بازدید 22219
نگاهی به رفتار هنجارشکنان عرصه بهداشت عمومی:

چرا از بنفشه‌ها روغن می‌گیرید؟

این روزها «روغن بنفشه» یکی از کلیدواژه‌های شوخی با کرونا در ایران است. شوخی که از دستور یک روحانی مدعی طب اسلامی در ایران شروع، در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست شد و حالا آوازه‌اش به آن سوی مرزها رسیده و رسانه‌های انگلیسی‌زبان هم درباره آن مطلب نوشته‌اند.
کد خبر: ۹۶۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶ 05 March 2020

 

به گزارش تابناک، سامان موحدی‌راد در شرق نوشت: این البته فقط بخشی از اخبار عجیب‌و‌غریب این چند روز درباره کروناست. هم‌زمان با پیش‌روی این بیماری در ایران اخبار حیرت‌آوری از تلاش‌ها برای رعایت‌نکردن اصول بهداشتی و حتی تشویق به ترک آنها از‌سوی عده‌ای در جریان است. درست در وقتی که پیام‌های بهداشتی فراوانی در رسانه‌ها، صداوسیما و تبلیغات شهری شهروندان را به رعایت هرچه بیشتر اصول بهداشت فردی به‌منظور کاهش شیوع کرونا در ایران فرامی‌خواند عده‌ای در تلاش‌اند تا خلاف این جریان بهداشتی، علمی و مطابق استانداردهای جهانی عمل کنند و حساسیت مسئله را در ذهن مخاطبانشان تقلیل دهند.

داروی امام کاظم را آنلاین بخرید

کاملا قابل حدس بود که با شیوع کرونا در ایران، بازار عباس تبریزیان و شیوه‌های درمانی‌اش در ایران داغ شود. پیش از شیوع کرونا در ایران و زمان همه‌گیری آن در چین تبریزیان که خودش را پدر طب اسلامی می‌داند، مدعی شده بود کرونا بیماری‌ای است که «مسلمانان» به آن مبتلا نمی‌شوند. خیلی زود اما این ادعای تبریزیان با شیوع کرونا در ایران و آغاز فراگیری‌اش در قم به محاق رفت. او اما خیلی زود خودش را بازیافت و شیوع کرونا در قم را به پلمب دفترش در این شهر ربط داد. او در کانال تلگرامی‌اش مدعی شده بود: «قم، آیت‌الله تبریزیان را علی‌رغم اخلاص و درمان مجانی و یک سال داروی مجانی که به مردم شریف ایران و حوزه تقدیم شد، اذیت کرد، حرف‌های عجیب‌و‌غریب زدند و این انتقام خداوند است که قم را متلاشی کرد، آنها گفتند طب اسلامی نیست و نداریم. خداوند گفت، قم نیست و نداریم، حوزه علمیه هم نیست و نداریم، به‌رغم این حرف‌ها، برای برگشتن به قم و ریشه‌کن‌کردن بیماری و برگزاری کلاس‌های علوم تجربی در کنار فقه و اصول وجود دارد». ۲۷ مرداد ماه امسال بود که وزارت بهداشت اعلام کرد در‌پی پیگیری‌های حقوقی این وزارتخانه در مبارزه با آنچه «سوداگران طب ایرانی و سنتی و دخالت‌های غیرمجاز و خطرآفرین در درمان» خوانده شده، حکم قطعی محکومیت برای عباس تبریزیان و محمدحسین ناظری صادر شده است. در همین راستا، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت از مردم خواست که با هوشیاری در انتخاب شیوه‌های درمان صحیح، سلامت خود را تضمین کنند. مطب تبریزیان امسال در قم پلمب شد و او به مشهد رفت. با این حال و با وجود این ماجرا اگر به وب‌سایت ایشان سر بزنید یا شماره دفترشان در نیروگاه قم را بگیرید می‌بینید که همچنان به مدد نماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت آنها آنلاین در حال فروش داروهای پیشنهادی خودشان هستند. اپراتوری که با او درباره فروش روغن بنفشه به عنوان درمان کرونا صحبت کردیم گفت که برای استفاده از روغن بنفشه باید با کارشناس دارویی صحبت کنید اما کاربردی‌ترین دارویی که این روزها برای درمان کرونا از‌سوی آیت‌الله توصیه شده داروی امام کاظم است. کارشناس دارویی سایت عباس تبریزیان هم می‌گوید داروی امام کاظم و عسل و سیاه‌دانه برای کرونا تجویز می‌شود. او درباره روغن بنفشه هم می‌گوید که برای کاهش تب استفاده می‌شود ولی زیاد علاقه‌مند نیست وارد جزئیات شود. از او درباره عباس تبریزیان پرسیدیم و گفت که چندان اطلاعی از او ندارد. تنها می‌داند که برای کرونا این چند مورد دارو را می‌فروشد.بی‌خبری اطرافیان تبریزیان از او در حالی است که در همین روزهای ابتلا به کرونا پیامی روی کانال تلگرامی او قرار گرفت که خبر می‌داد آقای تبریزیان دور از هیاهوی کرونا در ایران و قم، در هامبورگ آلمان آماده خدمات‌رسانی به بیماران عرب‌زبان و غیرعرب‌زبان است؛ پیامی که البته خیلی زود از کانال ایشان حذف شد. با این حال و در‌حالی‌که تبریزیان با همه ادعاهایی که برای درمان بیماری‌ها به شیوه خودش داشته در مرکز حادثه حضور ندارد، در یکی دو هفته اخیر تعداد اعضای کانال تلگرامی او دو برابر شده است.

ما به این حرف‌های شما گوش نمی‌کنیم؟

«من پا شدم آمدم قم. هم تو مسجد، هم جلسات خصوصی با همه روبوسی می‌کنیم. دیدار می‌کنیم. مرقد هم خدمت خانم خواهم رفت. همه‌جا می‌پیچیم. همه کاری هم می‌کنیم. به همه هم نشان می‌دهیم که اینها داستان است. اینها می‌خواهند دین ما را از ما بگیرند. می‌خواهند صدمه به ما بزنند. هیچ معنایی نداره این کاری که دارند انجام میدن. ما به این حرف گوش نمی‌کنیم. این چه بیماری‌ایه که این‌قدر گنده‌اش کردی شما؟» این بخشی از حرف‌هایی است که حسین روازاده در یکی از مساجد قم و در چند روز گذشته گفته است. حسین روازاده را طرفدارانش «حکیم روازاده» می‌خوانند. او هم مانند عباس تبریزیان یکی از پدران طب اسلامی است. روازاده اما ماجرای ادعایش از تبریزیان جدی‌تر است. برخلاف تبریزیان که با روغن بنفشه و داروی امام کاظم در حال درمان بیماری از راه دور است و از زمان شیوع کرونا چندان در جمع ظاهر نشده است، روازاده به قم رفته و مدعی است که خودش می‌تواند این بیماری را درمان کند. او همچنین در ویدئوی معروفش مدعی است که هنوز ثابت نشده مرگ‌ومیرها به دلیل کرونا بوده، بااین‌حال اعلام آمادگی کرده است که این بیماران را درمان می‌کند و مدعی است درمان‌کردن این بیماری کاری ندارد. او همچنین علت مرگ برخی را نه این بیماری که خوردن داروهایی که روازاده آنها را «شیمیایی» می‌خواند، می‌داند.

چالش لیس‌زدن ضریح و دستگیری

بخش دیگری از جریان‌های مخالف پیشگیری علمی و درمان دقیق و درست بیماری کرونا آنهایی هستند که در برابر بسته‌شدن اماکن متبرکه، تعطیلی نمازهای جماعت و اجتماعات دینی مقاومت می‌کنند. این گروه خیلی جدی معتقدند این بیماری بهانه‌ای از سوی غرب و استکبار جهانی برای سست‌کردن پایه‌های دینی آنهاست. از روزهای اول شیوع بیماری کرونا در قم خیلی‌ها از لزوم بسته‌شدن حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران سخن گفتند. همین حرف‌ها کافی بود تا برخی با شدت بیشتری به حرم رفته و دیگران را به این کار تحریک کنند. حتی وقتی هفته گذشته به دستور ستاد اقامه نماز جمعه، مراسم هفتگی نماز جمعه در بسیاری از شهرها تعطیل شد، این گروه در قم و در مقابل درهای بسته مصلای این شهر به اقامه نماز پرداختند. در این میان اما چند ویدئو در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. یکی از این ویدئوها ویدئوی جوانی بود که ضریح حرم امام رضا در مشهد را لیس می‌زد. بازدید زیاد از این ویدئو موجب شد تا در فرصت کوتاهی چند ویدئوی دیگر از این دست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود و افرادی را در حال لیسیدن ضریح حرم نشان دهد. به ۲۴ ساعت نکشید که ویدئوی دیگری از همان جوان منتشر شد که در آن با ادبیاتی زننده انتشار این ویدئو را کار دشمنان و رسانه‌های غربی عنوان کرد و زمان آن را مربوط به پیش از شیوع کرونا دانست. بااین‌حال این ویدئو هم کارگر نبود و عصر همان روز خبر بازداشت این فرد در رسانه‌ها منتشر شد. محمدحسین درودى، دادستان عمومى و انقلاب مرکز استان خراسان رضوى، از بازداشت فرد مذکور خبر داد و بیان کرد: درحال‌حاضر پرونده این فرد در شعبه ۳۰۱ بازپرسی مشهد در حال رسیدگی و متهم بازداشت است. بااین‌حال همان ویدئو کارکرد رسانه‌ای‌اش را داشت که رسانه پرمخاطب و البته زردی مانند نیویورک‌پست با انتشار آن بنویسد که «ایرانیان» برای مقابله با کرونا به لیس‌زدن حرم‌های مقدس روی آوردند!

مجازاتی در کار است؟

تشویق به عدم رعایت بهداشت، رفتار برخلاف دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و همچنین ایجاد شرایطی که موجب اشاعه بیشتر بیماری شود، به خودی‌خود سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد. بااین‌حال در بیش از 10 روز گذشته غیر از خبر بازداشت فردی که در حرم اقدام به عملی غیرمتعارف کرده بود، چیز دیگری در رسانه‌ها منتشر نشده است. در این مدت دستگاه قضائی برای شایعه‌پراکنان درباره کرونا و همچنین احتکارکنندگان اقلام مورد نیاز برای پیشگیری و درمان این بیماری خط‌ونشان‌هایی کشیده، اما هنوز دیده نشده برای این افراد که با اقداماتشان دیگران را در شرایط خطر قرار می‌دهند مجازاتی تعیین شود. هفته گذشته سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از سه سال مجازات زندان برای منتشرکنندگان اخبار کذب درباره کرونا خبر داده بود. دو روز پیش هم دادستان کل کشور در واکنش به اخبار احتکار ماسک و اقلام مورد نیاز پزشکان برای درمان کرونا در نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کرد اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نه‌تنها جرم محسوب می‌شود، بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی‌الارض دارد. بااین‌حال هنوز برخورد قاطعی با چنین افرادی که مشخصا سلامت جامعه را هدف گرفته‌اند نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۸
از آیت الله تبریزی آن بپرسید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
نه عزیز به آیت الله ربطی نداره امثال تابناک براش مانور میدن
خودت سر شوخی رو باز کردی نابی جان
آقا ما داروی امام کاظم را با روغن بنفشه استفاده کنید یه موقع تداخل دارویی رخ نده؟
با سلام
نگارنده این متن بیشتر دنبال عقده گشایی علیه طب اسلامی بوده تا بیان واقعیات مطرح شده از سوی آقای تبریزیان
اگر فردی با کمک شبکه های انگلیسی فیلمی از لیسیدن ضریح را در شبکه های مجازی مطرح می کند ربطی به طب اسلامی ندارد
اتفاقا اگر مافیای دارویی بزارن تو کشور طب جامع که در برگیرنده طب اسلانی و سنتی است فعالیت کند اینقدر گرفتار بیماریها نبودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
خدا را شکر اقای تبریزیان و شاگردان ایشان در قم هستند و حواسشانبه همهچیز است دیگر ما نگرانی بابت قم نخواهیم داشت
۲ چیز انتها نداره: جهان هستی و حماقت انسان.
پاسخ ها
بت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
...البته در بی انتهایی جهان هستی هم شک هست پس
تبریزیان در حال مداوای کرونای خودش است که در قم گرفته و در قرنطینه است
ما فقط به خاطر کرونا از این نوع حرکات را شاهد نبوده ایم
افرادی که به سفارت امریکا حمله کردند و گروگان گیری کردند بهتر بودند ؟؟
اونهایی که پونز در پیشانی دختران مردم فرو کردند و شلوار جین و لباس روشن و استین کوتاه را ممنوع کردند ؟؟
یا اونهایی که به سفارت عربستان حمله کردند ؟؟
کسانی که به هر بهانه ای کفن پوش روانه ی خیابان می شدند و سلیقه و خواست خود را به نام اسلام تحمیل می کردند ؟؟
یا مسئولین صدا و سیما که باعث شدند مردم به سمت ماهواره بروند
یا اونهایی که تلگرام را فیلتر کردند و باعث شدند همه فیلتر شکن نصب کنند و حتی نوجوانان درگیر موضوعات ممنوع شدند
تمام این افراد مسئول اوضاع رقت انگیز و اسفبار فرهنگی و اقتصادی و سیاسی فعلی هستند
ولی شما فقط تبریزیان و روازاده را می بینید چون خیلی تابلو هستند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
زنده باد این پاسخ
اقا اين اقا توضيح بده بگويد كدام ماده موثره در مدام گياه طي چه مكانيسمي اثر بخشً است دوز وًميزان را هم بفرمايند ما نوكر جد پدرشيم وًاگر نتوانست فورا به پزشك اعصاب و روان و يا زندانًارحاع بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
اگر یک عکس از کارگاه تولید داروسازیش ببینی آنوقت خواهی فهمید که اصلا" معنای ماده موثره و مکانیسم را میدونه چیه ، دوما" ایشان به تاسی از طب نوین دوز دارو را هر 8ساعت یه بار عنوان میکنه.
بعضي ها تا سرشون به سنگ نخوره عاقل نميشن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
در همه اعصار افراد سودجو، کلاش ،..... بوده اند که از سادگی افراد ساده دل به عناوین مختلف استفاده کرده اند.ولی جای تعجب اینست که در عصر پیشرفته اینترنت چرا به حرفها و وجود چنین افرادی بهاداده میشه و هیچ حرکتی درجهت برچیدن بساط اینگونه افراد انجام نمیشه.
قبلا فقط خودمون تو داخل می خندیدیم به این احمق ها حالا دنیا هم می دونه ما گیر چه احمق هایی افتادیم.این روغن رو بدید حاج اقا نیازشه شب بماله به جای مورده علاقه اش.
واقعا این شیخ رابایکی ازبیماران کرونایی نزدیک کنید یکی دونفرروبروش سرفه یاعطسه کنندبعدپزشکان ببینندمیتواندخودش رامعالجه کندمرگ بکبارشیون یکبارتاکی میخواهدابروی اسلام راببرد
یه زمانی اسلام می گفت نظافت جزو ایمان است الان اسلام (ایرانی) می گه نظافت ضد ایمان است
خدا رو شکر که مکه دست اینا نیست
برای بردن آبروی مسلمانها آقای تبریزی وروازاده وامثالهم ازبعضی جهات باالقاعده و.....فرق زیادی نمیکنند
حاج آقا تشریف بردن آلمان؟؟؟
چرا آلمان؟ میموند به مریضای کرونایی در ایران کمک میکرد!!!
مثه الباقیشون که رفتن کیش؟؟؟
تاریخ تکرار میشود.هر انچه در قران راجع به اقوامی که حرف حق را مسخره کردند خواندیم و پیش خود گفتیم عجب ادمهای احمقی بدوند که حرف پیامبر ها را گوش نمیدادند.داریم الان به عینه مشابهش را میبینیم.
حالا شما که این همه به طب اسلامی و طب سنتی ایراد می گیرید بفرمایید طب نوین و پزشکی برای مقابله با کرونا چیکار کرده جز توصیه به شستن دست و ماندن در خانه؟؟؟؟؟
بخاطر شاد كردن دل اقاي تبريزيان
خواندن دعا و کمک از پروردگار یکتا و ائمه اطهار و استفاده از طب اسلامی مسلما برای درمان بیماری ها اعجاز می کند نبایستی بانها بی اعتنایی کنیم و ناچیز بشمریم
چند نفر تاکنون به اتهام واهی تشویش اذهان عمومی بازداشت محاکمه و مجازات شده اند
آیا این دو فریبکار خرمرد رند مصداق واقعی مشوش کننده اذهان عمومی و مستحق مجازات نیستند
این حرفها بیشتر از روی عقده بود تا منطق. اولا کسی شما رو مجبور به استفاده از طب سنتی کرده؟ که شما منو مجبور میکنید از خدمات آقای تبریزیان استفاده نکنم؟ اصلا دلم میخواد روعن بنفشه استفاده کنم. میخوام پول بدم از خدمات ایشون استفاده کنم یعنی حق ندارم؟ در ثانی اینکه اجازه فعالیت رو از ایشون میگیرن بیشتر به خاطر مجبور کردن به خرید دارو از مافیای دارویی هست. ثالثا مشکل من با طب سنتی حل شد در صورتی که اگر به دستور پزشک عمل میکردم خسارت غیر قابل جبرانی متحمل میشدم.
به یزدان که گر ما خرد داشتیم،
کجا این سرانجام بد داشتیم
حالا پنبه هم گرون میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر