بازدید 33574
فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» از آینده بازار سرمایه می‌گوید

این بازار می‌تواند اولین گزینه مناسب برای سرمایه گذاری در سال ۹۹ باشد؟

سال گذشته بورس برای سرمایه گذاران خود بازدهی ۱۸۷ درصدی را به ارمغان آورد و با این بازدهی با اختلاف در صدر بازار‌ها به لحاظ بازدهی قرار گرفت؛ هر چند در سال گذشته بازدهی بورس می‌توانست بیشتر از رقم مذکور باشد، تصمیماتی که توسط مسئولین سازمان بورس در آخرین ماه سال گذشته اتخاذ شد اندکی بر بازدهی تاثیرگذار بود.
کد خبر: ۹۶۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 22 March 2020

این بازار می‌تواند اولین گزینه مناسب برای سرمایه گذاری در سال ۹۹ باشد؛ اگر...

تابناک اقتصادیرشد نقدینگی در سال های اخیر به یکی از معضلات اقتصاد ایران تبدیل شده است و رهبر انقلاب در این باره بارها تذکراتی داده اند و نقدهایی را به رشد بی رویه نقدینگی داشته اند.

به گزارش تابناک اقتصادی،

رهبر انقلاب در یکی از این نقد‌ها در تیر ماه ۱۳۹۷ درباره رشد نقدینگی فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق العاده‌ای است، هم رقمش خیلی بالاست، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است.

علیرغم این هشدار‌های رهبر انقلاب، نقدینگی باز هم رشد خود را ادامه داد و در آستانه آغاز سال ۱۳۹۸ نقدینگی در یک قدمی ورود به رقم باور نکردنی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفت و سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ این اتفاق رخ داد.

کارشناسان همواره تاکید داشته اند که یکی از بازار‌های مفید برای جذب نقدینگی، بازار سهام است؛ بنابراین در سال ۱۳۹۸ سعی شد تا سیاست‌ها به نوعی طراحی شود که جذابیت از سایر بازار‌ها گرفته و نقدینگی به سمت بازار سهام سوق داده شود.

به هر صورت روند ورود نقدینگی به بورس تا ماه آخر سال خوب پیش می‌رفت تا اینکه تصمیماتی از سوی مسئولین سازمان بورس اتخاذ شد که باعث گردید تا این روند کندتر و به نوعی جذابیت از بازار بورس تا حدودی گرفته شود. تغییرات ایجاد شده در زمینه حجم مبنا، ایجاد مانع بر سر راه ورود سهامداران جدید به بازار و همچنین رفت و برگشت محدودیت دامنه نوسان از جمله تصمیماتی بود که باعث شد، روند خوب بازار سهام کندتر شود.

علیرغم موانع ایجاد شده در اسفندماه سال گذشته، باز هم بورس در سال ۱۳۹۸ بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورد.

شاخص کل بورس در حالی که در ابتدای سال ۱۳۹۸ بر روی ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد قرار داشت، با شکستن کانال‌های مختلف سرانجام در ۲۸ اسفندماه سال گذشته روی ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد آرام گرفت.

این رشد شاخص کل بورس، بازدهی ۱۸۷ درصدی را برای سهامداران در سال ۱۳۹۸ به ارمغان آورد؛ بازدهی که در هیچ یک از بازار‌های موازی حاصل نشد.

این بازار می‌تواند اولین گزینه مناسب برای سرمایه گذاری در سال ۹۹ باشد؛ اگر...

با این عملکرد و بازدهی خوب بورس، حالا پرسش بسیاری این است که آیا این روند خوب بورس در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه خواهد یافت؟

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید متغیرهای اثرگذار بر وضعیت اقتصادی به صورت اجمالی مورد بررسی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: تا قبل از اُفت قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا، فضای اقتصاد کلان در دنیا تحت تاثیر سیاست‌های تقابلی اقتصاد‌های بزرگی چون چین و آمریکا قرار گرفته بود و نمود این موضوع را می‌شد در پیش بینی رشد اقتصادی صندوق بین المللی پول دید. در حالی که صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی دنیا را ۳.۸ درصد با احتساب رشد اقتصادی ۶ درصدی چین دیده بود، این نهاد بین المللی این نرخ‌ها را برای دنیا به ۳ درصد با احتساب نرخ رشد اقتصاد ۵.۸ درصدی چین کاهش داد. این یعنی فضای اقتصاد در دنیا جدا از مسائلی مانند شیوع ویروس کرونا و اُفت قیمت نفت کوچکتر شده بود. حالا این دو عامل اخیر نیز مضاعف تاثیر خود را بر رشد اقتصادی دنیا خواهند گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر نخواهیم خیلی بلندمدت فکر کنیم، تبعات شیوع ویروس کرونا و اُفت قیمت نفت حداقل در شش ماه اول سال ۹۹ وجود خواهد داشت.

آقابزرگی گفت: تصور من این است که وضعیت اقتصادی کل دنیا به سمت اُفت تولید و اُفت بازدهی حرکت خواهد کرد و این بر اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود، به خصوص که یک سوم تا یک چهارم بودجه دولت به قیمت نفت و درآمد‌های نفتی متکی است. قبل از شیوع ویروس کرونا و اُفت قیمت نفت، کسری بودجه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می‌شد که با دو عامل اخیر این کسری بودجه حداقل روی کاغذ به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: همچنین گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که میزان نقدینگی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ با رشد ۲۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷ به ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، حال آن که رشد تولید اقتصاد ایران در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ با نفت منفی ۷.۶ درصد و بدون نفت صفردرصد بوده است.

این بازار می‌تواند اولین گزینه مناسب برای سرمایه گذاری در سال ۹۹ باشد؛ اگر...

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این مواردی که عرض کردم، آینده اقتصاد را این گونه نشان می‌دهد که ارزش هر دارایی در مقابل پول ملی تقویت خواهد شد.

یکی از این دارایی‌ها سهام و اوراق بهادار است. مطمئنا چشم انداز اقتصاد ایران به واسطه دو عامل وجود تورم و پیش بینی احتمالی کاهش ارزش پول ملی این موضوع را برای فعالان بازار و سرمایه گذاران بالقوه روشن می‌کند که بورس به دلیل نقدشوندگی بالا و شفافیت همچنان اولین گزینه مناسب برای گسیل نقدینگی و سرمایه گذاری است؛ مضاف بر اینکه در یکی دو ماه اخیر به واسطه شوک‌های منفی، چون ترور سردار سلیمانی، شیوع ویروس کرونا و ... که به بازار وارد شد، سرمایه گذاران دقت سرمایه گذاری خود را بالاتر برده اند و بنابراین پیش بینی وضعیتی چون سال ۱۳۹۸ برای بورس متصور نیست، اما مطمئنا توجه اول سرمایه گذاران به بورس خواهد بود.

آقابزرگی در مورد اینکه در سال جاری کدام گروه‌های بورسی یا شرکت‌ها عمدتا با اقبال رو به رو خواهند شد، گفت: شرکت هایی چون شرکت‌های فولادی، کانی، پتروشیمی، پالایشی، دارویی و غذایی همچنان جزو اولویت‌ها خواهند بود. ضمن اینکه که به واسطه همین دو ماه اصلاحاتی که در پایان سال ۹۸ در بازار شاهد بودیم، سرمایه گذاران با دقت بیشتری به سرمایه گذاری در این بازار ادامه خواهند داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
این بازار می‌تواند اولین گزینه مناسب برای سرمایه گذاری در سال ۹۹ باشد:
پس چرا آقای آقا بزرگی به بازار مناسب برای سرمایه گذاری در آینده پشت کرده است!!!
گند زدن به بازار دیگه. ترجیح میدیم نباشیم. کلی سهامداری کن که سهامت رشد کنه. آخرش به تصمیم یهویی به خاطر کله گنده های تو بازار که بعد عید میخوان خون همین سهامدارای خرد رو تو شیشه کنن همه چی رو به هم بریزه

یه جمله کوتاه
برید گم شید
لبوتان با صف خرید اغاز خواهد شد تا پایان اردیبهشت ماه 60 درصد بازدهی خواهد داشت
پارسال نقدینگی توی بورس 10 برابر شد اون هم با مالیات یک درصد. فقط برای جلوگیری از هجوم به بازار دلار. ولی خود همین نقدینگی بزرگترین ضربه را به دولت بعدی میزند و موجب جهش بسیار بزرگ دلار میشود.
بهترین سرمایه گزاری در حال حاضر بورس است من سال ۹۸ کاملا راضی بودم روز ۲۸ اسفند من ۴۸ میلیون تومان سود کردم امیدوارم سال جدید هم سود آور باشد
در این اوضاع پیچیده و رکود اقتصادی ، شرکت سهامی عام ...برای خرید حق تقدم سهامدارانش ؛ ضرب العجل تعیین کرده و به پیشنهاد سهامداران جزء برای برداشت مبلغ خرید حق تقدم سهام از سود سهام آنان بی اعتنا می باشد!
دقیقا روزگارمان جوری داره پیش میره هیچ خبرامیدوارکننده ای نه تو دنیای واقعی نه مجازی برای ماقشرکارگرنیست، دلارمیره بالا تب میکنم طلا گرون میشه لرز میکنم،بعضیا سخنرانی میکنن استرس میگیرم،کرونا میاد وحشت میکنم، صاحبخونه بعضی وقتا زنگ میزنه خداخدا میکنم کرایه و رهنورد اضافه نکنه،،نه دیگه توان خرید خونه نه زمین نه...چندوقته یه مقداری خوردوخوراک خریدیم اینا هم داره تموم میشه، کاروبار تعطیل حساب بانکی طبق معمول خالی...استرس نگرانی، آشفتگی... دیشب دوراز چشم پسرم یه ساعت تو دستشویی به حال خودم گریه کردم
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
امیدوارم ما مردم دست هم رو بگیریم. جای دوری نمیره.
تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز
واقعا درسته و من به این بیت باور دارم و بهش عمل می کنم. دوستان هموطن! بیاین در این روزها دست آشنایان و اقوام را بگیریم. بالاخره همه قوم و خویش و یا همسایه دارند اینطوری هیچ کس تنها نخواهد بود.
تابناک خود دولت بی جهت و فقط برای کنترل نقدینگی مردم را چشم بسته به بازار حبابی بورس تشویق می کند لااقل شما کارشناسی بی پشتوانه نکن بله هر دارایی در برابر پول ارزش پیدا میکند ولی سهامی که ۴ برابر ارزش دارایی خود شده تا کجا میشود بادش کرد خصوصا که آبان ماه انتخابات آمریکا هست و اگر خدا لطفی کند و ترامپ لعین رای نیاورد بازار میشکند و طبیعتا هر بازار که حبابی تر باشد ترکیدنش صدا دار تر خواهد بود البته نه اینکه دموکراتها تحفه باشند ولی شرارت آشکارشان کمتر است
سال 99 حباب بورس می ترکه و از 500 هزارتا به 200 هزار تا میرسه
سقوط قیمت نفت=تشدیدسقوط بورس نورچشمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
دلال دلاری یا ماشین؟ شایدم دلال مسکن
مرتضی
| Netherlands |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
دلال دلار و مسکن سلام
تیتر روزنامه وطن مورخ سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸:
جذاب حبابی !!!
بالا رفتن ارزش سهام بانک هاوخودروسازان که درگیرزیان های عملیاتی هستند نشان از رفتار حبابی بورس دارد!
بالاخره جرایدهم به رشدغیرعادی وغیرمنطقی وحبابی بودن بورس اذعان کردند
بورس بای بای
ببخشيد اينجا مطرح مي كنم:
قرار شده بود به خانوارهاي دستفروش و اقشار اسيب پذير يارانه كرونا داده شود. والا ما از هركسي مي پرسيم مي گويند نگرفته ايم؟!
تابناك عزيزم منتشر كن شايد فراموش كرده باشند.
هشتاد میلیون یک هفته قبل از شهادت سردار سلیمانی سهام خریدم هر سهم 2200 الان اون سهم شده 8100 یعنی پول من چهار برابر شدش خدایا شکرت روز اخر اسفند همه رو فروختم پولم رو کشیدم بیرون پول وام مسکنم بود الان میتونم خونه ایده ال رو بخرم خیلی خوشحالم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
میشه بگی چه جوری قبل از اینکه خانه بخری وام مسکن گرفته بودی؟ با این حرفها میخوای خط بدی که وقتشه مردم از بورس خارج بشن و بیان سراغ مسکن؟ خخخ
برای کسکه سرمایه صدوپنجاه میلیارد دلاری داره ایا بورس خطرناک نیست؟ فقط سپرده بانکی استرس نداره
سه ماه پیش فقط با ده میلیون وارد بورس شدم آخر اسفند تو حسابم 42 میلیون پول داشتم خدا بده برکت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
خوشحال نباش سال ۹۹ میشه ۵ میلیون
دوستان خداگواه است من هیچ منفعتی ندارم وقصد خط دهی هم ندارم چون خط دهی یک نوع توهین به شعور مردم است ومردم همه خود فهیم هستند ریکن نظرم را ارایه میدهم بنا بر اظهارات صریح اقتصاددانان واهل خبره سال ۹۹ یقینا دریک جایی بورس ریزش میکند واین اتفاق خواهد افتاد ازطرفی بازارمسکن هم انقدر جهش قیمت در دوسال گذشته داشته که به انجارقیمتی رسیده وریزش قیمت مسکن درسال ۹۹ حتمی وقطعی است وهیچ عقل سلیمی ملکی که دومیلیارد قیمت واقعی اش بوده به هشت میلیارد نخواهد خرید لذا عقل حکم میکند که این بازار را رکود عمیق چهاریا پنج ساله دربربگیرد ونتیجه این رکود جز ریزش شدید قیمت هیچ چیزدیگرنخواعدبود وخیلی ها نیاز دارند ملک خود رابه سرمایه تبدیل کنند ومجبورند تسلیم ریزش قیمت شوند واستاد دکتر محمدرضا علیرضایی ودکتر عبده تبریزی هم صراحتا در این سایت یا سایتهای دیگر همین نظر را داشتند لذا برای ارامش خاطر وریسک ناپذیری راهی جز سپرده بانکی باقی نمیماند
شاخص تا یک میلیون و پانصد هزار واحد جای رشد داره در سال 99 چون هم شرکت های جدیدی وارد بورس میشنهم فصل افزایش سرمایه ها هست و هم افزایش نرخ محصولات شرکت ها در سال جدید و هم تورم و هم کاهش ارزش ریال اینا همه دست به دست هم میده تا شاخص به اون رقم برسه این شرکت های مجود در بورس همه تجهیزات دارن زمین دارن حتی اگر سودساز نباشن ارزش دارایی اون شرکت که ثابت نمی مونه به خاطر تورم و کاهش ارزش ریال در حال افزایشه در نتیجه بورس روندی رو به رشد داره و مناسب سرمایه گزاری به دید بلند مدت حداقل 6 ماه بدون توجه به نوسانات سرمایه گزاری کنید سود خواهید کرد
در سال ۹۹ به خاطر جهش تولید بانک مرکزی سیاست انقباضی را اجرا می کنه. بهره بانکی به یک سوم کاهش می یابد از طرف دیگه در حوزه خرید و فروش دلار نیز سیاست های پلیسی و امنیتی ریسک را به شدت افزایش می ده. طلا در تمام جهان کاهش چشم گیری داره و بازار مسکن با سرمایه های خرد عملا توان افزایش نداره. بورس از نظر بسیاری از کارشناسان بهترین بازار است برای سوداوری. گوش به حرف یه تعداد دلال مسکن و دلار که مسکن و دلارهاشون رو دستشون باد کرده ندهید
کرونا همچنان میتازد وقربانی میگیرد
بورس هم پابه پای کرونا همچنان میتازد و اماده قربانی گرفتن است ( سکته های بعد از تخلیه حباب چندصدهزارواحدی) !!!
سلام به همگی میشه اونای که تجربه دارن بگن که منی که تازه میخوام وارد بورس بشم چیکارکنم چی بخرم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان