بازدید 12518
پیمانه اقتصادی؛

حجم نقدینگی به ۲ هزار و ۲۶۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان رسید/ نرخ بهره منفی داد سوئیسی‌ها را درآورد/ بدهی خارجی ایران کاهش یافت/ لغو بزرگترین نمایشگاه موبایل جهان به خاطر کرونا

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ دلار در صرافی بانک ملی، افت نسبی قیمت سکه در کانال ۵ میلیون، قیمت جهانی طلا تحت تاثیر کرونا، هزینه اضطراری ۱۰.۳ میلیارد یِنی ژاپن برای مقابله «کرونا»، قیمت نفت سنگین ایران کاهش یافت، برنج وارداتی مشمول دریافت مابه التفاوت شد و کسری بودجه ۳۲ میلیارد دلاری آمریکا در ماه ژانویه را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷ 14 February 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ دلار در صرافی بانک ملی، افت نسبی قیمت سکه در کانال ۵ میلیون، قیمت جهانی طلا تحت تاثیر کرونا، هزینه اضطراری ۱۰.۳ میلیارد یِنی ژاپن برای مقابله «کرونا»، قیمت نفت سنگین ایران کاهش یافت، برنج وارداتی مشمول دریافت مابه التفاوت شد و کسری بودجه ۳۲ میلیارد دلاری آمریکا در ماه ژانویه را در بر دارد.

حجم نقدینگی به ۲ هزار و ۲۶۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان رسید

بانک مرکزی آمار متغیر‌های پولی و بانکی ماه‌های تیر تا آذر ۹۸ را منتشر کرد. بر اساس این آمارها، حجم نقدینگی با ۲۸.۲ درصد افزایش در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۹۸ به ۲ هزار و ۲۶۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان رسید؛ رشد نقدینگی در ۹ ماهه ۹۸ بالغ بر ۲۰.۲ درصد افزایش داشته است. سهم پول از کل نقدینگی ۲۶۳ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان و سهم شبه پول ۱۸۹۸ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان بوده است. در یک سال منتهی به آذر ماه امسال رشد پول ۴۸.۶ درصد و رشد شبه پول ۲۴.۹ درصد بوده است. میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص ۵۲ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان است که در دوازده ماهه منتهی به آذر ماه امسال ۱۶ درصد افزایش و نسبت به پایان سال گذشته ۳.۶ درصد کاهش یافته است. به گزارش فارس، حجم پایه پولی در آذر ماه امسال معادل ۳۱۴ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۸.۳ درصد رشد داشته است.

افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ دلار در صرافی بانک ملی

روز گذشته در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۴۵۰ تومان از مردم خریداری و با افزایش ۱۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۳۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به نرخ ۱۴۸۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۵۰ تومان گران‌تر شده است.

افت نسبی قیمت سکه در کانال ۵ میلیون

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه با افت حدود ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای پنج میلیون و ۷۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار آزاد تهران پنج میلیون و ۵۵ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه براین هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۱۷ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۲۴۱ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت جهانی طلا تحت تاثیر کرونا

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی پس از این که معلوم شد شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین افزایش پیدا کرد و شیوع این اپیدمی بر خلاف تصور قبلی آهسته نشده است، افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۵۷۳ دلار و ۵۳ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، ۱۵۷۶ دلار و ۸۰ سنت بود.

هزینه اضطراری ۱۰.۳ میلیارد یِنی ژاپن برای مقابله «کرونا»

نخست وزیر ژاپن اعلام کرد، این کشور امروز (جمعه) تصمیم نهایی خود را در خصوص هزینه ۱۰.۳ میلیارد یِنی از محل ذخیره اضطراری برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ خواهد کرد. شینزو آبه در نشست کارگروه مقابله با کرونا که دیروز برگزار شد، ضمن تایید این خبر، اعلام کرد که اقدامات انجام شده، مجموع هزینه‌های دولت توکیو را در پاسخ به شیوع کرونا به ۱۵.۳ میلیارد ین خواهد رساند. ساعات آغازین دیروز رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند، آزمایش ابتلا به ویروس کرونا یک راننده تاکسی اهل توکیو مثبت اعلام شده است. بر اساس اعلام کمیسیون ملی بهداشت چین، ویروس مرگبار کرونا تاکنون یک هزار و ۳۶۷ تن را در چین به کام مرگ کشانده و با سرعتی بی سابقه در حال گسترش و شیوع در سایر کشور‌های جهان است.

قیمت نفت سنگین ایران کاهش یافت/تولید ۲.۰۸۶ میلیون بشکه در روز

گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۰۸۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۹۰۰۰ بشکه در روز در مقایسه با تولید ۲.۰۹۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر، کمتر بوده است. طبق آمار منابع ثانویه، اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است، در ژانویه ۲۸.۸۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۵۰۹ هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر کاهش داشت. تولید نفت خام در عربستان سعودی و نیجریه افزایش داشت؛ در حالی که در لیبی، عراق و کویت کاهش پیدا کرد. قیمت نفت سنگین ایران در ژانویه ۶۲ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه بود که در مقایسه با ۶۳ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه در دسامبر، یک دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۲ دلار و ۶۱ سنت در مقایسه با ۵۶ دلار و ۲۹ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود. ارزش سبد نفتی اوپک در ژانویه یک دلار و ۳۸ سنت معادل ۲.۱ درصد نسبت به دسامبر کاهش پیدا کرد و به ۶۵ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۵ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۵۸ دلار و ۷۴ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود.

کاهش ۲۵ درصدی برآورد تقاضای نفت خام

ریستاد انرژی، بزرگ‌ترین مؤسسه مشاوره نفتی نروژ در تازه‌ترین گزارش خود در پی شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی درباره تقاضای جهانی نفت خام را نسبت به برآورد پیشینش ۲۵ درصد کاهش داد. ریستاد اکنون پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۰ روزانه ۸۲۰ هزار بشکه رشد خواهد داشت که در مقایسه با پیش‌بینی ماه دسامبر که یک میلیون و صد هزار بشکه بود، کاهش قابل توجهی داشته است. از زمان انتشار اولیه خبر شیوع ویروس در اواسط ماه ژانویه، قیمت نفت خام به‌شدت کاهش یافته است. ریستاد افزود: ارزیابی کنونی ما نشان می‌دهد، تأثیر ویروس کرونا در تمام ماه‌های فوریه و مارس ادامه خواهد یافت و سپس به ‌تدریج در ماه ژوئن فروکش می‌کند. با فرض بدترین سناریوی ممکن، در صورت تمدید محدودیت‌های مسافرتی، رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که نسبت به برآورد روزانه ۸۲۰ هزار بشکه‌ای روزانه ۱۷۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

کسری بودجه ۳۲ میلیارد دلاری آمریکا در ماه ژانویه

مطابق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا دولت دونالد ترامپ در ماه ژانویه کسری بودجه ۳۳ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. به نقل از رویترز، در بیانیه بودجه ماهیانه وزارت خزانه‌داری آمریکا این رقم با ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ مقایسه شده که در آن زمان مازاد بودجه ۹ میلیارد دلاری به ثبت رسیده بود. تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند، کسری بودجه ۱۱.۵ میلیارد دلاری را برای ماه گذشته پیش‌بینی کرده بودند. درآمد کلی ماه گذشته به ۳۷۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۹ معادل ۱۰ درصد افزایش داشته و این در حالی است که هزینه کل ۴۰۵ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با ژانویه سال گذشته جهشی ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

بدهی خارجی ایران کاهش یافت

میزان بدهی‌های خارجی (تعهدات بالفعل) ایران در پایان آذر امسال به ۹ میلیارد و ۵۳ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۹۷روندی کاهشی را نشان می‌دهد. بررسی آمار بدهی‌های خارجی ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته شاهد روند کاهشی حجم بدهی‌های کوتاه، میان و بلند مدت کشور بوده‌ایم. بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، حجم بدهی خارجی کوتاه مدت ایران در آذر امسال یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار و بدهی میان مدت و بلند مدت به هفت میلیارد و ۵۴۸ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی خارجی ایران بر مبنای یورو معادل هشت میلیارد و ۱۷۳ میلیون یورو شامل ۶ میلیارد و ۸۱۴ میلیون یورو بدهی میان و بلند مدت و یک میلیارد و ۳۵۹ میلیون یورو بدهی کوتاه مدت می‌شود. به گزارش ایرنا، حجم بدهی‌های خارجی کشور (تعهدات بالفعل) در پایان سال ۱۳۹۷ به ۹ میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار و در پایان خردادماه سال ۹۸ به هشت میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار رسیده بود.

نرخ بهره منفی داد سوئیسی‌ها را درآورد

میزان ذخایر ازری سوئیس تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۷۸۳.۵۴ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ذخایر ارزی ثبت شده در ماه نوامبر حدود ۶.۹۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. در شرایطی که نرخ برابری فرانک در مقابل طی هفته‌های اخیر و به ویژه پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح جهان تقویت شده، کارشناسان دلیل کاهش ذخایر ارزی را مرتبط با نرخ بهره منفی می‌دانند و از مقامات بانک مرکزی خواسته اند تا نرخ را افزایش دهند. در عین حال توماس جوردن، رئیس بانک مرکزی سوئی سدر پاسخ به منتقدین گفته است که با توجه به شرایط فعلی، قرار داشتن نرخ بهره در سطح منفی یک ضرورت است. وی با بیان این‌که نرخ بهره منفی ۰.۷۵ درصدی کنونی برای انضباط مالی بیشتر ضرورت دارد افزود: البته من نیز موافقم که نرخ بهره منفی دارای پیامد‌های جانبی روی اقتصاد است. جوردن حتی پیشتر در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد گفته بود که اگر لازم باشد باید آمادگی کاهش بیشتر نرخ بهره کنونی را داشته باشیم. از سوی دیگر، اما اندرئا مائکلر، از مدیران ارشد بانک مرکزی سوئیس خواهان پایان بخشیدن به نرخ بهره منفی «در اولین فرصت ممکن» شده است.

برنج وارداتی مشمول دریافت مابه التفاوت شد

با توجه به کاهش قیمت جهانی برنج، برنج‌های وارداتی مشمول دریافت مابه التفاوت شدند. بر این اساس اعلام علی وکیلی مدیرکل واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک به مدیران گمرکات کشور، با توجه به مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار مبنی بر تکلیف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، برنج‌های وارداتی مشمول دریافت مابه التفات برای واردات هستند. بر اساس جدولی که ستاد تنظیم بازار ارائه داده است میزان اخذ ما به التفاوت از برنج هندی هزار تومان و برنج پاکستانی ۵۰۰ تومان است.

واردات برنج , کالاهای اساسی , کشاورزی ,

لغو بزرگترین نمایشگاه موبایل جهان بخاطر کرونا

رویترز: کنگره جهانی موبایل که بدون شک، یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه گوشی‌های هوشمند و فناوری های مربوط با آن در جهان به شمار می‌رود، در هفته های اخیر به شدت تحت تاثیر افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع و انتشار بیشتر ویروس خطرناک و کشنده کرونا قرار گرفته بود که به واسطه همین مساله، تعداد زیادی از بزرگترین و مهم ترین شرکت های تولیدکننده موبایل، اپراتورهای مخابراتی و شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی از حضور در این رویداد انصراف دادند.

حالا بر اساس گزارش BBC، کنگره جهانی موبایل MWC ۲۰۲۰ که قرار بود در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شود، با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که به علت انصراف شرکت های تکنولوژی و نگرانی های مربوط به انتشار ویروس کرونا و کمک به حفظ بهداشت عمومی در جهان لغو و برگزار نخواهد شد. قرار بود این رویداد در روزهای ۲۴ تا ۲۷ فوریه سال ۲۰۲۰ در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شود. پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری برآورد و اعلام کرده بودند که با انصراف تعداد زیادی از شرکت های تکنولوژی، برگزاری این نمایشگاه که بدون شک یکی از بزرگترین رویدادهای این عرصه به شمار می‌رود، تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفته است و نسبت به سال های گذشته رونق بسیار کمتری خواهد داشت. /ایبنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
دوم اسفند مردم باید پای صندوق رأی حضور پر شور داشته باشند چون حافظ علیه رحمه هم می فرماید حضوری گر همی خواهی از او غایب مشو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
حتما
انچنان رایی بدهیم که...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
از کی غایب نشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
میشه شنبه سوم اسفند هفت صبح برای رای دادن حضور کنم
اینکه بدهی خارجیتان کاهش داشته نشانه عملکرد اقتصادی قویتان نیست.وقتی کلا تحریم هستید بانک جهانی هم وام به شما نمیدهد و معاملات اقتصادی هم نداریدبرای همین بدهیتان کاهش یافته است.
وای یک ریاضی یاد بگیرین دوهزار و دویست شصت هزار دیگه چیه
2هزار و 262هزار و 310میلیارد؟؟؟
این دیگه چه عددیه؟ تابناک دقت کن
۳۰ درصد حجم نقدینگی بخاطر دادن‌پول نقد بنام یارانه بعنوان کمک خرجی مردم هست . ۳۰ درصد نقدینگی هم‌مریوط به تزریق بودجه برای بنگاها و مراکزی هست که در تولید و اقتصاد نقشی ندارند بلکه فقط این تخصیص بودجه برای این هست که با زبان و حرف و سخنرانی کنند . ۳۰ درصد مابقی نقدینگی دستمزدی و حقوقی هست که که دولت به کارمندان و مستمری بگیران و معلمان و کارکنان‌و کارگران پرداخت میشود . ۱۰ درصد هم بخاطر این هست که پول زیر فرش قایم شده ....حالا دولت های عصر جدید میتولنند برای جمع اوری این نقدینگی به بهانه خدمات اب و برق و گاز و تلفن و مالیات از روی فیش ها کسر یا میتولنند گران کنند ولی بهترین راه حل این هست که پول زیاد در جیب مردم بی ارزش تر میشود .
ننگ بر روسیه

شرم بر ترکیه
وظیفه ذاتی بانک مرکزی کنترل نقدینگی و افزایش ارزش پول ملی و ثبات اقتصادی به واسطه ثبات نرخ ارز است لیکن در همه این موارد مستاصل مانده و کاری نمی تواند انجام دهد‌ قطعا در سال ۹۹ تورم بیداد می کند.
ساندیس من در روز انتخابات انگوری باشد
کیک هم نمیخوام .
ایران شانس آورده که بدهی خارجیش پایین است وگرنه سرنوشتی مثل یونان در انتظارش بود. نگرانی من افزایش نقدینگی در ایران توسط دولت بی تدبیری و نا امیدیست. سقوط ارزش پول ملی یکی از خطرناکترین فاجعه هاییست که یک کشور را تهدید می کند. فقط خدا به داد ایران برسد اگر قرار باشد روحانی تا 1400 رئیس جمهور باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
عزیز جان به فرض روحانی استعفا داد آیا کس بهتری خواهد آمد؟؟؟؟
تورم که داره بیشتر میشه با این وضع سال 99 که خیلی بدتر است
حجم نقدینگی به ۲ هزار و ۲۶۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان رسید!!!!!! بدونه نفت هم آقا زاده ها مخارجشون باید تامیین بشه
دوستان گرامی ساختار اقتصادی سوییس را دقت کنید.تورم منفی خودش پاسخ به تمام سوال های اقتصاد ایران.بانک ها عامل بدبختی مردم و موجب شکاف درآمدی بسیار بالا در جامعه هستند.بانک مرکزی هم در ایران هیچ خاصیتی ندارد.
تاچندروزدیگر و با اتمام مهلت اف ای تی اف(اخریهمن) و قرارگرفتن ایران درلیست سیاه بورس هرچه راخورده پس خواهدداد
قیمت واقعی دلار برابر با حجم نقدینگی ریالی تقسیم بر حجم صادرات و در امده دلاری بانک مرکزی
یعنی ایران دو میلیون بشکه در تولید داره ولی 200 هزار بشکه در روز فروش داره ؟ یک میلیون و 800 هزار بشکه کجا می ره یا اصلا تحریم اثر نکرده و 2 میلیون بشکه تولیدی رو می فروشه ؟
۲ هزار و ۲۶۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان ... لزوم حذف چهار صفر همینجا معلوم شد... دیگه اونایی که از نماد علمی برای اعداد استفاده نمیکنن مجبورن مث بچه های چهار ساله عددا رو بنویسن
نرخ بهره منفی غلطه، بنویس نرخ منفی بهره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر