بازدید 22367

برای مجازات محتکران ماسک و مواد ضد عفونی کننده قانون هست؛ اما کافی نیست!

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد، روزی یکی از پربحث‌ترین اخبار رسانه‌ها، اخبار مربوط به کشف انبار‌های احتکار ماسک و مواد ضد عفونی کننده باشد. پس از شیوع ویروس جنجالی کرونا در کشور و گسترش و حضور روزافزون آن در میان مردم مانند همیشه سودجویان به دنبال کسب منفعت و درآمد از شرایط تازه پدید آمده برآمدند.
کد خبر: ۹۶۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 01 March 2020

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد، روزی یکی از پربحث‌ترین اخبار رسانه‌ها، اخبار مربوط به کشف انبار‌های احتکار ماسک و مواد ضد عفونی کننده باشد. پس از شیوع ویروس جنجالی کرونا در کشور و گسترش و حضور روزافزون آن در میان مردم مانند همیشه سودجویان به دنبال کسب منفعت و درآمد از شرایط تازه پدید آمده برآمدند.
 
به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های گذشته که شرایط اجتماعی و روانی کشور بیش از گذشته متلاطم بود و روزی نبود که اخبار مربوط به کرونا از زوایای مختلف اثرگذاری آن شاهد نباشیم، یکباره اجناس و اقلام مورد نیاز مستقیم و غیر مستقیم مردم از برخی کالا‌های اساسی گرفته تا مواد اصلی بهداشتی در بازار کم شد. به دنبال این قضیه زمزمه احتکار کالا توسط برخی سودجویان در میان مردم و رسانه‌ها بالا گرفت؛ کسانی که انبارهایشان انباشته از کالا و ارزاق مورد نیاز مردم است، اما به بازار عرضه نمی‌کنند تا هم انحصار به وجود بیاورند و هم کمبود در عرضه ایجاد کنند و نهایتاً در این آشفته بازار، همه چیز به سودشان تمام شود.
 
برای مجازات محتکران ماسک و مواد ضد عفونی کننده قانون هست اما کافی نیست!
به دنبال گزارش‌های متعدد طی روزهای اخیر، انبار‌ها و سوله‌های مختلف احتکار کالاهای مخصوصا بهداشتی در نقاط مختلف کشور شناسایی و کشف شد و آن طور که مراجع رسمی اعلام کرده اند، به دلیل حساسیت موضوع برخورد بسیار سنگینی با محتکران این کالاها صورت خواهد گرفت.

ذکر این مهم لازم است، هم اکنون سه قانون در رابطه با احتکار و مجازات محتکران داریم؛ قانون تشدید مجازات محتکران مصوب چهارم اردیبهشت سال ۶۷، قانون تعزیرات حکومتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۲۳ اسفند سال ۶۷ و قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۲۸ آذر سال ۶۹

در قانون تشدید مجازات محتکران و گران‌فروشان (مصوب چهارم اردیبهشت سال ۶۷) در بند الف. ماده یک در تعریف احتکار آمده است: احتکار عبارت است از جمع و نگهداری ارزاق مورد نیاز و ضروری عامه مردم (گندم، جو، کشمش، خرما، روغن حیوانی و نباتی) به‌ قصد افزایش قیمت.

ماده دوم این قانون می‌افزاید: هر کس مواد غذایی موضوع الف. ماده ۱ را احتکار کند محتکر محسوب شده و با رعایت امکانات و شرایط خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تأدیب به مجازاتی از دو برابر تا ده برابر قیمت کالای احتکار شده و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود.

ماده سوم قانون مزبور می‌افزاید: هر کس کالا‌های زیاده بر مصرف سالانه خود را که مورد احتیاج ضروری عامه است، به قصد افزایش قیمت یا امتناع از فروش به مردم و یا‌ خودداری از فروش به دولت پس از اعلام نیاز دولت حبس و امساک کند در حکم محتکر است و مجازات محتکر را خواهد داشت. مدت اجرای این‌ماده از تاریخ لازم‌الاجرا بودن پنج سال است.

‌تبصره اول این ماده تصریح کرده است: علاوه بر مجازات‌ مندرج در مواد ۲ و ۳ دادگاه صاحب کالا‌های موضوع این مواد را الزام به فروش به قیمت عادله می‌کند و در‌ صورت امتناع، محکمه قیمت کالا را معین کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

‌ماده چهارم این قانون گفته است: معاون و شریک در جرایم فوق، مجازات محتکر را خواهد داشت و در صورتی که این اشخاص کارمند دولت و یا شرکت‌های دولتی باشند‌، به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم خواهند شد.
 
در ماده نخست این قانون، شمول «ارزاق ضروری عامه مردم» که «جمع و نگهداری آن‌ها به قصد افزایش قیمت»، احتکار نامیده می‌شود، شامل گندم، جو، کشمش، خرما، روغن حیوانی و نباتی است. چنانکه ملاحظه می‌شود، دامنه شمول این موادغذایی بسیار محدود است. نداشتن جامعیت یکی از دلایلی است که سبب می‌شود، پس از این قانون چندین قانون دیگر در خصوص گرانفروشی و احتکار تصویب شود.
 
قانون دیگری که در ارتباط با بحث احتکار و مجازات محتکران وجود دارد، قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۲۳ اسفند سال ۶۷ است که ماده چهارم آن به تعریف احتکار و تعزیرات پیش‌بینی شده پرداخته است.

در ماده چهارم قانون مزبور آمده است: احتکار عبارت از نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذی‌صلاح و امتناع از عرضه آن به قصد گرانفروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه توسط دولت است.

در این قانون، تعزیرات محتکران به شرح زیر پیش‌بینی شده است؛

‌مرتبه اول - الزام به فروش کالا و اخذ جریمه معادل ۱۰ درصد ارزش کالا.

‌مرتبه دوم - فروش کالا توسط دولت و اخذ جریمه از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش کالا.

‌مرتبه سوم - فروش کالا توسط دولت، اخذ جریمه از یک تا سه برابر ارزش کالا و قطع تمام یا قسمتی از سهمیه و خدمات دولتی تا ۶ ماه و نصب پارچه در محل واحد به عنوان محتکر.

‌مرتبه چهارم - علاوه بر مجازات مرتبه سوم، لغو پروانه واحد و معرفی از طریق رسانه‌های گروهی به عنوان محتکر.

‌تبصره: در صورتی که نگهداری کالا با اطلاع مراجع ذیصلاح باشد مشمول احتکار نیست.

برخی معتقدند با تصویب قانون تعزیرات و پیش‌بینی جریمه برای تخلف احتکار در این قانون، مجازات و جریمه‌های پیش‌بینی شده در قانون تشدید مجازات محتکران و گران‌فروشان ملغی و نسخ شده است، در حالی که در ماده ۵۲ قانون تعزیرات آمده است: تخلفاتی که در این قانون پیش‌بینی نشده‌اند، تابع قوانین و مقررات جاری کشور هستند و هرگاه برای تخلفات مذکور در این قانون در سایر قوانین کیفر شدیدتری مقرر شده باشد، مرتکب به کیفر اشد محکوم خواهد شد.

قانون سومی که در ارتباط با مجازات محتکران وجود دارد و در آن مجازات شدیدتری نسبت به دو قانون قبلی برای احتکار و محتکران پیش‌بینی شده، قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۲۹ آذر سال ۶۹ است.

این قانون و اصلاحات بعدی آن در سال ۸۴، در هفت بند، مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور را مشخص کرده که در بند ب. ماده یک آن «اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی کلان ارزاق یا سایر نیازمندی‌های عمومی و احتکارعمده ارزاق یا نیازمندی‌های مزبور و پیش‌خرید فراوان تولیدات کشاورزی و سایر تولیدات مورد نیاز عامه و امثال آن‌ها به منظور ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه آنها» اخلال در نظام اقتصادی قید شده است.

ماده ۲ این قانون می‌گوید: هر یک از اعمال مذکور در بند‌های ماده یک چنانچه به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به قصد مقابله با آن و یا با علم به مؤثر بودن اقدام در مقابله با نظام مزبور چنانچه در حد فساد فی‌الارض باشد، مرتکب به اعدام و در غیر این صورت به حبس از پنج سال تا بیست سال‌ محکوم می‌شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی به ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد، حکم خواهد داد. دادگاه می‌تواند علاوه بر جریمه مالی و حبس، مرتکب را به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم کند.

‌تبصره یک ماده ۲ نیز تصریح کرده است: در مواردی که اخلال موضوع هر یک از موارد مذکور در بند‌های ششگانه ماده یک حسب مورد عمده یا کلان و یا فراوان نباشد، مرتکب به دو سال تا پنج سال حبس و ضبط کلیه اموالی که از طریق تخلف قانونی به دست آمده باشد، به عنوان جزای نقدی محکوم می‌شود.

البته در ارتباط با این بحث، کارشناسان و حقوقدانان معتقدند که اولاً احتکار هر کالایی مشمول بند ب. ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی نمی‌شود و همان‌طور که در این بند پیش‌بینی شده، کالای احتکار شده، باید جزو ارزاق یا نیازمند‌های عمومی باشد، ثانیاً باید دید چه میزان از احتکار، احتکار عمده و کلان محسوب می‌شود.

باید خاطرنشان کرد، هرچند گرانی و احتکار از جمله موضوعاتی است که در هر برهه‌ای برای افکار عمومی بااهمیت است، این اهمیت در شرایطی مانند شرایط امروز که جان و روان مردم بسته به به برخی از کالاهاست، افزایش می‌یابد و همانطور که گفته شد، قوانین مرتبط با مقوله احتکار به رغم مزایای آن اما پاسخگوی کامل و مناسبی برای شرایط امروز جامعه نیست و شایسته است، قانونگذار درصدد برآید با نگاه تازه به مجموعه این قوانین، پاسخ مناسبی برای شرایط تازه جامعه داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۸۱
جای تعجب است چرا اختلاس گران و محتکران اعدام نمی شوند!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
چون از دوستان و رفقا هستند
ملکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
این همه سال گذشته یعنی نمی دونی چرا اعدام نمی شن اینا کی اند؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
اصلا جای تعجب نداره.
چون اکثر اختلاسگران و محتکرام یه جوری وصلن به منابع قدرت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
افرادی که دست به اختلاس و احتکار میزنند بد خیلی بد،مسببین این فاجعه کجایند،افرادی که از قرنطینه قم جلوگیری کردند را کی باید معرفی کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
از وابستگان خودشان هستند
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
به خاط اينكه خاص هستند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
محتکران و زالوهای هایی که خون مردم را در شیشه میکنند سربازان امریکا و اسراییل و دول منخاصم در کشور هستند چون در چارچوب منافع امریکا و اسراییل و جنگ اقتصادی قدم برمیدارند چرا جرم تروریست اقتصادی با مجازات اعدام در مجلس برای این افراد تصویب نمیشود .
داروخانه نزدیک منزل ما در مرزداران تهران، یک الکل ضد عفونی سایز کوچک ( آرم سازمان غذا و دارو) روی آن حک نشده و حتی درصد الکل رو روی آن ننوشته بودن، رو به قیمت حدود 30 هزار تومان فروخت. شاید خودش هم گران خریده، ولی اگر لازم بشه و این وضعیت ادامه دار باشه به اطلاع تعزیرات خواهم رساند.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
بهترین جریمه برای این افراد اینه که در باغ وحش یک قفس بزارن و یکماه اینها رو در معرض عموم مردم بگذارند و بنویسن چهارپایان کرونایی
ناشناس
| Finland |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
داروخونه شما تو بلژیک؟!
این ماسکهای تولید داخل ماسک نیستن. جنسشون بی کیفیته، بوی پلاستیک میدن. سال 90 رفته بودم مالزی، ماسک تولید مالزی خریدم جنسش عالی، در هواپیما ازش استفاده کردم.
بنظرم کلمه ی سودجو و محتکر برای اینا کافی نیست. واژه های مناسب تری مثل ... باید براشون بکار برد.
براي همه تخلفات قانون هست ولي يا كافي نيست يا همون مقدار كه هست اجرا نميشه!
متاسفانه در كشور ما با متخلفان در هر زمينه اي كه باشه برخورد شديد و قاطع و سريع نميشه و همين مطلب موجب افزايش جرائم ميشه
اگر يه متخلف يا دزد يا محتكر دستگير بشه و بخوان با اون برخورد كنن عده اي صداشون در مياد و نميذارن برخورد جدي بشه و همين مطلب باعث افزايش جرائم ميشه
تا زمانيكه با متخلفان در سطحي كه هستند برخورد جدي نشه، ترس و قبح خلاف در جامعه ميريزه و نتيجش همين افزايش جرائم در زمينه هاي مختلف ميشه
به قول مردم عراق زمان صدام حسین اگر کسی گرانفروشی می کرد ویاکارمندی کارشکنی می کرد بدون دادگاهی اقدام به کشتن آنان می کرد وآنان رابه چاه می انداخت وخاک می ریزیدوحتی می گفتندچنانچه کسی گرانفروشی ویااحتکارمی کرد شخصااقدام به اعدام فردیادشد توسط چوب دار درخیابان می کردوچندروز فرداعدام شده روی دارمی ماند تابلکه سایرین عبرت بگیرند ماازنظام مقدس جمهوری اسلامی رتفارصدام رانمی خواهیم ولی حداقل مجازات سنگینی برای افراد گران فروش واحتکارکننده انجام تابقیه بتوانندعبرت بگیرند انشاء الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
الان بخوان اعدام کنند شما اولین نفری هستی مخالفت میکنی
بايد با كسانيكه بخاطر منافع شخصي خودشون حاضرن سلامتي مردم بخطر بيوفته بشدت برخورد بشه تا درس عبرت بشه براي ديگران. ولي متاسفانه در اين موارد هم عده اي در داخل يا خارج با برخوردشديد مخالفت ميكنند و در نتيجه باعث سوء استفاده متخلفان ميشن.
این احتکار کنندگان ماسک و....رو باید بهشون مسوولیت واگذار کرد!هوش بالایی در پیش بینی وقایع دارند.
بهترین روشش اینه که همین خود مردم محتکران رو تحریم کنن. این خود ما هستیم که داریم براشون این امکان رو فراهم میکنیم تا هرکاری دلشون خواست بکنن و هر قیمتی هست بفروشن و فرصت طلبی بکنن.
پاسخ ها
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
از اون بهتر اینه که خود مردم در صورت یافتن محتکر زندگیشو به آتیش بکشند تا اینجوری با امنیت مردم کاسبی نکنه .
همه شون رو باید اعدام کرد!
این جرم فقط احتکار نیست. آگاهانه اقدام علیه امنیت ملی هست که باید به این وجه جرم هم رسیدگی بشه که درقانون تا مجازات اعدام هم برای اون پیش بینی شده.
حالا برای اینکه جلوی دزدها رابگیرن دنبال قانون می گردین/ در شرایط بحرانی سازمان امنیت وظیفه اش کشف و ضبط این اقلام و مجازات علنی سود جویان هست اینو که دیگه هر بچه ای میدونه
با اعدام مشكلي حل نميشود. بايستي از مرحله توليد مستقيم به انبار هاي دولتي جهت انتقال به هلال احمر و از آنجا به مراكز مورد نظر حمل شود و اگر توليد كنندگان بايستي بغير اين كار بشدت تنبيه شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
فکر کنم بیشترین تخلفات در طی همین پروسه انجام می گیرد
یارو خدا خیرش بده لوازم یدکی می فروشه جالبه که ماسک رو داره بصورت رایگان بین مردم توزیع میکنه...
هر داروخونه ای میرم دیگه خودشون رو راحت کردند یه کاغذ نوشتند که ماسک نداریم و....
لابد انتظار دارید که این وسایل رو از قصابی یا فروشگاه لوازم یدکی خرید کنیم.
اونی که مخل امنیت ملی هست این جور آدمان ... این جور آدما باید اعدام بشن که با جون میلیون ها ایرانی بازی می کنن
بنده بعنوان پزشک متخصص بیمارستان دولتی ،با توجه به نداشتن ماسک و لباس در بیمارستان از این وضعیت بشدت شاکیم.متاسفانه بیماران مراجعه کننده به بنده اکثرا ماسک دارند و ان هم ماسک N95.بعضی وقتها فکر میکنم چرا باید خود را بدون ایمنی فدای این ملت خودخواه(دولت و برخی مردم) کنم.مگر اتش نشان بدون لباس مخصوص و اقلام ایمنی به درون اتش میرود؟
دیروز 5 میلیون ماسک در انبار دیجیکالا کشف شده
این روزها مجازات زندان مترادف با مجازات مرگ است ولو یک ماه
اینها باید به جرم مشارکت در قتل عمد مردم محاکمه شوند ، آقایان دادستان باید با جدیت و بدون هیچ گذشتی با آنها برخورد کنند تا درس عبرتی برای بقیه باشه نه اینکه داروخانه ای ۱۰۰۰۰۰ ماسک احتکار کنه بعد جریمه بزنن براش ۵ میلیون ریال که ته مضحکه است.
تنها راه اعدام هست که کسی وجود نکنه از این غلطها بکنه.
اول از همه با دولت باید برخورد شود که ماسک های ما را رایگان در اختیار اجنبی گذاشت.
خودتون رو خسته نکنید من و شما و امثال من و شما نمتونیم همچین کاری کنیم ....
پس .... کسیه که میتونه!! قبل از اعلام عمومی هم میدونسته!! وگرنه احتکار شش میلیون ماسک (یک فقره) و هزاران لیتر مواد ضد عفونی کننده در عرض دو سه روز بعد از اعلام غیرواقعی ممکن نیست!!
پس کسانی بودند که قبل از همه میدونستند!!!!!!!!!!
البته مدیونید اگر فکر کنید یه قسمتی از کسر بودجه هم از این طریق بدست میاد!!
ای کاش شرکت هایی که شبکه های توزیع دارند کمی از سود خود را اختصاص به توزیع رایگان ماسک می کردند . و یا در توزیع ماسک کمک شبکه های بهداشت و درمان بودند ... ولی حیف از اینکه تجارت بدون شرافت در برخی از کاسبان معضلی شده است در کشور ما
از قانون شرایط جنگی استفاده کنید و چند نفرشان را اعدام کنید. همانکاری که دولت چین بدون رودربایستی انجام میدهد
کشورهای پیشرفته در اینگونه شرایط ، قوانین شرایط فوق العاده را حاکم میکنند و با تعرض کنندگان به جان و مال و سلامت مردم مانند دشمن مسلح رفتار میکنند .
همین امروز به پلیس حق شلیک مستقیم به هرگونه محتکر را بدهید و بدون رحم و عنوان و اجازه دادن برای لابی گری محتکر را در محل و فوری اعدام کنید ببیند در چند ساعت انبارها راهی بازار میشوند .
اگه واقعا کشور قانون داره مصادره اموال به نفع مردم را واسه چنین موقعیتی خوبه
هر زمان مراجعه به قانون لازم نیست. کافیه احتکار کنندهگان را مبتلا به ویروس کنیم زنده ماندن ازادند
جمع کن بابا

تازه داری قانون مرور میکنی

بازی با سلامت مردم حمکش مشخص است. ...
یادم هست قانون مصوب سال 67 چقدر مورد تمسخر "گل آقا" قرار گرفت. به خاطر اینکه از میان آن همه کالا که مورد نیاز مردم بود ، فقط شش نوع کالا را مورد نظر قرار داده بود از جمله کشمش(مویز)
اگر پس از کشف یک انبار محتویات بصورت رایگان و در همان محل به افراد نیازمند رایگان اهدا شود و فرد به تعداد مواد کشف شده حد بخورد و در نهایت در همان محل اعدام وتا پایان بحران جنازه بر سر دار بماند کسی جرات این کاسبی با جان مردم را پیدا نخواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
برخورد با جرایم باید مطابق با قانون باشد. مجازات این جرم در مطلب تابناک آورده شده است. آنچه از مجازات متخلفان خرد مهمتر است این است که وقتی دولت میرود به یک شرکت غیرمرتبط با مواد ضدعفونی الکل می دهد چگونه است که محصول آن شرکت از بازار سیاه سر در می آورد؟ شرکت های بزرگ باید خریداران عمده ی کالاهایشان را معرفی کنند
دستبرداری از اینگونه اظهار نظر بی خودی؟؟!! قانون که بالاتر از جون آدمها نیست اینها دارند با جون مردم بازی میکنند باید هر کس که گرفتار شد به خاطر مردم اعدام شوند تا دیگه کسی جرات سوء استفاده در شرایط بحرانی را نداشته باشد؟؟!! چطور وقتی کسی یک اظها نظر میکند سریعا" در میان هزاران ماده و بند قانونی دهها ماده پیدا میکنید و سریعا" بازداشت و بعد.... ولی در این مورد حتی یک ماده یا بند پیدا نمی شود؟؟!!!تا شما دنبال بند و ماده بگردید ملت تلف شده اند به دلیل احتکار این جانیان پس نباید به اینها رحم شود.
محتکرانی که با جان مردم بازی می کنند باید اعدام شود تا عبرتی باشد برای دیگران
دولت با چه منطق و عدالتی به میلیونها ایرانی ثروتمند منجمله محتکرانی که در
شرایط فعلی به میلیاردها تومان ثروت باد آورده رسیدند ؛ یارانه نقدی می دهد و
عرصه زنده بودن ( نه زندگی کردن ) را برای اقشار ضعیف جامعه تنگ تر میکند؟!
خیر و شر هر عمل کز آدمی سر می زند / مزد آن کارش بزودی پشت در ؛ در میزند
قانون هست حتی اگر کم است همان کم به دو دلیل اجرا نمیشه 1 متولی ندارد 2 اگر هم متولی داشته باشد مافیای پشت پردها قدرت بیشتری دارند
فقط اعدام یا قطع دست اگر چندتا از اینارو در ملع عام و تلوزیون تصویرشون رو نشون بده واعدام بشن بقیه حساب کار دستشون میاد دولت فقط جریمه می کنه و واسه خودش درامد درست کرده
کسی که تو این شرایط اونم برای ملت مظلوم و مفلوک ایران احتکار میکنه هیچ حکمی لیاقتش نیست. باید همشونو کرونایی کرد حبس کرد تا بمیرن.
قانون مبارزه با احتکار کالا در زمانهای مثل الان قانون اب دوغ خیاری هست و هیچ ارزشی ندارد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امیدوارم محتکرین از نور چشمی هانباشند ...
کارشناسان محترم آلودگی هوا : سالهاست که برای مهار آلودگی راهکار تعطیلی مدارس و دانشگاهها و زوج و فرد کردن عبور و مرور خودرو ها و را ارائه داده اید و سعی کرده اید مردم را در خانه ها نگاه دارید اکنون بعد از باران هفته پیش و یک هفته تعطیلی مدارس و دانشگاهها و کم شدن شدید عبور و مرور خودرو ها و ماندن مردم در خانه ها بخاطر کرونا دیدیم که هوا آلوده و به مرز خطر هم رسیده است یعنی شما مدارک تحصیلی خود را از کجا گرفته اید
احتکار کننده هر کی هست از دیجی کالا گردنش کلفت تره
چرا در این شرایط به سپاه ونیروهای نظامی اختیار عمل نمیدهند تا حساب کار دست این پرروهای گستاخ بی وجدان بیاید؟
كرونا بزرگترين معلم من !!

درس كرونا اين بود كه اگر حتى يك نفر بيمار باشه و درمان نشه ، ميتونه كل جهان رو درگير كنه

كرونا به مرزها توجه اى نداره
نه رنگ پوست براش مهمه ، نه نژاد !!

كرونا ياد داد سلامتى و زنده ماندن ما و عزيزانمون در گِروِ سلامتى غريبه هاست !!!! وادارمون كرد حواسمون به سلامتى ديگران باشه تا خودمون بيمار نشيم

(چه تفكرِ قشنگى)

كاش همه چى واگير داشت!

اونجورى حواسمون به همديگه بود كه كسى غم نداشته باشه ، مبادا به ما هم سرايت كنه
و همه تلاش ميكرديم تا غم و ريشه كن كنيم
حتماً كه راههاى پيشگيرى از غم رو به هم ياد ميداديم

اگر كسى فقير بود همه تلاش ميكرديم كه فقر و ريشه كن كنيم تا مبادا خودمون بگيريم ، ديگه پولهامون رو از هم پنهان نميكرديم

از ناآگاهى كسى سوءاستفاده نميكرديم و از صبح تا شب ويديو و پست آموزشى شير ميكرديم..!

اگر كسى محتاج بود ، از ترسِ سرايت به خودمون بى نيازش ميكرديم

اگر كسى تنها بود ، ترسِ تنها شدنِ خودمون
وادارمون ميكرد به دادش برسيم

اگر كسى ....
اگر .....

حتماً واژه : مشكل خودته ، به من مربوط نيست ، براى هميشه از فرهنگ لغت حذف ميشد

كاش همه چى واگير داشت

شايد خوشبختى هم اپيدمى ميشد ....

مطمئن باشید ویقین داشته باشید
هر کاری در این دنیا کنید در همین دنیا نتیجه اش را خواهید دید آخرت جای خود
محتکران قطعا پول احتکار و ده برابر بلکه بیشتر یا به انواع مختلف (شکل های دیگر )ضرر خواهند کرد
و این رو بدانند چوپ خدا صدا نداره اگه بخوری دوا نداره
باسلام واحترام،خدایی نامه وزیر بهداشت صبح داشتم مطالعه می کردم ناخودآگاه گریه ام گرفت.مگه میشه مگه داریم....؟!
درکشور ما که عده ای بی همه چیز منتظر احتکار وسواستفاده هستند قوانین سالهای دور کارساز نیست بلکه باید از قوانین زمان جنگ دراین بحران استفاده گردد .تا کسی جرعت خلافی که مستقیما با جان وسلامتی ورزق مردم ارتباط داردم تکب نشود .حداقل آن شدت برخوردی که بامعترضین سیاسی می کنید با این محتکران بکنید .
همه این عزیزان محتکر از دوستان هستند مگر میشود با انها برخورد کرد همینقدر با ریس یک هواپیمایی که این مشکلات ناشی از بی تدبیری ایشان است محاکمه شد بقیه هم محاکمه میشوند
اعدآاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
همه جای دنیا تو چنین مواقع حساسی تمام اقلام مورد نیاز رو به رایگان بین مردم تقسیم میکنند . اونوقت تو ایران با ادعای اسلام ناب محمدی و فرهنگ 2500 ساله دست به احتکار و گران فروشی میزنند با جان مردم بازی میکنند . متاسفم برای ایران و ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
ربطی به فرهنگ 2500ساله ندراه!!! اشتباه نکن!
بهترین راه تشکیل دادگاه نظامی برای محتکران و اجرا در محل احتکار ماسک ها ست
ظاهرا ائمه جمعه هر شهری بالاترین اختیارت را دارد ومخالفت امام جمعه قم باعث شد تا سایر مسئولین نتوانند برای قرنطینه این شهر یکصدا باشند
خب حالا چرا اینهمه ماسک پیدا شده بین ملت توزیع نمیکنند چرا هنوز داروخانه ها مینالند ماسک نداریم سئوال نفرمایید همش دروغ ، تازه ازمون میخوان بچه هامونم بفرستیم مدرسه اونم مدرسه های غیر بهداشتی دولتی که بزور کف سالنشو یه جارو نمیکشن چه برسه ضدعفونی کنن مطمئنا"هیچکی سالم نمیمونه
فقط اعدام
به نظر من احتکار اقلامی مانند ماسک و غیره که موجب به خطر افتادن جان مردم و ایجاد بحرانی بزرگ در کشور است افساد فی العرض بوده و مجازات ان هم در قانون مشخص شده است .وزرات اطلاعات نیروی انتظامی و قوه قضاییه بایستی سریعا وارد شوند.
مملکت را دلالها می چرخانند دولت هیچکاره است .مسئولین فقط حرفشان قشنگه در عمل افتضاح.
سلام
احتکار کنندگان را موظف به پرستاری از مبتلایان کرونا کنند.
نگید تخصص ندارند.همان بیمارستان را جارو کنند کافیه.
باید با حکم خفگی طی ۴۸ ساعت رفت سراغ‌شون تا زجری که به قربانیان کزونا وارد شده رو بکشن و درس عبرتی بشن برای بقیه نامردمانی که از این اوضاع فاجعه‌بار و وحشت مردم دارن کاسبی می‌کنند!!
خوب ببریدشون ذیل قانون افساد فی الارض
هر وقت تونستید مچ خودرو سازها رو بخوابونید برید سراغ محتکر خورده پا....!!!
فقط اعدام
چرا این زالو صفتان غیر انسان اعدام نمیشن واقعا ؟!! شما نظرخواهی از مردم بگذار تابناک تا ببینی چند درصد مردم موافق اعدام این جماعت هستن
اونوقت خریدن سکه و ارز احتکار محسوب می شه !!
مسولین باید عرضه خودشو تو جرمهای واضح نشون بده وگرنه که مردم میگن بود و نبودش چه فرقی میکنه؟
من در اولین فرصت اون داروخانه داری که ماسک معمولی را به قیمت گزاف به من فروخت تنبیه می کنم ، بعد ایشان دنبال قانون برای مجازات من بگردد،
دولت داره صادر میکنه و حتی نیروهای غیر دولتی، تا از این طریق ارز اوری داشته باشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان