایان هفته تعطیل هستند، قیمت اعلام شده برای طلا و انواع سکه در این روزها بر اساس محاسبه نرخ دلار و قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی انجام می شود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۳۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

طلا در بازار جهانی از صعود بازماند

طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی رشد ارزش دلار از صعود بازماند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۶۴۸ دلار و ۸۴ سنت قرار گرفت. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۶۷۱ دلار و ۴۰ سنت افزایش یافته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۶۸۳ دلار و ۳۰ سنت ایستاد.

امید به توافق اوپک پلاس قیمت نفت را افزایش داد

قیمت شاخص نفت خام برنت صبح امروز به ۳۲ دلار و ۶۲ سنت و قیمت شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۲۴ دلار و ۹۳ سنت رسید. افزایش امید به اینکه برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و متحدانشان در روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) و در بحبوحه بحران ویروس کرونا، سبب کاهش تولید نفت خام می‌شود، سبب شد قیمت نفت افزایش یابد. کیم کووانگ، تحلیلگر شرکت سامسونگ فیوچرز گفت: در حالی که فعلاً تمرکز بازار بر نشست اوپک پلاس است، این مسئله که آیا ایالات متحده به توافق کاهش تولید خواهد پیوست نیز بررسی می‌شود. وی اظهار کرد: در حالی که بازار در حال انتظار و بررسی شرایط است، قیمت نفت نیز وضع بی‌ثباتی دارد.

قیمت سبد نفتی اوپک به زیر ۲۳ دلار رسید

به نقل از دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز (سه‌شنبه، ۱۹ فروردین‌ماه) به کمتر از ۲۳ دلار رسید.

قزاقستان هم خواستار تعمیق کاهش تولید نفت است

وزارت انرژی قزاقستان پیش از نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس اعلام کرد: تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک برای تثبیت قیمت نفت به کمک‌های خارجی نیاز دارد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این شرایط به مشارکت همه فعالان بازار نیاز خواهد داشت. وزارت انرژی قزاقستان که پیش از این اعلام کرده بود در نشست فوق‌العاده نهم آوریل (پنجشنبه، ۲۱ فروردین‌ماه) سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس شرکت خواهد کرد، از نام بردن کشورهایی که حضورشان را در این کاهش تولید ضروری می‌داند خودداری کرد. این وزارتخانه اعلام کرد: امیدواریم از نشست آتی اوپک پلاس نتایج مثبتی حاصل شود.

بازگشایی یک کارخانه خودروسازی در ووهان

شرکت خودروسازی هوندا ژاپن کارخانه خود در ووهان چین که نقطه اصلی پیدایش و شیوع ویروس کرونا در چین و جهان به شمار می‌رفت را بازگشایی کرد. این شرکت از کارگران تست دمای بدن گرفته و با نصب پوسترهایی از آنها خواسته است تا فاصله بیش از یک متر با یکدیگر را رعایت کنند. این کارخانه که خط تولید مشترک هوندا با خودروسازی دانگ فنگ چین است، در اواخر ماه ژانویه و به دستور مقامات ووهان در راستای تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود. لی شیکو آن، یکی از مقامات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خط تولید هوندا و دانگ فنگ می‌گوید: این کارخانه فعالیت خود را در 11 مارس و به صورت محدود آغاز کرده بود و ما حالا به طور کامل فعالیت خود را به سطوح قبل از شیوع ویروس کرونا باز گردانده‌ایم.  از کارگران خواسته شده است تا اعلام کنند در زمان اپیدمی ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه در کجا قرار داشته‌اند. 

لی تاکید کرد: در حال حاضر 98 درصد از 12 هزار کارگر کارخانه هوندا دانگ فنگ در ووهان به محل کار خود بازگشته و این کارخانه در تلاش است تا با اضافه کاری کارگران تولید از دست رفته خود را جبران کند. این مقام کارخانه هوندا افزود: ‌ما مشتریان زیادی داریم که منتظر عرضه خودروهای ما هستند، بنابراین ما از کارگران خواسته‌ایم تا هر کدام یک ساعت و نیم بیشتر کار کنند.  بر اساس بنری که از سقف کارخانه آویزان شده است، هدف گذاری کنونی مدیران آن تولید روزانه هزار و 237 دستگاه خودرو است که 17 درصد نسبت به هزار و 60 دستگاه تولید معمول این کارخانه بالاتر است. 

بازگشایی چه واحدهایی تا اطلاع ثانوی ممنوع است؟

اتاق اصناف ایران در پی آخرین مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، شیوه اجرای طرح بازگشایی گام به گام واحدهای صنفی را مبتنی بر بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور اعلام کرد.
در اطلاعیه اتاق اصناف ایران آمده است:

نظر به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آغاز به کار بخشی از فعالان اقتصادی در سراسر کشور، بدینوسیله زمان، شیوه و چگونگی بازگشایی‌ها و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به اطلاع کلیه فعالان صنفی می‌رساند:

۱. طرح گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند که مبتنی بر بازگشایی بخشی از واحدهای صنفی است، در استان‌ها از تاریخ شنبه ۱۳۹۹٫۱٫۲۳ و در استان تهران از تاریخ شنبه ۱۳۹۹٫۱٫۳۰ با هماهنگی ستادهای استانی مدیریت بیماری کرونا آغاز خواهد شد.

۲. واحدهای صنفی مجاز به بازگشایی موظفند با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ثبت‌نام در این درگاه، نسبت به دریافت گواهی سلامت، بارکد مربوطه و نصب آن در محل کسب اقدام کنند.

۳. فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای غیر FMCG (غیر سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده)، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا مشمول این طرح نبوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند.
تبصره: مطابق مصوبه ابلاغی رستوان و غذای آماده (صرفاً بیرون‌بر) مجاز به فعالیت هستند.

۴. کلیه واحدهای صنفی در سراسر کشور موظفند تا تاریخ‌های اعلام‌شده فوق مطابق مصوبات و بخشنامه‌های پیشین ستاد ملی کرونا عمل کرده و تحت هیچ عنوان نسبت به بازگشایی واحدهای خود اقدام نکنند.
اتاق اصناف ایران در خاتمه بار دیگر بر رعایت همه ضوابط و اصول بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام شده است و خواهد شد، تاکید کرده و اشعار می‌دارد (آگاه می‌سازد) اصناف، کسبه، فعالان صنفی و پیشه‌وران سراسر کشور حفظ سلامت آحاد جامعه را اولویت اصلی خود دانسته و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نخواهند بود.

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا زیر تیغ کرونا؛ رشد اقتصادی منفی ۹.۸

چند اتاق فکر برتر آلمانی در تحقیقی مشترک گزارش دادند که رشد اقتصادی آلمان در ۳ ماهه دوم تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا منفی ۹.۸ درصد خواهد شد که این بدترین رکود از ۱۹۷۰ (ابتدای ثبت رشد اقتصادی) تا کنون است.

این مؤسسات اعلام کردند که این رکود اقتصادی بیش از دو برابر رکود اقتصادی سه ماهه اول ۲۰۰۹ آلمان در بحبوحه بحران بزرگ اقتصادی جهان، خواهد بود. تیمو ولمرشرسر، اقتصاددان ارشد مؤسسه ایفو، که یکی از اتاق فکرهای شرکت‌کننده در این تحقیق است، می‌گوید: احتمال این وجود دارد که این بحران بیش از حد انتظار طول بکشد و تولید متوقف بماند. در این سناریو رکود عمیق‌تر خواهد بود و ریکاوری کندتر می‌شود. برای دولت هم کمک به شرکت‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی سخت‌تر خواهد شد.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
اره. تقصير مردمه كه ميرن سر كار. چون تقصير خودشونه كه نتونستن مسئول بشن اختلاس كنن راحت بشينن خونه بخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
و بازنشستگان تامین اجتماعی که پس از ۳۰ سال کار سخت و صادقانه باید با ماهی ۱۶۰۰ نتوانند حتی ده روز زندگی کنند
و سر پیری باید با ماشین قراضه شان اسنپ کار کنند
و یا دست فروشی کنند !!؟
واقعا که باختیم
وقا باعث افتخاره که پول خودمونو تونستین منتقل کنید به یه حساب دیگه؟
هزارتومان هزارتومان میره بالا
صد تومان صدتومان میاد پایین!
انتقال وجوه ملت ایران به آمریکا و پرداخت به بازماندگان مردگان آمریکا!
اینکه پادوها می گفتن پول های ایران تو همون کشورها بمونه جاش امن تره منظور همین بود؟؟؟
چقدر مثبت و تایید هم می گرفتن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
حالا چه امریکایی ها بوخورن چه لبنانیا فرقش برا ما پادوها چیه؟
کابوهای دزد که به ماسک ها و تجهیزات پزشکی کشورهای دیگر رحم نکردند، می خواهید به ثروت و اموال ایران رحم کنند؟!!!
غم خودمان را بخوريم دوماه گذشت هنوز ديناري به كسي كمك نشده است
آمریکا با ادعای دروغین اموال ملت ایران تصاحب می کند ولی هنوز عده ای در توهم هستند باور نمی کنند آمریکا دشمن است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
کسی نگفته امریکا دشمن نیست اونا ازبیرون میخورن شما از داخل
درایام تاخت وتاز کرونا ودراوج تحریم ورکودمطلق بورس نورچشمی هرروز۴-۵ درصد رشدمیکنه لابد اگه تحریمهابرداشته میشد و رکود وکروناهم خاتمه پیداکنه بایدشاهد رشدروزانه ۱۰-۲۰ درصدی بورس باشیم !!! اکنون به لطف عددسازی بورس دراستانه فتح قله ۶۰۰ هزارواحدی است برای من وخیلی های دیگه این سوال پیش امده که قرارهست این رشدساختگی تاکجاادامه پیداکنه ؟ تا یک میلیون واحد ؟ دومیلیون واحد یابیشتر؟!!! ولی یک چیز مسلمه واون اینکه هرچه دراین بادکنک بیشتربدمند باانفجارمهیب تری نابودخواهدشدوسهامدارانش رابه خاک سیاه خواهدنشاند فعلا همه سکوت کرده وفقط نظاره گر بادشدن بیشتربادکنک هستند !!!!!!
روزهای تعطیل که شروع میشود خبر رسانی های عجیب اقای همتی از اینستکس گرفته تا ازاد شدن پولهای ایران و ... شروع میشود.
امریکا اجازه داده ۱.۵ میلیارد دلار غذا و دارو از ان حساب خریده شود و خالی بندی های اقای همتی ارزونی خودش و سایت انتخاب در توهم قهرمان ساختن از ایشان به عنوان سوپرمن
حالا که از بورس نوشتی بذار بگم امروز بازم 4 شنبه شد و قانون جدید رو سازمان به سهامدارها تحمیل کرد که همه میگن بدترین قانونه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر