بازدید 48152
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

بازگشت به لیست سیاه FATF در نشستی به ریاست چین/ تاثیر این تصمیم بر اقتصاد ایران چیست؟

پس از گذشت حدود سه و نیم سال از خروج ایران از فهرست سیاه FATF و شش بار تمدید مهلت ایران برای تصویب لوایح، سرانجام در روز گذشته دوم اسفندماه ۹۸ دوباره ایران به لیست سیاه FATF بازگشت. این بازگشت به فهرست سیاه واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت.
کد خبر: ۹۶۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹ 22 February 2020

سقوط و صعود بورس در روز اول ورود به لیست سیاه FATF، تاثیر  این تصمیم بر اقتصاد ایران چیست؟

تابناک اقتصادیگروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار جی ۷ با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پولشویی به خصوص در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم تاسیس شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛

دبیرخانه این گروه در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس قرار دارد. این سازمان در سال ۲۰۱۲ چهل و نه توصیه را به عنوان استاندارد‌های خود ابلاغ نمود که شامل ۹ توصیه برای مبارزه با تروریسم و چهل توصیه برای شفافیت مالی می‌شد. از نظر این نهاد مالی، کشور‌ها به چهار دستۀ استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمکار و لیست سیاه تقسیم می‌شوند.

ایران از سال ۲۰۱۰ به بهانه برنامه هسته‌ای در قالب کشور‌های لیست سیاه و در کنار کره شمالی قرار گرفت.

ایران برای خروج از لیست سیاه این گروه و تبادل با نظام بانکی و مالی دنیا، ابتدا قانون مبارزه با پولشویی را در دوم بهمن ۱۳۸۶ و سپس قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را نیز در سیزدهم دی ماه ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رساند.

در ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۵ علی طیب نیا وزیر وقت اقتصاد به نمایندگی از دولت یازدهم طی یک توافق محرمانه پذیرفت که توصیه‌های چهل گانۀ FATF و یک برنامه اقدام را که حاوی دستورالعمل زمان بندی شده بود، اجرا کند. گروه اقدام مالی نیز چهارم تیرماه ۱۳۹۵ طی بیانیه‌ای در بوسان کره جنوبی اعلام کرد، ایران را دوازده ماه از لیست کشور‌هایی که باید علیه آن‌ها اقدام متقابل صورت بگیرد تعلیق می‌کند.

در دوم تیر ۱۳۹۶ مهلت یک ساله ایران به پایان رسید و FATF بعد از شش روز جلسه در شهر والنسیای اسپانیا اعلام کرد، با توجه به پیشرفت‌های ایران در ارتباط با اجرای برنامه‌های نظارت مالی و تصدیق این پیشرفت‌ها با ادامه تعلیق اقدامات مقابله‌ای این نهاد علیه ایران بدون قید زمانی موافقت کرده است.

دولت ایران نیز در این مدت از ۴۱ توصیه FATF حدود ۳۷ توصیه اجرا کرد و تنها چهار توصیه باقی ماند. دولت برای اجرای این چهار توصیه، چهار لایحه به مجلس ارائه داد که عبارت بودند از: اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، لایحه کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) و لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT).

بعد از گذشت حدود سه و نیم سال از خروج ایران از فهرست سیاه FATF و شش بار تمدید مهلت ایران برای تصویب لوایح، سرانجام در روز گذشته مورخه دوم اسفندماه 98 دوباره ایران به لیست سیاه FATF بازگشت.

در بیانیه FATF  به ریاست دوره‌ای چین، از کشورهای جهان خواسته شده بود برای مصون نگه داشتن سیستم بانکی‌شان از خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم در نقل و انتقالات مالی ایران، "اقدامات مقابله‌ای" به کار بگیرند.

حالا پرسش این است در شرایط کنونی که ایران سخت ترین تحریم های بانکی را تجربه می کند، ورود ایران به فهرست سیاه FATF در کوتاه مدت و بلندمدت چه تاثیری می تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد؟ بازارها چه تاثیری از این تصمیم خواهند پذیرفت؟

واکنش دولتی ها چه بود؟

رئیس کل بانک مرکزی: ورود به لیست سیاه در شرایط تحریمی تاثیری بر نظام پولی و مالی ندارد

عبدالناصر همتی در واکنش به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: مردم عزیزمان خوب میدانند که در این دوران سخت تحریم های ظالمانه و فشار حداکثری، نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوبFATF، برقرار کند که تا حد زیادی تهدیدهای ناشی از سنگ اندازی و دشمنی آمریکا را مهار کرده است. بانک مرکزی نیز، با همراهی سایر بخش های اقتصادی، مسیر خود را در جهت برآورده ساختن نیازهای تجاری کشور، بدون وقفه انجام خواهد داد.

وزیر اقتصاد: ورود ایران به لیست سیاه دشواری‌های فراوانی در پی خواهد داشت.

فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی که در ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ برگزار شد گفت: افزایش قیمت ارز هیچ ربطی به FATF ندارد. همچنین وی در آبان ماه سال جاری گفته بود: ورود نام ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دشواری‌های فراوانی در پی خواهد داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور: ما نباید برای آیندگان تحریم جدیدی به وجود بیاوریم!

محمود واعظی نیز در واکنش به ورود ایران به فهرست سیاه FATF گفت: وضعیت جدیدی که پیش خواهد آمد، ممکن است فشار اندکی بر تلاش‌های دولت بگذارند اما فشار اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تحریم‌ها برداشته و روابط بانکی ما با دنیا برقرار می‌شود؛ وضعیتی که امروز رقم می‌خورد در آن روز خود را نشان خواهد داد. آن چه دولت بر آن اصرار داشت این بود که ما نباید برای آیندگان تحریم جدیدی به وجود بیاوریم که محدودیت‌های جدیدی به همراه دارد.

سخنگوی دولت: شرایط انتقال پول دشوارتر می شود

علی ربیعی در هفته اوایل دی ماه سال جاری در نشست خبری گفت: در صورت قرار گرفتن در لیست سیاه FATF  شرایط انتقال پول از شرایط امروز هم دشوارتر و تسلط اطلاعاتی بیگانگان بر ما بیشتر می‌شود.

مشاور حقوقی رئیس جمهور: تمامی روابط پولی و مالی بین المللی با خطر روبه رو خواهد شد

لعیا جنیدی طی مصاحبه ای گفت: با توجه به تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، نباید اجازه دهیم ارتباطات مالی بین‌المللی ما در دیگر مناطق جهان آسیب‌پذیر شود. ‌در صورت نپذیرفتن لوایح چهارگانه گروه اقدام مالی مشترک، تقریبا تمامی روابط پولی و مالی بین‌المللی خود را با خطر مواجه خواهیم کرد.

واکنش کارشناسان اقتصادی چه بود؟

شقاقی شهری: قرار گرفتن در لیست سیاه تاثیر چندانی بر بخش تجارت خارجی کشور نخواهد داشت

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه خوارزمی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: نظر بنده این است که حتی در صورت تصویب دو کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی، به دلیل ترس از تحریم های ثانویه آمریکا؛ هیچ نهاد مالی و بانکی حتی بانک های روسیه و چین حاضر به همکاری با بانک های ایرانی نمی باشند؛ لذا قرار گرفتن در لیست سیاه تاثیر چندانی بر بخش تجارت خارجی کشور نخواهد داشت. البته معتقدم شرایط اقتصادی بسیار سختی فارغ از بحث گروه اقدام مالی در پیش است.

سیدیاسر جبرائیلی: تجارت ایران از کانال های غیرقابل تحریم انجام می شود

سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی در توئیتر خود نوشت: برداشته شدن تعلیق نیم‌­بند ایران از FATF تاثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت. عمده تجارت ایران از کانال های غیرقابل تحریم انجام می شود و این کانال ها اساساً خارج از حوزه عمل FATF قرار دارند. این رویداد به زودی پوچ بودن ادعای صفر شدن تجارت خارجی ایران را نشان خواهد داد.

حسین صمصامی: اقدام اخیر گروه ویژه اقدام مالی تاثیری در اقتصاد ایران نخواهد داشت

حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد اظهار داشت: به دلیل تحریم‌های آمریکا بانک‌های بزرگ دنیا مراوده‌ای با شبکه بانکی ایران ندارند و نقل و انتقال پول خارج از این شبکه انجام می‌شود. وی افزود: اقدام اخیر گروه ویژه اقدام مالی تاثیری در اقتصاد ایران نخواهد داشت. ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی یک حرکت برای دریافت امتیاز از ایران است و ورود و خروج ایران به این لیست تاثیری در اقتصاد ایران ندارد.

داود سوری: دوستان تجاری‌مان هم نمی‌توانند نجات‌مان دهند

داود سوری، اقتصاددان، درباره پیامدهای حضور ایران در لیست سیاه FATF به «شهروند» می‌گوید: «قطعا قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تأثیرات مخربی روی وضع اقتصادی کشور خواهد گذاشت. آنچه واضح است این که هر کشوری در صورتی که نتواند مبادلات بین‌المللی خود را پیش ببرد و در بحث انتقال پول و مبادلات تجاری مشکل پیدا کند، با دردسرهای زیادی روبه‌رو می‌شود. وقتی مبادلات تجاری با سایر کشورهای دنیا انجام نشود یا اینکه با هزینه‌های زیاد اتفاق بیفتد، گرانی و مشکلات معیشتی پیش می‌آید و هزینه چنین اتفاقاتی هم به مردم تحمیل می‌شود و درنهایت آنها هستند که باید تاوان مشکلات اقتصادی را بپردازند.»

آیا رابطه دوستانه چین و روسیه و کشورهای اوراسیا می‌تواند بدون حضور در FATF مشکلات تجارت ایران را حل کند؟ سوری در پاسخ به این مسأله توضیح می‌دهد: «تمام کشورهایی که هنوز رابطه خوبی با آنها داریم FATF را پذیرفته‌اند؛ ضمن اینکه بحث کاملا اقتصادی است و نباید نگاه سیاسی به آن داشت. بانک‌های این کشورها با پذیرفتن FATF وارد نظام بانکی بین‌المللی شده‌اند و وقتی ایران در لیست سیاه قرار بگیرد، نمی‌توانند هیچ‌گونه مراوده و معامله‌ای با ما داشته باشند. زیرا  نظام بانکی بین‌المللی به دقت تمام مراودات این بانک‌ها را زیر نظر دارد و به آنها اجازه نمی‌دهد با ایران مبادلات تجاری داشته باشند.» او ادامه می‌دهد: «بنابراین حتی کشورهایی هم که رابطه خوبی با ما دارند نمی‌توانند معاملات اقتصادی با ایران داشته باشند، چون ضرری که بابت این کار نصیب‌شان می‌شود، بسیار بیشتر از سود رابطه با ایران است. بنابراین تمام مبادلات بانکی ایران یا انجام نمی‌شود یا به سختی و با هزینه بالا به سرانجام می‌رسد.»

واکنش فعالان بخش خصوصی چه بود؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا پیوستن یا نپیوستن به FATF تاثیری بر اقتصاد ما نمی‌گذارد

مجیدرضا حریری اظهار داشت: همیشه پیوستن به FATF را به قوانین فیفا تشبیه می‌کنند، یعنی اگر ما قواعد فیفا را نپذیریم تنها می‌توانیم در داخل مرزهای خود بازی کنیم. اما بر اساس تحریم‌های یکجانبه آمریکا، عملاً ما در شرایطی هستیم که حتی اگر آن قواعد را بپذیریم، با توجه به دیواری که کشیده شده است، اجازه ورود هیچ تیمی به ایران وجود نخواهد داشت؛ یعنی کسی بزرگتر از قواعد فیفا نیز وجود دارد. در مورد رابطه سیستم بانکی نیز همین گونه است؛ ما به هیچ عنوان یک رابطه بانکی در تجارت نداشتیم، حتی پس از برجام نیز همین طور بود. وی افزود: بنابراین پذیرفتن قواعد FATF شرط لازم برای برای بازی در سیستم بانکی است اما شرط کافی نیست. در واقع شرط کافی مربوط به اجازه آمریکاست و بدون آن نمی‌توانیم در سیستم بانکی حضور داشته باشیم.

نائب رئیس اتاق ایران: نمی‌توان گفت عدم تصویب FATF هیچ تأثیری بر کشور ندارد

حسین سلاح ورزی در ابتدای دی ماه سال جاری گفت: در شرایط تحریم با روش‌های متعدد ارتباط بانکی خود را با برخی از کشورها حفظ کرده است؛ اما اگر رابطه ما با FATF قطع شود، فعالیت بانکی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود، چون اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار گیرد، کانال‌های اندک باقی مانده خود را نیز از دست می‌دهد و به‌ طور مشخص حتی روسیه و چین هم ارتباط بانکی خود را با ما قطع می‌کنند. وی افزود:  این جریان آن‌قدر اثرگذار است که حتی در ارسال و دریافت مرسولات پستی نیز دچار مشکل خواهیم شد و شاید پست بین‌المللی ما تعطیل شود؛ بنابراین، نمی‌توان گفت عدم تصویب FATF هیچ تأثیری بر کشور ندارد.

این تصمیم چه تاثیری بر بورس، بازار ارز، سکه و طلا داشت؟

امروز شاخص کل بورس در ابتدا و تحت تاثیر خبر ورود ایران به فهرست سیاه FATF حدود ۱۱ هزار واحد فرو ریخت و به کانال ۴۶۷ هزار وارد شد، اما بعد از گذشت یک ساعت شاخص کل دوباره به روند صعودی خود بازگشت و در نهایت با رشد ۳۱۱۱ واحدی نسبت به ابتدای امروز بر روی کانال ۴۸۱ هزار واحدی آرام گرفت.

در بازار ارز، اما دلار در صرافی‌های بانکی (بازارساز) تا لحظه تهیه این خبر با رشد ۲.۳ درصدی به ۱۴۵۳۲ تومان افزایش یافت، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۶.۵۸ درصدی به ۵۸۴۶۰۰ تومان رسید و قیمت سکه نیز با رشدی ۵.۸ درصدی به ۵ میلیون و ۶۳۹ هزار تومان افزایش یافت.

به نظر می‌رسد، در کوتاه مدت این ورود ایران به لیست سیاه FATF باعث افزایش قیمت دلار، طلا و سکه شود، اما در بلندمدت قطعا بانک مرکزی خواهد توانست از افزایش قیمت دلار جلوگیری نماید و این خود عاملی بر کاهش قیمت سکه و طلا خواهد بود و سرانجام پیش بینی می‌شود، وضعیت به مانند بورس به حالت عادی بازگردد.

در انتها، باید به این موضوع اشاره کرد که دو دیدگاه در مورد ورود ایران به فهرست سیاه FATF وجود دارد. دیدگاه اول معتقد است، در شرایط فعلی که ایران تحت تحریم‌های شدید از جمله تحریم‌های بانکی قرار دارد، این تصمیم تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت، اما دیدگاه دوم معتقد است، با ورود ایران به فهرست سیاه FATF حتی نخواهیم توانست با کشور‌های دوست مانند روسیه و چین تبادلات تجاری داشته باشیم و این موضوع می‌تواند بیش از پیش اقتصاد ایران را در فشار قرار دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
هیچی همه چیز ارزان میشود و پراید احتملا ۵ میلیون میشود.
خودروهای داخلی و خارجی امروز شاهکار بودن
ارز خودروهای خارجی که بالای ۳۰ است.
به ریاست چین!!!مگه تا همین‌۱ماه پیش مردم ایران رو قربانی آوردن مسافرهای چینی‌نکردین وقتی همه دنیا قبولشون نکرد حالا بردتون تو لیست سیاه دمشون گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
چقدر بعضیها چرند مینویسن. قانون قانون است اونایی که قانون بین المللی رو قبول نکردن باید چوبش رو هم بخورن ربطی هم به چین و این و اون نداره مشکل خونگیه.
در ضمن پروازای چین به کانادا هیچوقت قطع نشد
تابناک هم جرات نداره نظر مردم رو نشون بده
کسانیکه فتنه می کنند. ک اوضاع اقتصادی کشور را به هر نحوی دچار اشوب می کنند. فنته گر هستند.
مرگ بر فتنه گر
مطمئن باشيد كه اگر هيچ تاثيري نداشت همون اول رد مي كردند و مي گفتن تصويب نمي كنيم و گردنمون هم كلفته
ناراحت نباشی چمد ماه تحمل بکنید لوایح تصویب میشه و برجام هم برجا می شود دولت جلیلی با حاکمیت مجلس قالیباف همجی را درست خواهند کرد .
مشکل مردم فتف نیست باور کنید بیشتر مردم از دولت روحانی بی نهایت عصبانی هستند و تقریبا همه ناامید شده اند هیج برنامه ای برای اداره کشور ندارد هم ضرر مالی و هم ضرر جانی به مردم میزند
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
آدرس غلط نده لطفا مادر عروس خانم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
از اینکه دولت همه تخم مرغ هایش رو در سبد برجام
گذاشت نمی شود ساده عبور کرد
این آدرس غلطی نیست
اما اینکه او انتخاب دیگری هم داشت یا نه هم قابل بحث است
این هم آدرس غلطی نیست
هممون میدونیم که آخر خط
ببینید ما بچه های خوبی بودیم از شما کرونا گرفتیم.... آخه چرا ما رو تو لیست سیاه قرار دادین چینی جون ها ....!!!
خوشتیپ!!! دنیا روال خاص خودشو داره ... FATF یه روال شفاف تو دنیا هست. این که این برای مسئولین ما قابل درک نیست دیگه مشکل خودشونه .. به چینی و آمریکایی بودن رئیس جلسه ارتباطی نداره.
با توهم نمیشه کشور رو اداره کرد.. باید به پروتکل های دنیا آگاه بود و یه سری سیاست ها رو مطابق اون چید ... وقتی انقدر قوی شدی که تونستی تعیین تکلیف کنی اونوقته که سیاست هاتو می تونی به بعضی پروتکل ها اعمال کنی ... سیاست خارجی مثل بازی شطرنجه.. که متاسفانه مسئولین ما با منچ و مارپله اشتباه گرفتن! حالا بندازین تاسو ببینیم چند میاد ... مار میزنتمون یا نه؟ آقا جون نگاهتو عوض کن ..
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
آقای پروتکل!
هنوز خیلی برات زوده معنی دسیسه های
بین‌المللی رو بفهمی‌تابحال ،از خودت سؤال کردی‌که‌چرا آف آی تی آف با عربستان سعودی که تامین کننده اصلی تروریست‌های داعش بوده و میلیاردها دلار پول را در سطح بین المللی برای تامین نیازهای داعش و القاعده و طالبان جابجا می کند کاری ندارد.آره کوچولو هنوز خیلی مونده از الفبای سیاست سردر بیاری ،برو منچ بازی کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
احمد آقا! بزرگ! داننده!
از نوشتن "آف آی تی آف" مشخصه چقدر تو باغی
شما که الفبای سیاست رو بلدی.. بهتره یه کم هم رو الفبای فارسیو انگلیسیت هم کار کنی
میگن هواپیمایی ماهان باعث ورود ویروس به کشور شده حتی اگه واقعیت هم نداشته باشه باید فورا پروازهاشو تعطیل میکرد.مثل کویت که پروازهاشو تعطیل کرد به ایران.حداقل اینطور افکار عموم راحت تر بود
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
نوشدارو بعد از مرگ سهراب
روزی که ملت وارد مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم و شیطان بزرگ میدانند باید هزینه پرداخت کند و با شرکت در انتخابات تایید لیست انقلابیون واقعی روز درگیری نظامی و اقتصادی و سیاسی نزدیک شد دلار ۶۸ ریال بود ۱۴۰۰۰۰ ریال شد ملت تسلیم نشد حالا فرض کنیم دو برابر بشه ۲۸ هزار تومان نسبت به گذشته چیزی نیست و نباید تسلیم شویم ملت بخاطر نان انقلاب نکرد
به ریاست چین؟
این بود نتیجه اینهمه خوش رقصی؟
هيچ چيز تو اين مملكت به حالت عادي باز نخواهد گشت .
چرا نمی‌خواهید یکبارم شده به اشتباهتون اعتراف کنید، رفتن به لیست سیاه یعنی انهدام اقتصادی کشور، اینو افزایش ارزش دلار هم امروز نشون داد محدود هزار تومان ارزش دلار نسبت به تومان افزایش پیدا کرد!!!!
سقوط آزاد ارزش ریال ایران در امروز نشان داد که حق با چه کسانی بود و چه کسانی مثل همین قالیباف چه مصیبتی برای ملت اضافه کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
عجب
پس برو یک چند روز دیگر بیا تا ببنی دلار چطوری سقوط می کند چون بر اساس هیجان اولیه است وبعدا ارام می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
آقای عجب
کاش اسمت رو می نوشتی مهندس! بپا خودت سقوط نکنی چون دلار متاسفانه سقوطش به سمت بالاست نه مثل شما به سمت پایین!!!!!
ان سال های طولانی که ایران در لیست سیاه بود فرقی هم داشته با این 3 سال که در لیست سیاه نبودیم ؟
2 سال اخری که در لیست سیاه هم نبودیم با شروع تحریم ها و سو مدیریت ها افزایش قیمت ها داشتیم
پس لطفا ادرس غلط ندهید که وضع بد می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
همین افکار پروفسور هایی چون شما است
که به این فلاکت انداختند کشور و مردم را
حداقل اینکه در ۳ سال گذشته کمی کنترل شد
و از امروز خواهید دید که چه شود ؟
البته تند روها در دوره خودشان حتی برجام و بد تر از آنرا هم تصویب خواهند کرد
این خط ----و اینهم نشان $ خواهیم دید
دلار ۱۵۷۰۰
سکه ۶۱۰۰۰۰۰
سوال من اینه که حضور ایران در لیست سفید fatf چه نفعی دارد؟ متاسفانه کسانی که در خوشبینانه ترین نگاه "دورنگری" نداشتند، سالیان سال به تدریج وابستگی اقتصادمان را بیشتر کرده اند و در این زمینه آنچنان استقلالی نداریم، و اگر استقلال نباشد آزادی هم نیست، شعار مردم در ابتدا همینها بوده، نه!
طلا در عرض ۲۴ ساعت به مرز ۶۲۰ هزار تومان‌رسیده
تاثيرش از هم اكنون در بازار ارز ببينيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
همین افرد نا اگاه مقل شما هستند که دولت هم برای اهداف کوتاه مدت برنامه می ریزد چون شما ها را داریم
ولی بدون می اید پایین
كرونا بي تاثيره و صدمه اي به جامعه و اقتصاد ما نمي زنه!! نپيوستن به FATF هم به اقتصاد مون صدمه نمي زنه !! كي مي خواهيد واقعيتها را به مردم بگوييد ؟ كتمان واقعيات مشكلات را حل نمي كند بلكه آنها را انباشته تر و مهلك تر مي كند و مردم بايد عواقب آن را تحمل كنند .
کشور ما اقتصادی ندارد که بخواهد تاثیر بپذیرد!
سید یاسر جبراییلی حالا شده اقتصاد دان ما.
خدایا ما بی پناهیم. خودت مردم و مملکت رو نجات بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
از کشور دوست و برادرچین،شورای نگهبان کمال تشکر را داریم
تحریم بهانه ای شده برای دلال بازی همه چیز نسبی است به فرض تاثیرگذاری بر پول ایران الان دلار می توانست 8 هزار تومان باشد و به 9 یا 10 هزار تومان برسد ولی با دلال بازی قیمت کاذب رسانده اند 14 که حالا بشود 20 هزار تومان بعد هم این قیمت ها سقوط می کند و بسیاری تقره داغ میشوند و سکته میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
سلام اشتباهی منفی دادم
در سوریه و یمن سال ها جنگ بود ولی پولشان تکان نخورد در ایران ترامپ عطسه کرد اقتصاد فروریخت برای اینکه آقای روحانی خودش را چرچیل و آیزنهاور می داند ولی واقعا از سیاست چیزی نمی داند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
از محمود جانت چه خبر؟
تحریم چی هست؟
......
حالا زبونتون وا شده؟
چقدر بعضی ها ساده لوحند که پول می دهند سکه را 6 میلیون تومان می خرند این هم شد سرمایه گذاری؟ خوب با یک اتفاق ساده همین سکه میشود 4 تا 5 تا الان ده بار این اتفاق افتاده باز عده ای به دام شیادان می افتند نهایتا یا ضرر می کند یا سود بسیار ناچیزی بعد از یکی دو سال استرس
آینده ایران = کره شمالی
سخن من در رد یا تائید نظر کارشناسان نیست
اما یک نکته را خوب می دانم‌..ک ب اصطلاح کارشناسان ما در رسانه های دولتی و شبح دولتی،نظرشان مستقل و واقعی نیست.بلکه دستوری هست.حتی وزرا هم بعد از اینکه از تصویب اف ای تی اف ناامید شدن نظرشان برگشت و گویی ک‌ قرار گرفتن در لیست سیاه یک دستاورده...در واقع سانسور.خودسانسوری .عدم شفافیت.ناکارامدی.اختلاس و رانت..افت جان ایران عزیز شده
..
قابل توجه مسئولانی که با ارائه سرویس پرواز ماهان ، خطر جانی بزرگی را به مردم بی دفاع کشور تحمیل کردند
و با دادن اعتبار فروش نفت ارزان و تبلیغ و تشویق رفتن کشور زیر سایه چین و روسیه ، کشور و مردم را دچار فقر و فلاکت کرده اند ،
ببینند و خجالت بکشند البته اگر غیرت و انصاف دارند ؟
در پایان این مقاله به دو دیدگاه اشاره شده است. درست است که در زمانی که ما تحت بیشترین تحریم ها قرار داریم طبق راهکار اول نپیوستن به FATF تاثیری به مبادلات و تجارت خارجی ما نخواهد داشت، اما این راهکار سر زیر برف کردن و خود را به کوچه علی چپ زدن است و در نتیجه کاملا غیر عاقلانه است. راهکار صحیح آن است که متخصصین و مسئولین مملکت جلسات متعدد و منظمی را برگزار کرده تا به یک راهکار درست و جمع بندی نهایی برسند. نظر اینجانب این است که هرچه سریعتر خود را از شرایط سخت نجات داده و به شرایط عادی و امکان انجام تبادلات بانکی و پولی با دنیا برگردیم و تمام دشمنان خود را مایوس کنیم که به نابودی ایران و ایرانی دل بسته اند. یقیینا این به نفع کل مردم و اقتصاد کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
احسنت!!!!!!!!!
دلار ۱۵۵۰۰ بیش از ۱۰۰۰ تومان افزای قیمت.
توقف فروش کالا توسط کارخانه ها و ...
این هم نتیجش .
مگر نمی گفتید خبری نمی شود ؟!
مثل اقتصاد ایران, مثل فقیری است که از روی افلاس به گدایی افتاده که انتظار درامد انچنانی ندارد و منتظر دست دیگران است مانند اقتصاد ایران که گاهی محتاج تکدی از چین, گاهی هند, گاهی اروپا, گاهی سایر کشورهای جهان سوم مثل ترکیه, عرق و غیره هستیم تا بتوانیم بنجل های روی دست مانده انها را به قیمت دلخواهشون با تبدیل دلارهای نفتی به پول رایج خودشون خریداری کنیم و رونق با متت اقتصاد انها را توسعه دهیم
تغییر قیمت دلار, خودرو, طلا, ریزش احساسی بیش از ده هزار واحدی بورس و ... لابد بی اثری FATF است تا کی از گفتن حرف راست با توهمات بی اثری اقتصاد جهانی به اقتصاد ایران را با سیاه بازی و تخصص نداشته فریاد میزنید???
به خدا همه چی درست میشه به شرح ذیل : درسال اینده مذاکرات با امریکا با طورموقت شروع میشه دلار یک ماه ونیم دیگه رومرز ۱۴ هزارتومان میاستد مسکن تا سال ۱۴۰۳ در رکود عمیق فرومیرود واز اواسط سال اینده قیمتهای کاذب مسکن ریزش میکند سکه طلا به ۴/۵ برمیگردد اگر برنگشت هرچه خواستید بگویید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
یه آدرسی بده دوست عزیز ، تا اگه همونطور که گفتی اگه برنگشت ما بتونیم هرچیخواستیم بهت بگیم/.
چین و روس ما را تاراج کردند
دوستان من نه اقتصاددان هستم نه سیاسی نه حزب و... من این میدونم که دشمن آنقدر زرنگ هست برای مبارزه با ایران همیشه با دوتا نقشه وبرنامه پیش میره اگه اولی شکست خورد بعدش دومی پیش بره دوباره دوتا نقشه دیگه طراحی شده که دومی شکست خورد سومی آماده باشه ببینید داغش بابرنامه ریزی وهزینه بالا طراحی شده بود اونا این برنامه afetf رو گذاشته بودن اگر داعش جواب نداد اینو راه بندازن مطمئن باشین اینم جواب نده دوتا دیگه آماده دارن پس مراقب باشین بجون هم نیافتنی چه موافق چه مخالف دشمن هردوشو میخاد خفه کنه پس مخالفتها و موافقت زیاد حرس نخورین تیر دشمن مال همست واسش فرق نمیکنه کی چی میگه کی نمیگه
یکی از سفیر چین بپرسه، تو که گفتی ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند!! البته ایران بود اما چین و روسیه مثل همیشه نشان دادند فقط منافعشان برایشان مهم است
این هایی که از کشور های دیگه پیام می‌فرستند دیگه کی هستند!!! واقعا نظرات پیرمردی ای دارند و فقط سیاه نمایی می‌کنند...... یک جوری از مشکلات آینده خروج از fatfحرف می‌زنند که انگار تو بازار تهران یکی از اقلام ضروری کشور رو وارد می‌کنند..... رفتین از کشور بیرون دیگه به کار خودتون باشین چکار به ما دارین مگر کار و کاسبی دیگه ای جز وطن فروشی ندارین؟ چند می‌گیرند از دشمنان اینها..... برین یکم به فکر لذت بردن از زندگی باشین بسه دیگه اینقدر کار کردن..... نمیخواین بازنشسته بشین
رفتن تو لیست سیاه یعنی در دراز مدت مشکلات زیاد برای صادرکنندگان حتی فروش آب و خاک
وارد نشدن ما به fatf مشکل زیادی برای ایران ایجاد نمی کند به همون دلایلی که خودشون می‌دونند ولی بهانه خوبی است برای بالا بردن قیمت خودروهای بی کیفیت و بنزینی در صورتی که دنهر روز خودروی برقی جدیدی وارد بازار می کند
جناب همتی اگر قرارگرفتن نام ایران درلیست سیاه تاثیری بر اقتصاد وجریان ومبدلات پولی ندارد چرا جنابعالی طی این دو سال دایم از عدم تصویب الحاق ایران به کنوانسیون های مربوطه گلایه وشکایت میکردید
همیشه میگن هیچ مشکلی نیست ولی این وسط ما هرچی جون میکنیم نمیتونیم پول نونمون رو در بیاریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل