بازدید 6762
در ۹ ماهه سال جاری:

از معاملات سهام در بورس و فرابورس چقدر مالیات اخذ شد؟

در ۱۶ تیرماه سال گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفته شد تا در سال ۱۳۹۷، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام، از نیم درصد (۰.۵ درصد) به یک دهم درصد (۰.۱ درصد) ارزش فروش سهام و حق تقدم کاهش یابد. با آغاز سال جاری، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام دوباره به همان ۰.۵ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۹۵۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 02 February 2020

از معاملات سهام در بورس و فرابورس چقدر مالیات اخذ شد؟

تابناک اقتصادیدر 16 تیرماه سال گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفته شد تا در سال 1397، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام، از نیم درصد (0.5 درصد) به یک دهم درصد (0.1 درصد) ارزش فروش سهام و حق تقدم کاهش یابد. با آغاز سال جاری، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام دوباره به همان 0.5 درصد افزایش یافت. آمارها نشان می دهند که در 9 ماهه سال جاری به طور کلی روند کسب درآمد از ناحیه اخذ مالیات از معاملات سهام در بورس و فرابورس برای دولت صعودی بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، رشد نقدینگی در ایران به عنوان یکی از معضلات جدی اقتصاد ایران مطرح می باشد و نقدینگی به رقم های افسانه ای دست یافته است. این رشد نقدینگی اگر همراه با رشد اقتصادی باشد شاید چندان معضل جدی تلقی نشود اما این اتفاق رخ ندهد، رشد نقدینگی می تواند به عواقب وحشتناکی از جمله نرخ تورم بالا به همراه داشته باشد.

رهبر انقلاب در مورخه 24 تیر ماه 1397 درباره رشد نقدینگی گفت: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق ‌العاده ‌ای است، هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه ‌ای است. یا ایشان در دیدار دوم خود با اعضای هیات دولت در مورخه 7 شهریور ماه 1397 با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ‌ای تمام‌ وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

به هر صورت در تیر ماه سال گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تصمیم گرفته شد تا نقدینگی به نوعی به سمت بازار سرمایه سوق داده شود تا از مضرات رشد نقدینگی کاسته شود. در جلسه مورخ 16 تیرماه 1397 شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب شد: "به منظور هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، تامین مالی بخشی از سرمایه‌گذاری‌های جدید و ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور فعال‌تر در بازار بورس، از طریق کاهش هزینه مبادله سهام و حق تقدم سهام در بوس اوراق بهادار، مقرر شد در سال 1397، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام، از نیم درصد (0.5 درصد) به یک دهم درصد (0.1 درصد) ارزش فروش سهام و حق تقدم کاهش یابد".

با آغاز سال جاری و تشدید تحریم های نفتی ایران و متعاقب آن کاهش درآمدهای نفتی، دولت برای فرار از کسری بودجه تمرکز خود را بر درآمدهای مالیاتی معطوف کرد. به همین منظور از ابتدای سال جاری دوباره نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام دوباره از 0.1 درصد به 0.5 درصد افزایش یافت. این موضوع، در کنار سوددهی بالای بورس و در نتیجه هجوم سرمایه های به این بازار و افزایش معاملات موجب شد تا روند کسب درآمد دولت از طریق مالیات ستانی از فروش سهام و حق تقدم سهام افزایش یابد. 

اما دولت در سال 98 از محل اخذ مالیات 0.5 درصدی از معاملات سهام در بورس و فرابورس چقدر درآمد کسب کرده است؟

آمارهای ارائه شده توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد نشان می دهد که در 9 ماهه سال جاری به طور کلی روند کسب درآمد از ناحیه اخذ مالیات از معاملات سهام در بورس و فرابورس برای دولت صعودی بوده است و در حالی که در فروردین 98 رقم مالیات ستانی از معاملات سهام در بورس و فرابورس 96.1 میلیارد تومان گزارش شده بود این رقم با رشد 203 درصدی در آذر ماه سال جاری به 291.5 میلیارد تومان افزایش یافته است. در نمودار زیر آمار مالیات اخذ شده از معاملات سهام در بورس و فرابورس را ملاحظه می کنید.

از معاملات سهام در بورس و فرابورس چقدر مالیات اخذ شد؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان