بازدید 33535
۹

کارگران برای دریافت غرامت و بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا، باید چه اقداماتی انجام دهند؟

در پی شیوع کرونا در کشور برخی مشاغل و کارگران مشمول قانون کار شغل خود را از دست داده‌اند که می‌توانند از حمایت بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. شیوه‌نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی برای تحت پوشش قرار دادن کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که قانون بیمه بیکاری نیز شامل حالشان می‌شود و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا موقت بیکار غیرارادی شناخته شده‌اند تدوین شده است.
کد خبر: ۹۶۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 03 April 2020

در پی شیوع کرونا در کشور برخی مشاغل و کارگران مشمول قانون کار شغل خود را از دست داده‌اند که می‌توانند از حمایت بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. شیوه‌نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی برای تحت پوشش قرار دادن کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که قانون بیمه بیکاری نیز شامل حالشان می‌شود و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا موقت بیکار غیرارادی شناخته شده‌اند تدوین شده است.

به گزارش «تابناک»؛ صرفا بیکاران غیرارادی مشمول قانون کار که بیمه شده تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری هستند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. در این شیوه‌نامه مشترک میان معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی، نحوه معرفی جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری، چگونگی اطلاع‌رسانی به ثبت‌نام‌شدگان مشمول قانون بیمه بیکاری که در سامانه بیمه بیکاری ثبت درخواست کرده‌اند و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند مشخص شده است. بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیرمترقبه ثبت‌نام شده در سامانه می‌توانند تا سه ماه (اسفند ماه ۹۸ لغایت اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند.
 
دستورالعمل اداری ‎ثبت درخواست بیمه بیکاری الکترونیکی (بخشنامه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی)

در راستای اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارائه خدمات بهتر در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری به عنوان جامعه، سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کاریابی‌های غیر دولتی و همچنین حذف مراحل حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه طراحی شده است. بر پایه این دستورالعمل ضروری است ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها پس از اخذ درخواست متقاضیان واجد شرایط بیمه بیکاری از سامانه فوق که حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه در سامانه مربوطه ثبت نام و تقاضا کنند، نسبت به بررسی غیرحضوری کلیه شرایط قانونی لازم، اقدام و بدون نیاز به روال معمول و طرح موضوع در کمیته‌های مربوطه، در صورت احراز شرایط قانونی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری بابت ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ نسبت به ارسال لیست مشمولین به شعب تامین اجتماعی مربوطه جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند».

استمرار پرداخت مقرری بیمه بیکاری پس از پایان سوم ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت مستلزم رسیدگی حضوری و طرح پرونده در کمیته‌های دونفره خواهد بود. همچنین شعب تامین اجتماعی موظفند در چارچوب قوانین مربوطه و در اسرع وقت نسبت به برقراری بیمه بیکاری برای افراد مشمول برای مدت زمان مقرر در این دستورالعمل اقدام و نتیجه را به ادارات مربوطه و متقاضی اعلام کنند.
 
پیش از این بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار در حمایت از کارگران آسیب دیده از کرونا پیشنهاد کرده بودند که برای دو ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ بیمه بیکاری پرداخت شود تا هم بین واریز بیمه‌های آن‌ها فاصله نیفتد و هم بنگاه‌ها آسیب بیشتری نبینند. متقاضیان بیمه بیکاری می‌توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کرده و به صورت الکترونیکی آن را پیگیری کنند. بر اساس قانون بیمه بیکاری، به افرادی که غیر ارادی و در اثر بروز حوادث غیرمترقبه کار خود را از دست می‌دهند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.
 
نکته مهم که نباید فراموش کرد این که پیش از ثبت نام در این سایت، باید بدانیم که حتما تا سی روز پس از بیکار شدن باید درخواست در این سامانه ثبت شود تا به درخواست ترتیب اثر داده شود.

چه کسانی مشمول بیمه بیکاری می‌شوند؟

پیش از این، اداره روابط کار و جبران خدمت وزارت کار هم اعلام کرده بود که کارگران مبتلا به کرونا مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری شده و می‌توانند از مرخصی استعلاجی به شرط تایید سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند. غرامت دستمزد به وجوهی اطلاق می‌شود که از سوی بیمه تامین اجتماعی به بیمه شدگانی که به سبب بیماری و یا آسیب‌های ناشی از حادثه، موقت قادر به کار نیستند، پرداخت می‌شود. برای دریافت این غرامت، بیمه شده باید این شرایط را داشته باشد؛

عدم اشتغال به کار: چنانچه بیمه شده به رغم بیماری، به کار ادامه دهد، غرامت دستمزد به وی پرداخت نمی‌شود.
عدم دریافت مزد یا حقوق: چنانچه بیمه شده در ایام بیماری، از کارفرما مزد یا حقوق دریافت کند، بیمه تامین اجتماعی تنها خدمات درمانی را به بیمه شده ارائه می‌دهد و غرامت دستمزد نمی‌پردازد.
قبل از شروع بیماری، رابطه کارگر و کارفرما قطع نشده باشد.
مدت استراحت بیمه شده به تایید پزشک معالج یا شورای پزشکی بیمه تامین اجتماعی برسد.
بیمه شده در ایام بیماری بازخرید نشده، استعفا نداده و یا اخراج نشده باشد.
 
میزان غرامت ایام بیماری کارگران
 
میزان غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه‌شده متأهل یا بیمه‌شده‌ای که پدر و مادرش در تکفل او هستند، بر مبنای سه‌چهارم آخرین مزد یا حقوق روزانه محاسبه می‌شود که به‌ طور استثنا میزان غرامت دستمزد جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، معادل صددرصد حقوق و مزایای زمان اشتغال آنان است. غرامت دستمزد ایام بیماری کارگر بیمه‌شده مجرد و غیرمتکفل در صورتی که با هزینه سازمان بستری شود، بر مبنای یک دوم آخرین مزد یا حقوق روزانه و در غیر این صورت، بر مبنای دوسوم آن محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است، آخرین مزد یا حقوق روزانه کارگر بیمه‌شده، از تقسیم مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق‌بیمه در آخرین ۹۰ روز پیش از استراحت، بر روز‌های کارکرد در این ۹۰ روز محاسبه می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۹
قبل از هر چیز دیگر کارگران ویا افراد لطمه دیده از این ویروس باید در سنوات قبل مالیات پرداخت کرده باشند ودر قبال اون دولت باید چیزی مثل حقوق در ایام بیکاری بهشون پرداخت کنه / اینطوری نمیشه که در هیچ زمانی مالیات شغلی نداده باشند " حتی بمقدار کم 2الی3 درصد " واز اونطرف توقع کمک داشته باشند / باید دولت اولین شاخصه جهت شناسایی این افراد رو پرداخت مالیات قرار بده
من مغازه دار هستم که سه کارگر دارم می خواستم ببینم با این وضع کرونا که معلوم نست تا کی ادامه دارد ومغازه تعطیل است من با ید حقوق وبیمه بدهم می خواستم ببینم دولت چه فکری به حال امثال من داره آیا تخفیف مالیاتی می دهد یا مثل سالهای کذشته اول می گوید فلان تخفیف را می دهم ولی وقتی آبها از آسیاب افتاد پوست موئدی را می کند و کامندهای دارای که انگار با دشمن پدرشون روبرو هستن مالیات می برند
انقدر بايد از پله هاي ادارات مربوطه ونا مربوطه بالا وپايين بروند شايد بتوانند هزينه يك جفت كفش را بگيرند
مدیریت کرونا درایران بسیارضعیف وبرمبنای روش «ببینیم چی میشه» هست !!!
حداقل بایدازهمان روزاول که انتشار کرونا علنی شد( نمیگم اززمان شیوع واقعی) اگر به هردلیلی نمیتونستید قم را قرنطینه کنید براحتی میتونستید بااعلام جریمه سنگین جلوی مسافرت میلیونهانفررادرایام عیدبگیریدولی بجای اینگونه اقدامات همه چیزراانکارکردید و امیدواریهای کاذب دادید
مقابله بابحران بزرگی مثل کرونا باید سیستماتیک وهمه جانبه وقاطع انجام بشه نه مقطعی ونمایشی !!!
مگه قراره کارگران اقدام خاصی انجام دهند؟ کاملا ساده ست.مثل همه جای دنیا باید ماهی فلان تومن به حساب کارگران و دیگر قشرها ریخته شود! به همین سادگی
تکلیف کارگرایی که بیمه ندارن و بیکار شدن چیه
خودتون هم میدونید اکثرکارگرها بیمه نبودند
مجبوربودندهرشرایطی راکه کارفرمامیگفت قبول کنند
اگر قبول نمیکردند ازکاراخراج میشودند
شركت هاي خصوصي چي؟؟؟ ما ازشنبه بايد بريم شركت چرا انقدر نامفهوم اطلاع رساني مي كنند؟؟؟
یک کاری برای فشار صاحبخانه ها بر روی مستاجرین کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان