بازدید 107001
۱

ادورانت، ماده بو داری که اصفهان را به هم ریخت

ادورانت ماده بودارکننده گاز طبیعی است که پژوهشگاه صنعت نفت براساس دانش و تجربیات قبلی خود که در زمینه مرکاپتان زدایی داشته است اقدام به ارائه دانش فنی و انجام طراحی پایه یک واحد تولیدی صنعتی به ظرفیت ۸۰۰ تن در سال از این ماده کرده است.
کد خبر: ۹۶۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ 25 February 2020

ادورانت چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسکانیوز، گاز طبیعی ماده‌ای بی رنگ و بی بو است که در صورت نشت بسیار خطرآفرین است؛ بنابراین با افزودن مواد شیمیایی خاصی به نام ادورانت آن را بودار می‌کنند تا در صورت نشت به راحتی بتوان آن را تشخیص داد. قبلا این ماده به خاطر تحریم‌ها وارداتی بوده و با توجه به احتمال تشدید تحریم‌ها نیاز به این ماده بیش از بیش در حوزه گاز کشور و بخصوص شرکت ملی گاز ایران احساس می‌شد که بلاخره پژوهشگاه صنعت نفت ایران موفق به تولید این ماده شد.

پژوهشگاه صنعت نفت براساس دانش و تجربیات قبلی خود که در زمینه مرکاپتان زدایی داشته است اقدام به ارائه دانش فنی و انجام طراحی پایه یک واحد تولیدی صنعتی به ظرفیت ۸۰۰ تن در سال از این ماده کرده است.

همچنین پژوهشگاه صنعت نفت قرار دادی را در این خصوص با شرکت ملی گاز ایران منعقد کرده و پژوهشکده توسعه فناوری‌های پالایش پژوهشگاه مسولیت این پروژه را به عهده دارد.

مواد بودارکننده گاز، معمولا پایه سولفوری دارد و متعلق به یک کلاس شیمیایی خاص به نام ترکیبات اورگانو سولفور، به شرح زیر است؛ ۱ ـ. الکیل مرکاپتان ها: شامل تترا بوتیل مرکاپتان و ایزو پروپیل مرکاپتان. ۲ ـ. الکیل سولفیدها: شامل دی متیل سولفید یا اتیل سولفید. ۳ ـ. سیکلیک سولفیدها: شامل تترا هیدروتیوفن.

گفتنی است الکیل سولفید‌ها خاصیت بودارکنندگی بالایی ندارد و به همین دلیل آن را با مرکاپتان‌ها مخلوط می‌کنند تا از سایر خواص مطلوب آن مانند مقاومت در مقابل یخ زدگی و کنترل فشار بخار استفاده شود. گاز طبیعی باید به گونه‌ای بودار شود که اگر نشت پیدا کرد حداقل به میزان ۲۰ درصد حجم پایین انفجار خود برسد، توسط افراد عادی با حد متوسط بویایی قابل تشخیص باشد. به همین دلیل به گازی که در شرایط طبیعی فاقد بو است، مقادیر معینی مواد بودارکننده افزوده می‌شود.

ماده بودارکننده گاز طبیعی، کالایی استراتژیکی در صنعت گاز به شمار می‌رود که براساس استاندارد‌های موجود برای بودار کردن گاز باید در هر متر مکعب، بسته به نوع ماده بودارکننده و دستگاه تزریق ۱۵ تا ۲۵ میلی‌گرم از این ماده تزریق شود.

اخیرا متنی در فضای مجازی و به نقل از منبعی غیر رسمی که فردی از آتش‌نشانی اصفهان عنوان شده، منتشر شده و از شهروندان می‌خواهد سریع به منازل خود رفته و تا صبح فردا از خانه خارج نشوند.

این متن علاوه بر تاکید بر مصرف آب و نوشیدنی فراوان، به وجود بوی گاز در هوای شهر به دلیل پاشیدن سم ادورانت برای مهار تکثیر ویروس کرونا اشاره داشته است.

منتشر کننده این متن در فضای مجازی از مردم خواسته این متن را جدی بگیرند و آن را منتشر کنند.

در پی انتشار این متن برخی آموزشگاه‌های خصوصی با استناد بر این متن مجعول کلاس‌های روز سه‌شنبه خود را تعطیل کردند.

به دنبال انتشار این متن، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان دوشنبه شب و در تکذیب آن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متنی که اخیرا در فضای مجازی مبنی بر انتشار سم ادورانت جهت مهار تکثیر ویروس منتشر شده و دست به دست می‌گردد به طور کامل تکذیب و رد می‌کنیم.

آتشیار فرهاد کاوه آهنگران افزود:سوءاستفاده‌های صورت گرفته در این خصوص از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا قابلیت پیگیری دارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
این مسائل و موارد مشابه که پیش می آید بخاطر سهل انگاری مدیران دستگاه ها و رسانه های جمعی مسئول می باشد که باعث بوجود آمدن چنین التهابهایی در جامعه میشوند، اگر مسئولان مربوطه از قبلِ هر کاری که جنبه ی عمومی دارد، از طریق وسایل ارتباط جمعی به مردم شهر و استان و کشور اطلاع رسانی کنند و آگاهی های لازم را بدهند، عده ای سودجو و التهاب آفرین نمی توانند اینگونه میدان داری کنند، پس تقصیر از مسئولین است و اجازه ی سرزنش کردن دیگران را ندارند!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر