بازدید 13590
۴

بارزترین آسیب‌های اجتماعی تهران

طرح گفت‌وگوی ملی خانواده که سال گذشته با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و انجمن جامعه‌شناسی ایران تدوین شد، این روزها آخرین مراحل فاز دوم اجرایی خود در استان‌های مختلف را می‌گذراند، در این میان اما مجری طرح گفت‌وگوی ملی خانواده با بیان اینکه اجرای این طرح‌ برای مدت زمان دو ساله چندان تاثیری در بهبود روابط میان خانواده‌ها ندارد، می‌گوید: برای استمرار و تداوم آن معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید تصمیم‌گیری کند.
کد خبر: ۹۵۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴ 02 February 2020

به گزارش «تابناک»، زهرا کمالی دهقان در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه طرح گفت‌وگوی ملی خانواده با همکاری معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری و انجمن جامعه‌شناسی ایران تدوین و از سال ۹۷ اجرا شد، اظهار کرد: تمامی دفاتر انجمن جامعه شناسی در تمامی استان‌ها در این طرح شرکت کردند و مجریان طرح هر استانی، مدیران دفاتر انجمن آن استان هستند.

وی با بیان اینکه طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در دو فاز اجرا شده است، گفت: در مرحله اول مجریان طرح یعنی جامعه‌شناسان کارگاهی را با چهار گروه هدف در تمامی استان‌ها برگزار کردند، این گروه شامل جامعه‌شناسان، روانشناسان، سمن‌ها، مقامات دولتی مانند بهزیستی و شهرداری و روزنامه‌نگاران حوزه بودند که از آنها خواسته شد در مورد مسائل اجتماعی استان خود صحبت کنند و سپس بررسی شود که در هر استان چه مسائل و مشکلاتی بیشتر است و دولت برای کاهش آن چه گام‌هایی برداشته است و در نهایت حاضران کارگاه به ارائه پیشنهاداتی برای کاهش مشکلات استان پرداختند.

مجری طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در پاسخ به این سوال که در کدام یک از استان‌ها آسیب‌های اجتماعی بیشتر از سایر استان‌هاست؟ ادامه داد: در تمامی استان‌ها با یکسری آسیب‌های اجتماعی مشترکی مواجه شده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به اعتیاد، حاشیه‌نشینی، فقر، طلاق،‌ کودکان کار و... اشاره کرد، اما در برخی استان‌ها آسیب‌های اجتماعی خاص آن استان وجود دارد. به طور مثال حاشیه‌نشینی،‌ کودکان کار و طلاق از بارزترین آسیب‌های اجتماعی استان تهران است.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: در نهایت تحلیل‌ها و گزارشات به دست آمده از مشکلات هر استانی در قالب کتاب تدوین شد. مرحله دوم این طرح در سال جاری در تمامی استان‌ها اجرا شد. در فاز دوم این طرح هفت کارگاه به صورت رایگان برای خانواده‌ها برگزار شد که دو کارگاه برای پدران، دو کارگاه برای مادران و دو کارگاه برای فرزندان برگزار شد؛ در این مرحله هر کدام از اعضای خانواده به بیان مشکلاتی که با دیگر اعضای خانواده‌ها داشتند، پرداختند و در کارگاه هفتم همه اعضای خانواده‌ یعنی پدران،‌ مادران و فرزندان در کارگاه‌ها حاضر شدند و از آن‌ها خواسته شد مسائل و مشکلات خانوادگی خود را بیان کنند. در پایان کارگاه‌ها نحوه گفت‌وگوی صحیح با یکدیگر به خانواده‌ها آموزش داده شد.

کمالی دهقان در ادامه گفت: این طرح به صورت پایلوت به اجرا درآمده است و برای استمرار و تداوم آن نیازمند سرمایه بالایی هستیم.

مجری طرح گفت‌وگوی ملی خانواده ادامه داد: اغلب پدران در ابتدای امر از شرکت در این کارگاه‌ها امتناع می‌کردند، اما پس از ورود به کارگاه‌ها علاقه زیادی به شرکت در جلسات بعدی داشتند. تمامی خانواده‌ها علاقه‌مند به استمرار این طرح هستند، به طور حتم این طرح تاثیر بسیار بالایی در بهبود روابط میان اعضای خانواده‌ها و در نهایت جامعه خواهد دارد. از آنجایی که این طرح موجب بهتر شدن روابط اعضای خانواده‌ها می‌شود، باید این موضوع مد نظر قرار گیرد که با برگزاری کارگاه‌های چند جلسه‌ای و طرح‌های کوتاه مدت دو ساله چندان تاثیری در بهبود روابط میان خانواده‌ها برقرار نخواهد شد که برای استمرار و تداوم آن معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید تصمیم‌گیری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
از قديم گفتن آب انبار شلوغ كوزه ميشكنه.
تا زماني كه توزيع نامتوازن قدرت و ثروت در كشور مختص پايتخت باشه متاسفانه وضع همينه و بدتر هم ميشه.
مشکلات اقتصادی و به تبع آن مشکلات معیشتی و باز به تبع آن مشکلات فرهنگی جامعه باعث شده که بنیان خانواده ها سست و اعضای خانواده زیر فشارهای روانی باشند . در این میان کودکان قربانیان اصلی این نابسامانی هستند که متاسفانه پایه گذار فردای این مملکت خواهند بود. آقایان مفسدین اقتصادی کاری که میکنند هیتلر در کوره های آدمسوزی نکرد.
"دروغ" را فراموش کردید مسولانی که نافشان را با دروغ بریدند اگر دروغ نگویند روزشان شب نمی شود
بارز ترين آسيب اجتماعي ايران دروغگويي مسولين نظام هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل