بازدید 4813
۱

سهم هر ایرانی از بدهی خارجی چقدر است؟

در حالی که بدهی کوتاه مدت خارجی در فروردین ماه سال جاری ۱ میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار بوده است این میزان در آذر ماه با کاهشی ۳۳۴ میلیون دلاری به ۱ میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان بدهی خارجی بلندمدت در آذر ماه در مقایسه با فروردین ماه با کاهشی ۷۱ میلیون دلاری به ۹ میلیارد و ۵۳ میلیون دلار رسیده است.
کد خبر: ۹۵۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵ 15 February 2020

سهم هر ایرانی از بدهی خارجی چقدر است؟

تابناک اقتصادیدر حالی که بدهی کوتاه مدت خارجی در فروردین ماه سال جاری 1 میلیارد و 839 میلیون دلار بوده است این میزان در آذر ماه با کاهشی 334 میلیون دلاری به 1 میلیارد و 505 میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان بدهی خارجی بلندمدت در آذر ماه در مقایسه با فروردین ماه با کاهشی 71 میلیون دلاری به 9 میلیارد و 53 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی،  عدم تکافوی سرمایه و منابع داخلی، دولت ها را مجبور می کند تا به سرمایه های خارجی و جذب آن ها رو بیاورند. یکی از مهمترین راه های تامین سرمایه از خارج، استقراض خارجی است. استقراض از خارج، حجم بدهی های خارجی دولت ها را افزایش می دهد.

استقراض از خارج بیشتر در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران دیده می شود. نکته حائز اهمیت در این بین این است که تنها کشورهایی که در سطح کلان اقتصادی دارای مدیریت مناسبی هستند، می توانند از استقراض خارجی به صورت بهینه استفاده کنند و به رشد اقتصادی دست یابند. نگرانی عمده در زمینه استقراض خارجی این است که دولت ها باید در دوره های آتی پاسخگوی اصل و سود این استقراض ها باشند و اگر این منابع به درستی مدیریت نشوند و در زمینه های مناسبی به کار گرفته نشوند، در آینده نه تنها موجبات رشد اقتصادی را فراهم نمی کنند بلکه به عنوان مانعی جدی بر سر راه رشد اقتصادی عمل خواهند کرد.

نمودار زیر که از گزارش های بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده، استخراج شده است نشان می دهند که روند بدهی خارجی دولت در سال 1398 چگونه بوده است. هر چند که میزان بدهی های خارجی ایران در سال جاری روند سینوسی را طی کرده اما آنچه مشخص است به طور کلی میزان بدهی های خارجی کاهش یافته است. در حالی که در ماه ابتدایی سال میزان کل بدهی خارجی دولت 9 میلیارد و 124 میلیون دلار بوده است، این میزان در ماه های اردیبهشت و خرداد کاهش یافته و به 8 میلیارد و 678 میلیون دلار رسیده است. در تیر ماه سال جاری در مقایسه با خرداد ماه، کل بدهی خارجی دولت رشد کرده و به 8 میلیارد و 809 میلیون دلار افزایش یافته است. این رشد در مرداد ماه سال جاری شدت بیشتری یافته است و به 9 میلیارد و 116 میلیون دلار افزایش یافته است. از شهریور 98 تا آبان ماه 98 دوباره بدهی های خارجی ایران روند نزولی را طی کرده و به 9 میلیارد و 18 میلیون دلار رسیده است. در آذر ماه با جهشی 35 میلیون دلاری در مقایسه با آبان ماه، بدهی های خارجی به 9 میلیارد و 53 میلیون دلار افزایش یافته است.

با فرض اینکه جمعیت ایران در سال جاری 80 میلیون نفر بوده باشد، این آمارها نشان می دهند که در نه ماهه سال جاری سهم سرانه هر ایرانی از بدهی های خارجی دولت از 114 دلار به 113 دلار کاهش یافته است.

سهم هر ایرانی از بدهی خارجی چقدر است؟

شایان ذکر است که کل بدهی خارجی از مجموع دو بدهی کوتاه مدت و بلندمدت تشکیل شده است. آمارها نشان می دهند در حالی که بدهی کوتاه مدت خارجی در فروردین ماه 1 میلیارد و 839 میلیون دلار بوده است این میزان در آذر ماه با کاهشی  334 میلیون دلاری به 1 میلیارد و 505 میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان بدهی خارجی بلندمدت در آذر ماه در مقایسه با فروردین ماه با کاهشی 71 میلیون دلاری به 9 میلیارد و 53 میلیون دلار رسیده است. این نمودار نشان می دهد که دلیل عمده کاهش کل بدهی خارجی در آذر ماه در مقایسه با ابتدای سال جاری، کاهش بدهی های خارجی کوتاه مدت بوده است. 

سهم هر ایرانی از بدهی خارجی چقدر است؟

در مجموع کاهش کل بدهی های خارجی بیانگر آن است که دولت در سال جاری بخشی از بدهی های خارجی خود را پرداخت نموده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سهم ملت ایران از بدهی های خارجی ؟؟!!
مردم فقط تو بدهی سهیم هستند درآمد ها چی شده ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل