بازدید 9355
۲
مهم‌ترین اکران سال درگیر ملاحظات؛

اکران فیلم سازمان سینمایی در اکران نوروزی! / سهم حداقلی فیلم مهم جشنواره فجر در اکران نوروزی!

با توجه به آنکه حدود سی فیلم سینمایی، متقاضی اکران نوروز بودند، صاحبان فیلم‌ها حق دارند بدانند با چه مکانیزمیريال شماری از فیلم‌های مهم که در جشنواره فجر نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند، از اکران بیرون گذاشته شده‌اند؟ این پرسش‌ زمانی افزون می‌شود که در لیست اکران نوروزی برخی فیلم‌ها قرار داده شده‌اند که متعلق به سازمان سینمایی هستند و عملاً سازمان سینمایی از رانت قدرت برای نمایش عمومی فیلم خودش در نوروز استفاده کرده است!
کد خبر: ۹۶۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷ 24 February 2020

اکران فیلم سازمان سینمایی در اکران نوروزی! / تنها یک فیلم مهم جشنواره فجر در اکران نوروزی!با وجود وضعیت بلاتکلیف اکران فیلم‌های سینمایی، ترکیب فیلم‌های اکران نوروز ۱۳۹۹، به عنوان مهم‌ترین و پرفروش‌ترین اکران سال سینمای ایران مشخص شد که بر اساس آن، فیلم‌های جشنواره فجر سی و هشتم سهم حداقلی در اکران نوروزی دارند و در عوض فیلم از قبل شکست خورده «لاله» متعلق به سازمان سینمایی و برخی فیلم‌های ضعیف دیگر در در اکران نوروزی جا داده شد؛ رویکردی که قطعاَ ضربه جدی به اقتصاد سینما می‌زند.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود تعطیلی سینمای ایران و نامشخص بودن زمان بازگشایی سالن‌های سینمایی، شورای اکران نوروزی امروز پنجم اسفند با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمود اربابی نماینده رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا فرجی و محسن امیر یوسفی رییس شورای صنفی نمایش تشکیل جلسه داد و درباره سرنوشت اکران نوروزی و جزئیات اکران فیلم‌ها در سال آینده تعیین تکلیف کرد.

بر اساس تصمیمات این گروه، برای سال آینده سینماهای باغ کتاب، ماندانا، مگامال، کوروش، ایران مال، ایران و سینما آزادی به عنوان سینماهای سرگروه در نظر گرفته شد که عملاً تغییر محسوسی در ترکیب سرگروه‌ها نیست و قرعه‌کشی بر اساس این فیلم‌ها و سرگروه‌ها رخ داد و قرار شد برنامه بعدی نمایش فیلم‌ها در سال هزار و سیصد و نود و هشت یعنی اکران دوم و سوم سال، از طریق قرعه کشی مشخص شود؛ وضعیتی که این پرسش را پیش می‌آورد اگر قرعه کشی روش مناسب و قابل قبولی است، چرا برای اکران نوروز نیز استفاده نشد؟!

اکران فیلم سازمان سینمایی در اکران نوروزی! / سهم حداقلی فیلم مهم جشنواره فجر در اکران نوروزی!

با این روش و بدون آنکه دقیقاً مشخص باشد، مبنای انتخاب هر فیلم چه عواملی بوده، فیلم‌های «شنای پروانه» محمد کارت، «لامینور» داریوش مهرجویی، «لاله» اسداالله نیک‌نژاد، «بازیوو» امیرحسین قهرایی، «پسرکشی» محمدهادی کریمی و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» حسین فرحبخش در نظر گرفته شدند و «خوب، بد جلف ۲: ارتش سری» پیمان قاسم‌خانی که مدتی‌ است اکران شده، به صورت پیش‌فرض با سرگروهی سینما آزادی جزو اکران نوروزی در نظر گرفته شد و دو فیلم رزرو نیز برای جایگزینی فیلم‌های انصرافی در نظر گرفته، اما اعلام نشد!

با توجه به آنکه حدود سی فیلم سینمایی متقاضی اکران نوروز بودند، صاحبان فیلم‌های سینمایی حق دارند بدانند با چه مکانیزم، شماری از فیلم‌های مهم که در جشنواره فجر نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند، از اکران بیرون گذاشته شده‌اند و برخی دیگر که از هم‌اکنون نفروختن‌شان در گیشه مشخص است، به عنوان فیلم‌های نوروزی در نظر گرفته شده‌اند؟ این پرسش‌ها زمانی افزون می‌شود که در لیست اکران نوروزی برخی فیلم‌ها قرار داده شده‌اند که متعلق به سازمان سینمایی هستند و عملاً سازمان سینمایی از رانت قدرت برای نمایش عمومی فیلم خودش در نوروز استفاده کرده است!

فیلم «لاله» ساخته اسی نیک نژاد که هزینه بسیار سنگینی روی دست دولت گذاشت و در همین دوره نیز مجدداً ۲.۷ میلیارد تومان برای تکمیلش در نظر گرفته شد، قاعدتاً نباید فیلم باکیفیتی باشد، چون اگر چنین بود، حداقل در جشنواره سی و هشتم فجر که متولی‌اش خود دولت است، حضور می‌داشت. با این حال، این فیلم که برداشتی از زندگی لاله صدیق قهرمان سابق اتومبیلرانی زنان است، در اکران نوروزی قرار داده شد تا شاید کسری از هزینه‌های صورت پذیرفته در آن بازگردد.

رویکرد غیرحرفه‌ای و ده شصتی نمایش فیلم کودک نیز باعث شده فیلم «بازیوو» امیرحسین قهرایی در ژانر کودک در اکران نوروز قرار گیرد و احتمالاً اگر نقدی نیز مطرح شود، اظهار خواهد شد که این فرصتی برای رفتن کودکان به سینماست! از این اظهارنظر‌های کلیشه‌ای که بگذریم، سینمای کودک در ایران به جز موارد نادر که ارتباط معناداری با تماشاگر بزرگسال برقرار کرده یا با فروش بلیت از سوی نهاد‌ها نظیر شهرداری و آموزش و پرورش و... همراه شده، شکست خورده است؛ بنابراین اصرار بر اینکه مهم‌ترین اکران سال را با نام «سیاست گذاری» خراب کرد، قابل قبول نیست.

باید در نظر داشت، در اکران نوروزی حتی بیش از تنوع ژانری فیلم‌ها، کیفیت آثار مهم است، چون طلیعه یک ساله سینمای ایران را پیش ‌روی تماشاگران قرار می‌دهد و تجربه نشان داده اگر این نوبت اکران در سطح مورد انتظار فروش نداشته باشد، اقتصاد سینمای ایران دومینووار با چالش مواجه می‌شود و گاهی این بحران بیش از یک سال تداوم می‌یابد؛ اتفاقی که وقوعش با توجه به مهندسی پراشکال اکران نوروزی که به برخی اجزایش اشاره شد، اسباب شگفتی ناظران را رقم نخواهد زد!

«تابناک» در گزارشی دیگر به وضعیت پیچیده اکران با توجه به تعطیلی کنونی سالن‌های سینما و هفته‌های جبرانی مورد انتظار فیلم‌ها در حال اکران خواهد پرداخت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ای خاک بر سر مسئولینی که اجازه ساخت این فیلم درپیتی با هزینه سرسام آور از بودجه این مردم بدبخت گرفتار در مشکلات اقتصادی را به یک کارگردان معلوم الحال داده اند.
اکران نوروزی چیه بابا؟ ملت برن سینما کرونا بگیرن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل