بازدید 46629
۲

مرزبانان چقدر حقوق می‌گیرند؟

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: اکنون به طور متوسط در حوزه مرزها، مبلغ دریافتی حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون است، اما در بحث شرایط زندگی و خدمتی این رقم‌ها کفایت پیدا نمی‌کند.
کد خبر: ۹۶۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰ 21 March 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛ سردار قاسم رضایی در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه کشور ما هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز و با ۱۵ کشور همسایگی دارد، اظهار کرد: در مجاورت کشور ما بیشترین همسایگی دیگر کشور‌ها وجود دارد و از این حیث در بین کشور‌های جهان بعد از چین و روسیه حائز رتبه سوم هستیم.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با بیان اینکه تعامل بسیار خوبی با کشور‌های همسایه داریم، ادامه داد: مرز هر کشور جایگاه خاصی دارد و قانون برای آن محکم تعریف شده است.

وی با بیان اینکه با کشور‌های مختلف پایانه‌های مرزی مشترک داریم، گفت: با برخی از کشور‌ها چندین پایانه مرزی داریم و در این پایانه‌ها، مراکز مختلفی همچون گمرک، وزارت راه و اقتصاد حضور دارند و به طور کلی می‌توان گفت: ۲۲ سازمان با امور مرزی مرتبط هستند، اما مسئولیت مراقبت از مرز‌ها با فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه هر کشوری قوانین خاص خود را در مرز‌ها اعمال می‌کند، تصریح کرد: با توجه به شرایط به وجودآمده اکنون ترانزیت تقریباً در حال جریان است، اما تردد نفرات پیاده و مسافران در مرز‌ها محدود شده و بنابر توافق طرفین این کار صورت گرفته است.

رضایی با بیان اینکه برخی از تجارت‌ها نیز در مرز‌ها محدود شده، خاطرنشان کرد: برای مثال با ترکیه سه پایانه مرزی مشترک داریم که اکنون هم در سمت طرف ترکیه‌ای و هم در طرف ما محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با بیان اینکه تقریباً در برخی از مرزها، سفر‌ها به صفر رسیده، متذکر شد: این راهبرد در تمام کشور‌ها در جریان است و اگر تمام ملت‌ها و مسئولان در کشور‌های مختلف یکپارچه حرکت کنند، به این ویروس غالب خواهیم شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود بی‌نظمی در برخی از پایانه‌های مرزی، مانند مرز بازرگان، یادآور شد: سابقه مرز بازرگان به حداقل ۸۰ سال پیش بر‌می‌گردد و زیرساخت‌های ایجادشده در آنجا با مسیر ترانزیتی و مسافری تناسبی ندارد البته ناگفته نماند که وزارت کشور متولی هماهنگی پایانه‌ها است، وزارت راه و اقتصاد نیز این موضوع را در دستور کار قرار دادند، بخشی از زیرساخت‌ها ترمیم شد، اما حجم گسترده ترانزیت و تردد مسافران این دغدغه را ایجاد می‌کند که ساماندهی این پایانه مرزی را انجام دهند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه، ساماندهی پایانه‌های مرزی با مرزبانی نیروی انتظامی نیست، بیان کرد: وظیفه مرزبانی ایجاد امنیت و انتظام‌بخشی در مرز‌ها و پایانه‌های مرزی است و البته همه برای ساماندهی متفق‌القول هستند.

رضایی با بیان اینکه دورترین نقطه مدیریت کشور در مرز‌ها است، اظهار کرد: در مرز‌ها اختلاف ۸۰ درجه‌ای دما وجود دارد یعنی در مرز‌های شمالی دمای زیر ۳۰ درجه و در مرز‌های جنوب دمای بالای ۵۰ درجه توسط مرزبانان تجربه می‌شود.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی متذکر شد: در مرز‌ها بعضاً شاهد برف سه تا چهار متر، بسته شدن پنج تا ۶ ماهه جاده‌های مرزی و ماندگاری نیرو در آن مناطق هستیم، فرمانده محترم نیروی انتظامی در سال‌های اخیر برای افزایش حقوق مرزبانان تلاش کردند که با حمایت ستاد کل، دولت و مجلس قدری مزایای مرزبانان افزایش پیدا کرد و اکنون به طور متوسط در حوزه مرز‌ها مبلغ دریافتی حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون است، اما در بحث شرایط زندگی و خدمتی این رقم‌ها کفایت پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مرزبانان قانع هستند، تصریح کرد: نیاز است که کار پرتوجهی برای مرزبانان انجام شود، به فرض خانه‌های واقع شده در شهرک‌های سازمانی می‌تواند به کمک مرزبانان بیاید، انجام این کار در توان نیروی انتظامی نیست، سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس با همکاری مرزبانی طرحی را کار کرد و به تصویب رساند که به نهاد ریاست‌جمهوری واصل و دستوراتی مبنی بر توجه ویژه به مرزبانی صادر شد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مرز و مرزبانان دارند، تصریح کرد: انتظار است که مجلس یازدهم به موضوع خدمات مرزی نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

رضایی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود قدرتمند بودن مرزبانی، رقم قاچاق کالا بالا است، متذکر شد: مرز، خط حد هر کشوری است و قاچاق در آنجا مفهوم پیدا می‌کند.

فرمانده مرزبانی یادآور شد: باید در مسئولیت‌ها تفکیک قائل شد، آنجایی که کالا قانونی وارد شود در اختیار گمرک است و آنجایی که خارج از پایانه‌ها وارد شود، مسئولیت کنترل با مرزبانی است، ما در حوزه مرزبانی (خارج از پایانه‌ها) تقریباً اشراف داریم.

وی بیان کرد: در پایانه‌ها و گمرکات، مسئولیت با گمرک است و البته با مرزبانی همکاری دارند، آنجا ممکن است کالایی وارد شود که دستگاه‌های دیگر باید پاسخگو باشند، اما در خود مرز‌ها با قاچاق مقابله می‌کنیم.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: برخی مواقع با گفتمان‌های غیرواقعی مواجه می‌شویم و به طور مثال گفته می‌شود که چرا با کولبر‌ها برخورد صورت می‌گیرد؟ در تردد در پایانه‌های مرزی ما حامی کولبر‌ها هستیم، ولی برخی در نیمه‌های شب در دره‌ها یا ارتفاعات با خود کالای غیرمجاز وارد یا تردد غیرمجاز می‌کنند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: تردد غیرمجاز در مرز جرم است و اگر کالایی همراه فرد حمل‌کننده غیرمجاز نیز باشد، بر جرم وی افزوده می‌شود اگر این اشخاص با خود سلاح یا مهمات حمل کنند نباید با آن‌ها برخورد صورت گیرد؟

رضایی بیان کرد: در سال ۹۸ در جلوگیری از ورود و خروج و کشفیات کالا‌های غیرمجاز اقدامات قابل توجهی انجام دادیم و بعضاً تا بالای ۶۰ درصد افزایش کشف داشتیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲
این حقوقی که میگید حقوق گروهبان یک و استوار دوم فرماندهی مرزبانی ناجاست. درجات بالا بیشتر از این میگیرن. مثلا استوار بکم ها و افسرها
حقوق افسر ها سردار های فرماندهی مرزبانی ناجا خیلی بیشتر از این هاست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان