بازدید 16208
۷
گزارش آماری تابناک از متوسط گلزنی مهاجمان داخلی با همتایان در قاره سبز؛

مقایسه فاصله گلزنان برتر لیگ ایران با مهاجمان لیگ‌های اروپایی / سقوط معدل گلزنی و تقدیم خط حمله تیم ملی به لژیونر‌ها

در حالی که فوتبال اروپا شاهد افول نسبی مسی و رونالدو در سال‌های پایانی است، در لیگ ایتالیا، ایموبیله از معدل هر بازی یک گل هم عبور کرده که خارق العاده است. در آلمان لواندوفسکی آمار تقریبی هر بازی یک گل را ثبت کرده، ولی در لیگ ایران حدنصاب بهترین گلزن، به نصف این معدل در هر مسابقه رسیده که نشانگر افت شدید گلزنان داخلی است و تداوم دعوت انحصاری از لژیونر‌ها به تیم ملی را توجیه می‌کند.
کد خبر: ۹۶۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ 21 February 2020

در حالی که بیست هفته از لیگ برتر نوزدهم فوتبال ایران را پشت سر گذاشته ایم، بهترین گلزن لیگ داخلی کشورمان تنها ده گل به ثمر رسانده است که آمار جالبی برای آقای گل لیگ کشوری در سطوح اول فوتبال حرفه‌ای آسیا محسوب نمی‌شود.

به گزارش تابناک ورزشی، یکی از معیار‌های اصلی رشد و تعیین کیفیت فوتبال در هر کشوری، میزان گل‌های به ثمر رسیده در مسابقات باشگاهی است. میزان و تعداد گل می‌تواند تا حدودی نشانگر فوتبال هجومی و تماشایی هر لیگی باشد و در عین حال کیفیت بازیکنان حاضر در آن به خصوص مهاجمان و گلزنانش را به رخ می‌کشد؛ فاکتوری که می‌تواند فوتبال را جذاب‌تر کند و باعث جذب تماشاچی روی سکو‌ها و پای گیرنده‌ها شود.

چشمه پدیده‌های گلزن و تکنیکی در حال خشکیدن است؟

در فوتبال ایران که معروف به تربیت و معرفی بازیکنان تکنیکی باکیفیت نسبت به سایر کشور‌های خاورمیانه و آسیای غربی است، چندسالی است که ظهور تعداد پدیده‌های گلزن و استعداد‌های ناب در نیمه هجومی تیم ها، به شدت افت کرده و شاهد سقوط عجیب بازیکنان واجد شرایط برای ترانسفر هستیم. اغلب بازیکنانی که در حال حاضر از فوتبال ایران به خارج از مرز‌ها ترانسفر و صادر می‌شوند، متعلق به دهه گذشته اند و اغلب آن‌ها هم در لیگ‌های سطح پایین تری مثل بلژیک و پرتغال در اروپا جذب می‌شوند و یا اینکه در لیگ قطر مشغول بازی شده اند.

در همه لیگ‌های بزرگ اروپایی و حتی لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال در کشور‌های سطح دوم اروپا و آسیای شرقی، میانگین گل زده بهترین گلزن بالای متوسط «هر دو بازی یک گل» است. در لیگ ایران، اما عیسی آل کثیر از تیم صنعت نفت آبادان ۱۰ گل در بیست مسابقه به ثمر رسانده است که متوسط نیم گل در هر بازی رسمی را نشان می‌دهد و با همین تعداد گلزنی که در آن پنالتی هم بوده، صدرنشین جدول گلزنان شده است.

مقایسه فاصله گلزنان برتر لیگ ایران با مهاجمان لیگ های اروپایی / سقوط معدل گلزنی و تقدیم خط حمله تیم ملی به لژیونرها

چرا تیم ملی سال هاست مهاجمی از لیگ ایران ندارد؟

فوتبال ایران در دهه‌های پیش از انقلاب، شاهد ظهور گلزنان بالفطره‌ای همچون غلامحسین مظلومی، حسین کلانی، حسن روشن، حمید شیرزادگان، حمید جاسمیان، صفر ایرانپاک و ... بود و پس از انقلاب نیز پیاپی امواجی آمد که با خود فرشاد پیوس، ناصر محمدخانی، حمید علیدوستی، عبدالعلی چنگیز، علی دایی، مهدی مهدوی کیا، غلامرضا عنایتی، آرش برهانی، فرهاد مجیدی، مهدی طارمی، سردار آزمون و ... را آورد، اما حالا چند سالی است کمتر شاهد نمونه‌ای از چنین بازیکنانی در لیگ کشورمان هستیم و تیم ملی فوتبال نیز در اکثر سال‌های حضور کی روش، نتوانست گلزنی از لیگ داخلی را در نوک خطه حمله اش ببیند.

به جز سال‌های ابتدایی حضور مرد پرتغالی که بازیکنانی نظیر غلامرضا رضایی و خلعتبری به تیم ملی دعوت می‌شدند، کم کم جایی برای گلزنان لیگ برتر پیدا نشد و معدود بازیکنان خوب حاضر در فوتبال داخلی نیز به لیگ‌های خارجی گسیل شدند و گویا در تیم ملی رو به مهاجمان شاغل در ایران بسته شد. اکنون سال هاست در بین پنج یا شش مهاجم دعوت شده به اردوها، سهمیه لیگ برتر «صفر» است. فاصله کیفیت بازیکنانی نظیر سردار آزمون، طارمی، کاوه رضایی، انصاری فرد، جهانبخش، قوچان نژاد و حتی قلی زاده با مهاجمان داخلی آنقدر زیاد شده که حتی در اردو‌ها نیز کمتر ردی از فوروارد‌های فعال در لیگ داخلی دیده می‌شود.

فاصله عجیب آماری لیگ ایران با لیگ‌های معتبر اروپا

در لیگ انگلیس جیمی واردی از تیم لستر با ۱۷ گل در ۲۶ مسابقه صدرنشین است. در اسپانیا با افت شدید لیونل مسی، باز هم شاهد زدن ۱۴ گل از سوی این اعجوبه در ۲۴ مسابقه هستیم که قطعا در ادامه لیگ این حدنصاب بهبود خواهد یافت. در بوندس لیگا آلمان لواندوفسکی با ۲۳ گل در ۲۲ هفته، یک رکورد عالی بر جای گذاشته و تقریبا در هر بازی یک گل به ثمر رسانده است! آماری که معمولا فقط از مسی و رونالدو دیده می‌شد. در سری آ. ایتالیا، اما این حدنصاب حتی بهتر نیز شده است و چیرو ایموبیله با زدن ۲۶ گل تا هفته بیست و چهارم، از رکورد هر بازی یک گل هم عبور کرده که خارق العاده است. بعد از ایموبیله و آمار استثنایی اش، کریس رونالدو در ۳۴ سالگی با ۲۰ گل زده ایستاده است.

 

قائدی، ترابی، علیپور و ارسلان آبروی لیگ ایران را می خرند؟

این آمار نشان می‌دهد، لیگ ایران به رغم حضور بازیکنانی نظیر کی روش استنلی و شیخ دیاباته، رکورد جالبی بین گلزنان ندارد؛ هرچند این دو بازیکن هم چندین بازی فصل را مصدوم بوده و از دست داده اند و شاید همه بازی‌ها را کامل بازی می‌کردند، یکی از آن‌ها با آمار بهتری در صدر جدول گلزنان می‌ایستادند.

ظهور تک ستاره‌هایی نظیر مهدی قائدی می‌تواند این طلسم را پاره کند و حداقل یکی از عناصر اصلی خط حمله تیم ملی ایران، از لیگ برتر ایران باشد. روند گلزنی بازیکنانی نظیر ترابی و قائدی و حتی علیپور در صورت تدوام و تقویت می‌تواند آبروی لیگ ایران را هم بخرد و در این راه امیرارسلان مطهری هم نشان داده که شایسته توجه بیشتر است.

به هر حال در دوره افول مهاجمان ایرانی به سر می‌بریم و بعد از کوچ گلزنانی نظیر طارمی، کاوه رضایی، کریم انصاری فرد و ...، حالا بازیکنان ایرانی همچون علی علیپور، مهدی قائدی، مهدی ترابی، سجاد شهباززاده، شهریار مغانلو و چند مهره دیگر شانس کسب کفش طلای فصل را دارند، اما آمارشان در حد استاندارد‌های بین المللی نبوده است.

Image result for علیپور + قائدی

جدول گلزنان لیگ برتر ایران تا هفته بیستم

۱۰ گل

عیسی آل کثیر (صنعت نفت آبادان)

۹ گل
شهریار مغانلو (پیکان)
مهدی قائدی (استقلال)


۸ گل
محمد نوری (پارس جنوبی جم)
امیرارسلان مطهری (استقلال)
شیخ دیاباته (استقلال)

۷ گل
یونس شاکری (گل گهرسیرجان)
مهدی ترابی (پرسپولیس)
احمدرضا زنده روح (گل گهرسیرجان)
حسین مالکی (شاهین بوشهر)
کی روش استنلی (سپاهان)
علی علیپور (پرسپولیس)

 

نویسنده: پژمان حسین زاده

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
استفاده از قلیان بلافاصله بعد از تمرین و کادر ضعیف مربیان از علتهای اصلی این افت است
چی شد که به اینجا رسیدیم؟
یاشاسن شهریار
خواستم خدمت دوستان عرض کنم که پیش ترها طلسم ها میشکستن، چون احتمالا چینی بودن اما اینکه اینجا طلسم پاره میشه، فقط و فقط به خاطر اینه که مسوولان به فکر مردم بودن و هر مراوده ای با چین رو به خاطر کرونا متوقف کردن و در داخل طلسم کاغذی ساختن که داره شدنی هست و البته نتیجه اش هم مشخصه که کرونا پشت مرزهای ایران طلسم شده و نمیتونه طلسم رو .... و وارد بشه.
( درست نمیدونم طلسم پشت مرز چینیه یا ایرانی)
گندکاری های کی روش الان رو می شود که دیر است
بازيكنان اروپايي تا نصف شب شبگردي نميكنند قليان وسيگار نميكشند روي بازيكنان خود كنترل دارند برعكس ما
تابناک این آگهیهایی که از طرف mediaad بهتون داده می شه بعضیهاش بشدت مشمئز کننده هست. مخصوصا آگهی مربوط به کچلی و کاشت مو. بعضیها به عکسهای اینچنینی حساسیت دارند. به خاطر فوبیای اینگونه تصاویر وارد سایتتون نمی شویم. فوبیا داریم به این جور عکسها می فهمید؟ فوبیییییییییییییییییییییییا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار