بازدید 12296

ویروس کرونا خطرناک‌تر است یا بی‌اعتمادی به مسئولان؟

به نظر می‌رسد نگرانی و ترس‌های پی‌درپی حوادث و رویدادهای اجتماعی اخیر بر روحیه بسیاری از هموطنان تاثیر منفی گذاشته است.
کد خبر: ۹۶۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ 25 February 2020

به گزارش «تابناک»، صادق زیباکلام در ادامه یادداشت خود در روزنامه جهان صنعت نوشت: حتی اگر آنچه در اخبار شایعه می‌شود، کذب باشد یعنی عاری از هرگونه حقیقتی باشد نفس به راه افتادن این‌گونه شایعات در جامعه نگران‌کننده است چه برسد که درصدی از آن مقرون به حقیقت یا به تعبیری نزدیک به حقیقت باشد.

در اخبار گفته می‌شود شماری از مردم تهران معترض‌اند که چرا بیمارانی که احتمالا به ویروس کرونا دچار شده‌اند را برای قرنطینه یا مداوا به تهران می‌آورند! گفته می‌شود برخی از اهالی ماسال به دلیل شیوع کروناویروس به مقامات اجازه ندادند بیمارستانی برای مبتلایان اختصاص دهند! گفته شده هجوم برای ماسک باعث افزایش قیمت سرسام‌آور آن شده و در برخی از شهرستان‌ها اساسا ماسک پیدا نمی‌شود! حتی اگر این اخبار کذب مطلق باشند اما نفس اینکه چنین شایعاتی به راه می‌افتد پیش از آنکه برای شیوع کرونا نگران باشیم باید برای شیوع این‌گونه رفتارهای اجتماعی نگران باشیم. هنوز یک هفته از ظهور کرونا نگذشته که این‌گونه رفتارها باعث نگرانی جامعه‌شناسان شده چه برسد به اینکه آمار مبتلایان فوتی غیرقابل کنترل شود. به راستی ما داریم به کجا می‌رویم؟

بیش از مردم، باید مسوولان را مقصر این بحران اجتماعی دانست. در بسیاری از جوامع نگاه مردم در بروز چنین بحران‌هایی به مسوولان کشورشان است. قول، عمل و نحوه توزیع و تدوین آنها از ماجراهای ناخوشایند اجتماعی که به وجود آمده برای مردم قابل قبول است. توضیح، توجیه و تفسیر مسوولان باید از آنچه در کشور به وقوع پیوسته برای بخش قابل توجهی از مردم آرام‌بخش و تسکینی برای روان مردم باشد یعنی به خود بگویند جای هیچ نگرانی نیست زیرا این مسوول حکومتی یا آن یکی می‌گوید اوضاع و احوال تحت کنترل است! اما متاسفانه این قاعده کلی مدت‌هاست در ایران از بین رفته است آن هم به واسطه عملکرد حکومت! در این ایام مسوولان در مقام توضیح موضوعات متعددی برآمده‌اند اما بعدا مشخص شد که تمامی آنها دروغ بوده است. چرا راه دور برویم! اخیرا انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین اتفاق افتاد. نحوه توضیح نظام باعث شد بخشی از اعتماد مردم به نظام شسته شود و از بین برود.

حتی گفته می‌شد یک ماه پیش موارد کرونا در قم دیده شد اما همچنان مسوولان با اطمینان می‌گفتند خیر، اینها شایعه است. بعد معلوم شد که دست‌کم دو نفر بر اثر ابتلا به کروناویروس جان باختند. اخیرا هم مشخص شده زنی لبنانی که در قم اقامت داشته و از آنجا به بیروت رفته به کرونا مبتلا شده و در فرودگاه بیروت ایشان را قرنطینه کردند در حالی که مسوولان مدام می‌گفتند جای هیچ نگرانی نیست و این دست اخباری که در خصوص شیوع کرونا در قم پخش می‌شود، شایعاتی بیش نیست.

اکنون به نظر می‌رسد مسوولان ابتدا می‌خواستند شیوع کروناویروس را در کشور پنهان کنند یا دست‌کم تا ۲ اسفند که زمان انتخابات مجلس است به تعویق بیندازند. اما فوت آن دو نفر نقشه‌های دولتیان را بر هم زد. رفتار مسوولان در دهه‌های اخیر باعث شده اعتماد شهروندان به آنها خدشه‌دار شود. آنچه از کروناویروس برای یک جامعه خطرناک‌تر است، بی‌اعتمادی شهروندان به مسوولان است.

حتی اگر روزی دولتمردان کشور بخواهند رهنمودی که به خیر و صلاح همگان باشد، بدهند از آنجا که دولت و مسوولان حکایت چوپان دروغگو را پیدا کرده‌اند دیگر مردم به روایت‌های درست حکومت گوش نمی‌سپارند.

در این جور موارد مردم به منابعی غیر از حکومت رجوع می‌کنند. در حقیقت رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و فضای مجازی منبع اخبار و اطلاعات موثق برای مردم می‌شوند. در حقیقت هر جور خبری را می‌توان شایعه کرد و این برای هر کشوری فاجعه است که مقامات رسمی و مسوولان آن اعتبار خودشان را از دست داده باشند.

امروزه منبع اعتماد تعداد زیادی از مردم فضای مجازی و رسانه‌های غیرحکومتی شده است. نمی‌خواهم بگویم که فضای مجازی می‌خواهد اوضاع را به هم بریزد و شبکه‌های فارسی‌زبان با مردم ایران خصومتی دارند و مدام قصد نگران کردن مردم را دارند اما سوال اساسی این است که آیا در کشورهای دیگر هم حکومت‌هایشان این مقدار بی‌اعتبار شدند؟ آیا حتی در ترکیه، افغانستان و پاکستان وضع چنین است؟ بنابراین با کمال تعجب باید گفت آنچه از ویروس کرونا خطرناک‌تر است ریختن قبح اعتماد جامعه به مسوولان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۵
از یک جنسند
باید گفت بی مسئولیتان او نه مسئولان
اساسی ترین پایه یک دولت -ملت رسانه های جمعی هستند ،اصول رسانه ها باید مبتنی بر خواست اکثریت جامعه و توسط خود مردم اداره شوند ، رسانه دولتی بزرگترین خیانت درحق یک ملت از نظر شکوفایی وپیشرفت است ،اگر کشوری در جهان به پیشرفتی دست یافته اول رسانه های دولتی حذف شدند
لااقل یک شبکه تلوزیونی را برای چنین روزی نگه می داشتید شبکه ای که مردم به آن توجه و اعتماد داشته باشند. کادر بهداشت درمان نمی تواند در بیمارستان به تک تک مراجعه کنندگان توضیح دهد این وظیفه تلوزیون است
تبعات مخفی نگه داشتن شیوع بیماری فقط جنبه داخلی ندارد کشورهای همسایه هم دیگر به شما اعتماد نخواهند کرد با این مخفی کاری، آنها را نیز در معرض خطر قرار دادید. اعتماد، دیوار ظریفی است که سخت ساخته می شود و آسان فرو می ریزد. (احساس می کنم آب در هاون می کوبم)
ویروس هر چی باشه تکلیفش با خودش و همه مشخصه و اینکه رو بازی میکنه اما .....
بی اعتمادی به مسئولان
عالی گفته
سوال بیجایی است . مردم خیلی وقت پیش دیگه به مسئولین اعتماد ندارند. کرونا یه ویروسه بقول ما ایرانی ها مثل مرد میاد جلو و میگه " من اینم " اما مسئولین میاد و ضربه میزنه و بعدش هم گردن نمی گیره.
بی اعتمادی از ویروس کرونا بد تر است مملکتی که در تحریم اقتصادی است وحتی واردات مواد دارویی را در بر میگیرد چرا باید ماسک ها را به چین بفرستند و حالا که خودمان در گیر کرونا ونیاز به امسک هست ماسک 9000 تومانی را 60000 تومان بخریم
اعتماد بگو یک درصد نیست که نیست. اصلا من یه کار جدیدی که انجام میدم اینه که به اصطلاح مسئولین هر چی میگن برعکسش میکنم همیشه ام درست میاد.
خواهشا دولت و ارگانهای نظامی هر چه سریعتر و قویتر مرزهای ایران با افغانستان، پاکستان، عراق رو ببندند. مطمئنا آمار شیوع بیماری تو این کشورها بدلیل عدم رعایت بهداشت اجتماعی به شدت بالاست ولی تا الان هنوز فاش نشده. خطر موج دوم شیوع بیماری تو کشورمون قطعا از سمت این سه کشوره. شک نکنید
بي اعتمادي به مسئوليت بابت حوادث چند ماه اخير به اوج خودش رسيده(اوج يعني 100%) و بنده خودم هركاري رو كه مسئولين بگن برعكسشو عمل ميكنم و نتيجه اينكار رو هم ديدم. زماني كه مسئولين ميگن نگران موضوعي نباشد حتما بايد نگران آن موضوع بود
مسولان به مردم نیازی ندارند
بی اعتمادی
آخه کی میگه ما امنیت داریم ! من از یه دقیقه بعد هم مطمئن نیستم !
این بدترین است، باید مجلس جدید و ان شالله دولت جدید، یکی از اولویت هایشان، ابتدا عمل به شفافیت و صداقت است، در گام بعدی برخورد با هر گونه دروغ گویی مسئولان در هر سطحی از حکومت باشد.
نباید دلسرد شد، مردم ما خوب می دانند که دیگران خیرخواه نیستند ولی چه کنند که تلخی دروغ را چشیده اند...
گفته شما کاملا درست ، اما وقعا برای مسئولین فرقی هم میکنه ؟ اونها هر کاری دلشان بخواد میکنند ( نه آنچه که مردم بخواهند) و مردم هم کار خودشان را
مسئولین کاری کرده اند که هر سخن درستی را در بحث ها بخاطر ایران و سربلندی آن مطرح می کنم طرف مقابل آن را دروغ و زاییده دروغ مسئولین اعلام کرده و سخن مرا نمی پذیرد
الان کلیپ و تصاویر تلوزیون ایران اینترناشنال (همون تلوزیون فارسی زبان سعودی) از قهرمانی سرکار خانم فرزانه فصیحی در مسابقه دوی استانبول ترکیه در فضای مجازی بشدت در گردشه در حالیکه رسانه های داخلی (شامل خود شما سایت وزین تابناک) نتونستین کوچکترین تصویری در این مورد منتشر کنین و فقط به نقل متن خبر بسنده کردین.
آیا واقعا باید ملتمون تصاویر موفقیت بچه هاشون رو از طریق مدیای دشمنان این مملکت ببینن!؟
متاسفانه اینگونه برخوردهای منفعلانه، نتیجه ای جز ناامید کردن مردم از رسانه های داخلی نداره!
همین مورد را به رای عمومی تابناک بگذارید. کرونا خطرناکتر است یا عدم اعتماد به مسئولان
از نظر مردم یا خود مسولان؟
مسئولان اعتماد چندانی برا مردم نزاشتن. پس از ویروس خطرناکتره.
اصل ضحبت ایشون القای این موضوع است که فقط یک هفته از ورود ویروس به ایران میگذره!! بقیه صحبتها چرته و برای پوشش منظور اصلی ایشون استفاده شده!! بی اعتمادی به مردم و .....!!!! این یه بازی رواشناسیه که جمله (فقط یک هفته س که به ایران اومده) رو بصورت کاملاً نامحسوس در ذهن خواننده جا میده!!
همین
بقیه صحبتهای ایشون بازی با کلماته
80 میلیون ایرانی (بجز اون چسبیده ها به مسئولین) حتی به اندازه یک دوریالی یا کمتر به دولت و نظام و مسئولان اعتمادی ندارند. هر چه گفتند نکنید ما مردم انجام می دهیم هر چه گفتند انجام دهید ما مردم انجام نمیدهیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار