بازدید 10700

معرفی تجهیزات ایمنی و آتش نشانی

ایمنی آتش نشانی به برنامه ریزی ها و طراحی زیرساخت ها با هدف کاهش خطر آتش سوزی یا جلوگیری از انتشار آتش هنگام وقوع آتش سوزی با استفاده از تجهیزات آتش نشانی اشاره دارد.
کد خبر: ۹۵۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴ 08 February 2020

در ابتدا لازم است تعریف دقیقی از ایمنی و آتش نشانی بدانید:

ایمنی آتش نشانی به برنامه ریزی ها و طراحی زیرساخت ها با هدف کاهش خطر آتش سوزی یا جلوگیری از انتشار آتش هنگام وقوع آتش سوزی با استفاده از تجهیزات آتش نشانی اشاره دارد.

ایمنی در برابر آتش شامل استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش ، اقدامات پیشگیرانه ، شیوه های کار ایمن ، آموزش ایمنی در برابر آتش ، لباس های محافظتی در برابر شعله و موارد دیگر است.

آتش نشانی یک از مشاغل پر دردسر و خطرناک محسوب می شود و در کشور ایران به دلایل مختلفی مانند آتش سوزی زیاد در ساختمان ها و جنگل ها همواره آتش نشانان در حال فعالیت هستند.

نکته جالب توجه این که برای این شغل پر دردسر موانع و سختی های بسیار زیادی وجود دارد تا یک آتش نشان واقعی ساخته شود.ایتدا توسط آزمون های مختلف آزموده شده و سپس توسط اساتید مجرب این صنعت به صورت عملی نیز آموزش می بینند.

آتش نشانان در کشور ما از جایگاه شغلی بسیار بالایی برخوردارند و همواره با عناوینی مانند فداکار, شجاع , از جان گذشته و... یاد می شود.

در این مقاله قصد داریم در مورد کلیه تجهیزات آتش نشانی و تجهیزات ایمنی در برابر آتش صحبت کنیم.

تجهیزات ایمنی و آتش نشانی

استاندارد صنعت آتش نشانی:

استاندارد جهانی صنعت آتش نشانی OSHA می باشد و آژانس ملی حفاظت از آتش (NFPA) تعدادی از مقررات را با هدف اطمینان از ایمنی در برابر آتش در محیط های کاری ارائه می دهد.

ایمنی در برابر آتش شامل موارد زیر است:

نگهداری مناسب از مواد قابل اشتعال و خطرناک

نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق و سیستم های اعلام حریق خودکار یا نیمه اتوماتیک

آموزش كاربران در مورد آتش نشانی ، اعلام حریق ، تخلیه اضطراری و مراحل برخورد با آتش

رعایت کلیه موارد ایمنی برقی در ساختمان ها

اطمینان از مواردی که در هنگام آتش  ممکن است مشکل ساز شود مانند(نوع سقف و ستون ها ، پله ها ، علائم و غیره ).

انجام تست های آتش نشانی در ساختمان ها با هماهنگی ایستگاه های نزدیک به محل زندگی  افراد.

هنگام مواجه شدن با آتش بسیار مهم است که از چه نوع ابزاری استفاده کنیم.مواد اولیه مختلفی برای خاموش کردن آتش وجود دارد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • آب
  • آب فشرده یا Water mist
  • اسپری آب
  • پودر خشک نوع ۱
  • پودر خشک نوع ۲ (از نظر قدرت قوی تر از نوع ۱ می باشد)
  • دی اکسید کربن (Co2)
  • مواد شیمیایی مرطوب
  • فوم

 

کلیه اقدامات ایمنی در محل زندگی و محل کار شما بسیار حیاتی است که به صورت کامل رعایت شوند.خوشبختانه در کشور ایران نیز این قانون حدود ۱۵ سال است که در ساختمان های تازه تاسیس رعایت می شود که همه ساختمان ها باید از تمامی تجهیزات ایمنی و آتش نشانی بهره مند باشند.

 

انواع خودروهای آتش نشانی:

خودروی آتش نشانی از مشخص ترین ابزار آتش نشانی است که کلیه تجهیزات ایمنی در آن جای می گیرد و در مواقع ضروری هر کدام از لوازمی مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. خودروهای آتش نشانی انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به خودروهای تک منظوره و دومنظوره اشاره کرد. این خودروها که هر کدام در مواقع مخصوص به خود مورد استفاده قرار می گیرند در برخی مواقع یک تانکر آب اضافی نیز به همراه خود دارند.

تجهیزات آتش نشانی مخصوص آتش نشانان:

تمامی وسایل و ابزار مورد نیاز آتش نشانان که هنگام مواجه با آتش احتیاج دارند را در این قسمت معرفی می کنیم:

  • کلاه آتش نشانی
  • لباس آتش نشانی
  • کفش آتش نشانی
  • ماسک اکسیژن
  • دستکش آتش نشانی
  • کپسول آتش نشانی و ... .

در توضیح هر کدام از تجهیزات فردی باید به این نکته را یادآور شویم که جنس و کیفیت لوازم آتش نشانی بسیار حائز اهمیت است. کیفیت همه لوازم باید دارای استاندارد لازم در بخش های مختلف باشند.به عنوان مثال جنس لباس آتش نشانی باید منعطف و راحت ،ضد حریق  وآتش وآب باشند. در برابر حرارت بالای آتش در مواقع اضطراری مقاوم باشند.

کفش های آتش نشانی باید از جنسی باشند که در برابر برق گرفتگی و سوختن و لغزش جلوگیری کنند.همچنین ترجیحا سبک وزن باشند.

شرکت ایمن سپهر

دستکش آتش نشانی یکی از مهم ترین لوازم آتش نشانی می باشد به دلیل اینکه ممکن است آتش نشانان در هنگام آتش صورت خود را به نحوی بپوشانند یا پاهای آن ها محافظت شود اما دست های آتش نشانان همواره در معرض خطرات بسیار زیادی است بنابراین دستکش آتش نشانی باید از سوختگی یا پاره شدن در امان باشد. دستکش های چیبا که ساخت کشور آلمان هستند با طراحی و استفاده از بهترین کیفیت در مواد اولیه تمامی نیازی که آتش نشانان به دستکش با کیفیت احتیاج دارند را برطرف می نمایند.

دراگر یا سیستم تنفسی که به صورت تمام صورت و نیم صورت در بازار ارائه می شوند برای جلوگیری از استشمام گاز ها و دود و در برخی مواقع تامین اکسیژن به کار می رود.

در زمینه تولید و نمایندگی تجهیزات آتش نشانی و تجهیزات ایمنی شرکت ایمن سپهر با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت امداد و نجات این افتخار را داشته است که خدمت گذار آتش نشانان عزیز باشد.این شرکت که نمایندگی شرکت های بزرگی همچون لوکاس، چیبا، وتر، AWG، آکولوکس و … را دارد.همچنین این شرکت در زمینه تعمیرات و سرویس های لازم برای تمامی محصولات خود  و همچنین پشتیبانی و خدمات پس از فروش را به صورت کامل بر عهده دارد.

منبع:imensepehr.com

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل