بازدید 19368
گوشت قرمز دوباره بر مدار گرانی؛

بازار گوشت تحت کنترل دلالان یا متولیان؟/ مقصر گرانی کدام است؛ «کرونا» یا «فاوا»؟

قیمت گوشت قرمز در چند روز گذشته روند صعودی را طی نموده است و سودجویان از موضوع شیوع ویروس کرونا سواستفاده کرده و قیمت این قلم خوراکی را افزایش داده اند به طوری که قیمت گوشت گوسفندی ۲۰ هزار تومان و قیمت گوشت گوساله ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از فراوانی موجودی گوشت قرمز و افزایش عرضه خبر می‌دهد.
کد خبر: ۹۶۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ 26 February 2020

گوشت قرمز دوباره بر مدار گرانی/ بازار گوشت تحت کنترل دلالان یا متولیان؟/ مقصر گرانی کدام است؛ «کرونا» یا «فاوا» ؟

تابناک اقتصادیروز گذشته خبری در رسانه های منتشر شد مبنی بر اینکه قیمت گوشت قرمز افزایش یافته است. علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز طی مصاحبه ای در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت گوشت گوسفند افزایش یافته است، گفت: بله، قیمت گوشت افزایش داشته و از کیلویی ۹۳ هزار تومان یکی دو هفته گذشته، امروز (مورخه 6 اسفند 1398) به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، وی ادامه داد: قیمتی که به بازار داده می‌شود کیلویی ۱۰۶ هزار تومان است و آنها تا ۱۱۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسانند، اما بالاتر از آن نباید فروخته شود. ملکی در پاسخ به اینکه آیا گوشت گوساله هم بالاتر رفته است، گفت: قیمت گوشت گوساله هم کیلویی ۱۰ هزار تومان رشد کرده است.

آیا کرونا می تواند باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شود؟

یک دامپزشک در مصاحبه با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: ویروس کرونا هیچگونه تاثیری بر حیوانات اهلی مانند گاو، گوساله و گوسفند ندارد و به این حیوانات منتقل نمی شود. این نوع از کرونا مربوط به حیوانات وحشی می باشد.

وی افزود: من فکر می کنم دلیل افزایش قیمت گوشت، افزایش میزان تقاضا به دلیل هجوم مردم برای خرید گوشت است و مافیا از این موضوع در حال سواستفاده می باشند و گوشت را گران کرده اند. 

ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز در این باره گفت: متخصصان بهداشتی تأکید دارند که دام‌ها به هیچ عنوان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، اما ظاهرا نگرانی مردم از عرضه جگر، روده و کلاً آلایش گوسفند به صورت باز در فضای آزاد است.

دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی چه بود؟

روز گذشته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی 5 دلیل را برای افزایش قیمت گوشت گوسفند برشمرد و گفت:  نخستین دلیل این است که تقاضا در بازار برای آلایش گوسفند نظیر جگر، دنبه و پوست کاهش یافته است. هر چقدر فروشنده بتواند قیمت بیشتری از اینها به دست بیاورد، قیمت گوشت کاهش خواهد یافت.

دومین دلیل این است که صادرات پوست هم متوقف شده و درآمدی از این محل هم نصیب فروشندگان نمی‌شود، ضمن اینکه تقاضا برای کله‌پاچه کاهش یافته و همه اینها سبب شده تا تقاضا روی گوشت فشار بیشتری داشته باشد.

سومین دلیل این است که افزایش قیمت دام زنده به دلیل اعمال قرنطینه از سوی سازمان دامپزشکی کشور افزایش یافته است.

چهارمین دلیل این است که حمل و نقل دام به دلیل سرما، برف و باران کاهش یافته و این عامل بر روی عرضه دام تاثیرگذار بوده است.

پنجمین دلیل این است که قیمت‌های دلبخواه در میدان بهمن (محل عرضه گوشت) اعمال می شود و متأسفانه این افزایش قیمت و نرخ‌گذاری از سوی غرفه‌داران خارجی ما که افغانستانی هستند بیشتر اعمال می‌شود.

چقدر اعمال قرنطینه توسط سازمان دامپزشکی در افزایش قیمت گوشت قرمز موثر بوده است؟

یکی از دلایلی که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی برای افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرده بود افزایش اعمال قرنطینه از سوی سازمان دامپزشکی کشور، در نتیجه کاهش عرضه دام و افزایش قیمت گوشت قرمز بود.

سید بهمن نقیبی مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی طی مصاحبه ای در مورخه 6 اسفند 1398 در پاسخ به این پرسش که آیا قرنطینه سازمان دامپزشکی مشکلی در عرضه دام ایجاد کرده است، گفت: امروز از صبح ارتباط سامانه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) با اداره پست قطع شده است و اشکالاتی را برای صدور مجوزهای ما ایجاد کرده است.

وی توضیح داد:‌ سامانه فاوا نقطه اتصال قرنطینه، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد، وزارت صمت، راهداری و کلاً بخش‌هایی را که لازم است درباره صدور مجوز حمل و نقل در داخل کشور و صادرات نقش داشته باشند، است. به طورکلی در تمام کشور برای حمل بهداشتی،‌دام و گوشت، این سامانه بخش‌های دیگر را مرتبط می‌کند. 

نقیبی در پاسخ به این سؤال که آیا این اختلال در سامانه باعث بالا رفتن قیمت گوشت شده است، گفت: بعید می‌دانم این موضوع تأثیری در قیمت گوشت بازار داشته باشد.

قیمت گوشت مخلوط گوسفندی بین 80 تا 90 هزار تومان

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با صدا و سیما گفت: متاسفانه بعضی از افراد به نیت سودجویی برخی مسائل را مطرح کرده اند از جمله اینکه آلایش گوسفندی در سطح کشور دیگر مصرفی ندارد یا حمل و نقل با مشکل مواجه شده است که صحیح نبوده و سودجویی است.

وی افزود: گوشت مخلوط گوسفندی بین 80 الی 90 هزار تومان می باشد و هر گونه افزایش قیمت حتماً خلاف است و برخورد خواهد شد. تابش ادامه داد: آنقدر گوشت قرمز موجود است که اگر تولید داخل کفاف نیاز بازار را ندهد و حتی کسانی بخواهند از این فرصت سواستفاده کرده و عدم عرضه داشته باشند، ضمن برخورد با این افراد این گوشت ها را به بازار عرضه خواهیم کرد. 

تابش با اشاره به اینکه تا چند روز پیش از ناحیه کاهش قیمت دام زنده و کاهش قیمت گوشت قرمز در فشار بودیم، گفت: امروز افرادی برای سودجویی خود، ویروس کرونا را عامل اختلال در حمل و نقل و آلایش دام عنوان و به افزایش قیمت اقدام کردند که لازم است اعلام کنم همکاران من در سطح بازار حضور دارند و با هرگونه حواشی در قیمت گوشت قرمز به بهانه ویروس کرونا برخورد شدید خواهند کرد.

بازار گوشت تحت کنترل دلالان یا متولیان؟/ مقصر گرانی کدام است؛ «کرونا» یا «فاوا»؟

عرضه 20 هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار شب عید

همان گونه که تابش گفت دولت مشکلی برای تامین گوشت قرمز ندارد و حسن عباسي‌معروفان، مديرعامل شركت پشتيباني امور دام طی مصاحبه ای در مورخه 6 اسفندماه 1398 در همین باره گفت: براي تنظيم بازار شب عيد، 10 هزار تن گوشت قرمز در قالب طرح معيشتي و 10 هزار تن هم از اين محصول براي مصرف عموم به بازار عرضه مي‌شود.

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام افزود: گوشت قرمز وارداتي براي تنظيم بازار شب عيد به دو صورت به بازار تزريق مي‌شود؛ نخست در قالب طرح معيشتي به ازاي هر كيلوگرم چهل هزار تومان كه از طريق فروشگاه‌ها براي مشمولان طرح يعني افراد تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد توزيع مي‌شود و در مرحله دوم، گوشت وارداتي به قيمت 50 هزار تومان كه در همه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و تعاوني‌ها بدون محدوديت براي تنظيم بازار شب عيد توزيع مي‌شود.

وي اضافه كرد: هيچ مشكل و محدوديتي در مورد تامين گوشت مرغ و قرمز وجود ندارد. او گفت: در كشور مازاد توليد گوشت قرمز داريم و به دليل حمايت از توليدكنندگان در حال خريد اين ميزان مازاد و افزودن آن به ذخاير راهبردي هستيم.

بر اساس این گزارش؛ هر چند که شنیده ها حکایت از آن دارد که در روز جاری اندکی قیمت گوشت کاهش یافته است اما بهتر است مردم نگران وضعیت تامین اقلام ضروری خود نباشند و به اصطلاح در دام دلالان نیافتند، چرا که به عنوان نمونه طبق آمار موجود در سه ماهه اول سال جاری دولت به میزان کل سال گذشته گوشت قرمز وارد کرده است. همچنین دامداران تا چند هفته قبل نسبت به انباشت دام های خود گله داشتند و به دنبال راهکاری جهت رهایی از وضعیت موجود از جمله صادرات دام یا خرید تضمینی دام توسط دولت بودند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی اسفندماه با موج جدید گرانی گوشت آغاز شده است که جدیدترین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در بهمن نشان می دهد که قیمت گوشت قرمز در بهمن ماه نسبت به دی ماه امسال کمی کاهش داشته است.

گوشت قرمز دوباره بر مدار گرانی/ بازار گوشت تحت کنترل دلالان یا متولیان؟/ مقصر گرانی کدام است؟ «کرونا» یا «فاوا»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
جا داره از مسئولان تنظیم بازار تشکر ویژه داشته باشم. واقعا ممنونیم که هستید و حواستان هست. علی برکت الله.
خداروشکر که دلار 40 هزار تومان نیست و گوشت هم 200 هزار تومان نیست. همه چی عالیه.
مرسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
از طریق مراکز فروشگاه های زنجیره ای که در کشور وجود دارد به خوبی می توان بازار را تنظیم کرد
دنبال مقصر نگرد تابناک وقتی جواب رو میدونید ...
بی تدبیری ... بی کفایتی ... سودجویی...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
مقصر ناتوانایی پول ملی است.
پشتوانه پول دارایی های یک کشور از تولید ملک سهام و طلا ، معادن ،کوشت وسبزیجاتو....
وقتی پول بدون پشتوانه و بدون محاسبه پشتوانه موثر چاپ شود ،پشتوانه ارزشش بسبت به پول بالا میرود چون اکنون همان پشتوانه قبلی. پشتوانه اسکناس بیشتری می شود .
تو رو خدا بس کنید. هر اتفاقی که میوفته میگید مافیا ، دلال ، فلان !! یعنی تو این مملکت به این عظمت نهاد نظارتی وجود نداره! چرا همه چی رو سرسری میگیرید اقایون مسئول؟ یه بار با متخلفین به صورت جدی برخورد بشه . در روزهایی که کرونا ملت رو درگیر کرده قضیه ماسک و محلول ضد عفونی هم مافیایی شده.
گوشت تو قصابی ها امروز 145 هزار تومان بابت سردست بوده.
110 و 120 هزار تومان را از کجا آورده اید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
تو محل تحفه هزاره سوم که بالا سرش هاله نور میچرخید
دلیل این گرونی و اون گرونی و این مشکل و اون مشکل فقط یه چیزه و اونم بی تدبیری مسئولین مربوط ...
مگه پوست و کله پاچه رو دورمیریزن که قیمتشو میکشن رو گوشت؟؟؟
مگه سال های دیگه برف و سرما نداشتیم؟؟
مگه جگر و دنبه رو میدن به گربه که قیمتشو میکشن رو گوشت و گرون میدن دست مردم
از کی تا حالا افغان ها قیمت گوشت کشور رو تعیین میکنن؟؟...
خوشحالم رای ندادم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
صد آفرین عزیزم
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
واقعا منم , اینا با ویروس نمایش راه انداختن
نمیگن ماسک و موادضذعفونی رایگان برای مردم چی شد
حتی خدمات اورژانسی هم پولیه
بعد این پول سهمیه ها و کمیته مستضعفان کجا خرج میشه؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
دیگه رای بی رای
رای بدیم گرانی و بی توجهی رو هم تحمل کنیم؟! هر وقت مردم رو داخل آدم حساب کردپن انتظار رای دادن هم داشته باشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
همه خوشحالند رای ندادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
کار درستی کردی
پس کجان این همه نهاد های نظارتی کجان حراستی ها کجان تعزیراتی ها کجان بازرسان فقط حقوق های کلان میگیرن .چرا این همه دکان و دستگاه درست کردن.واقعا سوال اینجاست کی میخواد اوضاع درست بشه به کجا میخواهیم برسیم.یعنی ایران ونزوئلا دوم میشه...بخدا مردیم از قصه نداشتی ماکه کارمند جایی نیستیم تکلیف زندگی ما چیه باید بمیریم از نداری و نداشتی.خدایا به داد ما برس غیر خودت هیچکس به داد ما نمیرسه.
تقاضا برای دل و جگر زیاد میشه، میگن تقاضا زیاد شد پس باید گران باشه، تقاضا برای دل و جگر الان کم شده، میگن تقاضا کم شده پس باید قیمت اش بیاد روی گوشت و دوباره گران بشه، بنابراین در هر صورت باید گران بشه، ارزانی نداریم.... واویلا
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
به این میگیم امنیت و نه سوریه ای شدن !
امروز تو کشتارگاه بودم
اقا مغلطه نکنین
اگر از الان مردم شروع کنن به 10 برابر مصرف عادیشون گوشت بخورن تا 4 ماه اینده گاو گوسفند تو کشورمون هست
تازه واردات و انبار گوشت یخ زده پیش کش
مردم دارن چهارپایان شون رو مفت قربونی می کنن .
مخصوصا پاین شهر و روستاهای کوچیک
یخچالشون کیپ گوشته اونم رایگان
دیروز اصفهان قصابی ها لاشه گوسفند رو ۱۱۵۰۰۰ تومان میفروختن, راسته کیلویی ۱۵۵۰۰۰ تومان! این قیمت ها رو از کجا میارید ۹۵۰۰۰ تومان؟!
۲ تا ران و ۲ تا ماهیچه گرفتم ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دادم!
مرسی آقای روحانی و بقیه مقامات!
بدبخت مردمی که نه میتونن فرار کنن نه تحمل کنن
موندن و میسوزن
تو اروپا بهترین گوشت سه یورو است در گوشت فروشی , اگر از قصابی اونجا آدم خرید کنه گوشت ارزونتره ! چجوریه ؟!!
گوشت گرانتر از کیلوئی 30 هزار تومان آلوده به کروناست! مردم نخرند!
پخش گوشت های فاسد و گوشت با قیمت یکصد پنجاه تومن چه ارگانی مسئول است بنظر می رسد نظارت در مورد بسیاری از مسائل دارد به صفر نزدیک می شود
چقدر بعضی ها پست هستند که از هر فرصتی سواستفاده می کنند
دلیلش بی لیاقتی مسئولین هستند و بس
بدون سانسور دیوار کوتاه تر از برادران افغانی پیدا نکردی از اون وزیر که میگفت کرونا از افغانستان آمده و این مسعول که میگوید قیمت گوشت را افغانی ها بالا برده چرا این وسله ها را به برادران عراقی نمیچسپانی یا میترسی از اونها ببینم نظرم پخش میشود
توجیه افزایش قیمت ها به بهانه کاهش تقاضا فقط از یک بیسواد بر میاد. برای تحریک تقاضا باید قیمت را کاهش داد. این توجیه های بند تنبانی نشون میده که متأسفانه امور معیشتی ملت دست آدم های بسیار بیسواد افتاده. جراحی های اقتصاد باید از آنجا شروع بشود که چنین افرادی را در این جایگاه ها منصوب می کند. گردن کجه که کلاه کج وا می ایسته!!
دولت عمدا گرانی را دامن می زند.
دولت عامل فتنه در کشور شده است و این که کسی از دولت سوال نمی کند. خرسند. خرسند است.
دیروز من گوشت گوسفندی گرفتم کیلویی ۱۶۰ هزار تومان. کرونا باعث شده دزدهای شب رو تو روز روشن جیب مردم رو بزنن
وقتی قیمت دام زنده مشخص باشد ،با یک حساب سرانگشتی که عرف از قدیم بوده قیمت گوشت باید دوبرابر دام زنده باشد حالا باتوجه به قیمت سه وحتی چهار برابری گوشت نسبت به دام زنده کاملا مشهود است کهقصابان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واتحادیه مربوطه از اوضاع کنونی و بازار شب عید بهره برداری ناجوانمردانه برعلیه مصرف کننده می کند متاسفانه ناظرین نیز بامماشات برخورد قاطعانه نداشته ویک شبه قیمت گوشت حدود شصت هزار تومان افزایش می یابد بیهانه های واهی اینجانب در
دوم اسفند گوشت ران گوسفند را از فروشگاه رفاه کیلویی 78هزارتومان خریدم چگونه ظرف پنج روز بیش از 60هزارتوماتافزایش بها داشته لعنت بر کسانی که در هر موقعیتی خون ملت بیچاره را می مکند .
همان دلیل پنجم به تنهایی صحیح و کافی می باشد
دلیل گرانی..........
دلایل گرانی........
دلیل............دلیل...........دلیل............................دلیل.........................دلیل..................................دلیل.............................................................................................................................جان مادرتون ول کنین دیگه از این کلمه خسته شدم .
مدیریت بلد نیستین بازنشسته کنین و برین خونتون ! بخدا اون دنیا یقه همتون گیره ؟؟؟؟؟؟
واقعا اینها چه جور مسئولی هستند. قیمت گوشت 150هزار و بیشتر است آقایان یا بی خبرند یا دروغگو.
چند ماه یکسره می گفتند گوشت ارزان شد، ارزان شد... ما که از ارزانی چیزی ندیدم ولی تا گفتند گران شد یک مرتبه 50 درصد قیمت بالا رفت. واقعا احسنت به این تدبیر و امید!!!!
خوبه دیگه مردم بخاطر اینکه بیکار نباشن سرگرمشون میکنن
به خدا من دیروز گوشت گوسفند، کیلو ۱۶۵ هزار تومن خریدم.‌ای خداااا
اگر هر کی خود را زرنگ بداند در هر زمینه ای و قصد سواستفاده از مردم خود و دنیا را داشته باشد منتظر عواقب و سختی های شدید باشد
اگر به مردم رحم نکنی خدا هم به تو رحم نخواهد کرد
حتی اگر کل زمین ثروتت باشد آن نابود خواهد شد
منتظر باش در همین جا باید عقوبت بدهی و کار به آخرت نخواهد کشید و آن دیگر جای خود را دارد
فقط صبر کن پول جمع کن و صبر کن و منتظر باش
یا اینکه توبه کن برای همیشه و مردم را از خود مرنجان
و جبران کن تا عقوبت صد درصدی برداشته شود
هر روز تو این مملکت یک بحران
خوب از سازمانهای بین المللی کمک بگیرید از تمام دنیا درخواست کمک کنید تا نجاتتون بدن وقتی ی قیمت گذاری اینقد سخته براتون
گوشت ران گوسفندی بسته بندی شده در فروشگاه ها از کیلویی 120 تا 140 هزار تومان در حال عرضه است حتی حاضر نیستند قیمت واقعی گوشت را بگویند گوشت کیلویی 100 هزار تومان با استخوان و چربی مخلوط است
پس چرا گوشت در کشور جنگزده و فقیری مثل افغانستان اینقدر ارزان است این سوال بزرگی است و شما به آن پاسخ دهید ؟! قیمت گوشت در این کشور همسایه خیلی ارزان است؟ چرا؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان