بازدید 54572
گفت‌وگوی تفصیلی با پزشکی که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته:

ترس از این ویروس را تجویز می‌کنم/ بهتر است حرمت خودتان را نگه دارید و قرنطینه شوید/ وارد نبرد چندماهه شده‌ایم و باید همه همت کنیم/ چرا از این ویروس غیرترسناک، می‌ترسیم؟

مگر دیابت تلفات ندارد؟ یا بیماری‌های قلبی یا حتی کهولت سن؟ پس چرا از این ویروس که آمار مرگ و میری کمتر از آنها دارد اینقدر می‌ترسیم؟ اصلا ترس تا کجا منطقی و وارد است و برای رهایی از آن چه باید کرد؟ تکلیف آنهایی که مجبورند از منزل خارج شوند چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوالات به سراغ پزشکی رفته‌ایم که به کووید19 مبتلا شده و بهبود یافته نه اینکه دستی از دور بر آتش داشته باشد.
کد خبر: ۹۶۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 09 March 2020
تابناک اجتماعیصرف نظر از اینکه چگونه یک پزشک به ویروس کرونا مبتلا شده (که شاید در مجالی دیگر روایتش کنیم)، گفتگو با فردی که یکی دو هفته با کووید ۱۹ دست به گریبان بوده و حالا با رهایی از آن به محل کارش در صف مقدم مبارزه با کرونا بازگشته، احتمالا نکات جالب توجه زیادی برایتان داشته باشد، پس از دستش ندهید.

به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه آمار‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حکایت از ابتلای قطعی حدود ۶ هزار تن از هموطنانمان به ویروس جدید کرونا و جان باختن ۱۴۵ تن از ایشان دارد، برخی از مردم به کل خطر را احساس نکرده و به زندگی روزمره خود مشغولند و حتی مترصد فرصتی هستند تا به جاده زده و خودشان را به مناطق خوش آب و هوا برسانند.

البته این تنها یک سمت ماجراست و در سمت دیگر، ترس از ویروس نوپدید آن چنان به جان برخی افتاده که عملا ایشان را از کار و زندگی انداخته و حتی در مواردی مراجعه افراد به مراکز درمانی را موجب شده است. هول و هراسی چشمگیر که اگر می‌شد بخشی از آن را به افراد مشتاق به سفر در این روز‌ها منتقل کرد، بی شک مهار سریع شیوع کرونا در کشورمان محتمل‌تر جلوه می‌کرد.

اما برای رهایی از این ترس چه باید کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال و انبوه سوالات مرتبط به سراغ پزشکی رفتیم که نه تنها به این ویروس جدید مبتلا شده و با پشت سر گذاشتن دوران نقاهت و قرنطینه، سلامتش را بازیافته و به محل کارش در خط مقدم مقابله با کرونا بازگشته، که یکی از درگیری‌های این روزهایش، آن افرادی هستند که خطر را هیچ انگاشته و سفر را در پیش گرفته‌اند.

ترس از این ویروس را تجویز می‌کنم/ بهتر است حرمت خودتان را نگه دارید و قرنطینه شوید/ وارد نبرد چندماهه شده‌ایم و باید همه همت کنیم/ چرا از این ویروس غیرترسناک، می‌ترسیم؟گفت‌وگو با دکتر محمد پنبه‌چی، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که به مانند بسیاری از همکارانش نگران موج مسافرت‌ها و بی‌احتیاطی‌هاست نه ویروس نوپدیدی که کووید ۱۹ را رقم می‌زند و به کابوس شبانه روزی برخی از ساکنان کره خاکی تبدیل شده است. ویروسی که پنبه چی تاکید دارد راه ریشه‌کنی آن یکی‌ست؛ پیشگیری از طریق خودقرنطینه‌سازی و رعایت اصول مراقبت فردی!

* بگذارید با این سوال شروع کنیم؛ ابتلای یک پزشک به کرونا اتفاقی معمولی است یا نتیجه اشتباه و خطا؟
 
من اگر مبتلا شدم، شک نکنید که حتما یکی از نکات بهداشتی را رعایت نکرده‌ام. شاید به دلیل اینکه عینکی هستم، چشمانم خیلی وقت‌ها خسته می‌شوند و نیاز است ماساژشان دهم و یا عینک را روی صورتم جابجا کنم، ناخودآگاه با دست آلوده این کار را کرده و مبتلا شده باشم.

* دوره قرنطینه درمانی چند روز است؟

قاعدتا دو هفته. البته این سیر بیماریست که مهم است و بر این اساس ممکن است دوره درمان خانگی یا قرنطینه برای افراد مختلف متفاوت باشد. اتفاقا یک نکته مهم که کمتر به آن توجه می‌شود، همین طول درمان این بیماری است که موجب می‌شود مقابله با آن دشوارتر باشد چراکه امکانات ما محدود است و شدت و سرعت شیوع بیماری بالا.

بگذارید برای ملموس‌تر شدن ماجرا مثال بزنم. در دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۳۵۰۰ تخت بیمارستانی داریم؛ که قاعدتا حداقل ۳۰ درصد این ظرفیت صرفا برای اطفال و بخشی نیز اختصاصا برای بیماری‌های اورژانسی و... مشغول خواهد بود. حال اگر همزمان شمار بیماران کرونایی که نیاز به بستری دارند از ۷۰ درصد ظرفیت عبور کند، طبیعتا ما نمی‌توانیم به همه خدمت بستری ارائه دهیم و امکان پذیرش بیماران مازاد بسیار سخت می‌شود؛ در نتیجه، این بیماران ممکن است بطور غیربهداشتی در جامعه بمانند و دیگران را آلوده کنند.

* با این حساب، چه باید کرد؟

باید استراتژی ما این باشد که به هر شکل ممکن جلوی سرعت بالای انتشار را بگیریم تا بتوانیم در آلودگی جامعه تاخیر بیاندازیم و زمان بخریم تا امکان پذیرش پذیرش بیماران بستری در مراحل بعدی مهیا شود. اینگونه که مردم رعایت نمیکنن، باید بدانیم که بسیاری از مردم مبتلا خواهند شد، اما می‌توانیم با خانه نشین کردن مردم و رعایت مسائل مراقبت فردی، به هرشکلی که این اهداف حاصل شوند، زنجیره انتقال و انتشار بیماری را پاره کرده و اگر هم موفق به انجام این کار نشدیم، لااقل بتوانیم سرعت شیوع را کند کرده و زمان بخریم تا بتوانیم از عهده اش بر آییم.

* اما برخی از مردم نشان داده‌اند که تمایلی به خانه نشینی و رعایت مراقبت‌های پیشگیرانه ندارند!

حتی اگر به زور هم شده، باید مردم را در خانه نگهداشت چراکه در صورت افزایش مهارگسیخته شمار بیماران، هیچ کشوری امکان و توان لجستیکی مورد نیاز را در اختیار ندارد و قطعا کشور ما هم در این زمینه مستثنی نیست. درست است که ۸۰ درصد موارد ابتلا با علائم خفیف بروز می‌کند که حتی نیاز به درمان سرپایی ندارد، ۱۰ تا ۱۵ درصد ممکن است نیاز به درمان سرپایی داشته باشند و کم و بیش شاید حدود ۵ درصد نیازمند بستری هستند، اما اگر چند میلیون نفر از هموطنانمان بعلت عدم رعایت بهداشت فردی، بطور همزمان؛ مبتلا شوند و تنها یک میلیون نفر نیازمند بستری باشند، نه فضای مورد نیاز برای بستری‌شان را در اختیار داریم، نه تجهیزات مورد نیاز برای این کار و نه نیروی انسانی و داروی مورد نیاز را. در واقع هیچ کشوری چنین امکانات و ذخیره‌ای در اختیار ندارد.

این تازه در حالی است که ممکن است بسیاری از کادر درمانی ما هم با بیماری دست به گریبان شوند و بالاجبار چند هفته از دور خدمت‌رسانی خارج می‌شوند و همچنین شرایط دشوار خدمت در این روز‌ها هم موجب می‌شود این افراد به سرعت دچار استهلاک و خستگی جسمی و روحی مفرطی شوند و هر چه استهلاک افزایش پیدا کند، قدرت و توان ما برای مقابله کاهش پیدا می‌کند.

* به عنوان یک پزشک، آن هم پزشکی که به کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته، چه نسخه‌ای برای آن‌هایی که به شدت از ابتلا به این بیماری هراس دارند و این ترس به شدت ضعیف و حتی شکننده شان کرده می‌پیچید؟

پیش از توضیح در این باره بهتر است که یادآور شوم که به رغم آسیب رسان بودن این میزان ترس، اساسا در حال حاضر "ترس" بد که نیست حتی این روز‌ها نیازمندش هستیم. همان گونه که ظاهرا به تازگی انجمن جراحان ایران بیانیه داد و مفهومش این بود که کار از مرحله آگاهی رسانی جامعه گذشته و می‌بایست مردم را از عواقب شیوع سریع کرونا ترساند!

البته ترس از یک حدی که فراتر برود، خود بیماریست و بایستی که درمان شود و بهتر هم هست که روانشناسان و روانپزشکان در این باره نظر بدهد، اما مشکل اصلی ما در حال حاضر نه ترس، که کروناست و در آستانه بحران انتشار سریع و گسترده کرونا قرار داریم. بر این اساس، به نظر من؛ اگر مردم بترسند و دچار کرونا نشوند، خوب هم است چراکه آن ترس در نهایت ممکن است در زندگی شخصی شان اختلال ایجاد کند و حتی زندگی روزمره شان را فلج کرده که به حضورشان در منزل منجر شود که اشکال چندانی به وجود نمی‌آورد و از نظر مقابله با ابتلا به ویروس خوب هم هست.

البته باز باید یادآوری کنم که اگر شدت ترس به اندازه‌ای باشد که کارایی فرد را مختل کند، این خود بیماری است و نیازمند درمان، اما در بدترین حالت، اگر این بیماری درمان نشود و فرد در خانه بماند و از معرض ویروس در امان قرار گیرد، بعد‌ها مجال برای درمان وی وجود دارد.

* آیا اساسا ویروس جدید کرونا ترسناک است؟

خود ویروس به تنهایی و حتی بیماری ناشی از آن برای یک فرد که نه ابدا ترسناک نیست، چراکه بیماری‌ها و ابتلا‌های دیگری داریم که احتمال مرگ و میرشان بسیار بالاتر از این ویروس است. آنچه موجب ترس ما می‌شود، انتشار سریع و گسترده این ویروس است. اینکه یک فرد می‌تواند در زمانی کوتاه حتی ده‌ها نفر را آلوده کند، درصورتیکه جلوی آن را نگیریم؛ میزان انتقال و آلودگی، طبیعتا هر سیستم درمانی را فلج می‌کند و از کار می‌اندازد چرا که در هیچ نظام درمانی امکان و توان پذیرش و بستری همه مبتلایان وجود ندارد.

اینجاست که احتمال اوج گرفتن بیماران نیازمند حمایت تنفسی و در نتیجه احتمال افزایش شمار مرگ و میر زیاد می‌شود و این نکته‌ی ترسناک ماجراست، وگرنه خود این ویروس ترسناک نیست و حتی راحت‌تر از خیلی ویروس‌های دیگر بسیاری را مبتلا می‌کند و تمام می‌شود و تنها برای گروه‌های دارای بیماری و ناراحتی‌های زمینه‌ای خطر وخامت حال عمومی و یا احتمال مرگ در پی دارد. مگر دیابت تلفات ندارد؟ مگر خود بیماری‌های قلبی مرگ ندارد؟ مگر خود کهولت سن مرگ ندارد؟ تفاوت اینجاست که تلفات بیماری‌های دیگر بطئی و آرام است، اما این ویروس انتشار انفجارآمیز در جامعه دارد.
 
ترس از این ویروس را تجویز می‌کنم/ بهتر است حرمت خودتان را نگه دارید و قرنطینه شوید/ وارد نبرد چندماهه شده‌ایم و باید همه همت کنیم/ چرا از این ویروس غیرترسناک، می‌ترسیم؟

* برای آن‌هایی که همین دست اطلاعات موجب ترس شدید و فلج کننده شان می‌شود چه توصیه‌ای دارید؟ آیا می‌شود توصیه کرد که قرنطینه صد در صدی نیاز نیست و می‌شود با رعایت موارد بهداشتی گاه از خانه بیرون زد؟

این حوزه تخصصی من نیست، اما دیده و شنیده ام که روانشناسان در این روز‌ها در این خصوص توصیه‌های متعددی داشته‌اند. البته باز لازم است که تاکید کنم اگر افراد موارد بهداشتی را رعایت کنند و خود را در منزل قرنطینه کنند حتما مبتلا نمی‌شوند. اگر من مبتلا شدم، حتما چیزی را سهوا رعایت نکرده ام.

مثلا ممکن است من نوعی، بر اساس عادت برای تمیز کردن دندان، دست به دهان ببرم یا هنگام سرفه، دستم را جلوی دهانم بگیرم یا لقمه‌ای یا حبه قندی را دست آلوده‌ای که در تماس با دست آلوده دیگری و یا دستگیره دری یا ... داشتم به دهان برده بودم و یا عادت‌های اشتباه دیگر از خودم نشان دهم. باید بدانیم که وقتی حواسمان به خودمان جمع نیست و در جای دیگری است، عادت هایمان را تکرار می‌کنیم و نه آموخته‌هامان را که ممکن است این عادات، رفتار درستی هم نباشند. درست مانند عطسه کردن که روش درست آن استفاده از دستمال و یا آستین لباس است، اما عادت اغلب ما عطسه در دستانمان است. به این دلیل است که توصیه به ماندن در منزل می‌شود.

* البته توصیه به ماندن در منازل برای همه کارایی ندارد چراکه نمی‌شود همه جا را تعطیل کرد و حضور برخی از افراد در محل کارشان در این روز‌ها بسیار ضروری است؟

بله، نمی‌شود مراکز عرضه غذایی و خدمات عمومی به مردم را تعطیل کرد و تنها کاری که می‌شود کرد، نظارت بر اجرای اصول مقابله با کرونا است که برای همه مشاغل دستورالعمل‌های ویژه دارد؛ اینکه مثلا در نانوایی و یا در پمپ بنزین و ... یک نفر متصدی دریافت وجه باشد، چگونه کارت کشیده شود، نان گرفته شود و... .

بر این اساس در صف مقدم مبارزه با کرونا فعالیت‌های دیگری هم جز فرایند‌های درمانی در جریان است. به عبارت بهتر، دو گروه مشغول به خدمت هستند؛ یک گروه پزشکان و پرستار‌ها و کادر درمانی که در خط مقدم درمان در مراکز درمانی مشغول به خدمت هستند و گروه دیگر، نیرو‌های مراقبت بهداشت و سلامت ما در مراکز بهداشتی که در خط مقدم پیشگیری فعالیت شان چندبرابر شده است. از جمله وظایفشان در این روزها، ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی به مشاغل مختلف، نظارت بر اجرای آن‌ها و در صورت لزوم، برخورد است.

این کار آنقدر جدی است که در روز‌های گذشته یک درمانگاه در یکی از شهرستان‌های استان مازندران پلمب شده است چراکه دستورالعمل‌ها و تذکر‌ها را جدی نگرفته بودند و به رغم آنکه در این ایام نیاز فراوانی به دایر بودن این مراکز داریم، ولی برای به مخاطره نیفتادن سلامت مردم ترجیح دادیم این درمانگاه را ببندیم تا خود کانون شیوع بیماری نشود.

البته مردم باید بدانند که به رغم حضور ما با حداکثر ظرفیت و بالاترین توان در میدان، به شدت نیازمند کمکشان هستیم و می‌توانند با تذکر دادن و مطالبه کردن، اجرای دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی را از تمامی فروشگاه‌ها و مراکز خدمات عمومی مطالبه کرده و مانع از شیوع ویروس شوند. باید بدانیم که وارد نبردی چند ماهه و نه چند روزه شده ایم و برای پیروزی دراین نبرد باید همه همت کنیم.

* نظرتان درباره هجوم مسافر به دیار شما در روز‌های اخیر چیست؟ آیا استفاده از دماسنج‌های حرارتی در مبادی ورودی شهر‌ها برای شناسایی مبتلایان را روش ایمنی می‌دانید؟

با استفاده از این دماسنج‌های غیرتماسی می‌شود فقط افرادی که تب دارند و تب بر میل نکرده‌اند را شناسایی کرد. بعد از میان این افراد، می‌شود آن‌هایی که مشکوک هستند را شناسایی کرد و در نهایت شاید چند نفر از این افراد مبتلا به کووید ۱۹ باشند. این به عنوان یک اقدام اولیه در راستای غربالگری مفید است، اما اقدام کافی نیست.

باید بدانیم این اقدام، اولین قدم از مراحل شناسایی و پیشگیری از شیوع ویروس است و بجز آن، سلسله اقدامات تشخیصی دیگری هم در دستور کار قرار خواهد گرفت. شاید بهتر است به این نکته اشاره کنم که به باور بنده و همکارانم، تفاوت ما با کانون‌های بحرانی فعلی کرونا تنها کمتر از دو تا سه هفته است. یعنی ممکن است ما هم به زودی در نقطه‌ای قرار بگیریم که اکنون در آن شهر یا آن استان، در آن نقطه قرار دارند و برای عبور از آن دیگر مجبورن بیمارستان سیار دایر کنند، فراخوان جذب کادر درمانی تازه نفس دهند و... .

* و فرجام ماجرا را چه می‌بینید؟‌

نمی‌دانم، اما ظاهرا پیش بینی‌ها این است که این روند می‌تواند تا یکی دو ماه ادامه داشته باشد. فارغ از اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه وقایعی ممکن است رخ دهد، به شخصه خودقرنطینگی افراد و خانواده‌ها را توصیه می‌کنم و به نظرم بهترین گزینه برای رقم زدن پایان خوب ماجرا، همین است.
 
جمله‌ای که در این روز‌ها به همه می‌گویم این است که با یا بدون ابتلا به کرونا که می‌بایست قرنطینه شوید، پس چه بهتر که خودتات حرمت خودتان را حفظ کنید و تا مبتلا نشده اید، رعایت کرده و به قرنطینه بروید؛ به شوخی هم تاکید می‌کنم که نباید همیشه زور بالای سرتان باشد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۳
مردم ما باید از این ویروس بترسند و وحشت داشته باشند چون همه مثل این فرد که حساب بانکی چند صد ملیارد تومنی دارد و هر ماه کارانه 300 میلیون تومنی میگیرد امکانات و توان مالی در اختیارشان نیست.

اگر در این شرایط یک فرد عادی برای یک سرما خوردگی ساده به بیمارستان یا مطب یکی از این به اصطلاح پزشکان برود حداقل باید 400 هزار تومن هزینه کنه

مردم مراقب خودتان باشید و گول حرف های صدا و سیما و این افراد که میگویند این بیماری ترس ندارد را نخورید.

این بیماری بسیار کشنده است، درمان ندارد و بسیار هم مسری است.

اگر علائم بیماری مثل سرفه و تب را دارید سعی کنید تا حد امکان یک فاصله 3 متری و حتی بیشتر را با عزیزانتان حفظ کنید و در خانه در یک اتاق که دارای پنجره و تهویه است تا زمانی که وضعیتتان مشخص شود خود را از سایر افراد خانه جدا کنید.

کوچکترین علامت بیماری را فرض بر گرفتن بیماری بگذارید و تمام جوانب احتیاطی مثل استفاده از ماسک، شستشوی دست ها با آب و صابون و استفاده از دستمال کاغذی در هنگام سرفه و عطسه را رعایت نمایید.

امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Belize |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
بخدا اگه ماها میخایم ریخت شما رو ببینیم همه عزیزان پزشک این پیام ببینید و تعداد مثبت هایی که بهش داده شده حجم نفرت از خودتون ببینید که برای داشتن درامد مثل کارمند حاصر نشدین رشوه بگیرین مثل دلال جیب مردم خالی کنین و مثل مغازه دار جنس بنجولتون 100برابر بفروشید یه عدتون سال های جوونی تون گذاشتین در سخت ترین رشته دانشگاهی قبول شدید و حقوق مصوب گرفتید و به ازای هر بیمار حق ویزیتتون اگه هیئت علمی بودین با 5تومن ملت ویزیت کردین همون بیماری که 30تومن پول تپسی داده تا بیاد کلینیک این ملت لیاقتش بدترین هاست از راه دور یه اوردر معمول بذارید و برید به زندگیتون برسین مطمئن باشین اگه خوب بشن میگن عجب سیستم ایمنی دارم اگرم فوت کنن اقوامشون هر چی بد و بیراه هست بهتون میگن عین بقیه ملت اولویت حفظ جان و خانواده خودتون باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
شما از حساب بانکی مردم خبر دارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
یک نفر هم می گفت به صدا و سیما گوش ندید. اینها می خوان مردم را بترسانند. شما به فکر کار و زندگی خودتان باشید. در ایران هر کس از راه می رسد می شود متخصص سیاست و اقتصاد و پزشکی و ... ملت غریبی است. هر کس ساز خود را می زند. هر کس هم وانمود می کند که خیر همگان را مدنظر دارد. این ملت سالیان سال لازم دارد بالاخره راه زندگی اجتماعی را بیاموزد. انشاالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
خیلی شعور اجتماعی پایینی داری که در این شرایط به پزشک ها توهین میکنی و تهمت میزنی.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
تو رو خدا اشکمون رو در نیار که جونیت رو گذاشتی و درس خوندی

80 درصد پزشکی سهمیه است و اون 20 درصد باقیمانده ظرفیت هم برای کسی که پول داره و میتونه 600 تا 700 میلیون تومن هزینه کلاس و کتاب بده

یک جوری میگید درس خوندید انگار بقیه مردم جوانانشون صبح تا شب در کلوب شبانه بودن یا در سواحل آنتالیا مشغول خوشگذرونی بودن

بعد کجا یک هیات علمی حداقل 30 میلیون تومن داره حقوق میگیره و 5 میلیون تومن حقوق یک کارمند ساده هست که تازه استخدام شده

تو رو اون جدتون اینقدر مظلوم نمایی نکنید و اشک تمساح در نیارید
میم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چشم اقای دکتر!! اینا رو که شما هم از همین دکترها یاد گرفتی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
من و همسرم هر دو پزشک متخصص هستیم. کارانه ۳۰۰ میلیونی که پیشکش کارانه ما روی هم به نزدیک یک دهم این مبلغ هم نمی‌رسه حتی، اون هم نزدیک یک ساله پرداخت نشده و میگن جای طلبتون (مربوط یه سال ۹۷)بیاین اوراق قرضه با سر رسید سه سال بعد ببرین. لطفاً بیخودی شایعه پراکنی نکنید و تهمت نزنید
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
پزشکا و اعضای هیات علمی دانشگاه ها عادت دارن به ریختن اشک تمساح و مظلوم نمایی
ترسناک تر از ویروس مسئولانی هستند که با تصمیمات اشتباه باعث ورود بیماری به کشور و گسترش آن شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مدیر عامل ماهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مسئولین هم از بین خود مردم هستند. مسئولین اگه بدند گزیده خود شماست
الان اکثر ایالات امریکا درگیر هستند شما که امریکا پرست هستید چرا شیوع در اونجا رو نمیگید.
متاسفم برای امثال تو
همه این ایرادات بنی اسرائیلی بخاطر جهل شماست
کرونا چیزی نبود که کسی بتونه جلوش رو بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
این ملت که هر لحظه از همه چیز شکایت و انتقاد میکند و تقصیر را متوجه این و آن، یاد بگیرد یک مقدار هم از حرف شنوی و مطالبه گری افراطی خود انتقاد بکند.و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ناشناس 13:21
که ما انتخاب کردیم گفتن پروارها به چن رو متوقف کنید اونایی پروارهااوناییبی هستند و شما سنگشسنگشونوه سینه میزنید مانع پروازها نشدن بخاطر انتخابات و راهپیمایی به مردم اطلاع رسانی نکردن
منصف باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
یک سوال مگر بدتر از بلایی که الان اقتصاد و جان و کار و .... را به این روز نشانده وجود دارد .
پس چرا مدیر ماهان دادگاهی نمیشود!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
ناشناس
| Australia |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چرا امار درستی از مشهد داده نمی شود؟؟؟ اونجا خیلی بیشتر از قم زیارتی هست....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ظاهرا" عزیزانی از بدنه دولت !!!!!!! و بی درد ، اجیر شدن که با دریافت وجه و امکانات، کامنتهای منطقی و درست و صحیح رو با ادبیات خودشون!!!!! و مثل سایر روشهاشون سرکوب کنن و بکوبن و انکار کنن و تقدید و تشکر بکنن از دولت و همه چیز رو وصل کنن به طرفداری از ایادی دشمن!!!!!!
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
خطاب به اون دوستی که میگه مسئولین از بین مردمن و انتخاب خودتون باید بگم که دیگه رویکرد توپو انداختن تو زمین مردم قرن هاست تموم شده انتخاب مردم هیچ یک از مسئولین فعلی قبلی و آینده نبوده و نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
من واقعا متاسفم از اینکه چین بیمارانش را بقیه کشورها صادر کرد .
من بیشت از اینکه ترسیده باشم متاسفانه نفرت وجودم را دارد تسخیر می کند.
حرفهایم را هم نمی توانم بزنم چون تف سر بالا است.
من از بیگانگان هرگز ننالم
هر انچه با مو کز ان اشنا کز.
فقط میگم
ای کاش تظاهرات ۲۲ بهمن و عزاداریها به وقت دیگری موکول شده بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
باهوش الان صد کشور این ویروس رو گرفتن اما ما در بین کشورها رده چهارم رو از نظر شیوع داریم. چرا چون مردمی خوشگذران داربم که حتی بیما ری و ویروس میروس حالی شون نیست!
این بیماری تا کنون جان صدها تن از هموطنان عزیز را گرفته آن وقت ایشان میگویند نگران نباشید.

صدا و سیما هم میگه مردم نگران نباشید چون کرونا عین سرماخوردگی ساده هست و هیچ خطری نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ایشان گفته اند !!! لطفا مطلب را تا انتها بخوانین دوست عزیز ایشان گفته اند بیماری بسیار جدیست وبایست از ابتلا به آن ترسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
تنها شما نیستید که متن رو نخونده نظر میدید. اکثر نظراتی که در این زمینه ارسال میشه فقط تیتر خبر رو میبینه و سریع نظر میده
قبل اینکه خودت رو خسته کنید و نظر بدی لطف کنید متن رو کامل بخوانید
متاسفانه این یک مشکل جدی ما است
ناشناس
| Australia |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ای کاش اماری از تلفات روحانیون هم داده می شد وقتی دیه شون متفاوت ار مردم عادیه، امارشونو هم جدا اعلام کنید
کرونا جدی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
سریع برو تست بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
تو یک کرونایی هستی شک نکن
میگم کمک های اتحادیه اروپایی و سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با بیماری کرونا کجا رفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اکثر کمک ها تنها شعار بوده
تنها یک دو هواپیما تجهیزاتن فرستادن که کفاف 10 روز رشت رو هم نمی کند
در مرحله عمل هم گفتند چون شما تحریم هستید نمی شود.
مثل اینستکس و مبادلات دارو و غیره
ناشناس
| Australia |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
جیب اقازاده ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
من که از وقتی فهمیدم ایدز اولین بار با خونهای ارسالی از فرانسه و در زمان فابیوس وارد ایران شد دعا میکنم همه ی کمکهای غیر نقدی خارجی(که نقدی و غیر نقدیش اندکی بیش نیست) برسد بدست آقازاده ها
چیز جدید و مطلب مفیدی در این نوشته نبود
اینقدر ترسناک نبودن و بی خیالی را تجویز نکنید. با این حرفها مردم درخانه نمی مانند و بار سفر می بندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
موافقم
با انتشار مصاحبه های این افراد که هیچ تخصصی در زمینه بیماری جدید ندارند جز اینکه با گمراه کردن مردم به دست کم گرفتن خطر بیماری باعث شیوع بیشتر بیماری در کشور خواهید شد نتیجه دیگیری نخواهید گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چرا مطلب را نمیخوانید و همینطوری حرفی میزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ناشناس 13:16 شما پزشکی رو سراغ داری که بورد تخصصی کوید 19 رو گذرونده باشه فرهنگ مذخرف مقاومت در برابر هر نظر ما رو بیچاره کرده خوب این بابا پزشکه اونهم پزشکی که خودش بیماری رو تجربه کرده کل مطلب هم رعایت احتیاط هستش این کجاش اشکال داره
اول قم را قرنطینه نکردید الان کل کشور را میخواهید قرنطینه کنید مردم چه نیازی به قم داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چقدر کامنتت نفرت انگیز و نژادپرستانه بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
منشاء کرونا در ایران خود تهران بوده است.
آمار مبتلایانش هم سه برابر قم است.
تنها در قم اولین فوتی ها را گرفته است.
رشت هم منشاء مستقل از تهران بوده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
بی خود حرف نزن بابا
ناشناس
| Australia |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
الانم دارید امار درستی از مشهد نمی دید
میم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
امان از این همه نژاد پرستی و نفرت پراکنی!
پس اون جماعتی که هجوم بردن شمال لابد از قم رفتن!!
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
منشأ ورود و پخش کرونا به ایران تهران یعنی فرودگاه امام خمینی بود و عاملش هم هواپیمایی ماهان بود که مدیرعاملش عکس یادگاری با سفیر چین گرفت و اون دانشجویان تهرانی رو که توی ووهان چین بودند رو آورد ایران و پروازهای مکررش به چین و مسافران جامانده چینی رو از اقصی نقاط جهان برگردوند به چین .ما خودمون شاهدیم که خیل عظیم مسافرانی که میان شمال پلاک تهران هستند . لطفأ بدون بغض وکینه و تفکرعهد قجری بیایید منطقی وعلمی از عامل اصلی غافل نشویم که متأسفانه غافل شدیم و براحتی فرودگاه امام خمینی ویروس رو منتشر میکرد در حالیکه همه توجه ها به سمت قم بود .
جناب آقای دکتر، شما به کووید19 مبتلا شدید چون نمی دانستید شیوع یافته است
مردن با کرونا خیلی بهتر از رنج کشیدن در این اوضاع معیشتیه. اونایی که حقوق های 10 20 30 میلیونی می گیرن و خونه و ماشین لوکس دارن مراقب باشن نگیرن چون زندگی بر وفق مرادشونه و هر زو هم خونه و ماشینشون داره گرون تره می شه تازه اگه چند تا خونه و ماشین به اضافه زمین نداشته باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
دیگه 10 میلیون هم جواب نمیده
به خاطر کارم ، مدام تاریخ رو مطالعه میکنم.گاهی اوقات که وقایع تلخ تاریخ رو می خونم اشک تو چشمم جمع میشه...تو این روزا با اون آدما بیشتر همذات پنداری میکنم....در همه جای تاریخ هم نوشته شده بر اثر بی کفایتی.......
کاش این پزشک در مورد چگونگی پروسه درمان خودشان هم میگفتند
اگر کرونا ترس ندارد ان شخصی که این مطلب را درج کرده لطف کند برود کمک این اشخاص مریض و از جلو ببیند بعد از ان ببینیم چه می گوید بس کنید از این همه دروغ گفتند
دردآورتر از خود کرونا وجود آدم نمایانی که اقلام بهداشتی مربوط به این بیماری را احتکار میکنند که اگر برروی آنها اسم حیوان بگذاریم به حیوانات جفا کرده ایم زیرا حیوانات به همنوع خود ظلم نمی کنند . برای یکبارهم که شده این افرادی را که هر روز دستگیر میکنید را در ملا عام اعدام کنید.
ایرانیان عزیز لطفاً در خانه بمانید خطر خیلی جدی است من در رشت زندگی می کنم روزی نیست که خبر از درگذشت عزیزی نرسد کادر پزشکی ما در حال نابودیست جا برای بستری بیماران جدید نداریم امکانات و تجهیزات پزشکی نداریم اگر دلتان به حال ما نمی سوزد لااقل به خودتان رحم کنید به رشت نیایید
ایرانیان عزیز لطفاً در خانه بمانید خطر خیلی جدی است من در رشت زندگی می کنم روزی نیست که خبر از درگذشت عزیزی نرسد کادر پزشکی ما در حال نابودیست جا برای بستری بیماران جدید نداریم امکانات و تجهیزات پزشکی نداریم اگر دلتان به حال ما نمی سوزد لااقل به خودتان رحم کنید به رشت نیایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
به کی می گی این حرفها رو. اونی که بار و بندیل کرده که بیاد شمال خود را همه چیز آن و عقل کل می داند و گوشش به این حرفها نیست. این ویژگی این ماده. تو راه هم نق خواهد زد که ببین اگه فلان جا را قرنطینه غ کرده بودند الان اینجا هم مثل جا می شد
این ویروس خطرناک است و همه هم بر ان تاکید دارند .اگر تاکید نبود که همه کشور در حال تعطیلی قرار نمی گرفت . صدا و سیما هم بخش عمده وقت خود را صرف این بیماری و اموزش مقابله با ان کرده است و دائم تاکید می کند که مردم رعایت کنند. اما نقش واقعی را مردم دارند و اگر رعایت نکنند مصیبتی بزرگ کشور را در بر می گیرد. بهتر است این بیماری برای اهداف سیاسی استفاده نکنیم همه ما درگیر ان هستیم و باید به هم و مسوولان و کادر درمانی کمک کنیم
فقط بلدن از صبح تاشب بگن از خونه بیرون نیایید . کارمند و کارگری که مجبور به حضور در محل کارشه چکار کنه؟خیلی راحت مثل چین و ژاپن تعطیل کنند و اینقدر شعار ندن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
کافی است دست به صورت خود نزند و مواد غذایی را با
احتیاط مصرف کند. و از افرادی که مشکوک به کرونا هستند دوری کند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اگر به این راحتی بود این همه مبتلا نمی شدند. انگار قبلا کسی نمی دانست که باید دیتش را با صابون بشوید و دست کثیف را به صورتش نزند
بله حق با آقای دکتر است .
این بیماری برای امثال ایشان و مسئولان که میتوانند تیم و امکانات پزشکی را در قرنطینه خانگی در اختیار داشته باشند اصلا ترسناک که نیست بلکه خوشایند هم هست . هم استراحت کرده اند و هم معاجه شده اند. ولی برای مردم عادی وضعیت اینگونه نیست . در یک سالن اورژانس 10 نفره بیست و چند نفر رو بستری کرده اند با حداقل امکانات تنفسی .
آقای دکتر ! آنچه را که براي خود مي‌پسندي براي ديگران هم بپسند و آنچه را که براي خود نمي‌پسندي براي ديگران هم نپسند
شاید اشاعه شدید ویروس کرونا ؛ به دلیل بی وجدانهایی است که جان و مال و ناموس مردمشان را فدای رسیدن به قدرت اهریمنی و ثروت قارونی کردند
انقدر دروغ شنفته ایم که هرکی هر حفری میزنه دروغ حساب میکنیم زندگی در مه دروغ خیلی سخت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
حرف به این سادگی را نمی فهمی یا عادت به نق زدن داری؟ آقا جان بیرون ویروس بیداد می کنه. لطفاً تا جایی که ممکنه در منزل بمانید. حالا تو پا شو برو شمال که آقا نمی دونیم کی راست میگه کی دروغ
امروز صبح برای خرید به خیابان رفتم، باور کنید حتی یکنفر را با ماسک ندیدم. بچه ها به مدرسه میرفتند و بزرگترها به محل کار و من بازنشسته با چرخ دستی به خرید. از دیدن این وضعیت تعجب و حتی نگران شدم. وقتی برگشتم خانه به عیال گفتم کسی به این مردم نگفته کرونا اومده گفت برای تو چه فرقی میکنه تو که عمرت را کردی برو تو آشپزخانه ی چای بزار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
دروغ می گی. کدوم مدرسه بازه
چارک میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مدرسه ها که تعطیله ؛ خنگول خان
یادش بخیر عزیزی تو تلویزیون میگفت مردم دلار نخرن ..ارزش پول ملی قراره بره بالا ضرر میکنن...یه چیزی تو مایه های همین حرف دکترس
چین روز اول جاده های وهان رو با خاک بست!..تنها شانس ایران اعلام حکومت نظامی هست حداقل یک ماه و ورود جدی نظامیان
برو بابا اگر از سرایت افراد باشد دکتر روازاده نمی گفت همه بیماران قمی را حاضرم ببوسم و درمان کنم ! قضیه سیاسی هست کار عربستان است چطور میشه عربستان اول اعلام میکند ما کرونایی نداریم بعد میاد دو شهر شیعه نشین را کرونایی اعلام میکند؟! مردم شهر قطیف هم مثل قم اجازه خروج ندارند کسی هم نمیتواند وارد شود
بنظر من اگر همه مردم موارد بهداشتی از قبیل شستن دست و نزدن آن به صورت و خوردن مواد غذایی با احتیاط لازم را رعایت کنند و دولت ماسک های قابل شستشو و ژل دست را بطور مساوی و بر اساس کد ملی افراد (و یا سرپرست خانوار) توزیع کند بهترین روش مبارزه با کرونا است
من از مردم خواهش می کنم ایندفعه موضوع را از دید سیاسی و لجبازی با دولت نبینند و موارد احتیاطی را رعایت و به دیگران گوشزد کنند چون این موضوع نه تنها ملی بلکه جهانی، بین المللی و فرامرزی است و تمام مردم جهان باید رعایت کنند تا کسی مبتلا به آن نشود و حتی آمریکا و اسرائیل که از دشمن ما هستند باید به آنها و مردمانشان کمک کنیم تا احتیاط کنند
از فوتبال چه خبر؟
مردم بیچاره کردید درست سمپاشی کنید
این ویروس به احتمال خیلی قوی چندین هفته قبل از اعلام رسمی وارد کشور شده با توجه به سرعت گسترش. دلیل. با توجه به معاملات اقتصادی و ... با کشور چین و رفت و آمد بازرگانان و ... بسیاری آلوده شده و وارد کشور شدن. و این انسان ها هر کدام در شهری زندگی می کنند و آشنایانی دارند و بقیه داستان. در کل وقت طلایی مبارزه و جلوگیری از این اپیدمی را مسئولین دانا از دست داده اند . به این موارد راه پیمایی و انتخابات را هم اضافه کنید. قطعا با ادامه این شرایط سیستم پزشکی کشور توان مقابله با این همه گیری را نخواهد داشت. دلیل . داریم از ذخیره استراتژیک دارو . درمان . نیروی انسانی . و مواد بهداشتی . شویند ها و ..... استفاده می کنیم و متاسفانه با شرایط جدید جایگزینی بسیار سخت خواهد بود. نتیجه . مردم مستضعف و بی گناه که توان مالی کمتری دارند و دچار ضعف بدنی اعم ا بیماری و .... میباشند .و نیرو های متخصص و سرمایه انسانی بدرد بخور کشور که می توان از تجربیات آنها استفاده کرد ازبین می روند. حالا بماند عوارض ناشناخته ریوی این ویروس در انسانها . خداوند رحم کند به مردم ایران. به امید ظهور مولای ما که تنها کسی است که می تواند این همه مشکلات مردمان جهان را حل کند. متاسفانه ما که ادعای کشور شیعی را داریم هنوز به اون نقطه نرسیده ایم و بطور عاجزانه از خداوند بخواهیم.
وقتي شركتها باز هستند من كه كارمندم چطوري ميتونم خونه نشين بشم اول بايد همه ادارات تعطيل بشن
به این جملات سخیف وبدور از انصاف توجه کنید این فرد ( پزشکی که بر اساس وظیفه ایتار وجوانمردی جانش را کف دستش گرفته ودر این شرایط بحرانی خدمت کرده ومبتلا شده ) که حساب بانکی چند صد ملیارد تومنی دارد و هر ماه کارانه 300 میلیون تومنی میگیرد درست شبیه ان فردی است که برای مهار داعش بجای تشکر میگوید برای پول شهید شده این ها کم در جامعه ما نیستند و دل امام زمان را بدرد میاورند این به اصطلاح پزشکان(جان برکفان )هر کس ونا کسی را به تمجید و دست مریزاد وادشته اگر در این شرایط یک فرد عادی برای یک سرما خوردگی ساده به بیمارستان یا مطب یکی از این به اصطلاح پزشکان برود حداقل باید 400 هزار تومن هزینه کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
شماره پرسنلی و کد ملیت رو هم مینوشتی تا یه پولی به حسابت واریز کنیم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
این شخصی که هر روز از این مطالب علیه پزشکان می نویسد، قطعا مشکل شخصی دارد. شاید با پزشکی اختلاف مالی دارد. شاید از دانشکده پزشکی اخراج شده. شاید پدر زن یا مادر زنش پزشک است. شاید همسایه اش که زیاد سر و صدا می کنه پزشکی در خانواده دارد. شاید..... در هر حال حرفهایش بی منطق و مغرضانه است. در ضمن من نه پزشک هستم نه ارادت خاصی به پزشکان دارم. در بین پزشکان هم مثل مشاغل دیگر همه نوع آدمی پیدا می شود
تابناک راه صداو سیما در پیش گرفته
ترسناک نبودن این ویروس حرف مفته تابحال چند تا مسئول با انفولانزا مردند این بیماری رو نگاه کنید ببینید چطور شده.
من در یک سازمان دولتی کار می کنم الان در اداره ما یک مبتلای تاییید شده که در بیمارستان بستری هست در ادارات مجاور ما هم 18 نفر کیس تایید شده هست که همشون الان قرنطینه هستن. دولت می گه دستگاه ها باید دورکاری بدن با مرخصی موافقت کنند ولی سازمان بی در و پیکر ما نه اجازه دورکاری می دهد نه شیفتی هیچ. بنده بیماری ریوی دارم سابقه بستری هم دارم. دولت واقعن خجالت نمی کشد؟ تعطیلی و قرنطینه فقط برای خود مسئولین است؟ کارمند آدم نیست؟
آقايونى كه انتخابات برگزار كرديد،
آقايونى كه وجود بيمارى رو كتمان كرديد،
مردمى كه عليرغم هشدارها به مسافرت رفتيد،
در قبال خون تك تك مردگان مسئوليد، آه كودكانى كه به لطف شما يتيم شدند دامنتان را خواهد گرفت.
آقای دکتر عزیز، خانه نشین بشیم، از کجا بیاریم بخوریم؟!
با این وضعیت گرونی و درآمدهای پایین و اجاره، مگه میتونیم خانه نشین بشیم.
الان که کار می کنیم، هشت مون گرو دوازده مونه، چه برسه به اینکه خانه نشین بشیم. تازه معلوم نیست تا کی؟

حتما میگی دولت یارانه تون رو اضافه میکنه، مگه چقدر اضافه میکنه؟

قبل از اینکه حکم صادر کنی، یک کمی تعقل کن !!!!!!!!!!!!!
روزهای آغاز جنگ تحمیلی بسیار ربع آور ،و ترسناک بود تا آنجا که شبها چراغها را خاموش میکردیم و خلاقیت بخرج میدادیم ،و با مقوای تیره استوانه ای برایذجلوگیری از پخش نور درست کردیم ، حتی عده ای از صدای شنیدن آژیر خطر دچار فلج میشدند ،‌اما بعد از یک سالی بمباران ،و صدای آژیر خطر عادی شد ، و حتی در موقع بمباران ،و موشک باران عده ای با دوربین های معمولی آن زمان عکس میگرفتند ؟ تعداد مجروحین ،و شهیدان آنقدر هم زیاد بود که در بیمارستانها جا نبود. اما ترس مردم دیگر ریخته بود ؟،لاکن عوارض نهفتهٔ آن در دهه هفتاد ،، هشتاد و حتی دهه نود بروز نموده است که ملتی عصبی و نافرمان ،و تهاجمی تشکیل گردیده ، یقینا دوران پسا کرونا هم آثاری وخیم خواهد داشت ؟ فرهنگ جامعه را تغییر میدهد ،و باعث تنش بیشتر بین مردم ،، بین مسولان،و مردم میشود ؟ و خیلی از رسانه ها را بی اعتبار و غیر قابل اعتماد خواهد نمود ،و قشر ناصحین ، مومنین را از جامعه ترد خواهد نمود ؟ بگفتهٔ معروف اگر جان سالم از این وضعیت وخیم بدر بریم میشویم بازماندهٔ‌ بعد از تهاجم کرونا ؟
سلام بهتر فکری برای گروهی که در حال اجاره دادن به مالکان هستند و کسب و کارشون خوابیده بکنید و یا مالکان عزیز به فکر آنها باشند البته دولت هم بهتر فکری برای این گروه بکنه
سلام بهتر فکری برای گروهی که در حال اجاره دادن به مالکان هستند و کسب و کارشون خوابیده بکنید و یا مالکان عزیز به فکر آنها باشند البته دولت هم بهتر فکری برای این گروه بکنه
اگر این اقا واقعا پزشک بود شاید مرک پزشکی داشته باشه کرونا را با دیابت و کوهولت سن و بیماری قلبی مقایسه نمی کرد
شنا بانکها و ادارات را تعطیل کنید ملت‌تو خانه می ماند
کشور جالبی داریم، اختلاسگران، محتکران اخلاگران اقتصادی و اورندگان کرونا به ایران هیچگاه محاکمه نخواهند شد
این بیماری اصلا خوب نیست تو شهر ساری همه افتاد به سرفه کردن ادم یاد فیلم زامبی میافته... دیروز جرات نکردم نون بخرم
کسی که مجبوره بره بیرون، میره بیرون، بعد از مدتی کرونا میگیره میاد خونه و میره قرنطینه منتها با این تفاوت که اعضای خانواده اش را هم مبتلا می کند.
کسی که مجبوره بره بیرون، میره بیرون، بعد از مدتی کرونا میگیره میاد خونه و میره قرنطینه منتها با این تفاوت که اعضای خانواده اش را هم مبتلا می کند.
حریرچی می گفت قرنطینه کردن مربوط به جنگ جهانی دوم است و خودش بعنوان فرمانده مغلوب ویروس شد. اگر بر اساس تجربیات چین عمل می شد و اگر کمی تعقل می شد وضع به اینجا نمی رسید. الان هم برای قرنطینه کردن بسیاری از شهرها دیر نیست. شهرهای توریستی را به روی مردم خودخواه ببندید تا فاجعه بیشتر نشود. گسترش فاجعه می تواند تبدیل به خشم ملی گردد و امنیت کشور را هدف قرار دهد. تصمیمات باید غیر سیاسی باشد.
شاید حدود بیست درصد مردم کاملا بی توجه هستن ویا بهتر بگویم قانون گریز و لجباز .
همین عده بقیه را دچار گرفتاری این ویروس میکنند.
بقول این دکتر : مردم را بایستی به زور در خانه نگه داشت.
چرا قانون منع تجمعات در کشور اجرا نمیشود؟ یا به عبارت دیگر حکومت نظامی اعلام نمی کنند؟!
ادارات میتوانند با حد اقل نفرات کار کنند
مغازه ها ی ارزاق عمومی میتواند باز باشد.
کامیون ها میتوانند بار را منتقل کنند.
چک پوینت ها در ورودی و خروجی شهر ها مستقر گردند.
چند نکته
1- یکی دوتا بیمارستان را مختص به زایمان ها نمایید .... یکی دوتا هم برای سایر بیماران مثل قلب و اعصاب و دیابت و امثالهم ...همه بیمارستان ها را آلوده نکنید .... خواهرم دیروز 4 تا بیمارستان رفت و گفتند آلودست و خطرناکه و نپذیرفتند و الان باید چه کند؟ نیاز فوری به دارو داره
2-قرنطینه شهری اعلام نمایید.
3-هایپر مارکت ها را تقویت نموده ،آموزش بهداشتی بدهید و متخصص بهداشت به تعداد لازم در آن هایپرها مقیم نمایید و ضدعفونی کالاهارا انجام دهید و سفارشات مردم را با پیک های سالم و به صورت بهداشتی تحویل خانه ها دهید.
4- واقعیات را بگویید چون همین ملاحظات که طبیعی هم هست باعث سهل انگاری برخی شده .... همین دوروز پیش یکی از همسایه ها غذا از بیرون سفارش داده و این خطرناکه
5- البته میتوان برخی غذاها را که میتوان در داخل منزل بیست دقیقه حرارت داد را سفارش داد مثل پلوها ...و هزار البت اگر بلد باشید که چگونه از بسته بندی ها آلوده نشوید.
6-به صورت آزمایشگاهی و متخصصانه برخی آزمایش ها را روی این ویروس انجام دهید و اطلاع رسانی نمایید ...مثلا روش ضدعفونی ها ...شاید راه های ساده تر و مطمئن تری پیدا شود ... مثلا پتادین موثر است یا خیر؟ پیاز و سبزیجات را با چی و چه روشی ضدعفونی نماییم؟ واقعا تست بشه و قطعی
7- به اقشار دهک پایین ماهانه مبلغی برای امرار معاش بدهید ...مسلما بهتر از کلی هزینه برای کنترل و درمان است....
لطفا داستان افرادی که چگونه به کرونا مبتلا شدن رو بنویسید بعضیها فک میکنند اگر طرفشون علائم سرماخوردگی نداره دیگه اکی‌هست در حالیکه میتونه علائمش در فرد مقابل مخفی باشه ، یکی از مزایای ماسک اینه تا بیرونی نمیتونی به نواحیه دهان و بینی دست بزنی
نزدیک به ده روزه خودمو قرنطینه کردم
تمام پس انداز و ذخیره غذایی رو تموم کردیم
این هفته
باید قبض برق اجاره خونه اجاره مغازه رو بدم
مجبورم از فردا برم مغازه
تازه اگر مشتری باشه
برق هم اخطار قطع داده
فرماندهان ارتش این ویروس درکشور ما جهش پیدا کرده و بسیار خطرناک شده .. در هر فرد و هراستان امکان داره به یک ویروس مهاجم تر و خطرناک تر تبدیل بشه نسبت به نوع اول ... باید در هرخانه و شهروروستاو منطقه واستان منکوب بشه اگر این طورشد ... شهرها وراه هارو ببندید ... فاجعه است فاجعه .. الله اکبر ... خدایا به داد ما برس .. امام زمان به داد ما برس .... مسولین شهرها استان ها بیدار بشید ..فردا دیره .. والله امروزم دیره
با سلام
توروخدا به سربازان ارتش دژبان بهشت زهرا تهران برسید باتوجه به آخرسال بنده خدایا هیچ گونه امکانات بهداشتی ندارند.ازجمله ضدعفونی کردن محل استراحت و نگهبانی .ماسک .دستکش .مواد ضد عفونی وغیره .وزارت بهداشت و ارتش چیکار داره میکنه .لطفا تابناک سانسور نکن
سوال کلی من اینه که شما ها برای این مملکت چه کردید ؟
اگر سانسور نمیکنی البته تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
هیچی فقط حرف میزنند و شعار می دهند
این ویروس تا بهشکل کامل و جهانی ریشه کن نشه،راه حلی نداره
نکته اصلی این گزارش که جزء معدود گزارشات خوب بود این است که فرد علمی صحبت علمی و کارشناسانه کرده و کاملا نشان داد که آدم فهیمی است ..جایی گفت من کارشناس این موضوع نیستم و اصلا نظر نداد ..برخلاف 99 درصد آقایان که غیر علمی حرف می زنند و اصرار به اثبات هم دارند ..

فرق علم و خرافات همینه ..راه نجات همینه لاغیر ..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل