بازدید 32125

«مارمولک»؛ از مخالفت روحانی و توقیف تا خرید امتیاز توسط دولت روحانی و رفع توقیف

موسسه رسانه‌های تصویری در سال ۱۳۹۳ امتیاز این فیلم را از منوچهر محمدی به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان خرید که نشان می‌داد قرار است سرنوشت این فیلم توقیفی پس از سال‌ها تغییر کند و اکنون پروانه توزیع این فیلم در شبکه نمایش خانگی صادر شده و نسخه با کیفیت این فیلم قرار است، رسما در شبکه رسانه خانگی به نمایش دربیاید.
کد خبر: ۹۶۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷ 15 March 2020

«مارمولک» از مخالف روحانی و توقیف تا خرید امتیاز توسط دولت روحانی و رفع توقیففیلم سینمایی «مارمولک» در روزهای آینده توسط سامانه های وی او دی عرضه خواهد شد تا پس از هفده سال توقیف، این اولین انتشار رسمی فیلم پس از پایین کشیدن آن از پرده سینماها در سال 1382 باشد.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم «مارمولک» به نویسندگی پیمان قاسم‌خانی، کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست و چه بسا طولانی ترین صف‌های تاریخ سینما را داشت و اگر چند روز پس از اکران با فشارهای شدید توقیف نمی‌شد، احتمالاً به لحاظ تعداد تماشاگر به رکوردی دست می‌یافت که در تاریخ سینما تاکنون نیز شکسته نشده بود؛ فیلمی که بسیاری از اقشار دور از سینما را در ساعات کاری روزهای غیرتعطیل در صف‌های طولانی مقابل سالن‌های سینما قرار داد و آنها در چنین شرایطی روی پله‌های سالن‌های سینما نشستند و فیلم را تماشا کردند.

«مارمولک» از مخالف روحانی و توقیف تا خرید امتیاز توسط دولت روحانی و رفع توقیف

«مارمولک» را در ابتدا قرار بود رضا میرکریمی و سپس حاتمی کیا «مارمولک» را بسازند که از ساختش منصرف شدند. پرویز پرستویی از موثرترین افراد در ساخت «مارمولک» بود به گفته خودش «مارمولک» شاید تنها فیلم‌نامه ای بود که قبل از صحبت با کارگردان و نویسنده، اول با بازیگرش مشورت شد. نمایش فیلم در جشنواره فجر با استقبال بی‌سابقه ای همراه شد و در نهایت فیلم کمال تبریزی با 97 درصد آرا فیلم برتر مردمی جشنواره شد اما در سه روز آخر نمایش‌های مردمی آن به دلایل اعلام نشده‌ای متوقف شد و گنان می‌رفت برای همیشه توقیف شده بود.

مدیران وقت سینمای ایران در اقدامی پیش‌دستانه زمینه اکران سریع فیلم را فراهم کردند و از روز 20 اسفند پیش‌فروش بلیتهای این فیلم اغاز شد و حتی پلاکاردهای تبلیغاتی فیلم در سطح شهر نصب شد اما به یکباره از اکران فیلم جلوگیری شد. «مارمولک» سرانجام دوم اردیبهشت با چند ممیزی جدید روی پرده سینماها رفت. فیلم اساساً در قم اکران نشد، یک روز از اکران فیلم نگذشته بود که نمایش فیلم در مشهد متوقف شد و در تبریز و ارومیه نیز اکرانش یک هفته بیشتر تداوم نیافت. پس از توقیف فیلم در مشهد نسخه پرده‌ای فیلم از داخل سینماها منتشر و دست به دست شد.

«مارمولک» از مخالف روحانی و توقیف تا خرید امتیاز توسط دولت روحانی و رفع توقیف

گروهی از علما و روحانیون با این فیلم مخالفت کردند که از آن جمله حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني، دبير وقت شورای عالی امنيت ملی بود که به گزارش روزنامه‌ها در آن دوران، بعد از ديدن فيلم مارمولك (اكران خصوصي براي جلب نظر مسئولين بوده) ضمن ابراز تاسف از ساخت و نمايش اين فيلم گفت: «حتی در رژيم شاه هم كه دشمن روحانيت بود، كسی جرأت و جسارت ساخت فيلم موهنی مثل مارمولك را نداشت...» و خطاب به منوچهر محمدی و كمال تبريزی تهيه كننده و كارگردان فيلم گفت: توجيهاتي كه شما براي مثبت جلوه دادن اين فيلم به عمل مي آوريد، به هيچ وجه قابل قبول نيست و اصولاً ساخت اين فيلم كار نادرستی بوده است.» کمال تبریزی در این زمینه گفته است: «آقای روحانی به من گفتند فیلم توقیف و با شما هم باید برخورد شود»

پس از توقیف «مارمولک» نسخه DVD این اثر ابتدا در دوبی منتشر شد نسخه‌ای با زیرنویس انگلیسی که بارها توسط شبکه های ماهواره ای پخش شد. همچنین یک ماه بعد یک کمپانی امریکایی که پخش فیلم مارمولک را خریده بود، علی‌رغم مخالفت سازندگان «مارمولک» را در چهار سینمای لس‌آنجلس اکران کرد و استقبال تماشاگران به حدی بود که بلیت آن نایاب و به یکی از پرفروش‌ترین فیلمهای ایرانی در امریکا تبدیل شد. موسسه رسانه‌های تصویری در سال 1393 امتیاز این فیلم را از منوچهر محمدی به قیمت 250 میلیون تومان خرید که نشان می‌داد قرار است سرنوشت این فیلم توقیفی پس از سال‌ها تغییر کند و اکنون پروانه توزیع این فیلم در شبکه نمایش خانگی صادر شده و نسحه با کیفیت این فیلم قرار است به شکل رسمی در شبکه رسانه خانگی به نمایش دربیاید.

«مارمولک» از مخالف روحانی و توقیف تا خرید امتیاز توسط دولت روحانی و رفع توقیف

رضا جودی تهیه کننده سینما در تعریف ماجرای دیدار با مقام معظم رهبری، روایت کرده بود آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند که تولید سریال و آثارطنز بسیار خوب است و باید در این حوزه آثار بسیاری را تولید کنیم و در این زمینه یادآور شده بود: «ایشان فرمودند در گذشته برای آثار طنز در دو مورد به ایشان مراجعه شده بود، یکی ماجرای «مارمولک» که آقایان علما گفته بودند در این اثر با روحانیت شوخی شده و اثر دیگری نیز بود که با پلیس در آن شوخی شده بود که البته نامش را نبردند که تاکید کرده بودند این شوخی ها مشکلی ندارد و باید باشد.»

پس از انتشار این خبرها، مارمولک نامزد جایزه روحانیت و سینما شد و از عواملش تقدیر به عمل آمد! در سال‌های اخیر، خبر ساخت قسمت دوم «مارمولک» منتشر اما هیج وقت جدی نشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
بنده ۲۵ بار این فیلم را دیده ام
هر بار که می بینم مانند اولین باری که دیدمش برام تازگی داره

مطمئن هستم مثل بنده زیاد هستند .
این فیلم متعلق به همه ی زمانها است .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
من هم 27 بار دیدم شاهکاری برای تمام سالهاست
از نکات جالبی که شاید خیلی ها در مورد این فیلم ندانند اینست که از نظر رهبری نظام اکران فیلم در آنزمان بلامانع بود ولی برخی تندروها و متحجرین که کارشان همیشه ضربه زدن به دین و اعتقادات دینی مردم است این فیلم مانع ادامه ی اکرانش شدند !!!!!!!!

همیشه دود از جای دیگه بلند میشه ولی دیوار بعضی ها کوتاهه !!!
ریاست محترم جمهور ایران ، جناب روحانی

سلام . احتراما به استحضارتان میرسانم واقعا برای شما و تفکر شما و کارهای شما و کارنامه ی بدرنگ شما بسیار متاسفم .

استعفای شما کمترین خواسته ی بسیاری از مردم ایران است .
شایداگرنام فیلم را راههای رسیدن به خدا یا هرنام محترمانه دیگری می گذاشتند به این سرنوشت دچارنمی شد.
تابناک
خودت را برای پاسخگویی به نماینده رییس جمهور آماده کن

اونا بزودی پیداشون میشه. امیدوارم پا پس نکشی . نگران نباش چون مردم پشتیبان شما هستند .
کسی از این دولت رضایت نداره مگر ثروتمندان و رانتخواران و فئودالها .
اگر آخر داستان رو کمی به روز کنند عالیه!
مارمولک !
توی این دنیا هیچ چیز مقدس نیست مگر در مواردی
متاسفانه مردم حافظه تاریخی خوبی ندارند و بعضی از مسولین هم از این موضوع نهایت سواستفاده را میکنند. همین آقای روحانی اگر مواضع متضادشان در مواردی مثل حجاب اجباری ، حقوق بازنشسته ها و اوضاع فرهنگی و بخصوص همین فیلم مارمولک را قبل و بعد از ریاست جمهوری مقایسه کنید نتایج فاجعه باری خواهد داشت .
به امید انتشار این کامنت
دست تهیه ‌‌‌‌‌‌‌‌کنندهٔ فیلم درد نکنه، جناب پرستویی عزیز همیشه سلامت و شاد باشی.
امان از امنیتی‌ها
مرد هزارچهره
چطور توقیف بوده؟دهها بار از تلوزیون پخش شده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یه بارشو بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
بله تو تلویزیون شما پخش شده که به ماهواره وصل بوده شهاب جان
یه عمره همیشه اول هرچیز جبهه گرفته بعد آزاد شده. مسولین طول میکشه ذهنشون مسائل رو هضم کنه. ما این جور مسائل روی توی این کشور زیاد دیدیم
هر فردی و با هر مقامی که مارمولک را موهن دانسته متحجری بیش نیست و درک درستی از اسلام نداره
فیلم مارمولک فیلم نامه قوی داشت و همچنین اجرا و کارگردانی خوبی هم داشت بازی جناب پرستویی رو هم به این ماجراها اضافه کنین. به نظر من فیلم بسیار خوش ساخت و قوی بود به علاوه اینکه اگر واقع بین باشیم به نفع جامعه روحانیت هم ساخته شد و بسیار هم تاثیر گذار بود. خودم بارها و بارها این فیلم رو دیدم و لذت بردم.
فیلم خیلی وقته پخش شده از شبکه های خارجی باخاله من چند بار دیدیمش
چندین نفر که نامه نوشتند و خواستار استعفای یک مقام شدند بازداشت و به حبس محکوم شدند!!!!!!!
مرد هزارچهره
اتفاقا مارمولك روحانيت را تبلغ ميكند كه لباس روحانيت از يك مجرم انسان با وجدان ساخت
روحانی و ما ادراک روحانی
اصولگرا؟ اصلاح طلب؟ میانه رو؟!!!!!!!!!!!!!!!!
فیلم خوش ساخت و پرمحتوایی بود
فیلمی که صد بار هم ببینم ازش سیر نمیشم یکی از بهترین فیلم های سینمای جهان هستش
همه را نباید با یک چوب راند. حتی روحانیون هم خوب و بد داریم.
زحمت نکشید . هر ایرانی حداقل پنج بار فیلم رو دیده .
جدا خسته نباشن.
دیگه بعد از اینهمه سال که بسیاری از مردم فیلم رو رایگان در وبسایتهای اینترنتی مانند آپارات و یوتیوب دیدن، دیگه کی برای دیدن پول میده و میخره!!
همه دیدن دیگه برای کی میخاد بیاد تو شبکه ی پخش خانگی؟
این روحانی بیشترین چرخشها را در زندگی داشته و هنوز هم دارد!!!!
این واقعیت درون امثال پرستویی است.
ای بابا دلخوشی گذشتمونم روحانی گرفته بود خبر نداشیم
اینکه گفته میشود 97 درصد مردم در جشنواره به این فیلم رای مثبت دادند اما فیلم چند روز پس از اکران از روی پرده پایین کشیده شد نشون دهنده این هست که مسئولین کشور مدتهاست از نظر و خواسته مردم فاصله گرفتن و اون چیزی رو خودشون بخوان رو اجرا میکنن.
برای خودم متاسف هستم که به آقای روحانی رای دادم! تفکرات ایشان آدم را یاد عده ای می اندازد که به تازگی تار و مار شده‌اند.
این امنیت ملی که با یک بادمجان به لرزه می افتد
پرستویی خودزنی کرد و الفاتحه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر