بازدید 17682
گزارش معاملات مسکن در بهمن ماه سال جاری نشان داد:

رکورد معاملات مسکن پس از 18 ماه شکسته شد!

چند ماهی است که قیمت مسکن در شهر تهران در حال رکوردشکنی است و طبق آخرین گزارش بانک مرکزی که مربوط به بهمن ماه سال جاری می‌باشد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به ۱۴ میلیون و ۳۷۹ هزار تومان رسیده است که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب این قیمت رشد ۴.۳ درصدی و ۴۴.۴ درصدی را ثبت کرده است.
کد خبر: ۹۶۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ 26 February 2020

رکورد معاملات مسکن پس از 18 ماه شکسته شد!این روزها که قیمت دلار در حال رشد است و همه درگیر ویروس کرونا و اخبار پیرامون آن هستند، گزارش بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران خبر از ثبت یک رکورد عجیب از قیمت مسکن در بهمن ماه سال جاری را می دهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در حالی که از مرداد ماه 98 تا آبان ماه 98 روند قیمت مسکن در شهر تهران بعد از یک دوره صعود، نزولی شده بود و متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در آبان ماه سال جاری به 12 میلیون و 463 تومان رسیده بود، بعد از دومین ماه فصل پاییز، دوباره روند صعودی به قیمت مسکن بازگشت و رفته رفته رکوردهای عجیبی را به نام خود به ثبت رساند.

رکوردی دیگر برای قیمت مسکن ثبت شد!

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون بازار معاملات مسکن در شهر تهران که مربوط به بهمن ماه سال جاری می باشد، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران به 14 میلیون و 379 هزار تومان رسیده است که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب این قیمت رشد 4.3 درصدی و 44.4 درصدی را ثبت کرده است. ثبت این قیمت، رکوردی جدید در بازار مسکن محسوب می شود و کمی دور از ذهن است.

این نشان می دهد که اگر فردی بخواهد در شهر تهران یک مسکن 50 متری بخرد باید به 718 میلیون و 950 هزار تومان نقدینگی داشته باشد!

گران ‌ترین مسکن های معامله شده پایتخت در بهمن ماه سال جاری مربوط به منطقه ۱ بوده است که در این منطقه متوسط قیمت هر مترمربع مسکن معامله شده  28 میلیون و 500 هزار تومان گزارش شده است و ارزان ‌ترین منطقه پایتخت نیز به منطقه ۱۸ با متری 7 میلیون و 156 هزار تومان اختصاص داشته است.

رکورد معاملات مسکن پس از 18 ماه شکسته شد!

شکسته شدن رکورد 18 ماهه معاملات مسکن!

با این افزایش قیمت های عجیب و غریب مسکن در شهر تهران شاید کمتر کسی این تصور را داشته باشد که معاملات نیز با این رکوردشکنی قیمت رو به افزایش بوده است و رکورد 18 ماهه را شکسته است. در بهمن ماه سال جاری 13 هزار و 264 مسکن در شهر تهران معامله شده است که این تعداد معامله در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب رشد 24 درصدی و 42 درصدی تجربه کرده است. بررسی ها نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه سال جاری بعد از تیرماه 97 بیشترین تعداد معاملات بوده است.

بیشترین میزان معاملات نیز مربوط به منطقه ۵ تهران با 2 و 262 فقره معامله مسکن بوده است و کمترین میزان معاملات مسکن هم به منطقه ۱۹ با 83 فقره معامله اختصاص داشته است.

رکورد معاملات مسکن پس از 18 ماه شکسته شد!

همچنین بیشترین تعداد مسکن های معامله شده به لحاظ عمر بنا، متعلق به بناهای تا 5 سال بوده است و خریداران 5 هزار و 731 مسکن با عمر بنای تا 5 سال را خریداری کرده اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
هنوز هم سعی میکنند با معاملات صوری -قیمت مسکن رو بالا ببرن-انسان حزیص هست تا زمان مرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
شما مثل اینکه توی ایران زندگی نمیکنید..40 ساله که همه چی صوری گران شده
اینها با این کارهایشان می خواهند مردم را از نظر روحی و روانی به سوی خرید های با این قیمت های نجومی بکشانند. مردم ترا به خدا حرکتی نشان ندهید....
عزیزم ۹۰ درصد ثروت مملکت دستد۲ درصد جمعیت است و قیمت و حجم خرید هر چیز از جمله مسکن را عزم این جماعت محدود تعیین می کند نه کسان دیگر پس نه از رونق تعجب کنید و نه از رکود که هر دو تابع عزم این افراد است که پولشان را کجا ببرند
معاملات صوری به منطور کشاندن مردم و ننقدینگی به سمت مسکن تا قیمت ها را افزایش دهند
تمامش خالی بندی است
مسکن در رکود محض رفته و الکی جو رونق ندهید
تمام بنگاهی ها پرنده سرشان پر نمی زند.
این هم مانند بورس احتمالا که بورس هر روز رکود میزنه متتهی گوشت که طرف باید بخورد گران شده تا بورس بازها خوششان باشد
پاسخ ها
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
خريدوفروش رودرست ميگيد.كم شده.امااجاره هاخيلي زيادشده.هرچي درمياريم،ميديم اجاره.
روحانی مچکریم
مقتي قيمت ها سر به فلك كشيده چه معاملهاي اخه يكي نيست بگه چرا فقط حرف ميزنن اين مسئولين محترم وگرنه قيمت زنجبيل رو هم نميتونن كنترل كنن.
راهکار مهار بازار مسکن فقط دو چیز است ؛ ساخت و تولید انبوه مسکن + کنترل دلالی و سوداگری از طریق ابزارهای کنترلی نظیر بانک اطلاعاتی سامانه املاک و بستن مالیات قابل توجه بر محتکران مسکن و خانه های خالی یا کسانی که تعداد زیادی مسکن را خریده و برای گران شدن نگه داشته اند. صرف سیاست تولید دردی را درمان نمیکند چون باید توزیع مسکن منصفانه شده و با جلوگیری از احتکار واحدهای آپارتمانی توسط دلال ها مسکن از حالت سرمایه ای به کالای مصرفی باز گردد! ضمنا کارشناس مزبور درست می گوید و سیاست وام اجاره مسکن فقط قیمت اجاره را بالا می برد و سیاست باید تولید مسکن ملکی مسکونی به طور انبوه باشد تا مجالی برای محتکران مسکن باقی نماند و از سوی دیگر با ابزار رصد مالیاتی این افراد توسط دولت مشخص شده و برای مالکان بیش از دو واحد مسکونی مثل دیگر کشورهای جهان مالیاتهای سنگینی وضع شود تا شاهد تجمع بیش از حد ملک در دست تعداد محدودی افراد نباشیم!
انشاءالله که این سیاست بتواند احتکار کنندگان و دلال های مسکن را هدف قرار بدهد؛ مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر املاک لوکس، مالیات بر تعدد مالکیت املاک توسط یک فرد حقیقی یا حقوقی و مالیات بر عایدی سرمایه عرصه را بر احتکار کننده های مسکن تنگ میکند و البته به شرطی که از انبوه سازان مسکن هم در کنا آن حمایت شود تا عرضه هم بالا برود تا دلال ها خون مردم را در شیشه نکنند!
کارشناسان محترم، صفر کردن سود بانکی در کشوری با تورم 40 درصد رسمی و 80 درصد غیر رسمی یعنی خروج همان ته مانده پول ها از بانک و حمله به ملک و خانه و دلار و طلا و سکه! لطفا فکر اینجای کار را هم بکن. شما تورم را بکن تک رقمی سود را هم بکن صفر اگر راست میگی! مسکن را دلال های بی انصاف و پولدار میخرن احتکار میکنند تا گران بشه. شما مالیات بر تعدد املاک یا مالکیت چند ملکی یا عایدی سرمایه یا خرید و فروش مکرر بر آپارتمان و کدهای ملی وضع کن ببینم دیگه کدوم دلال یا سود بگیری قدرت داره بره چند تا خانه با سود بانکی بخره و بعد بیفته در تور سازمان مالیاتی؟!...
با این قیمتهای توهمی هیچ معامله ای ممکن نیست مگر صوری و دلال بازی و معاوضه وگرنه مردم از این پولهای نجومی ندارند که بابت مسکن بدن اونهم در این وامصیبتا و وانفسا.....
یکی از علت های اصلی بالا رفتن قیمت مسکن در سالهای گذشته سفته بازی و وجود تقاضاهای سرمایه ای و سوداگرانه در بازار مسکن کشور بوده است. با توجه به شرایط خاص بازار املاک و زمین به عنوان کالایی غیرقابل تجارت، بدون جایگزین و جانشین و محدودیت های طبیعی آن را به کالایی منحصر به فرد در اقتصاد تبدیل کرده است. تقاضای سرمایه ای در کنار تقاضای مصرفی معنا پیدا میکند همانطور که گویا است تقاضای مصرفی به دلیل بر طرف کردن نیاز واقعی و مصرفی خود در بازار حضور پیدا می کند اما تقاضای سرمایه ای با انگیزه کسب سود حداکثری و نه رفع نیاز واقعی در بازار زمین و مسکن حضور پیدا می کند. به دلیل شرایط کلی حاکم بر اقتصاد کلان کشور همواره سرمایه های سرگردان در دست سرمایه سالاران وجود داشته است و با حرکت این سرمایه ها به بازارهای مختلف شاهد ایجاد حباب هایی در بازارهای مختلف همچون ارز، سکه و طلا، بورس و مسکن بوده ایم. متاسفانه به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب جهت شکل گیری بستر تولید در کشور و همچنین مهمتر از آن هزینه نداشتن فعالیت های غیرمولد و سوداگرانه همچون دلالی برای سرمایه سالاران در کشور در دوره های متناوب این سرمایه های به بازار مسکن سرازیر می شود و موجبات شکل گیری حباب و افزایش قیمت های جهشی را فراهم می آورد. مهمترین توجیه اقتصادی سرمایه سالاران برای سرمایه گذاری در املاک حفظ ارزش دارایی خود و استفاده از تورم های بالای این بازار می باشد. با توجه به اینکه طبیعی است سرمایه جذب بازار های با سود بالا و ریسک کمتر شود، از این رو با توجه به سود بالای بازار زمین و املاک و همچنین نبود هزینه های مالیاتی بالا مثل مالیات بر تولید این بخش یکی از گزینه های ثابت برای سرمایه گذاری سرمایه سالاران و سوداگران بوده است. به صورت آشکار می توان گفت که تقاضای سرمایه ای و سوداگرانه ای در بازار مسکن خود را به شکل تعدد تصاحب ملک نشان می دهد و به بیانی ساده تر می توان گفت کسانی که مالک چندین ملک هستند مصداق تقاضاهای سرمایه ای در این بازار می باشند. با این حال موضوع چند ملکی نیز قابل تقسیم بندی است. بررسی تعداد خانوارها و افراد دارای بیش از یک ملک، بیش از 2 ملک، بیش از 3 ملک، بیش از 10 ملک و بیش از 100 ملک نیاز به برنامه ریزی جداگانه ای برای خارج کردن تقاضای سرمایه ای دارد. البته شاید برای خوانندگان قابل تامل و تعجب باشد که در تهران و در برخی نقاط کشور مالک یا مالکانی هستند که به تنهایی بیش از 600 واحد ملکی، آپارتمان، مغازه تجاری، ویلا و زمین را تصاحب کرده اند! این مثال ذکر شده نشان می دهد که بدلیل بدون هزینه بودن تصاحب ملک بسیاری از صاحبان سرمایه پول های زیادی را در این بازار بلوکه کرده اند. اخذ مالیات های متنوع و متعدد از املاک در کنار افزایش تولید مسکن در بازار می تواند به کنترل قیمت مسکن بیانجامد. یکی از مهمترین مالیات ها برای کنترل اشتهای تقاضای سرمایه ای در بازار مسکن اخذ مالیات های تصاعدی بر مالکان چند ملکی است. با توجه به تعداد املاک در تصاحب یک نفر مالک، ضریب مالیاتی برای وی به طور تصاعدی افزایش می یابد. می توان برای یک دوره زمانی محدود همزمان با ایجاد یک شوک مثبت عرضه و تولید مسکن در کشور، برای هر خانوار در تصاحب ملک (اعم از زمین، آپارتمان، مغازه و واحد تجاری و …) محدودیت ایجاد کرد.
به عنوان مثال برای یک بازه 5 ساله داشتن بیش از یک واحد مسکونی برای هر خانوار ممنوع اعلام شود. البته ملاحظات اجرایی نیز لازم است صورت گیرد به عنوان پیشنهاد هدف اول این مالیات دارندگان بیش از 10 واحد مسکونی، اداری، تجاری،ویلا، زمین و غیره و در گام بعد دارندگان بیش از 5 واحد مسکونی، اداری، تجاری،ویلا، زمین و غیره و در گام آخر در صورت نیاز به سراغ دارندگان بیش از یک ملک رفت. شایان ذکر است زیرساخت لازم برای شناسایی مالکان و املاک در کشور تشکیل «سامانه ملی املاک و اسکان» موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم است که در مجلس تصویب شد و وزارت راه و شهرسازی را مکلف به راه اندازی این سامانه کرده است.
به عنوان نمونه در ایران طی 10 سال اخیر، 77 درصد معاملات انجام شده در بازار مسکن، به قصد مصرف نبوده و جزو تقاضای سرمایه‌ای به حساب می‌آید. این بدان معناست که این حجم از تقاضای موجود در بازار مسکن، برای رفع نیاز مصرفی نبوده و به قصد کسب سود از محل خرید این دارایی حیاتی انجام شده است. دارایی‌های منجمد موجود در بازار مسکن، نشانه‌ای دیگر از حضور گسترده تقاضای غیرمصرفی در این بازار است. به گفته آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی میزان نقدینگی موجود در این بخش، با توجه به آمار 2.6 میلیون خانه‌ خالی با متوسط 80 مترمربع مساحت، بیش از 250 میلیارد دلار برآورد شده است.
بابا پدر مردم اجاره نشین و فاقد خونه رو درآوردید ... قیمت خونه 200 میلیونی رو کردید 1 میلیارد ... قیمت خونه ها رو دقیقا 5 برابر کردید ... قیمت اجاره خونه یکدفعه شده سه برابر !!!!! واسه اجاره نشین این حکم خفگی داره ... برای اینکه نقدینگی سرگردان و بی هدف تو جامعه رو از سمت ماشین و طلا و دلار به سمت خونه بکشونید ... موفق شدید ولی به چه قیمتی !!!! نصف مردم اجاره نشین رو بردید ته چاه فقر و اختلاف طبقاتی رو دقیقا 10 برابر کردید دیگه از پس پول پوشک بچه هم بر نمی یایم... باید پول قرض کنیم برای بچه پوشک بخریم چون هرچی داشتیم و داریم می دیم واسه رهن و اجاره خونه که سه برابر شده ... الان هم وام 100 میلیونی می دید برای خرید خونه که طبیعتاً خونه های 40 متری پایین شهر رو می شه با 300 میلیون 350 میلیون خرید ... یک عده ریختند تو پایین شهر دنبال خونه می گردند یعنی خونه اجاره ای ما رو 100 نفر تو این دو هفته بازدید کردند همه می خواستند این وام 100 میلیونی خرید مسکن رو بگیرن ... همه شون هم بالا شهر نشین و بازاری بودند مردمی که صاحب خونه نیستند نبودند می خواستند برای بچه هاشون سرمایه گذاری کنند .... بابا این چه صیغه ای هست که برای خرید مسکن وام صد میلیونی می دید برای ساخت مسکن هیچی ... چرا اصرار دارید نصف مردم اجاره نشین رو نابود کنید !!!! ... یعنی متوجه نیستید نباید قیمت مسکن رو 5 برابر کنید ... خونه با همه چی فرق داره ... خونه رو نمی شه صادر کرد زمین و سرزمین خودمونه این همه زمین خالی چرا خونه سازی رو دنبال نمی کنید ؟ چرا زمین ارزان در اختیار مردم اجاره نشین قرار نمی دید وام ساخت مسکن بدید مثل دوران احمدی نژاد تــــــــــــا هم رونق اقتصادی بوجود بیاد هم ضربه گیری مهمی برای مقابله با تحریم ها باشه هم مردم یک سقف امنی بالا سرشون باشه ... خیلی ها دارن تو خونه هایی زندگی می کنند که دوران احمدی نژاد ساخته شده ...
در بورس ارزش پول در هرحالت حفظ می شود چه پایین بیاد جه بالا رود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
حباب خالص
بهترین راهکار فروش مسکن درگرانی وتمام انهارا پیتزا خریدن وخوردن
در طی دو سال قیمت مسکن حدوداً 3 برابر شده
باز میگن زاد و ولد کنین ، آخه با چه امیدی ؟
شما اگه راست میگید چرا این خبرها را انتشار میکنی از قصد داری این کارو میکنید که باز هم گران شود
شما بگویید قیمت مسکن متری فلان و فلان شد مهم توان خرید مردم است وقتی رشد قیمت مسکن ظرف ۱۸ ماه چهارصد درصد و نقدینگی مردم ۳۸ درصد باشه خوب مشخصه که قدرت خرید نیست.پس مسکن دچار رکود است و خواهد ماند.
بازار مسکن رشد مبکند تا خودشو به بازار سرمایه و طلا و خودرو برساند شک نکنید و این یک اصل در اقتصاد است که قیمت های نسبی تا حدودی ثابت می مانند.
فقط اگر دولت تولید رو ببره بالا مسکن افت میکنه و مردم خانه دار میشن در غیر اینصورت تولید واقعا کم شده و هنوز تقاضای مثل آتش زیر خاکستر است
خدا بهمون رحم کنه
مسکن با سفته بازی معاملات صوری و الکی رکورد زده. بعد از عید خواهیم داد رکود یعنی چه؟ رکود وحشتناک
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار