بازدید 36605
۵
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»؛ روز چهارم

«واسونک» رستاک / «رو در و دیوار این شهر» محمد زارع / «سولو شنگ» وو تنگ / «ارواح طبیعت» لئو روخاس / تهران در ۱۳۳۳ / بزرگ‌ترین الماس بی نقص جهان

اتفاقات تلخ به سادگی فراموش نمی‌شود؛ اما می‌توان آنچه را فراموش نمی‌کنیم، نیز ببخشیم و سال را بدون کینه از وقایعی که بسیاری از اوقات به زخم‌های کهنه تبدیل شده و می‌توان روحمان را از پای درآورد، آغاز کنیم. به خودمان رحم کنیم و آن گونه ببخشیم که اگر خودمان در موقعیت مشابهی بودیم، امید داشتیم بخشیده شویم و این بخشش را به پای بزرگواری مان نگذاریم و فروتنانه ببخشیم.
کد خبر: ۹۶۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸ 24 March 2021

این روزها بوی شکوفه‌های گل‌ در کوچه پس کوچه‌های زیبای شیراز ساکنان را  مست‌ می‌کند و بی‌شک چهارمین روز بهار هزار و چهارصد را با سرخوشی پشت سر گذارده‌اند. این هوای خوش بهار و این حال خوب مردم ایران، امید را نسبت به روزهای پیش روی مردمان‌مان دو چندان می‌سازد. انگار بهار به جز یک فصل، یک احساس هم هست و این احساس را در کودکان بهتر می‌توان دید.

سالی که گذشت، با مرگ عزیزانی همراه بود و سال تازه نیز تداوم وقوع این مرگ‌ها بر اثر کرونا، مردمانی را در سراسر جهان از جمله گروهی از هموطنان‌مان داغدار می کند و این مصیبت در این ایام که همواره بهترین ایام سال محسوب می‌شود، خاطره‌ای تلخ بر جای می‌گذارد که جبرانش به سادگی ممکن نیست و چه خوب که خود را برای این شرایط تلخ آماده کرده و در رفتارهایمان تجدیدنظر کنیم.

واسونک با نوای رستاک

اتفاقات تلخ به سادگی فراموش نمی‌شود؛ اما می‌توان آنچه را فراموش نمی‌کنیم، نیز ببخشیم و سال را بدون کینه از وقایعی که بسیاری از اوقات به زخم‌های کهنه تبدیل شده و می‌توان روحمان را از پای درآورد، آغاز کنیم. به خودمان رحم کنیم و آن گونه ببخشیم که اگر خودمان در موقعیت مشابهی بودیم، امید داشتیم بخشیده شویم و این بخشش را به پای بزرگواری مان نگذاریم و فروتنانه ببخشیم.

در نهایت این بهاریه را با بخشی از یکی از اشعار بلند منوچهری دامغانی به پایان می‌رسانیم و دعوت می‌کنیم مجموعه ویدیویی امروز «تابناک» را تماشا کنید.

آمد بهار خرم و آورد خرمى
وز فر نوبهار شد آراسته زمى
خرم بود همیشه بدین فصل آدمى
با بانگ زیر و بم بود و قحف در غمى
زیرا كه نیست از گل و از یاسمن كمى
تا كم شده ست آفت سرما ز گلستان
از ابر نوبهار چو باران فروچكید
چندین هزار لاله ز خارا برون دمید
آن حله اى كه ابرمر او را همی تنید
باد صبا بیامد و آن حله بردرید
آن حله پاره پاره شد و گشت ناپدید
و آمد پدید باز همه دشت پرنیان
از لاله و بنفشه همه كوهسار و دشت
سرخ و سپید گشت چو دیباى پایرشت
برچد بنفشه دامن و از خاك برنوشت
چون باد نوبهار برو دوش برگذشت
شاخ بنفشه چون سر زلفین دوست گشت
افكند نیلگون به سرش معجر كتان
آمد به باغ نرگس چون عاشق دژم
وز عشق پیلگوش در آورده سر به خم

 

واسونک ؛ رستاک

قطعه شیرازی واسونک، یکی از قطعات بسیار شیرین و مشهور است که رستاک بازخوانی کرده است. موزیک ویدیوی این بازخوانی را در «تابناک» می‌بینید.

 

رو در و دیوار این شهر ؛ محمد زارع

«رو در و دیوار این شهر» یکی از قطعات محمد زارع است. موزیک ویدیویی از اجرای تازه این قطعه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

ارواح طبیعت ؛ لئو روخاس

«ارواح طبیعت / Nature Spirits» یکی از قطعات لئو روخال نوازنده مشهور اکوادوری است که پیش از این نیز قطعاتی از او را در تابناک شنیده‌اید. موزیک ویدیو این قطعه که با پن فلوت نواخته شده را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

سولو شنگ ؛ وو تنگ

«شنگ / Sheng» از سازهای سنتی چینی است که پیش از این یک اجرا از آن را در تابناک دیده‌اید. «وو تُنگ / Wu Tong» برنده جایزه گرمی یک سولو (تک نوازی) با این ساز داشته که در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

تصاویری از تهران در 1333

تصاویر قدیمی از سال ۱۳۳۳ تهران، نمایی از زندگی مردم در آن زمان و خیابان‌های تهران، نمایی از سفارت‌ها و پارک‌ها و بازار شهر را در «تابناک» می‌بینید.

 

بزرگ‌ترین الماس بی‌عیب و نقص جهان

حراج کریستی در لندن، بزرگترین الماس بی‌عیب و نقص با دسته بندی رنگی دی را به نمایش و فروش گذاشت. این الماس نادر نوع ۲‌ای «D-coloured» که ۱۶۳.۴ قیراط وزن دارد با دسته بندی رنگی دی که یکی از بهترین رنگ‌ها برای الماس است، سال پیش در آنگولا پیدا شد و پس از ماه‌ها کار روی برش و صیقل دادن آن روی یک گردنبند ارزشمند به کار رفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
صدای فرهاد غیر قابل جایگزینی است و پخش آهنگش هم بدون اجازه خود و خانواده اش غیر قانونی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
صدای فرهاد کاذب می بینم
کرونا و خروسگ و طاعون می بینم
خیلی چیزها می بینم
خیلی اینترنت سرعت دارد شما ویدیو هم میگذارید ؟ برای باز کردن یک صفحه خواندنی اگر اینترنت قطع نباشد یک دقیقه وقت لازمه ! برای ویدیو که هیچ ! باید به وزیر مخابرات تبریک گفت تو این روزهای سخت و قرنطینه که ملت خودشان را حبس کرده اند و ادارات وشرکتها هم ترافیک چندانی ندارند وضعیت اینترنت به این افتضاحی است !
عاقا حجم کلیپهارا کاهش دهید. با ویندوز10 با سرعت بسیار بالا باز نمی شود.
واحدمرکزی کرونا-گیلان
این بخش از تابناک برای من بسیار جالب بود، ولی تصاویر از طهران 1333 که آوازی از مرحوم فرهاد روی آن گذاشته شده است برای من خیلی خیلی جذاب بود، بسیار خاطر انگیز بود. تصویر مرحوم دکتر بهشتی مربوط به آن زمان بود؟ بسیاری از مروم در آن فیلم دیگر در میان عزیزانشان نیستند، بچه که در فیلم بودند حالا باید از سالمندان باشند. در این فیلم هم ماشین بود، هم اسب بود، هم شتر بود و هم الاغ بود، و هم مجسه ای از حیوانات مختلف.
شاید تابناک قبلا هم از این بخشها داشت ولی من متوجه نشدم. بسیار ارزشمند و با سلیقه بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر