بازدید 16097

کاهش ۵۰درصدی مسافران بی‌آر‌تی باوجود افزایش خطوط

سال ۹۱ که تهران صرفاً ۵ خط "بی‌آرتی" داشت روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با بی‌آرتی در سطح شهر جا‌به‌جا می‌شدند اما اکنون با وجود خطوط ۱۰ گانه بی‌آر‌تی، شاهد افت محسوس مسافران این بخش هستیم!
کد خبر: ۹۶۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸ 19 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، در سال ۱۲۰۰ هجری قمری که تهران ۶ دروازه، ۱۲ هزار خانه و ۴۸ هزار نفر جمعیت داشت و به عنوان پایتخت برگزیده شد، هیچکس گمان نمی‌کرد روزی به کلانشهری با ۱۳ میلیون جمعیت تبدیل شود؛ در آن سال‌ها، مردم برای تردد روزانه خود دغدغه‌ای نداشتند و وسایل حمل و نقل به درشکه و کالسکه محدود می‌شد.

با گذشت زمان، افزایش جمعیت و تغییر نیاز‌های مردم، پای وسایل نقلیه عمومی هم در پایتخت باز شد و بعد از واگن‌های اسبی به عنوان نخستین وسیله نقلیه عمومی که ۱۰۰ نفر ظرفیت داشت، اتوبوس‌های بنزینی به سرعت بین مردم جا باز کرد و تعداد آن‌ها به مرور زمان افزایش یافت.

اکنون تهران که ۱۶ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، ۱۰ خط بی‌آر‌تی و بیش از ۲۰۰ خط عادی اتوبوس دارد که یکی از شبکه‌های بزرگ حمل و نقل عمومی در دنیا محسوب می‌شود بنابراین شاید برای بسیاری از شهروندان جالب باشد که بدانند حداقل بخشی از این شبکه مانند خطوط اتوبوس‌های بی‌آرتی روزانه یا سالانه چه تعداد مسافر را جا به جا می‌کنند و از این طریق چه میزان درآمد دارند؟

طبق جمع‌بندی شرکت واحد اتوبوسرانی، در سال گذشته حدود ۲۷۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر توسط ۹ خط اتوبوس‌های بی‌آرتی در تهران (بدون در نظر گرفتن خط ۶ که آمار آن ارائه نشده است) جا‌به‌جا شده‌اند و از این طریق حدود ۲۹۳ میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شامل ۶ هزار دستگاه اتوبوس که ۱۲۰۰ دستگاه آن اتوبوس‌های بی‌آر‌تی است، اما به طور متوسط حدود ۲۵ درصد از آن‌ها هر روز در حال نگهداری و تعمیر هستند بنابراین روزانه ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعالیت می‌کنند که ۹۰۰ دستگاه آن اتوبوس‌های بی‌آر‌تی است.

با توجه به جابه جایی ۲۷۶ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۹۷۶ مسافر با خطوط بی‌آرتی و فعالیت حدود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در این خطوط می‌توان گفت: به طور میانگین روزانه حدود ۷۵۷ هزار و ۳۱۵ نفر جا‌به‌جا می‌شوند البته اگر جمعه‌ها و تعطیلات رسمی که تردد مسافران کاهش می‌یابد را در نظر نگیریم، می‌توان گفت: به طور متوسط روزانه ۹۵۹ هزار و ۷۹۱ نفر با اتوبوس‌های بی‌آرتی جا‌به‌جا می‌شوند.

اما نکته‌ای در این آمار وجود دارد که بسیار قابل توجه و سؤال برانگیز است؛ ۹ سال پیش یعنی زمانی که تهران تنها ۵ خط بی‌آر‌تی داشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به‌صورت روزانه با ایت خطوط جا‌به‌جا می‌شدند.

پیمان سنندجی؛ مدیرعامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی در دی ماه سال ۹۰ با بیان اینکه پس از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، به میزان مسافران اتوبوسرانی ۶/۱۳ درصد افزوده شده است، گفت‌: اتوبوس‌های تندرو نقش بسیار پررنگی در جا‌به‌جایی شهروندان دارند، به گونه‌ای که روزانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر توسط ۵ خط BRT جا‌به‌جا می‌شوند.

این در حالی است که در تیر ماه سال ۹۲ نیز میزان مسافران خطوط بی‌آر‌تی به بیش از ۲ میلیون نفر افزایش یافت؛ پیمان سنندجی در مراسم ورود ۱۶۱ دستگاه اتوبوس دوکابین و همچنین بهره‌برداری از خط ۸ سامانه اتوبوس‌های تندرو، اعلام کرد: خطوط اتوبوس‌های بی. آر. تی با وجود اینکه تنها ۴ درصد از شبکه خطوط را تشکیل می‌دهند در حال حاضر روزانه بیش از ۲ میلیون مسافر را در شهر جابه‌جا می‌کنند.

شورای شهر تهران، شهر تهران، شهرداری تهران ,.

اما محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در آبان سال گذشته گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ اتوبوس دو کابین در ۱۰ خط «بی‌آر‌تی» و در سه شیفت به صورت ۲۴ ساعته در تهران فعال است؛ با توجه به آمار مستند تراکنش‌ها، به طور متوسطیک و نیم میلیون سفر در روز توسط خطوط «بی‌آر‌تی» انجام می‌شود.

اتوبوس‌های بی‌آرتی از سال ۸۶ و در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف در کسوت شهردار تهران، به عنوان نخستین سامانه اتوبوس‌های تندرو در کشور، راه‌اندازی شد اماعلی‌رغم همه پیش‌بینی‌ها و انتظارت، آمار و اخبار بیانگر کاهش میزان استفاده از این خطوط است.

افت محسوس مسافران خطوط بی‌آر‌تی نکته قابل توجهی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت و به کار کارشناسی مسئولان مربوطه و ریشه‌یابی نیاز دارد، زیرا مسئولان همواره در سخنان خود، مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق می‌کنند و اکنون در بخشی از این شبکه بزرگ شاهد نتیجه عکس هستیم.

اگرچه این آمار متعلق به سال ۹۷ است و از ارائه آمار مسافران سال جاری خودداری شده، اما مسئولان مدیدت شهری تهران باید پاسخگوی وضع امروز باشند که چرا در حوزه حمل و نقل عمومی تهران به گونه‌ای عمل کرده‌اند که نه تنها تمایل مردم تهران برای استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی افزایشی نداشته بلکه با کاهش محسوس نیز روبه‌رو بوده است؟!

آیا افزایش بهای حمل‌ونقل عمومی از جمله خطوط بی‌آر‌تی، نمی‌تواند یکی از دلایل این کاهش محسوس در استفاده از ناوگان عمومی در کلانشهر تهران باشد؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۸
با سلام
1- وقتی خدمات شهری را با چشم تجارت می بینید همین می شود. شما به فکر درآمد زائی آن هستید تا خدمات رسانی. البته کسب درآمد مهم است ولی شما به دیدی نگاه می کنید تجارت محور.
2- مدیریت غلط ،مدیریت غلط،مدیریت غلط. فقط و فقط همین و جالبتر اینکه همین مدیران نالایق هنوز هم اصرار دارند بر مسند خود تکیه بزنند و باز به کار غلط خود ادامه دهند. البته این موضوع در تمام زمینه ها صادق است و باز جالبتر اینکه هر مدیری که نالایقتر است پس از کناره گیری از آن سمت به مدیریت بالاتری در سازمانی دیگر گمارده می شود
به قالیباف حتما رای می دهیم .

بی آرتی برخی خیابانهای مهم تهران را یک طرفه کرد .
با توجه به قیمت تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل در این روزها، عدد 800 تا 1000 تومن اصلاً عددی نیست. بنابراین باید اعداد و ارقام واقعی سالهای گذشته را استخراج نمود. چون معمولاً مدیران کشور همیشه در حال اغراق در آمار هستند. توجه کنید که در گذشته بخش های بزرگی از جمعیت با پرداخت نقدی از شبکه اتوبوسرانی استفاده می کردند و در حال حاضر استفاده از کارت بلیط ارجح تر است.پس آمارهای فعلی واقع بینانه تر هستند.

ضمناً ارجاع به آمارهای مترو (به دلیل استفاده از کارت بلیط) بسیار معتبرتر و مطمئن تر از آمارهای اتوبوسرانی است.

موضوع دیگری که باید در نظر داشت این است که به دلیل فشار زیاد مشکلات اقتصادی، بخشهایی از جمعیت ضعیف و متوسط تهران اقدام به مهاجرت از این شهر نموده اند که اتفاقاً این اقشار بیشترین کاربران اتوبوس و مترو هستند.
تقاطع های زیاد. نبودن پل و زیر گذر و توقف زیاد در ایستگاه و چراغ قرمز ، سبب شده اتوبوس وسیله ای کند و بی کیفیت شود.
نه عزیز مشگل افزایش هزینه حمل و نقل عمومی نیست بلکه مشگل بنزین مفت است که همه را به استفاده از وسایل نقلیه شخص که بسیار راحت ترند تشویق می کند.مطمئن باشید از امسال مجددا مسافران زیاد می شوند چون قیمت بنزین بالا رفته
به نظرم آمارها اشتباه هست و قابلیت استناد برای چنین گزارش و نتیجه گیری را ندارد
کافی است در ایستگاها نگاه کنید تعداد اتوبوسها کم و مسافرین زیاد اینقدر فشردگی درون اتوبوس زیاد است که هر شخص یک بار سوار شود بار دیگر اگر مجبور نباشد سوار نمی شود تعداد اتوبوسها جوابگوی تعداد مسافرین نیست و باعث می شود مسافر راحت نباشه درون اتوبوس
پلیس هیچ توجهی به تردد اتومبیل ها از مسیر بی آر تی ندارد. این همه هزینه تفکیک آهنی مسیر بی ثمر و بیهوده بوده است از مقامات کشورهای دیگر بپرسید چگونه آنها مسیر ویژه اتوبوس شان را فنس کشی نمی کنند بجای مربی فوتبال خارجی، لطفا مدیر وارد کنید
علت اصلی : 1- فیزیک صندلی و راهرو ایستادن و تردد در بی آر تی اصلا" مناسب نیست و واقعا" زجرآور است.
2- بی آر تی ها فقط از بیرون آن زیبا و تمیز است و داخل آن بسیار کثیف و آلوده است.
3- عدم تناسب فضای داخل آن با حجم بارگیری مسافران
4- ....
با این نوع کشور داری و بیکاری مردم کجا برن خب؟
خوب از دیدگاه آنها هر اتوبوس باید آنقدر مسافر سوار کند که تعدادی از پنجره آویزان باشند. اینکه به تعداد صندلیها و تعداد کمی نفر ایستاده مسافر جابه جا کنند عجیب است؟ لابد انتظار دارند مثل هند روی سقف اتوبوس هم مسافر جا به جا کنند؟
BRT رو ول کنید این اتوبوسای لگن منطقه 1 رو بچسبید که زور بالا رفتن ندارن
از سرما ممکنه تو خود اتوبوس یخ بزنی بعد 1300 تومن هم میگیرن بابت این ابوطیاره
آخرین بار سال قبل که سوار اتوبوس خط 7 بی آرتی (راه آهن به تجریش ) شدم کرایه 600 تومان بود ، چند روز قبل 900 تومان از کارتم کسر شد ؛ بنظر شما افزایش قیمت بلیط 6 تا 7 درصد هست یا 50 درصد . با نگاهی به افزایش هزینه های ضروری زندگی اگه نگیم دو برابر حداقل 50درصد همه چیز گران شده آیا کارمندان و مستمری بگیران و بازنشستگان عزیز هم 50درصد افزایش حقوق داشتند مردم روز به روز دارن فقیرتر میشن.
دلایلش زیاد

خطوط BRT از مترو کند تر
مثل بقیه خودرو ها پشت چراغ قرمز گیر میافته
سر و صدای محیطش بیشتر از مترو
توقفش توی ایستگاه زیاد تر از حد معمول
اکثر BRT ها برای مسیر مستقیم بلوارها و اتوبانها هستند
سیستم سرمایش و گرمایش خوبی هم ندارن
از همه بدتر اینکه اکثر جیب برها توی BRT فعال هستند
اینقدر اتوبوس گران است که از سفر درون شهر یا منصرف میشوم یا تا حد امکان پیاده می روم
با سلام
علت اصلی این است که من و شما بلاخره حداقلی تفاوت بین خودمان و گله گوسفند و گاو وحشی قائل هستیم اگر حضور در بی آر تی سبب شود که بعلت ازدحام و شلوغی بیش از حد حرمت و شخصیت انسان لگدمال شود دیگری ارزشی ندارد هر وقت خود حناچی و سنندجی حاضر شدند از خودروهای لوکس در اختیار خود پیاده شده و بطور ناشناس مثل شاه عباس از بی آر تی و مترو استفاده کنند می فهمند که مشکل اصلی چیست وگرنه همه تصمیم گیریهای آنها طبق معمول مثل دوچرخه بیدود روی هوا است.
هم دزد زیاد داره هم اتوبوس هاش قدیمی شده صندلی هاش داغونه و اینا هم اینکه خطوط اصلی مثل آزادی یا چمران همچنان شلوغه کاهش احتمالا مربوط به خطوط دیگه است
اسنپ به صرفه تره
لطفا لااقل یکبار برخی اتوبوسهای بی ار تی رو بشویید. داخل اتوبوس ها بسیار الوده هست
ايا از رشد و افزايش وحشتناك بليط هاي ب ار تي خبر داريد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

با توجه به اين كه خطوط بي ار تي مسير هاي مستقيم را ميروند و مسافر بايد بعد از پياده شدن از ان تا مسير منزل را از وسائط نقليه ديگر استفاده كند
صرفه بر ان است از ابتدا وسيله نقليه مناسب را انتخاب كند

خطوط بي ار تي بايد در سطح رايگان باشند نه اينكه اين همه افزايش قيمت براي كساني كه 99 درصد حقوق بگير هستند......................
به نظر من طرح خوبی نیست ولی می توان آنرا اصلاح کرد مثلا اجازه به عبور خودروهای شخصی از خط ویژه داده شود که این خود راننده خودرو شخصی است که حس کند بهتره از خط ویژه برور یا نرود.
خيلي ساده است چون اتوبوس ها خط ويژه اي عمل ندارند توقف و ماندن در ترافيك مانند ساير وسايل نقليه شلوغي بيش از حد و زمان زياد انتقال عملا كاربردي ندارد
عدم اتصال برخي خطوط به خصوص خط جوانمرد به لاله به ساير خطوط مترو و بي ارتي به طور مناسب
به عنوان مثال براي تعويض خط جوانمرد به لاله از امام علي به رسالت بيش از 15 دقيقه زمان و عبور از مسير نامناسب نياز است تا به خط بيهقي علم صنعت برسيم. حداقل توي اين چندسال بايد اين مشكلات را در تقاطع ها و ماندن در ترافيك ها جلوگيري از عبور وسايل نقليه شخصي در عبور و مرور خطور ميكردند كه نكردند
كار خيلي ساده است اما مسئولين دغدغه اصليشون دوچرخه سواري در شهري پر از پستي و بلندي و الوده تهران و ساير طرح هاي فانتزي و بيخود هستند كه ناشي از عدم سواد كافي و مسئوليت پذيري و عدم درك طبقه محروم و بدبخت جامعه هست
وقتی کارشناسی درست انجام نشده برای خطوط این اتفاق می افته . مثلا خط ویژ ه اتوبان امام علی. اتوبوس بی ارتی اکثرا خالی هست یه دونه مسافر از بالا میبره پایین بعد با یه مسافر از پایین میاد بالا . اتوبوس به اون بزرگی 20 کیلومتر مسیر !!!
والا از بس شلوغه
کنسرو میشی، خوب طرف میبینه دیگه نمیاد
چرا بی آر تی را در اکثریت خطوطی که اجازه میدهد تراموا نمی کنید؟ یعنی متروی روی زمین
بسیار کارشناسی تر از مونو ریل و مترو و استقبال بیشتر و کاهش آلودگی
نگارنده این مقاله ماه هاست که سوار بی آ ر تی و مترو نشده تا از تعداد وحشتناک مسافر و معطلی و فشار درون بی آر تی و کوپه های مترو مطلع شود و یاد فشار قبر بیفتد .
وضعیت اتوبوسهای بی آرتی که همیشه شلوغ و متراکم است و به اصطلاح جای سوزن انداختن ندارد، عکس این ادعا را نشان میدهد. من خودم از استفاده کننده های دائمی خطوط بی آرتی امام علی، خاوران، و آزادی به تهراپارس هستم که غیر از بعضی ساعات خاص، همیشه غلغله است.
فك كن :شهردار سابق و اون همه شعارهاي 4 درصدي يكي از بزرگترين افتخارات و شعارهايش در كاهش آلودگي هوا با توسعه حمل و نقل عمومي با چنين نتيجه اي مواجه شده است. چطور با رياست بر مجلس و جامعه اي بزرگتر تصميماتشان اثر بخش باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر