بازدید 7775
پیمانه اقتصادی؛

تمدید معافیت عراق از تحریم واردات گاز از ایران/ شاخص بورس بر قله جدید نشست/ کرونا، خط مونتاژ خودروساز آمریکایی در کره‌جنوبی را زمین‌گیر کرد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار اوراق مسکن؛ برگشت «تسه»‌ها از کف، حمله کرونا به ثروت آل‌سعود؛ کاهش خرید آسیایی نفت عربستان، نگرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا از پیامد‌های کرونا، گندم در بازار‌های جهانی گران شد، روسیه و اتحادیه اروپا ارز‌های ملی را جایگزین دلار می‌کنند و سهم ۸ درصدی مالیات از تولید ناخالص داخلی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵ 13 February 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار اوراق مسکن؛ برگشت «تسه»‌ها از کف، حمله کرونا به ثروت آل‌سعود؛ کاهش خرید آسیایی نفت عربستان، نگرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا از پیامد‌های کرونا، گندم در بازار‌های جهانی گران شد، روسیه و اتحادیه اروپا ارز‌های ملی را جایگزین دلار می‌کنند و سهم ۸ درصدی مالیات از تولید ناخالص داخلی را در بر دارد.

شاخص بورس بر قله جدید نشست

شاخص کل بورس تهران با جهش حدود ۱۲ هزار واحدی نه تنها افت روز دوشنبه را جبران کرد، بلکه بر قله جدیدی ایستاد. ارزش معاملات از ۳۷۸۳.۹ میلیارد تومان فراتر رفت که ناشی از داد و ستد بیش از ۶ میلیارد و ۹۹۴ میلیون برگه سهم و ارواق مالی قابل معامله طی ۷۲۵ هزار و ۸۱۱ نوبت معاملاتی بود.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا پیش بینی خود از وضعیت بازار هفته آینده را این گونه بیان کرد: بازار هفته آینده در سهم‌های بزرگ که همچنان جا برای رشد دارند افزایشی است، اما در سهم‌های کوچک که رشد چند برابری را تجربه کردند احتمال اصلاح وجود دارد. وی با بیان اینکه اکنون باید کلیت بازار را از کلیت سهام جدا کرد، افزود: شاخص بورس هفته آینده رقمی حدود ۵ درصد مثبت و افزایشی خواهد شد.

بازار اوراق مسکن؛ برگشت «تسه»‌ها از کف

چهارشنبه قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی ۹۷ با رشد ۵/ ۱۵ درصدی به ۴۵ هزار و ۹۵۹ تومان رسید. «تسه ۹۷۱۰» که هفته دوم بهمن ماه تا کف کانال ۴۰ هزار تومان هم نزول کرده بود، طی پنج روز کاری اخیر حتی بدون توجه به ریزش جدی دوشنبه، روند صعودی را در پیش گرفت. روز گذشته متوسط قیمت «تسه»‌ها ۶/ ۰ درصد افزایش یافت و به ۴۵ هزار و ۷۵۵ تومان رسید. همچنین از ۲۳ امتیاز وام مسکن معامله شده، تنها قیمت سه امتیاز افت کرد. با افزایش تقاضای مسکن در شب عید انتظار می‌رود بازار مسکن طی هفته‌های آتی رونق نسبی را تجربه کند و از سوی دیگر، رشد نرخ دلار در بازار آزاد و نزدیک بودن آن به مرز روانی ۱۴ هزار تومان می‌تواند با تحریک انتظارات تورمی منجر به رشد تقاضا در این بازار شود.

حمله کرونا به ثروت آل‌سعود؛ کاهش خرید آسیایی نفت عربستان

ضربه ویروس کرونا به تقاضای سوخت همراه با افزایش عرضه منابع جایگزین باعث شده تا دست کم سه پالایشگاه آسیایی نفت خام کمتری نسبت به آنچه برای ماه مارس برنامه‌ریزی کرده بودند، از عربستان سعودی دریافت کنند. به نقل از بلومبرگ، براساس اظهارات منابعی که به دلیل سیاست‌های شرکت مطبوع، نخواستند نامشان فاش شود، این پالایشگاه‌ها که دو خریدار چینی در بین آن‌ها وجود دارد، به عنوان بخشی از قرارداد بلندمدت خود با شرکت آرامکو سعودی، درخواست داده‌اند که نفت خام کمتری دریافت کنند.

این منابع گفته‌اند که درخواست کاهش خرید نفت عربستان به دلیل کاهش تقاضا ناشی از شیوع کرونا بوده که منجر به کاهش پالایش نفت در سراسر منطقه شده و در نتیجه در بازار نقدی نفت خام به قیمت پایین‌تری در دسترس قرار گرفته است. به گزارش ایبِنا، درخواست کاهش انتقال نفت مُهر تاییدی است بر اینکه ویروس کرونا بر فروش نفت بزرگ‌ترین صادر کننده جهان تاثیر گذاشته و گروه اوپک پلاس را بر آن داشته تا در تلاش برای ایجاد توازن در بازار، تولیدات نفت را بیش از پیش کاهش دهد. از شش پالایشگاهی که از سوی بلومبرگ مورد بررسی قرار گرفته‌اند، دو شرکت درخواست کاهش ۱۰ درصدی یا بیشتر خرید نفت عربستان را در ماه مارس داده و یک شرکت دیگر نیز در این ماه نفت خام کمتری دریافت خواهد کرد. آرامکو از یکی از این شرکت‌ها خواسته تا بیشتر از حجم مقرر در قرارداد منعقد شده، نفت دریافت کند، اما شرکت مذکور این پیشنهاد را رد کرده است.

تمدید معافیت عراق از تحریم واردات گاز از ایران

«آسوشیتدپرس» روز چهارشنبه به نقل از دو مقام عراقی نوشته است که آمریکا به بغداد اجازه داده فعلا به واردات انرژی از ایران ادامه دهد. بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز معافیت تحریمی واردات برق و گاز از ایران را که این هفته منقضی می‌شود، برای ۴۵ روز دیگر تمدید کرده است. یک مقام عراقی که خواسته نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفته است که آمریکا تمدید این مجوز را به تدوین طرحی مشخص برای کاستن از وابستگی به واردات گاز از ایران منوط کرده بود، اما نهایتا این معافیت را صادر کرده و گفته در صورتی که بغداد زمانبندی مشخصی برای کاهش وابستگی به ایران ارائه کند، واشنگتن حاضر است این معافیت را برای دوره طولانی‌تری تمدید کند.

معافیت پیشین عراق از تحریم‌های ایران، ۱۲۰ روزه بود. آسوشیتدپرس نوشته است که کوتاه شدن دوره مجوز صادره از سوی آمریکا، نشان می‌دهد که واشنگتن در تلاش است تا بغداد را برای خودکفایی در منابع گازی یا یافتن منابع تازه گاز خارجی، تحت فشار قرار دهد. یک مقام عراقی در این خصوص گفته است: «ایالات متحده آمریکا یک دوره ۴۵ روزه داده و اگر ما یک چارچوب زمانی در زمینه سرمایه‌گذاری گازی عراق ارائه کنیم، این دوره زمانی می‌تواند تمدید شود. ما تا الان، چنین چارچوب زمانی‌ برای آن‌ها ارسال نکرده‌ایم.» عراق به شدت به واردات گاز از ایران برای تولید برق وابسته است و همین موجب شده تا عدم صدور مجوز معافیت تحریمی و اختلال در ورود گاز ایران به عراق، اقتصاد این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. /فارس

نگرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا از پیامد‌های کرونا

تاکنون ویروس کرونا حدود ۴۳ هزار تن را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان بیش از ۱۱۰۰ نفر را گرفته است. با تداوم روند توقف فعالیت‌های تجاری در چین در نتیجه شیوع این ویروس، رئیس بانک مرکزی آمریکا نسبت به پیامد‌های این ویروس بر اقتصاد جهانی هشدار داده و گفته است فدرال رزرو از نزدیک این وضعیت را که ممکن است باعث اخلال در فعالیت‌های اقتصادی چین و دیگر نقاط جهان شود زیر نظر گرفته است. پاول که ماه گذشته هم زمان با آغاز روند شیوع این ویروس گفته بود پیامد‌های سنگینی در انتظار اقتصاد جهانی خواهد بود، گفته است، هنوز برای تعیین دقیق خسارت وارد شده بر اقتصاد جهانی زود است، اما دست کم در کوتاه مدت می‌توان مطمئن بود که شاهد کاهش رشد اقتصادی در چین و کشور‌های همسایه آن باشیم. به نقل از ایسنا؛ پاول که از زمان جنگ تجاری با چین در فوریه ۲۰۱۸ مشغول ثبات‌بخشی به اقتصاد آمریکا در عرصه کلان بوده است اکنون با توجه به کاهش رشد اقتصادی آمریکا و اخلال در تجارت با چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور، تصمیم دشواری برای کاهش دادن یا حفظ نرخ بهره در سطح فعلی پیش روی خود دارد. تخمین زده می‌شود در نتیجه جنگ تجاری حدود ۴۶ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد آمریکا وارد شده باشد.

سهم ۸ درصدی مالیات از تولید ناخالص داخلی

امیدعلی پارسا با اشاره به عدم تحقق هدف برنامه ششم توسعه در افزایش سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی گفت: در حال حاضر سهم مالیات ۸ درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی) و عدد بسیار پایینی است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه فاصله معناداری با کشور‌های دیگر داریم، افزود: در کشور‌های توسعه یافته سهم مالیات از GDP بالای ۳۰ درصد و در کشور‌های در حال توسعه ۱۴ تا ۱۵ درصد است. وی ادامه داد: در کشور ما مطابق با آنچه که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود باید این عدد به ۱۰ درصد برسد، اما فعلاً حدود ۸ درصد است و به این راحتی‌ها هم این نرخ افزایش نمی‌یابد. پارسا گفت: افزایش سهم مالیات از GDP موجبات ثبات اقتصادی در کشور را فراهم می‌کند و باید از طریق اصلاح سیاست‌های مالیاتی به این سمت برویم.

گندم در بازار‌های جهانی گران شد

روز گذشته قیمت ذرت در بازار‌های جهانی ۲.۵ سنت افزایش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۳۸۲.۲۵ دلار معامله شد. قیمت گندم هم رشد ۳.۲۵ دلاری داشت و هر بوشل گندم به قیمت ۵۴۵ دلار و ۲۵ سنت به فروش رفت. دانه سویا با ۲.۷۵ دلار افزایش هر بوشل به قیمت ۸۸۸ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. گیاهان روغنی کانولا نیز رشد ۳.۳ دلاری داشت و به قیمت ۴۷۱ دلار به فروش رفت.

روسیه و اتحادیه اروپا ارز‌های ملی را جایگزین دلار می‌کنند

ولادیمیر شیزوف، نماینده روسیه در اروپا اعلام کرد: در حالی که حجم معاملات بدون دلاری در جهان رو به افزایش است مسکو و بروکسل درباره راه‌های تقویت حجم مبادلات با یورو و روبل بحث و گفت‌وگو می‌کنند. وی در مصاحبه‌ای گفت: آمریکا از مبادلات دلاری به عنوان اهرم فشار علیه دیگر کشور‌ها استفاده می‌کند، تحریم‌ها ابزار دیگری برای واشنگتن است که شرکت‌های خارجی که به بازار‌های آمریکایی وابسته هستند مجبورند، مبادلات خود را با شرکت‌ها و کشور‌هایی که آمریکا اعلام می‌کند قطع کنند. شیزوف گفت: ما گفت‌وگو‌هایی را درباره استفاده از روبل و یورو و بالا بردن حجم مبادلات از طریق این نوع ارز‌ها ادامه می‌دهیم. بر اساس اعلام این نماینده روسی برگشت کامل از ارز دلاری آمریکا تا حدودی سخت است و در حوزه صادرات انرژی شرایط بغرنج‌تر می‌شود؛ چراکه پول نفت با دلار پرداخت می‌شود، اما حذف دلار از اینگونه مبادلات باید انجام شود. به نقل از فارس، وی افزود: هرچند همه چیز شرایط سهل و آسانی ندارد، تعداد مصالحه‌هایی که بین روسیه و اروپا درباره استفاده از ارز‌های غیردلاری انجام شده، بیشتر است. به ویژه اینکه تعداد زیادی از شرکت‌های انرژی اروپا هنوز در مسیر پیوستن به استفاده از ارز‌های غیردلاری هستند. شیزوف تاکید کرد: کشور روسیه و اتحادیه اروپا وضعیت مشترک سیاسی و اقتصادی دارند، اما این تحریم ضد روسی که اکنون وجود دارد به نوعی به همکاری دو طرف آسیب زده است.

کرونا، خط مونتاژ خودروساز آمریکایی در کره‌جنوبی را زمین‌گیر کرد

شرکت خودروسازی جنرال موتورز امروز (چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه) با صدور اطلاعیه‌ای، علت تعطیلی شرکت مونتاژ خود در کره‌جنوبی را کمبود قطعات چینی در نتیجه شیوع ویروس کرونا اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس۲۴، تمهیدات مقام‌های چینی برای محدود کردن بسیاری از فعالیت‌ها با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس و همچنین همزمان شدن شیوع این بیماری با تعطیلات سال نو چینی باعث شده است که صادرات قطعات یدکی تولیدی در چین بویژه در صنعت خودرو با اختلال مواجه شود. مدیر شرکت جنرال موتورز در کره جنوبی به خبرگزاری فرانسه گفته، به دلیل کمبود قطعات یدکی وارده از چین، بخشی از خط مونتاژ این کارخانه در سئول موقت تعطیل شده است. این کارخانه در کره‌جنوبی در سال حدود ۴۰ هزار خودرو تولید می‌کند. جنرال موتورز کره‌جنوبی ابراز امیدواری کرده است که فعالیت‌های کارخانه پس ازتامین قطعات چینی مورد نیاز از سر گرفته شود.

علاوه بر جنرال موتورز، شرکت خودروسازی ژاپنی نیسان نیز اعلام کرد، به دلیل مشابه، تولید خودرو‌های خود در کارخانه کیوشو را از چهارده تا هفده فوریه (۲۵ تا ۲۸ بهمن‌ماه) متوقف خواهد کرد. شرکت هیوندای کره جنوبی که پنجمین تولیدکننده بزرگ خودرودر جهان است هفته گذشته عملیات تولیدی خود را در مجتمع اولسان به حال تعلیق درآورد. همچنین تولید در کارخانه رنو سامسونگ موتورز در بوسان هم متوقف شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
کار ما به کجا رسیده که محتاج خرید گاز ایران توسط عراق جنگزده شدیم !!!!

دست شما مسئولان خدوم درد نکنه
این معافیت چه فایده ای برای مردم ایران داره . عراق که پول گازشو نمیده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
فقط یازده ساله یک دینار هم بابت گاز نداده . مگر مهمه ؟
گاز وبرق رايگان ميدهيم ولي سفارت ما را اتش ميزنند
پنجشنبه ۲۳ بهمن ساعت ۱۲:۱۵
دلار دستوری (غیر واقعی) ۱۴۱۰۰
سکه ۵۱۵۰۰۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
پس حتما بریم رای بدیم!! اقتصاد داره شکوفا میشه
بهتر است تا تیتر تابناک به این شکل اصلاح گردد:
تمدید معافیت عراق از تحریم واردات گاز مجانی از ایران
فقط برای ۴۵روز واین کار امریکا تامل برانگیزه مثل اینکه خبرهایی داراهه!
بورس بای بای
پول نمی ده که تحریم بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل