بازدید 3155
معاون امور تولیدات وزارت جهاد کشاورزی؛

با مطرح کردن آلودگی شیر به این صنعت ظلم شد

کد خبر: ۹۵۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 08 February 2020

معاون امور تولیدات وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه در سال جدید قیمت کره چند درصد افزایش خواهد داشت، گفت: الگوی مصرف ما الگوی مصرف محصولات پرچرب است. در سال قبل با توجه به تغییرات نرخ ارز قرار شد که نرخ ارز کره از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود به همین جهت تغییرات قیمت این محصول سال بعد اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایسنا، مرتضی رضایی امروز شنبه در نشستی اظهار کرد: در فرآیند تولید شیر از مرحله سلامت گوساله و گاو، محل نگهداری آنها و تغذیه تا ورود شیر به کارخانه به تمام جزیات بهداشتی توجه می‌شود.

وی با طرح این پرسش که وقتی یک دام  چند میلیون تومان قیمت دارد، چطور می شود که دامدار به آن بی‌توجه باشد؟ افزود: از طرفی تمام کارخانه‌های لبنی به خاطر خودشان موظفند تمام فاکتورهای بهداشتی و میکروبی را اندازه‌گیری کنند.

معاون امور تولیدات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه موضوع وجود سم آفلاتوکسین در شیر به ناحق مطرح شد، گفت: مگر می‌شود از استانداردهای بهداشتی در کشور عبور کرد و کسی متوجه نشود؟ در حقیقت با مطرح کردن آلودگی شیر به این صنعت ظلم شده است و وظیفه ما این است که به صورت واقع بینانه به مردم اطلاع رسانی کنیم زیرا  تولید با ضوابط فنی و منطقی  در جریان است.

رضایی در ادامه به عملکرد تولیدات کشور در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها ۸۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید داخل داشته‌ایم که پیش بینی می‌شود این مقدار در سال ۱۳۹۸ به ۸۶۰ هزار تن برسد. همچنین در سال ۱۳۹۷،   ۱۰ میلیون و ۵۸۹ هزار تن شیر خام تولید کردیم که پیش بینی می‌شود امسال از مرز ۱۱ میلیون تن بگذرد.

وی اضافه کرد:‌در سال ۱۳۹۷، ۲ هزار و ۳۵۵ هزار تن گوشت طیور تولید شده است که پیش بینی می‌شود در سال ۱۳۹۸، به ۲ هزار و ۶۰۰ تن برسد. همچنین تولیدات تخم مرغ در سال ۱۳۹۷، ۹۰۱ هزار تن بود که پیش بینی می‌شود در سال  ۱۳۹۸  از مرز یک میلیون تن بگذرد. یعنی رشد ۱۲.۱ درصدی خواهد داشت.

معاون امور تولیدات وزارت جهاد کشاورزی به تولیدات عسل نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷، ۹۰ هزار تن و در سال ۱۳۹۸، ‌۱۱۲ هزار تن عسل تولید شده است یعنی امسال با رشد ۲۴.۴ درصدی مواجه شدیم. همچنین تولیدات پیله تر نیز سال گذشته ۹۸۷ هزار تن بود که امسال ۳۸۵ هزار تن رسید.

به گفته وی سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور سالانه ۳۱ کیلوگرم و سرانه مصرف تخم مرغ ۱۱.۸ کیلوگرم بود.

باقی ماندن ذرت‌های آلوده‌ در انبارها

رضایی در ادامه صحبت‌هایش به ذرت‌های آلوده اشاره کرد و گفت: تمام محصولات در کشور مبدا اندازه گیری می‌شوند و برگه سلامت و گواهی به آنها داده می‌شود. پس از ورود به کشور نیز در گمرک نمونه گیری‌های لازم بر روی آنها انجام می‌شود و اگر استاندارد را پاس نکند اجازه ترخیص داده نمی‌شود. برای مثال ذرت‌های آلوده‌ای که وارد کشور شد در انبارها باقی ماند و گرمی از آن وارد کشور نشد. در خصوص باقی محصولات وارداتی نیز همین حساسیت‌هاوجود دارد.

وی اضافه کرد:‌میانگین تولید شیر در گاوداری‌های صنعتی روزانه بیش از ۳۵ کیلوگرم است که سعی کردیم برای تولید بیشتر اقدامات ژنتیکی انجام دهیم. همچنین بیش از ۵۰ درصد گوشت کشور از دام سنگین تامین می‌شود که برای افزایش تولید گوشت نژادهای چند منظوره آورده‌ایم. نژادهایی که مقاومت بالایی در برابر بیماری دارند و از نظر کمیت و کیفیت گوشت در وضعیت بهتری هستند.

وی در ادامه اضافه کرد:‌سال  ۱۳۹۷ جمعیت گاوهای آمیخته ۲۸۰ هزار راس بود که امسال این تعداد به ۳۵۰ هزار راس رسید و پیش بینی می‌شود که در افق ۱۴۰۰ به ۶۰۰ راس برسد. همچنین نژاد بز شیری در سال ۱۳۹۷، ۵۰ هزار راس بود که در سال ۱۳۹۸ به ۹۳ هزار راس خالص رسید و پیش بینی می‌شود در افق ۱۴۰۰  به ۳۴۰ هزار راس خالص برسد.

رضایی همچنین به گوسفندهای چندقلوزا اشاره کرد و گفت:‌در سال ۱۳۹۷،   ۶۰ هزار راس از این گوسفندان داشتیم و امسال نیز به ۱۱۰ هزار راس رسید و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰، به ۸۰۰ هزار راس برسد. همچنین گله‌های گوسفند نژاد افشاری چند قلو زا شده و برنامه‌هایی برای نژادهای دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته‌ی وی با وجود تحریم‌ها هیچ مشکلی در تامین مواد ژنتیکی گوشت مرغ وجود  ندارد. تمهیدات لازم اندیشیده شده که در صورت تحریم این مشکل برطرف شود.

وی در ادامه به اصلاح واحیای مرغ لاین ایرانی اشاره  کرد و گفت: امسال برنامه کلانی در این زمینه نهایی شده که لاین آرین وارد تولیدات گوشت مرغ شود.

رضایی همچنین به تولیدات گوشت بوقلمون نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷، ۲۹ هزار تن گوشت بوقلمون تولید شد و امسال این مقدار به ۳۵ هزار تن رسید یعنی با رشد ۲۰ درصدی در تولید گوشت بوقلمون مواجه شدیم و پیش بینی می‌شود سال بعد نسبت به امسال با رشد ۳۵ درصدی در تولید این گوشت مواجه شویم.

وی همچنین به بیماری آنفولانزای طیور نیز اشاره کرد و گفت:‌در سال جاری بیماری آنفولانزا خاموش شده و تاکنون موردی در کشور وجود نداشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر