بازدید 21306

در مورد سیرسیاه و خواص آن چه می دانید؟

سیر سیاه فراورده‌ای است که از تخمیر سیر معمولی در حرارت و رطوبت کنترل شده تهیه می‌شود. طی این روند سیر را بین ۶۰ تا ۹۰ روز در دمای تقریبی ۶۰ تا ۷۷ درجه سانتی گراد نگهداری می‌کنند. پس از آن سیر حالت ژله‌ای پیدا می‌کند، مزه آن شیرین شده و رنگ آن سیاه می‌شود. این فراورده خاصیت انرژی زایی دارد و معمولاً از آن به عنوان چاشنی و طعم دهنده در غذا‌ها استفاده می‌شود.
کد خبر: ۹۷۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹ 05 April 2020

در مورد سیرسیاه و خواص آن چه می دانید؟

به گزارش «تابناک»، این فراورده برای اولین بار توسط کره ای‌ها برای مصارف دارویی تولید شد و گاهی اوقات از آن در تهیه نوشابه‌های انرژی زا یا شکلات سیر سیاه نیز استفاده می‌شود.

سیر سیاه دارای مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلی فنول، فلاونوئید‌ها، مشتقات تترا هیدرو β-کاربولین و ترکیبات ارگانوسولفور از جمله S-allyl-cysteine و S-allyl-mercaptocysteine در مقایسه با سیر تازه است.

شواهد رو به رشدی که نشان دهنده اثرات درمانی سیر سیاه از جمله ضد سرطان، ضد چاقی، سیستم ایمنی بدن، هیپولیپیدمی، آنتی اکسیدان، محافظت کننده سلول‌های کبدی و محافظت کننده عصبی هستند، در چند دهه گذشته گزارش شده است.

در بین محصولات فرآوری سیر، سیر سیاه به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین غذا‌های کاربردی موجود در بازار جهانی می‌باشد. در مقایسه با سیر خام، سیر سیاه دارای رنگ معمولی سیاه، طعم شیرین و بافت جویدنی و بدون بو است.

مردم کشور‌های آسیایی مانند تایلند، کره جنوبی و ژاپن سیر‌های سیاه را به عنوان یک غذای سنتی قرن‌ها تولید و استفاده کرده اند، اما در دهه‌های اخیر وارد بازار جهانی شده است.

سیر سیاه به دلیل خوش طعم بودن و فراوان بودن ترکیبات فعال زیستی، با رشد چشمگیر تقاضای مصرف در طی سال‌های اخیر به یکی از معروف‌ترین و برجسته‌ترین محصولات موجود در مواد مغذی و عملکردی مواد غذایی تبدیل شده است.

 علاوه بر این، سیر سیاه در بهبود روند تولید و همچنین نوآوری محصولات جدید پردازش سیر سیاه توجه مصرف کننده را به خود جلب کرده است. اخیراً برخی از محصولات فرآوری شده سیر سیاه مانند ملاس سیر سیاه، پوره، خمیر، عصاره و قرص‌های مکمل در ویتنام و بازار جهانی معرفی شده اند.

پیشتر برخی رسانه ها در مورد خواص سیر سیاه نوشتند و مدعی شدند که این محصول در تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان، درمان دیابت و بهبود گردش خون نقش موثری ایفا می کند.

به طور مثال و در مورد بهبود گردش خون ابتدا در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، نشان داد میزان این دو عنصر بسیار ناچیزتر از آن است که بتوانند گردش خون را افزایش بدهند. اما بعد‌ها محققان سوئدی به این نتیجه رسیده‌اند این موضوع ریشه در سولفید هیدروژن دارد که با مصرف سیر در بدن ایجاد می‌شود. ترکیبات سولفوریک علاوه بر افزایش گردش خون، به تنظیم فشار خون نیز کمک می‌کنند.

همانطور از آنجا که سیرسیاه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد قارچی و ضد باکتریایی برخی عقیده دارند به همین دلیل مصرف این ماده می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را به راحتی تقویت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل