بازدید 19124

تولید واکسن کرونا با استفاده از یک ویروس بی ضرر

محققان با مهندسی یک ویروس بی ضرر نوعی واکسن ساخته اند که از موش ها در برابر یکی از ویروس های خانواده کرونا مقاومت کرد. آنها امیدوارند با این ویروس واکسنی برای کووید ۱۹ بسازند.
کد خبر: ۹۷۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶ 07 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایندپندنت، محققان واکسنی جدید را روی موش‌ها آزمایش کرده اند که به طور موفقیت آمیز موش‌ها را در برابر دوز مرگباری از ویروس MERS( یکی از ویروس‌های خانواده کرونا) محافظت کرد. آنها امیدوارند این واکسن را برای محافظت از ویروس SARS-CoV-۲ به کار بگیرند.

در این پژوهش محققان ویروسی که برای انسان‌ها بی ضرر است را طوری مهندسی کردند که نوعی گلیکوپروتئین مربوط به عفونت MERS را تولید کند. موش‌ها یک دوز از این ویروس را استنشاق کردند.

۴ هفته بعد این موش‌ها در برابر دوز مرگباری از ویروس MERS قرار گرفتند و همه آنها زنده ماندند. اما موش‌های دیگری که واکسن دریافت کرده بودند، پس از دریافت دوزی از ویروس MERSجان باختند.

این ویروس بی ضرر «ویروس پاراآنفلونزا ۵» یا PIV۵ نام گرفته و محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از آن، واکسنی برای انواع دیگر بیماری‌های ویروس کرونا بسازند.

«پل مک کری» استاد کالج« UIکارور» و مؤلف ارشد این پژوهش می‌گوید: تحقیق جدید ما نشان می‌دهد با کمک PIV۵ می‌توان واکسنی مناسب برای ویروس‌های کرونا جدید از جمله SARS-CoV-۲ ساخت. SARS-CoV-۲ عامل ایجاد پاندمیک کووید ۱۹ به حساب می‌آید.

با استفاده از همین روش می‌توان واکسن‌هایی مبتنی بر PIV۵ ساخت که دارای پروتئین‌های اسپایک SARS-CoV-۲ هستند. ما تصمیم داریم مطالعات بیشتری روی حیوانات انجام دهیم تا قابلیت واکسن‌های مبتنی بر PIV۵ را برای مقابله با ویروس SARS-CoV-۲ بررسی کنیم.

این تحقیق در هفته جاری در نشریه mBio منتشر شده که یکی از ژورنال‌های بنیاد میکروبیولوژی آمریکا است.

منبع: مهر
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر