بازدید 22743

قانون لوگان چیست؟

قانون لوگان، قانونی است که بر اساس آن مذاکره افراد غیر مسئول با دولت‌های خارجی که با آمریکا در مناقشه باشند، جرم تلقی می‌شود. این قانون با هدف جلوگیری از تضعیف موضع دولت آمریکا در برابر دولت‌های خارجی توسط افراد غیر مسئول وضع شده است.
کد خبر: ۹۶۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 19 February 2020

 			 				 					واکنش ترامپ به دیدار سناتور مورفی با ظریف

به گزارش «تابناک»، قانون لوگان پس از مذاکره غیر قانونی «جرج لوگان» با فرانسه در سال ۱۷۹۸ تصویب و به امضای «جان آدامز» رییس جمهور وقت آمریکا رسیده است. در این سال تنش‌ها میان آمریکا و فرانسه بالا گرفته بود و رییس جمهور آمریکا سه نماینده خود را برای مذاکره با فرانسوی‌ها به فرانسه فرستاد. مذاکرات موفقیت آمیز نبود. «جرج لوگان» نماینده کنگره آمریکا یکی از نمایندگان بود. او سعی کرد به طور شخصی با دولت فرانسه وارد مذاکره شود. افشای این خبر رسوایی بزرگی برای سیاست خارجی آمریکا به بار آورد.

«کوین کرنی» در مجله «اموری لا» در این باره نوشته: لوگان به محض ورود به پاریس با تعدادی از مقامات فرانسه دیدار کرد. در این دیدار‌ها او خود را یک شهروند عادی معرفی کرد و به آن‌ها گفت که احساسات ضد فرانسوی در آمریکا شیوع پیدا کرده. او در این مذاکرات پیشنهاداتی درباره چگونگی بهبود روابط با آمریکا ارائه کرد که به نفع هر دو کشور باشد. او به طرف فرانسوی گفت که مقامات آمریکا سعی دارند فرانسه را فاسد جلوه دهند و معتقدند هر کسی که به اصول فرانسه پایبند باشد باید دشمن آمریکا شناخته شود.

به گفته «کرنی»، چند روز بعد از دیدار لوگان، فرانسوی‌ها اقداماتی برای کاهش تنش میان دو کشور را کلید زدند. آن‌ها تعرفه‌های تجاری را برداشتند و تعدادی از ملوانان آمریکایی را که در زندان‌های فرانسه بودند آزاد کردند.

با وجود موفقیت ماموریت لوگان، اقدامات او با مخالفت‌های حزب فدرالیست در کنگره مواجه شد که در نهایت به تصویب این قانون در مجلس انجامید.

بر اساس قانون اولیه، هر شهروند آمریکایی که بدون مجوز دولت به طور مستقیم یا غیر مستقیم با دولت‌های خارجی که با آمریکا در تنش هستند رابطه داشته یا مکاتبه‌ای داشته باشد به کمتر از سه سال زندان یا جریمه نقدی و یا هر دوی این‌ها محکوم خواهد شد.

بر اساس اصلاحیه قانون لوگان، کسانی که مرتکب چنین جرمی شوند ۵۰۰۰ دلار جریمه نقدی خواهند شد.

تا کنون تنها دو نفر به جرم نقض این قانون متهم شده اند. یکی در سال ۱۸۰۲ و دیگری در سال ۱۸۵۲ که هیچ کدام نیز جرمشان ثابت نشده است.

در سال ۱۸۰۳ «فرانسیس فلورنوی» کشاورز اهل کنتاکی که در یک مجله با نام مستعار «آمریکایی غربی» مقاله‌ای نوشته بود به جرم نقض قانون لوگان متهم شد. او در این مقاله از یک دولت جدایی طلب در غرب آمریکا که میخواهد متحد فرانسه باشد دفاع کرده بود. جرم او در دادگاه محرز نشد.

درسال ۱۸۵۲ نیز «جوناس فیلیپس لوی» دومین فردی بود که به اتهام نقض این قانون مورد تعقیب قضایی قرار گرفت. او یک ملوان آمریکایی اهل مکزیکو بود. «دنیل وبستر» وزیر خارجه وقت به دنبال درخواست از مکزیک جهت پذیرش پیمانی بود که به گروه‌های مختلف تجاری آمریکا اجازه میداد تا در ساخت راه آهن مشارکت داشته باشند. لوی در آن زمان در نامه‌ای به رییس جمهور وقت مکزیک از او خواسته بود تا پیمان وبستر را رد کند.

دادگاه فدرال آمریکا در آن زمان «لوی» را به نقض قانون لوگان متهم کرد، اما زمانی که رییس جمهور مکزیک از ارائه کپی اصل نامه به دادگاه سر باز زد، دادگاه مجبور شد اتهامات لوی را پس بگیرد.

در سال ۱۹۴۰ «سامر والز» معاون وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود که هربرت هوور رییس جمهور پیشین آمریکا باید به جرم مذاکره با اروپایی‌ها و ارسال کمک‌های غذایی به آن‌ها مورد تعقیب قضایی قرار بگیرد.

در سال ۱۹۷۵ «جان اسپارک من» و «جرج مک گاورن» سناتور‌های آمریکایی زمانی که برای دیدار با مقامات کوبا به این کشور سفر کرده بودند به نقض این قاعده متهم شدند.

در سال ۲۰۰۷ نیز «استیو کینگ» قانونی را به مجلس ارائه کرد که طی آن نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا را از استفاده از اموال فدرال برای سفر به کشور‌های خارجی که به نظر آمریکا حامی تروریسم هستند، منع میکرد. کینگ در آن زمان مدعی بود که مذاکرات پلوسی با دولت اسد نقض قانون لوگان بوده است. طرح او در مجلس تصویب نشد.

در سال ۲۰۱۶ «تام ویلسیک» وزیر کشاورزی آمریکا دونالد ترامپ را به نقض قانون لوگان و تلاش برای تشویق روس‌ها به هک کردن ایمیل‌های هیلاری کلینتون در طول رقابت‌های انتخاباتی متهم کرد.


پیشینه اتهام نقض قانون لوگان در رابطه با ایران

در سال ۲۰۱۵، ۴۷ سناتور آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده به دولت ایران، اقدامات دولت باراک اوباما برای میانجی گر در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی را زیر سوال بردند. در این نامه به ایران هشدار داده شده بود که مفاد توافقی که باراک اوباما به دنبال آن است بسیار محدود است و این توافق با خطی بر روی کاغذ در دولت بعدی قابل برهم خوردن است.

بسیاری از تحلیل گران معتقد بودند این نامه نقض قانون لوگان بوده است. مذاکره کنندگان هسته‌ای آمریکا نیز پس از به نتیجه رسیدن توافق بار‌ها این اقدام سناتور‌های جمهوری خواه را مورد عتاب قرار داده و از خللی که این نامه بر روند مذاکرات وارد کرده بود صحبت کرده اند.

همزمان نامه‌ای با ۳۲۰ هزار امضا منتشر شد که خواستار تعقیب قضایی این ۴۷ سناتور آمریکایی به جرم نقض قانون لوگان شده بود.

 

ادعای ترامپ مبنی بر نقض قانون لوگان توسط یک سناتور

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دیدار کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست امنیتی مونیخ واکنش نشان داد و آن را نقض قانون لوگان دانست.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: من دیدم که سناتور مورفی با ایرانی‌ها دیدار داشته است. آیا این واقعیت دارد؟ آیا چیزی وجود دارد که من باید بدانم؟ چون به نظر می‌رسد که این نقض قانون لوگان باشد.

پایگاه خبری The Federalist آمریکا روز گذشته خبر داد که کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیداری محرمانه با محمد جواد ظریف داشته است.  

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار ظریف با کریس مورفی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ امشب (سه شنبه) در صفحه توئیترش نوشت«دکتر ظریف همواره گفته اند که با برخی اعضای کنگره آمریکا که از او درخواست ملاقات می کنند، دیدار و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران و واقعیات منطقه را تشریح می کند. این اقدامات بخشی از دیپلماسی عمومی است که شامل دیدار با نخبگان، مراکز فکری و مصاحبه و دیدار توجیهی با اصحاب رسانه ها نیز می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار