بازدید 7501

نبرد قبایل شرق یمن با نظامیان سعودی

درگیری‌هایی میان نیروهای سعودی و قبایل در استان المهره در شرق یمن به وقوع پیوست که همزمان با این درگیری‌ها، بالگردهای سعودی در آسمان این منطقه به صورت چشمگیری به پرواز در آمدند.
کد خبر: ۹۵۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ 18 February 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از  تسنیم، روز گذشته درگیری‌هایی میان نیروهای سعودی وابسته به ائتلاف متجاوز با افراد مسلح قبایل در استان المهره در شرق یمن به وقوع پیوست.

خبرگزاری «اسپوتنیک» در این‌باره گزارش داد، این درگیری‌ها پس از آن به وقوع پیوست که افراد قبیله اجازه ندادند که نیروهای سعودی به سمت گذرگاه مرزی «شحن» در مرز با عمان بروند. این گذرگاه از روز یکشنبه شاهد درگیری‌هایی است چرا که عربستان به مدیریت این گذرگاه اجازه وارد کردن کالاها را نمی‌دهد.

در همین راستا، یک منبع قبیله‌ای در استان المهره نیز اعلام کرد که نیروهای سعودی تلاش می‌کردند با زور سلاح وارد منطقه «فوجیت» واقع در حد فاصل بخش‌های «حات» و شحن شوند؛ که در پی درگیری‌ها، یک غیرنظامی یمنی زخمی شد.

کشور یمن , عربستان سعودی ,

منبع مذکور تصریح کرد، بالگردهای آپاچی سعودی نیز حومه منطقه فوجیت را هدف قرار می‌ دادند تا مسیر را برای عبور خودروهای زرهی نیروهای سعودی جهت عبور به سمت گذرگاه مرزی شحن و یورش به آن باز کنند ولی با مخالفت و مقاومت افراد مسلح قبایل روبرو شدند.

برخی منابع نیز به شبکه تلویزیونی «الجزیره» اعلام کردند، نیروهای سعودی که به خودروهای زرهی مجهز بودند، از فرودگاه «الغیضه» به سمت منطقه شحن حرکت کردند ولی افراد مسلح قبایل در «وادی تنهالن» یکی از خروجی‌های شهر الغیضه، مرکز استان المهره مانع از حرکت این نیروها شدند که در نتیجه آن، درگیری‌هایی میان طرفین رخ داد.

در ژانویه گذشته، تلویزیون الجزیره در تحقیقی از برنامه ریزی اولیه عربستان سعودی برای دستیابی به گذرگاهی در دریای عرب از طریق خاک یمن با هدف صادرات نفت خود خبر داد.

در این‌باره «علی سالم الحریزی» معاون پیشین استانداری المهره یمن به الجزیره اعلام کرد، «علی عبدالله صالح» در دوران ریاست‌جمهوری‌اش گفته بود که مذاکراتش با ریاض درباره احداث خط لوله نفتی عربستان از مرز این کشور به سمت سواحل المهره شکست خورد؛ زیرا سعودی‌ها درخواست کرده بودند که در عمق دو کیلومتری از شرق به غرب به طول 300 کیلومتر تحت حاکمیت عربستان قرار بگیرد.

الجزیره همچنین از دست داشتن «محمد آل جابر» سفیر سعودی در یمن و «راجح باکریت» استاندار المهره در قتل معترضانی خبر داد که در تجمع مخالفت با حضور رژیم سعودی در این استان مشارکت داشتند.

استان المهره از ماه‌ها پیش شاهد اعتراضات مختلفی در راستای مقابله با وجود نظامیان سعودی در این استان است و شهروندان و نیروهای قبایل بارها از احداث پایگاه‌های نظامی و ایجاد پست‌های ایست و بازرسی جلوگیری کرده بودند.

کشور یمن , عربستان سعودی ,

بیانیه «لقاء مشترک» در محکومیت اقدامات سعودی

تلویزیون «المسیره» نیز گزارش داد، تشکل احزاب یمنی موسوم به «لقاء مشترک»، روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای، اقدامات استعماری رژیم سعودی در استان المهره، که آخرین مورد آن تجاوز به غیرنظامیان در نزدیکی گذرگاه شحن و تیراندازی به آنها بود، به شدت محکوم کردند.

احزاب «لقاء مشترک» مخالفت خود را با این رفتار سعودی، که تلاش می‌کرد با زور سلاح اهالی استان المهره را تحت قیمومیت خود درآورد، اعلام کردند.

احزاب «لقاء مشترک» در این بیانیه، موضع ثابت خود را در حمایت از اهالی استان المهره و همبستگی با آنها در مقابل متجاوزان و همچنین مخالفتش با این اشغالگری سعودی را اعلام و تأکید کرد که این تلاش‌های غیرقانونی رژیم سعودی در سایه هوشیاری و مقاومت یمنی‌ها خنثی خواهد شد.

این بیانیه افزود: «متوسل شدن رژیم سعودی به بالگردهای آپاچی و بمباران قبایل مقاوم استان المهره، که مخالفت حضور خارجی‌ها هستند، موید این موضوع است که این دشمن فقط زبان اسلحه و زبان زور را می‌فهمد.»

این احزاب در ادامه از تمام آزادگان یمن به‌ویژه در استان المهره خواست در مقابل کسانی‌که در پی اشغال این سرزمین و مصادره ثروت‌های یمن و موقعیت استراتژیک آن هستند، ایستادگی و مقاومت کنند.

اهمیت استراتژیک المهره

المهره از لحاظ مساحت دومین استان بزرگ در یمن پس از حضرموت است که از نظر جغرافیایی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. المهره همچنین دارای طولانی‌ترین نوار ساحلی و دو گذرگاه مرزی «صرفیت» و شحن است که همین امر، این استان را هدف استراتژیک سعودی‌ها قرار داده است.

منابعی اعلام کرده‌اند که اصرار ریاض برای ورود به استان المهره جاه‌طلبی‌های آن و تلاش‌های چندین دهه‌اش برای احداث خطوط لوله نفت از این استان به سمت دریای عرب را برملا می‌کند؛ تا بدین ترتیب ریاض نفت را از راهی غیر از تنگه هرمز و با هزینه‌ای کمتر و به دور از هر گونه تهدیدی صادر کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل