بازدید 7505
دانستی‌های کرونایی؛

از «مصرف میوه و سبزی» تا «آیا غذای بیرون سالم است؟»

در این بسته خبری هر روز چند نکته کرونایی را مرور خواهیم کرد و بعد به چند سوال مهم شما درباره این ویروس و بیماری ناشی از ابتلا به آن پاسخ خواهیم داد؛ نکاتی مانند «آیا مصرف میوه و سبزی خطرناک است؟» و سوالاتی از قبیل «آآیا غذای بیرون سالم است؟»
کد خبر: ۹۶۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 30 March 2020
همه‌مان درباره ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اطلاعات جسته و گریخته زیادی داریم، اما از آنجایی که شیوع این ویروس عالم‌گیر شده و هنوز تلاش‌ها برای یافتن درمان و ساختن واکسن آن به نتیجه قابل اتکایی نرسیده، بهتر است که بیشتر در این باره بیاموزیم و به دیگران هم آموزش دهیم.
از «بهبود یافتگان کرونایی» تا «آیا رفتن به دندانپزشکی خطرناک است؟»
 
به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین سوال‌های پیش روی بسیاری از مردم، مصرف میوه و سبزی است. اینکه آیا مصرف میوه و سبزی خطرناک است؟
 
دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به ضرورت تغذیه کامل گفت: تاکید روی یک نوع خاص میوه یا سبزی نیست، اما از آنجایی که نیاز به املاح معدنی، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها داریم، توصیه اصلی رعایت تعادل در مصرف همه گروه‌های غذایی است. مثلا، چون نیاز به ویتامین «آ» داریم، می‌بایست میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ را که بتاکاروتن دارند مصرف کنیم.

وی افزود: اگر از همه گروه‌های غذایی به میزان کافی مصرف کنیم، تقریبا نیازی به مصرف هیچ مکملی نداریم. این نکات برای مبتلایان نیز باید رعایت شود، با این ملاحظه که در دوران نقاهت ضرورت دارد مصرف مایعات در دستور کار باشد و غذا‌هایی مصرف شود که آبدار هستند و از مصرف فست فودها، سرخ کردنی‌ها و غذا‌های چرب به شدت پرهیز شود. بهتر است این افراد غذا‌های آب‌پز یا بخارپز استفاده کنند و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غذا‌های سنگین اجتناب کنند.

عبداللهی در ادامه گفت: اینکه گاهی می‌بینیم برخی مصرف سیر یا زنجبیل یا برخی مواد غذایی را به عنوان راه پیشگیری یا بعضا درمان مطرح می‌کنند، از دید علمی درست نیست. باید دقت کنیم که توصیه اصلی ما بر تعادل است. اینکه می‌گوییم مصرف مواد غذایی حاوی املاح یا ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها ضرورت دارد، به این معنی نیست که تعادل را به هم بزنیم چراکه مصرف بیش از اندازه هم مانند کمبود، مضر است.

اما آیا نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا تاثیری در مصرف میوه‌ها و سبزیجات داشته و اگر بله، راه چاره چیست؟ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال «تابناک» گفت: آمار خاصی نداریم، اما گزارش‌هایی که از نقاط مختلف کشور در شبکه کارشناسان تغذیه می‌گیریم، نشان از آن دارد که ترس از ابتلا به کرونا، مصرف میوه‌ها و سبزیجات را کاهش داده است و در تلاشیم با آموزش این مشکل را رفع کنیم.

وی ادامه داد: توصیه ما مصرف روزانه میوه و سبزی به صورت تازه و خام است، چون منبع انواع ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها هستند و نباید با ترس از ابتلا به ویروس از مصرفشان غفلت کرد و نقششان در سیستم ایمنی بدن را نادیده گرفت. باید با رعایت نکات بهداشتی نگرانی‌ها را پشت سر بگذاریم و مثل قبل سبزی و میوه مصرف کنیم. با رعایت نکاتی مثل دور انداختن پلاستیک خرید بعد از رسیدن به خانه، شست‌وشو با دترجنت یا مطابق دستورالعمل ها، استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی و بعد آبکشی و ضدعفونی ظرف و سینک ظرفشویی.

عبداللهی افزود: توجه داشتیه باشید که برخی به اشتباه فکر می‌کنند تنها لیموترش است که ویتامین «سی» دارد در حالی که این گونه نیست و همه میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیری ویتامین سی هستند و تنها تفاوت لیمو و لیمو ترش یا پرتقال و دیگر مرکبات با آنها، مقادیر ویتامینی است که در آن‌ها وجود دارد. بعد به جای آن که میوه و سبزی مصرف کنند، قرص ویتامین سی مصرف می‌کنند که تقریبا بی اثر است.
 
از «بهبود یافتگان کرونایی» تا «آیا رفتن به دندانپزشکی خطرناک است؟»
 
 
از «بهبود یافتگان کرونایی» تا «آیا رفتن به دندانپزشکی خطرناک است؟»
 
آیا آب استخر ناقل ویروس کروناست؟
 
استخر جزء اماکنی است که احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا، با عطسه و سرفه در صورت تماس نزدیک وجود دارد. بیشتر بخوانید

به چه حالتی تنگی نفس می‌گویند؟
 
هر حالتی را نمی‌توان تنگی تنفس نامید بلکه باید اطلاعات آن را به صورت کامل دانست. بیشتر بخوانید

آیا غذای بیرون سالم است؟
 
به دلیل اطمینان نداشتن از بهداشت مکانی و غذایی تا حد امکان از مصرف غذا‌های بیرون خودداری کنید. بیشتر بخوانید
 
افراد مبتلا به «افسردگی» در مواجه با کرونا چکار کنند؟
 
با شیوع ویروس کرونا، تجربه اضطراب و نگرانی طبیعی است. بیشتر بخوانید
 
چطور استرس مبتلا شدن به کرونا را از خود دور کنیم؟
 
در مورد حس‌ها و نگرانی‌های خود با دوستان یا خانواده صحبت کنید. بیشتر بخوانید
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار