بازدید 20494

مستاجران در سایه کرونا به استقبال فصل جابجایی‌ها می‌روند/ آیا وام اجاره مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی می‌شود؟

حدود دو ماه مانده به آغاز فصل نقل و انتقال، مستاجران دو دغدغه عمده دارند: اول رشد قیمت اجاره بها همسو با رشد قیمت مسکن و دوم کاهش قدرت خرید به دلیل شیوع ویروس کرونا. حالا در این مدت باقی مانده چه راهکاری را می‌توان ارائه داد تا مستاجران در فصل نقل و انتقالات با مشکلات کمتری رو به رو شوند؟
کد خبر: ۹۷۰۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷ 08 April 2020

مستاجران در سایه کرونا به استقبال فصل جابه جایی‌ها می‌روند/ آیا وام اجاره مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی می‌شود؟

مستاجران در سایه کرونا به استقبال فصل جابه جایی‌ها می‌روند/ آیا وام اجاره مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی می‌شود؟حدود شش سالی از طول عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و در این مدت دولت طرح های مختلفی را در بخش مسکن و در راستای خانه دار کردن مردم اجرا کرده است اما این طرح ها نتوانسته اند آن گونه که باید تاثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه دار شدن مردم بگذارند و بیشتر خانوارها به سمت اجاره نشینی سوق داده شده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، همچنین با توجه به رشد چشمگیر قیمت مسکن در تقریباً دو سال گذشته، قیمت اجاره بها نیز به همان نسبت رشد داشته است و هزینه های هنگفتی از این طریق به خانوارها تحمیل شده است.

در سه ماه اخیر و با اوج گیری قیمت مسکن دوباره اجاره بها در مسیر صعودی قرار گرفته است. علاوه بر موضوع افزایش قیمت اجاره بها در ماه‌های اخیر، حالا در کمتر از دو ماه مانده به آغاز اوج نقل و انتقالات مستاجران، شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا با تعطیلی کسب و کار‌ها قدرت خرید خانوار‌ها نیز کاهش یابد. طبیعتا این کاهش قدرت خرید در حوزه اجاره مسکن نیز خود را نشان خواهد داد.

دلایل بالا از یک سو و عملی نشدن وعده‌ها و طرح‌هایی که در این سال‌ها از سوی مسئولین برای کنترل اجاره بها داده و اجرایی نشده، از سوی دیگر، باعث نگرانی بیش از پیش مستاجران در دو ماه مانده به اوج فصل نقل و انتقالات شده است.

چند درصد خانوار‌ها مستاجرند؟

طبق آخرین آمار‌های رسمی موجود در حوزه مسکن که مربوط به سال ۱۳۹۷ است، حدود ۲۶ درصد از خانوار‌های شهری و ۵ درصد از خانوار‌های روستایی اجاره نشین بوده اند و این در حالی است که این ارقام در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۲۵ درصد و ۴.۷ درصد بوده است. مقایسه این آمار‌ها نشان از افزایش تعداد مستاجران در این سال‌ها دارد.

طرح‌هایی که روی کاغذ ماندند!

یکی از طرح‌هایی که در این سال‌ها در حوزه اجاره بها مطرح شد، تعیین سقف افزایش اجاره بهای سالانه بود. این طرح برای ساماندهی بازار اجاره و تعدیل نرخ اجاره بها مطرح شد و قرار بود بر اساس آن سقف مجاز (حدود ۱۰ درصد) برای افزایش اجاره بها در پایان قرارداد‌های یک ساله تعیین شود. این طرح هیچ گاه به مرحله اجرا نرسید.

طرح دیگر در حوزه اجاره بها، موضوع دو ساله شدن قرارداد‌های اجاره بود. این طرح به منظور کنترل اجاره بها و کاهش تعداد جا بجایی‌ها مطرح شد، اما هرگز به مرحله اجرا نرسید.

طرح سوم موضوع معافیت‌های مالیاتی برای موجرانی بود که واحد‌های مسکونی خود را برای مدت دو سال و با رعایت سقف مجاز تعیین شده برای افزایش اجاره بهای سالانه، اجاره می‌دادند. این طرح نیز به مرحله اجرا نرسید.

پرداخت وام اجاره مسکن راهکاری برای عبور مستاجران از شرایط سخت سال جاری

با توجه به آمار‌های ارائه شده، حداقل ۲۶ درصد از خانوار‌های شهری و ۵ درصد از خانوار‌های روستایی هم اکنون دغدغه جابجایی را دارند و باید با توجه به شرایط خاص سال جاری دولت راهکاری را برای راحتی مستاجران در سال جاری ارائه دهد. شاید پرداخت وام اجاره مسکن در این شرایط بتواند راهکار مناسبی باشد. راهکاری که در سال گذشته مطرح شد، اما به مانند سایر طرح‌ها هنوز به سرانجامی نرسیده است.

در دهم تیرماه سال ۱۳۹۸ بود که محمدعلی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه‌ای در خصوص پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تأسیس صندوق رهن و اجاره جهت کمک به مستأجران اظهار داشت: راه اندازی این صندوق یک پیشنهاد برای تسهیل کار مستاجرین است.

وی افزود: در حال حاضر که قیمت‌های مسکن و هزینه‌های اجاره افزایش یافته و به تبع آن شرایط برای مستاجرین سخت شده است، تأسیس صندوق رهن و اجاره می‌تواند تسهیل کننده امور باشد.

دهقان دهنوی در رابطه با سازوکار فعالیت صندوق رهن و اجاره، گفت: هدف این است کسانی که توانمندی لازم برای پرداخت اجاره را ندارند، وام بگیرند و آن وام را به عنوان ودیعه مسکن استفاده کنند؛ البته به این وام سود تعلق می‌گیرد و به این افراد یک هزینه سود تحمیل می‌شود، ولی محاسبات نشان می‌دهد که این هزینه سود کمتر از هزینه اجاره‌ای است که افراد پرداخت می‌کنند.

دهقان دهنوی در پنجم بهمن ماه ۱۳۹۸ در مورد نرخ سود وام اجاره مسکن نیز گفت: به احتمال زیاد نرخ سود این وام ۱۸ درصد خواهد بود.

وی افزود: بانک مرکزی با طرح وزارت امور اقتصادی و دارایی برای وام اجاره موافقت نکرده و در حال حاضر بانک عامل حوزه مسکن، در حال کار روی این طرح است؛ بنابراین، به دلیل آن که از گذشته این طرح مطرح بوده است و بانک عامل در حوزه مسکن نیز بر روی چگونگی اجرایی شدن آن کار کرده است، بنابراین پیشنهاد این است که دولت به دنبال اجرایی کردن این طرح باشد. این طرح می‌تواند قدرت مالی مستاجران را افزایش دهد.

شایان ذکر است، مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی در گذشته در مورد این طرح گفت: هم اکنون خریداران مسکن توانسته اند با دسترسی به صندوق‌هایی مانند صندوق پس انداز مسکن یکم که تعریف شده، به وام‌هایی با نرخ سود کمتر از آنچه در بازار تعریف شده است، دست پیدا کنند و برای خرید مسکن اقدام کنند. همین راهکار و سازکار هم می‌تواند برای بازار اجاره مسکن و مستاجران تعریف شود.

مستاجران در سایه کرونا به استقبال فصل جابه جایی‌ها می‌روند/ آیا وام اجاره مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی می‌شود؟

آنچه مشخص است، اینکه هر ساله در این ایام با نزدیک شدن به فصل جابجایی ها، مهم‌ترین دغدغه بخش زیادی از مردم، تامین مالی و نقدینگی مورد نیاز برای اجاره واحد مسکونی مورد نظر است. اما با شیوع ویروس کرونا و تاثیر منفی بر بسیاری از کسب و کارها، حالا شاهد کاهش قدرت خرید و توان مالی مردم هستیم.

به دنبال این تبعات منفی، دولت تا به امروز از بسته‌های حمایتی مختلفی همچون پرداخت وام‌های یک تا دو میلیون تومانی و تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی به کسب و کار‌های آسیب دیده خبر داده است.

اما آنچه مهم است، تصمیم عملیاتی و قابل اجرا در حمایت از مستاجران برای عبور از روز‌های سخت کرونایی و رسیدن به توافق مطلوب با صاحبان املاک برای اجاره خانه مورد نظر است؛ هرچند نباید از این نکته چشم پوشی کرد که در این ایام، برخی از موجران با بخشیدن مبلغ اجاره برای یک یا دو ماه، به کمک مستاجران آمدند، اما این تنها مُسکن موقت برای حمایت از مردم بوده است و نیازمند راهکاری اساسی از سوی دولت است.

ساماندهی بازار اجاره و مسکن، همواره تحت تاثیر دو عامل عرضه و تقاضا قرار گرفته است. در این سال ها، با کاهش قدرت خرید مردم برای خرید مسکن، شاهد رشد تقاضا در بازار اجاره هستیم و به نظر می‌رسد در تابستان با توجه به عدم تکمیل واحد‌های مسکن ملی (طرح اقدام ملی مسکن)، همچنان تقاضا در بازار اجاره روند افزایشی داشته باشد.

شاید در این میان، راه اندازی سامانه املاک و اسکان بتواند سمت عرضه را تحریک کند. سامانه‌ای که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ۲۹ بهمن ۹۸ از آن رونمایی کرد و اظهار داشت: بر اساس تکلیف قانونی ما این مسیر را اصلاح کردیم و از امروز این سامانه برای شناسایی خانه‌های خالی راه اندازی شد. هدف این است که با راه اندازی این سامانه سوداگردی در بخش مسکن مهار شود تا سرمایه در گردش برای تولید و عرضه مسکن صدمه نبیند. وی ابراز امیدواری کرد که تمام دستگاه‌های اطلاعاتی، اطلاعات لازم را به این سامانه بدهند تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند تکلیف قانونی خود را به موقع و به آسانی انجام دهد.

در این خصوص احمد زمانی رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ در یک برنامه رادیویی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی را در بین مالیات‌ها دارد. وی اظهار کرد: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی واحد‌های خالی از سکنه وابسته به راه اندازی سامانه املاک و اسکان است. زمانی افزود: سیستم مالیات بر خانه‌های خالی در خیلی از کشور‌های اروپایی مطرح و اجرا شده، اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

حال با این شرایط، باید منتظر ماند تا مشخص شود در فصل جابجایی‌های سال جدید، نرخ اجاره با رشد چند درصدی مواجه خواهد شد؟ آیا آن گونه که نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از افزایش ۳۰ درصدی نرخ اجاره در پیک فصل ۹۸ خبر داده است؛ امسال نیز مساجران با رشد ۳۰ درصدی به استقبال جابجایی خواهند رفت یا درصد بیشتری در انتظار این قشر از مردم است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
خدایا اونهایی که چند تا خونه خریدن و خون مستاجرها رو تو شیشه کردن، دلال ها و املاکی ها ، سایت هایی که مرتب قیمت میزنن و میخوان قیمت های نجومی غیر واقعی رو تثبیت کنن، نماینده هایی که سال هاست قانون مالیات بر عائدی ملک رو تصویب نکردن رو با کرونا با سرطان با ام اس با تصادف به دوزخ بفرست بی شرف ها افزایش حقوق از ۹۶ تا الان سی و پنج درصد افزایش قیمت خونه چهارصد درصد؟؟؟؟؟؟؟!!!! مگه از خونه مهمتر هم هست خدایا عذاب کل ملت رو بفرست به خونه های اینها که اینها که آفریدی به حق علی و اولاد علی
پاسخ ها
امید مجتهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
این کامنت بدون شرح است ..... وحرف 28 میلیون ایرانیه....
یه وام بدون بهره باکارت یارانه به ما قشرضعیف مستاجر بدید، سه ماه دیگه قراردادم تموم میشه ومالک قطعا پول پیش بیشتری ازم میخواد،واقعا از الان استرس ونگرانی تمام وجودموگرفته
با کدوم پول؟
من که دنبال چندتاکارتن یخچال میگردم
چون ازامسال کارتن خواب هستیم
وضعیت مردم کشورهای جنگ زده ازمن کارگرخیلی بهتراست
خانواده ها منزلشان را خیلی شان میفروشند و تبدیل به ۲ تا ۳ اپارتمان کوچک برای خودشان و فرزندان دم بختشان میکنند ان وقت بروند مالیات بدهند؟؟؟
کدام خانواده ای ملکی که برای فرزندش میخرد را فوری به نام او میکند؟؟؟عقلانی است اصلا این کار که به یک جوان خام فوری سند منزل بدهند به نامش؟؟؟؟
در سامانه ها بزنید فوری برای سرپرست خانوارها شاید به اسمشان چند ملک بیاید منتهی دارایی فرد است برای فرزندانش و حاصل یک عمر زحمتش و مالیاتهای مختلفی که داده ان وقت مجددا مالیات بداد؟؟؟؟
شما مردم را نشناخته اید و قوانین مالیاتی دردسرهای فراوان برای خانواده ها ایجاد می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
من یک دلال می شناسم که در اواخر سال 96 چندین آپارتمان حدود صد متر در منطقه 5 و 2 با قیمت های 250 تا 300 میلیون خریداری کرده و در دی ماه 98 به قیمت یک میلیارد و هشتصد هم حاضر به فروش نبود
من در املاک کار می کنم و اطلاع دقیق دارم
شب عید حدود دو میلیارد و صد قیمت گذاشته بود
از این دست افراد در منطقه ی ما فراوان است
اصلا بازار داره در ست دلال جماعت می چرخه
یه آپارتمان می خرند خدود 50 میلیون خرج رنگ و کابینت می کنند و به زیر یک و نیم میلیارد سود راضی نیستند
همه خانه را برای بچه هایشان نمی خرند داداش
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
کاربرگرامی شما وامثال شمامطمئن باشید باخرید چند اپارتمان حق کسی راضایع کرده اید که شصت سال پولشو دوزار دوزار پس انداز کرده بودتا یک اپارتمان پنجاه متری بخره ولی تااومد
وامش اماده بشه افرادی مثل شما با خرید اضافی زندگی مردم را از هم پاشوندید پس شما هم به اندازه مسولین مقصر هستی
ودر.درگاه الهی باید پاسخگوی کارناصواب خود باشید.؟
اگرمیخواهیدکشوری رانابودکنید
به مسولیین ایرانی درآن کشورپست ومقام بدهید
اصلا مگه با این وضع کرونا میشه جابجا شد
من با ٣٧ سال سابقه كه ٣٥ آنرا در مديريتهاى ميانى كشور از مناطق جنگزده تا استانهاى مركزى و نهايتاً تهران خدمت كرده و هم اكنون با ٦٠ سن مستأجر و بيش از ٧٠ درصد حقوق بارنشستگى ام صرف اجاره مسكن ميشود نميدانم چگونه و كى اميدوار باشيم تا صاحب حداكثر ٦٠ تا ٧٠ سرپناه شويم !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
با 35 سال مدیریت فقط خودت رو به کارمندی محدود کردی و دنبال تغییر نبودی و حالا هنوز مستاجری؟!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
واقعا مدیر میانی بوده اید و مستاجرید؟؟
میرزایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
درجواب به نظردهنده ای که ازایشان پرسیده اند فقط خودت را به کارمندی محدود کردی ، بگم آیا شما اززندگی ایشان خبردارید شاید ایشان خانه داشته است و به دلیل مشکلات فروخته یا به هردلیل دیگرنتوانسته اند صاحب خانه شوند شمابااین طرز نوشتن چی را میخواهی ثابت کنی؟وقتی اززندگی انسانهاومشکلات گوناگون آنها خبرندارید حداقل با حرفهایان نمک روی زخمهایشان نپاشید . .
یکی از بهترین و ساده ترین راه حل راه اندازی اپلکیش هاییی همچون اسنپ و ... است که همگان شاهد بودند که چگونه بر ترک تازی آزانس ها فائق امد و شاید روزهایی پر سرو صدا را پشت سر گذاشتند ولی استقبال مردم قیمت کرایه ماشین ها را با اقدام خود و سوق به اسنپ در حد معقول و گاها کمتر پرداخت کردند . حال همین نرم افزار ها می تواند بهترین روش برای کاهش و یا عدم رشد غیر منتقی برای اجاره بهای ملک ها باشد . بزرگترین عامل در جریان اجاره مسکن اقدامات و شایعه پراکنی های بنگاه های املاک هستن. هیچ کجای دنیا دیده نشده که در یک خیابان در یک طرف ان در باطه 100 متر 15 املاکی مشغول بکار باشند ( هر 8 متر یک بنگته یعنی از هر سه مغازه یک بنگاه ) و حتی در کوچه های خلوت و بن بست نیز کاراژ خانه های مسکونی به بنکاه معاملاتی تبدیل شده . با این اشفته بازار هر بی انصافی هر کاری خواست خواهد کرد .
حدود 8 میلیون خانوار ایرانی نه 8 میلیون نفر درگیر مستاجر اند آن وقت کدام یک از مسولین در این خصوص چاره اندیشی می‌کنند. قطعا جنگ وسیاسی بازی مسولین آسیب وفشار را بر مردم وارد می‌کند ولی ظاهرا کسی خبر ندارد. آنها خود این درد ا ندارند. اون مثل ایرانی :سیر از گرسنه خبر ندارد.... براحتی مالکین هر درصدی بخواهند اضافه می‌کنند وکسی نظارتی برآنها ندارد.... مسکن گرانترین مهره سبد معیشت مردم است اما کو...
خدايا به احترام خودت ومحترمين درگاهت قسم خودت كمك حال افراد مستمند باش مسولين ديگر اميد مردم نيستند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
از اول هم نبودند
دولت حد اقل از راه سایت دیوار چند تا از املاکی ها را دستگیر کند و تنبیه کند تا کمی اوضاع بهتر شود.
مثلا من قیمت خونه ام را می گزارم ... تومان . املاکی بدون تصویر یا با تصویر تقلبی بدون هماهنگی با من خونه مرا با بیست درصد بالاتر در سایت دیوار می گذارد.
در بسیاری از مواقع می زند فروشنده شخصی
وارد می شوی می بینی در توضیحات املاکی خود را تبلیغ می کند.
کاش سایت دیوار این حقه باز ها را که خود را شخصی جا می زنند بلاک می کرد
پاسخ ها
علب
| Germany |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
چی میگی?دولت خودش مسبب همه این برنامه هاست
دردیزرگ ملت ایران بی کفایتی بعضی ازمسعولین ومدیران است خداگواه است اگرهمین فردا یا چند روز دیگر جراید وسایتهایی که یقینا بعضی یا اکثر کارمندانش مستاجر هستند واز دلالهای اژانس مسکن ضربه خورده اند نظرات واقعی وحقیقی عده ای از اقتصاد دانان ودکترین املاک راکه درهمین یک ماهه همگی اعلام کردن مسکن در رکود عمیق فرو رفته وریزش قیمتهای مسکن شروع شده را در جراید وسایتها تیتر کنند چندبار اعلام کنند خدا راشاهد وگواه میگیرم اثر۶۰ یا ۷۰ درصدی در کاهش قیمت مسکن واجاره بها خواهد داشت بازهم عرض میکنم این حقایقی را که اخیرا دکترین واقتصاد دانان در مورد کاهش قیمت میکن ورکود ان اعلام کرده اند را تیتر کنند از طرفی من درتعجبم چرابعضی ازسایتها نظرات بیسوادانه بعضی دلالهای میکن وبساز بفروش که قصد گل الود کردن اب به تفع خود را دارند منتشرمیکنند؟ معاون یا رییس اژانس دلالهای مسکن هیچگاه به ضررخود وصنف خود وکسادشدن صنف دلالان حرف نمیزنند واگراحیانا یکی دونفر دلال مسکن که خداترس باشد وسواد داشته باشد حرف دوپهلویی درمورد کاهش قیمت مسکن بزند از سوی رییس صنف دلالان ودیگرهمکاران دلال خود مورد بازخواست قرارمیگیرد اقا جان مشکل روانی قیمت مسکن سایت دیوار واملاکی های دلال هستند خداراشکر این مدتی که به دلیل کرونا املاکی ها تعطیل شده اند قیمتها کاهش پیداکرده وبعضی مالکین اگهی فروش زیر قیمت داده اند وخلاصه کلام ان عده ای که دوست دارند بازارمسکن منطقی باشد بانوشتن نامه به مقامات مسعول درخواست بستن سایت دیوار درخصپص مسکن رابنمایند وازخدامیخواهبم که یکسال املاکی های دلال اژانس انها بسته بماند تا بازارمسکن منطقی شود باتشکر ازسایت تابناک اگرصحبتم طولانی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
مشکل دلالهای مسکن هستند
مالیات بر ملک دروغه ...زورشون به خریداران سکه از بانک مرکزی رسید که مالیات غیر قانونی بر خلاف تعهدات مطالبه کردند.
این مطلب رادوماه دیگر لطفا به خاطر بیاورید بازارمسکن درسال ۹۹ به دلیل جهش قیمتی دیوانه وارمسکن درسال ۹۷ واندکی هم ۹۸ که توسط شانتاژهای دروغین دلالهای مسکن بوجود امد یقین بدانیم سال ۹۹ فروشنده دربازار بسیارزیاد وخریدار بی پول وکم پول دربازار اندک لذا نتیجه اینکه ضمن رکود شدید بازارمسکن قیمتها کاهش چشمگیری خواهدداشت دلیل این ادعا هم سخنان دکتر عبده تبریزی درمورخع ۱۷ اسفند ۹۸ درسایتها وهمچنین اقای دکتربیت الله ستاریان که اعلام نموند مسکن درسال ۹۹ وارد رکود چهارپنج ساله میشود حال هرچه دلالها وبسازبفروشها جیغ بنفش بکشند و تبلیغ کنند که مسکن دوباره اندکی یاقسمتی گران میشود دبه خاطر عزایی است که ازهم اکنون برای فروش نرفتن ملکهای احتکاری خود دارند واقعا دلالها چگونه ارتزاق میکنند وشب چگونه خوابشان میبرد از این همه جوسازیهایی که درموردمسکن دارند؟
تنها راه کنترل بازار مسکن و سایر بازارها تصویب و اجرای فوری مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ موثر 70 الی 80 درصد برای مسکن دوم و سوم و بیشتر است مثل تمام دنیا که باعث هدایت نقدینگی به سمت تولید و جهش ان می شود با وضع موجود سازندکان موجود نیز به احتکار خانه های ساخته شده و دلالی می پردازند و به درامد بدون زحمت و بدون مالیات در کل پول مفت عادت می کنند و اجرای این قانون با زیر ساخت موجود در سازمان ثبت اسناد کاملا شدنی است فقط اگر منافع عده ای و دعواهای سیاسی و مافیای دلالان اجازه تصویب این قانون را بدهد
مطلب رو طوری تنظیم کرده اید که اگر صاحبخانه ای به فکر بلند کردن مستاجرش نباشد هم به فکر می افتد که این کار رابکند...انگار که خودتان صاحبخانه اید و مستاجر دارید ...و مستاجر بدبخت حتما باید هر سال جابجا بشود...به جای این مطلب روی مطالب فرهنگ سازی برای صاحبخانه ها کار کنید که در این شرایط کرونایی اصلا مستاجر رابلند نکنند...اصلا مستاجر چطور برود اینطرف و آنطرف در خانه های مردم خانه ببیند؟ ... اصلا چطور هر کسی (مستاجران بدبخت دیگر را که آنها هم دنبال خانه هستند و آمده اند خانه ببینند ) را روزی چند بار راه بدهد که بیایند داخل و خانه ببینند؟!!...شما را به خدا قسم می دهیم حالا که رسانه دارید به اینهد فکر کنید و زبان گویای مشکلات ما باشید...این مطلب شما تاییدی بر بالا رفتن اجاره هاست
احداث کارخانجات تولید کننده مایهتاج مردم که در کشور امکان آن وجود ندارد از خارج از کشور انجام می شود. اکثر کارخانجات بزرگ و مادر مثل کارخانه ذوب آهن اصفهان ، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و تمامی پالایشگاههای نفت و پتروشیمی همگی از خارج از کشور وارد شدند. از پرتو این کارخانجات که بدست خارجی ها در ایران احداث شدند بسیاری کارخانجات دیگر در اطراف آنها به فعالیت پرداختند. هم باعث ایجاد شغل برای جوانان کشور مان شد و هم تکنولوژی های نو را وارد کشورمان کردند. همه اش خیر و برکت بوده و هست. حال چرا نباید از تجربه آوردن و کمک از شرکتهای خارجی در حل معضل مسکن مردم مظلوم ایران کمک گرفت؟ چرا صاحب نظران و کارشناسان مسکن(دولت و بانکها، مشاوران املاک ، انبوه سازان ، مشاوران املاک ، وزارت مسکن و شهرسازی و ...) هیچوقت نمی گویند حل معضل مسکن فقط آوردن شرکتهای انبوه ساز خارجی است. انبوه سازانی از کشورهای دوست ایران که با دولت و نظام ایران هم مشکلی ندارند؟ چرا از تجربه کارخانجات و شرکتهای بزرگی که در ایران وارد شدند و همگی موفق بودند را مطرح و پیشنهاد نمی کنند؟ این شرکتهای انبوه ساز با خود تکنولوژی های روز دنیا را هم وارد کشورمان خواهند کرد!!! این شرکتها به هیچوجه برای کسی پارتی بازی نمی کنند!! این شرکتهای خارجی وعده و وعیدی برای اهداء مسکن به کسی نمی دهند!!! این شرکتهای خارجی جوابگو دارند!!!! و اگر نتوانند سر وقت به وعده شان عمل کنند با کمال میل خطای خودشان را می پذیرند و بابت این خلافشان محاکمه می شوند!!! چون که به کسی و به جایی متصل نیستند!!!! این شرکتهای خارجی حفظ آبرو و اعتماد مردم برایشان اهمیت دارد!!! به فهم و شعور مردم ایران توهین نمی کنند!!! این شرکتها از کارشان نمی دوزدنند و اگرچه که مثل ما با خدا نیستند!!!!! ولی همان را که گفتند عمل می کنند. اگر بدانند که یک روز تآخیر چه آسیبی به روح و روان و مال و زندگی مردم مظلوم و مستآجر کشورمان می زند حتی سرعت عملشان را هم زیاد خواهند کرد!!! اگرچه که مثل ما متدین نیستند! ولی به هر دلیلی دوست دارند که شرکتشان اعتبارش حفظ شود و بتوانند کارهای دیگری را بگیرند. لذا به هیچوجه در کارشان دزدی نمی کنند!!! این شرکتها به هیچ مقام و قدرتی در دولت و بالاتر وابسته نیستند و اصولا طبق موضوع قرارداد عمل می کنند!!! کاری به نقدینگی ، انتخابات مجلس ، پولهای سرگردان ، کم کاری انبوه سازان ، مقصر بودن مشاوران املاک ، بالا رفتن قیمت دلار ، مصاحبه با ناکارشناسان، سوداگران در تاریکی و ... هزار و یک مشکلی که ساخته و پرداخته که فقط برای گران نگه داشتن قیمت مسکن این مردم مظلوم ایران می سازند ، ندارند. پس بیائید و برای خدا هم شده این دو روز دنیا را فقط نبینیم و از تجربه کرونا بیاموزیم که دنیا فانی است و کاری کنیم که بقیه مردمی که خانه و کاشانه ندارند بازی دست کارشناسان !!! قرار نگرفته و صاحب مسکن شوند.
از شرکتهای انبوه ساز خارجی دعوت شود. اگر آنها بیایند مشخص می شود مشکل کجاست!!! این همه حرف و حدیث مشخص است که نه دولت و بانکها ،نه مشاوران مسکن و نه مشاوران املاک و نه سوداگران که خود اینها هستند هیچکدام نمی خواهند قیمت مسکن را واقعی کنند و در حد متعادل و قدرت خرید مردم پایین بیاورند. بخدا قسم مشکل مسکن این کشور فقط و فقط بدست کنسرسیومی از شرکتهای خارجی حل خواهد شد. اینها اصلا نمی خواهند مشکل مسکن مردم ایران را حل کنند.
از حالا باید استرس افزایش اجاره مسکن و یا جابجایی را که قراره شهریور ماه اتفاق بیافتد را داشته باشیم. سالیانی با آبرو و نان حلال زندگی کردیم که روزگاری دچار این مشکلات نشویم. خدا نبخشد کسانی را که باعث این تورم قیمت مسکن برای مردم مستآجر و بی خانه در شهر تهران شدند. خدایا خودت بداد مردم مستآجر برس.
سلام. اگر دولت نیت خیر دارد به تکیفی قانونی که چند سال است به آن عمل نکرده عمل کند. دولت میبایست با توجه به نرخ موالید و نیاز جامعه ، سالیانه حدود 1و نیم میلیون مسکن می ساخته که عملا این کار را انجام نداد. امسال هم فقط 400 هزار واحد آن هم با شروط نا عادلانه و تازه در پرده ای از ابهام قرار است بسازد.چه کسی باید جوابگو باشد؟ چه کسی باید محاکمه شود؟ این همه خسارات روحی ، روانی و مادی که به مردم بابت گرانی افسار گسیخته قیمت مسکن وارد شده را چه کسی باید جواب دهد؟ چرا حل مشکل مسکن مردم را به متخصصین فن نمی دهند؟ اگر وزیر باید مشکل را حل می کرد که آقای آخوندی حل کرده بود!!! چرا دوست دارید مردم را عذاب دهید؟ این چندین ساله مشخص شده که مشکل خود دولت است. دولت فقط واسطه گر بوده و منفعت خودش را می خواهد. اگر واقعا" نیت مسئولین حل مشکل مسکن برای مردم است باید چند کار ساده را انجام دهد. اول اینکه تعاونی های تخصصی ساخت مسکن را مجوز تآسیس بدهد. دوم این همه زمین بایر در اطراف شهرها که متعلق به مردم ایران و در اختیار سازمان منابع طبیعی می باشد را مجانی به تعاونی های تخصصی ساخت مسکن بدهد. سوم تولیدات لوازمات اصلی و فرعی ساخت مسکن که در کارخانجات دولتی و یا خصوصی در اختیار دولت و یا قیمت گذاری های تولیدی آنها را دولت تعیین و ابلاغ می کند در اختیار این تولید کنندگان مسکن قرار بدهد. چهارم سازمانهای آب و فاضلاب ، برق ، مخابرات ، گاز و ... که همگی در اختیار دولت قرار دارند را موظف به همکاری با پروژهای ساخت مسکن انبوه برای حال و آینده مردم ایران زمین کند. تا زمانی که مسوولین نیازمند مسکن نبوده و خودشان مستآجر نباشند، مشکل مسکن این کشور حل نخواهد شد. اصلا" ساخت مسکن را به سپاه پاسداران واگذار کنند و دولت فقط نظارت کند. به خدا و به پیامبر مشکل حل می شدو قابل حل است ولی نمی خواهند. چرا؟؟؟؟؟
باید صنف بنگاه داران منحل شود .باید خانه به قیمت تمام شده با سود 10 درصد بفروش برسد .خانه یالای 10 سال کلنکی و قیمت نمی خورد باید کارشناسان مسکن دادگستری در اینمورد وارد ..شده ..نگذارنند این قدر به مردم و مستجرین ظلم شود باید مصالح ساختمان به وسیله کارشناس دادگستری قیمت بخودر ..باید از بی قانونی دست بر دراید .......زمین را به دلال حساب نکنید ..زمین به دلار وارد ایران نشده که به دلار حساب میکنید ......
یعنی واقعا کشور به این همه بنگاه مسکن و ماشین نیاز داره؟؟؟؟؟
راه حل ساده محدود کردن تعداد ایناست. والا مشتریا هم تکلیفشون روشنتر میشه.
اشتغالزایی و ... هم فقط حرفه چون ضربه این جماعت به اشتغال و اقتصاد بیشتر از ایناست.
از دولت تدبیر و امید دیگ ما گرم نشد هیج و تازه سرپناهی که عرض چندین سال کارکرد و زحمت به دست آورده بودیم با بی ارزشی ریال از دست دادیم و مستاجر شدیم خسته نباشید
کرونا تیر خلاص را به مسکن زد و کاهش قیمت مسکن به زودی اتفاق می افتد.منتظر باشید که طوفان اخراج کارگران اتفاق خواهد افتاد و مهاجرت از تهران و کلانشهرها را موجب خواهد شد و کلانشهرها خالی از جمعیت می شونذ.
يک سري مشاغل خون مردم رو تو شيشه ميکنن همانند املاکي ها.
مثلا براي قرارداد امسال بنده جهت نشون دادن و نوشتن يک برگ کاغذ 12 ميليون جمعا پول گرفتن.
موندم اين املاکي هاي مجاني خور چه تخصصي دارن. پزشکش هم اون طوري پول در نميياره اگر هم واسه يک جراحي
مثلا پولي ميگيره اولا کلي درس خونده دوما استرس و مسئوليت اتاق عمل و ... رو داره. اين املاکي ها چي ميگن.
قيمت مسکن رو هم اينها ميبرن بالا.
تجديد نظري بايد در مبالغ کمسيون اينها بشه يک برگ کاغذ از پيش نوشته شده مينويسن و يک اگهي در سايت ديوار ميدن و يه نشون دادن محل.
پاسخ ها
میرزایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
اکثراین مشاورین املاک فقط به پرکردن جیب خودشان فکر میکنند بخصوص برخی املاکی ها و مشاورین در پردیس تهران که باید جلویشان هرچه سریعتر گرفته شود.
خود شما افزایش ۳۰ درصدی رو از کجا اوردی وقتی شما میگی ۳۰ درصد املاکی ها و مالکان فرصت طلب دنبال بیشتر از این حرفان
سلام لطفا در مورد مشاورین املاک بخصوص در این دو ماه که معاملات مسکن انجام نشده است دقت بفرمائید بخصوص در آگهی های قبل از اردیبهشت تا الان که اجاره ها را به بالاترین حد رساندند تا پورسانت های نگرفته را در آن 2 ماه جبران کنند بخصوص در آگهی هایی که در سایت دیوار امکاکی ها و مشاورین مسکن برای اجاره میزنند قیمتها دارد سر به فلک کشیده می شوند اولا اگرصاحبخانه ای وجدان دارد نباید به مشاورین مسکن بخاظطر پورسانتشان اجازه دهد که قیمت را بیش از حد بالاببرند دوما اگر مشاورین به صاحبان ملک قیمت بالا میدهند آنها را به اتحادیه املاک معرفی کنند تا دست اینها برای بالا بردن روز به روز اجاره ها بسته شود بخصوص هشدار در مورد املاکی ها و مشاورین و بعضی از صاحبخانه های پردیس در نزدیکی تهران. لطفا رسیدگی فرمائید. با تشکر
وقتی دولت خودش عامل. اصلی گرانی هست و دلار رو خودش عمدا ثانیه ای میبره بالا پس انتظار بهتر از کی داریم. وقتی سالهاست هیچ‌کس نظارتی بر کار املاک نداره. هر کس به هر قیمتی که دلش خاست خونه اش رو کرایه میده وقتی یه نفر ده تا خونه میخره پس دولت نظم نداره اگه هر سرپرست فقط باید یک خانه داشته باشه این دلال بازی ها نبود و قیمت تعادل پیدا میکرد ....
مالکین درخت خونه نکاشتن تا خونه دار شن
سلطان سکه و دلار و خودرو اعدام شدن مشکل حل شد
سلطان خونه راهم اعدام کنین حله
من ی واحد نبمه کاره با بدبختی خریدم و با بدبختی تموم کردم دادم اجاره تا توو سن ۳۸ سالگی کمک خرج شه بلکه عروسی کنم حالا میخام عروسی کنم مستاجرم ن اجاره میده ن شارژ میده ن پول اب و برق و گاز میده ن خالی میکنه!
شما میفرماین خودم برم توو چادر زندگی کنم خرج مستاجرم بدم تازه
وقتی بچه م به دنیا بیاد فک میکنه بابا بزرگشم
خجالت داره بخدا، بسه دیگه خسته شدیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل