بازدید 15611

ورود اتوبوس‌های برقی به تهران در انتظار لابی‌های شهردار/ همه مدیران به دنبال اتوبوس برقی؛ از ساخت تا واردات

در سال ۱۳۷۳ اولین اتوبوس‌های برقی در دو خیابان تهران راه اندازی شدند. با وجود مشکلات زیاد برای ارتفاع، برق گرفتگی و انواع و اقسام مشکلات در آن زمان به نظر می‌رسید،اقدام مفیدی در جهت رفع آلودگی هوا انجام شده است، ولی بعد از مدتی پس از راه اندازی خطوط بی آرتی و تصمیم به ساخت پیاده راه خیابان هفده شهریور، باعث جمع آوری این خطوط شد.
کد خبر: ۹۵۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵ 02 February 2020

دوگانه ساخت اتوبوس برقی و یا واردات آن به مساله‌ای تبدیل شده که هر یک از مدیران را در خط ویژه‌ای قرار داده است؛ خطی که هیچ یک به توسعه اتوبوس‌های برقی تهران منجر نخواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ آلودگی هوا پایتخت در سال ۹۸ به اوج خود رسید و افراد زیادی را با مشکلات تنفسی مواجه کرد. بر اساس گزارش‌ها، ۴۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر‌ها به اتوبوس‌ها بازمی‌گردد که علت آن سوخت مصرفی و فرسودگی این دستگاه‌هاست. در این رابطه تولید اتوبوس‌های برقی اهمیت زیادی دارد و یک الزام بدون قیدوشرط است؛ اما گاهی مدیران شهری از ساخت اتوبوس‌های برقی و گاهی از واردات این اتوبوس‌ها سخت می‌گویند؛ ادعا‌هایی که تا کنون به حقیقت نپیوسته است.

در آغاز سال جاری بعد از اعلام خرید اتوبوس‌های دست دوم از طرف شهرداری تهران محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در این مورد گفت: خرید این اتوبوس‌ها ابتدا در حد شایعه بود تا اینکه موضوع به شخص شهردار رسید و وی نیز به خرید این اتوبوس‌ها اشاره داشتند.

وی افزود: با شهردار در این زمینه صحبت کردم و توصیه داشتم، به جای ورود اتوبوس‌های دست‌دوم به استفاده از اتوبوس‌های برقی توجه شود و ابتدا از طریق فراخوان این اقدام مدنظر قرار گیرد و اگر به جوابی نرسیدیم، گزینه‌های بعدی را پیگیری کنیم.

علیخانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مخالف ورود اتوبوس‌های دست‌دوم هستم، گفت: بسیاری از شرکت‌ها آمادگی دارند که در زمینه اتوبوس‌های برقی اقدامات لازم را انجام دهند.

سابقه اتوبوس‌های برقی در تهران به ۲۵ سال گذشته بازمی گردد؟!

در سال ۱۳۷۳ اولین اتوبوس‌های برقی در دو خیابان تهران راه اندازی شدند، با وجود مشکلات زیاد برای ارتفاع، برق گرفتگی و انواع و اقسام مشکلات در آن زمان به نظر می‌رسید تا اقدام مفیدی در جهت رفع آلودگی هوا انجام شده است. ولی بعد از مدتی پس از راه اندازی خطوط بی آرتی و تصمیم به ساخت پیاده راه خیابان هفده شهریور باعث جمع آوری این خطوط شد.

این در حالی است که مدیر عامل وقت شرکت واحد اتوبوس رانی در شهریور ماه سال جاری از بروز رسانی ۶۴ دستگاه از این اتوبوس‌ها خبر داد و اعلام کرد: در همکاری با دانشگاه تهران نسبت به طراحی باتری‌های لیتیوم که مخصوص اتوبوس‌های برقی است، اقدام کرده تا در مکان‌هایی که امکان نصب شبکه برق بالاسری وجود ندارد از باتری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بازسازی اتوبوس‌ها بیش از ۱۵ میلیارد تومان بود، گفت: البته در اعتبارات امسال نیز ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

اتوبوس‌های برقی در داخل ساخته می‌شود

شهریار زینی، مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته در دی ماه سال جاری از اجرای پروژه اتوبوس برقی شهری خبر داد و یادآور شد: این پروژه با همکاری دانشگاه تهران و با همراهی شهرداری تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است. در این طرح به دنبال طراحی اتوبوس تمام برقی با قوای محرکه کاملا بومی و ایرانی هستیم.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، تاکید کرد: در کمتر از سه ماه آینده، نمونه اولیه این اتوبوس رونمایی خواهد شد و در تلاشیم با جذب حمایت‌های بیشتر به این پروژه شتاب بیشتری دهیم.

به دنبال واردات اتوبوس‌های برقی هستیم

حناچی همچنین به ورود اتوبوس‌های برقی به تهران اشاره کرد و گفت: موضوع واردات اتوبوس‌های برقی را پیگیری می‌کنیم و مذاکراتی را هم در این زمینه شروع کرده‌ایم.

او افزود: دیگر زمان آن رسیده است که تهران به اتوبوس‌های برقی مجهز شود. این امر باید در این دوره از مدیریت شهری صورت بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۷
الان تمام شهرهای چین و اغلب شهرهای بزرگ کشورهای پیشرفته از اتوبوس برقی یا هیبرید که همان ترکیبی از سوخت فسیلی و برق است برای ناوگان حمل و نقل خود استفاده میکنند. شایان توجه است که میزان بهره وری موتور برقی تا 92 درصد است ولی موتور احتراق داخلی زیر 30 درصد است. ولی ما متاسفانه در کشورمان اولویتهای سیاسی بسیار مهمتری از الویت پیشرفت فنی و اقتصادی و رفاه مردم خود داریم و مشکل انجاست.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
شما خیلی سطحی به این قضیه نگاه کردید. بازدهی پایین نیروگاهها و همچنین تلفات رو در نظر نگرفتید. در ضمن بنظر بنده بهتره اول به دنبال بهبود نوگان باشیم تا هزینه دو برابری صرف اتوبوس برقی و زیرساخت اون کنیم. بهتره کمی عمیق تر باشیم تو این مسایل که ربطی هم به سیاست نداره.
تراموا بسیار مناسب تر از اتوبوس است.
اتوبوسهای برقی از سال 72 در خیابان دماوند به تهران پارس راه اندازی شد . اتوبوس هایی بسیار راحت و حتی از نظر ظاهری هم تمیز بودند . تا اینکه کاپیتان قالیباف چند سال پیش همه رو جمع کرد و به خاک سپرد و اتوبوس های دود زای چینی رو وارد عرصه کرد . وقتی پول مفت باشه نظارتی هم نباشه همین میشه
مگر قبل از انقلاب در تهران اتوبوس هاي برقي نبود مسولين چرا انها را جمع كردند حالا دو باره ميخواهند با هزينه زياد راه بي اندازند ،
آقا به خدا اینقدر خرج بی خودی روی دست کشور نگذارید این اتوبوس ها باتری های لیتیم یونی لازم دارند با قیمت گزاف و عمر سه چهار ساله.تورو خدا به جای این خرجها تمام ماشین های مسافری و شخصی بنزینی و اتوبوس های دیزل را از رده خارج کنید و تماما ماشین پایه گاز سوز به مردم بدهید.من الان 6 ساله که یک سمند پایه گاز سوز دارم که از صفر دست خودم بوده همش هم گاز مصرف کردم و بنزین رو فقط برای لحظه استارت استفاده کردم و 250 هزارتا هم کارکرده.گوش شیطون کر هنوز موتورش باز نشده.چرا وقتی چنین سوخت ارزان و پاکی در اختیار داریم لقمه را چند بار دور سرمان بچرخانیم.بگذارید کنار بنزین و گازوییل رو بجاش تا دلتون بخواد کشور منابع گازی داره.
تهران به یک ابرمرد نیاز دارد .
فعلا چنین ابرمردی نمی بینم
تهران به یک ابرمرد نیاز دارد .
فعلا چنین ابرمردی نمی بینم
اگر اين وسط رانتي باشد حتما اقدام ميشود
و این که چرا بعد از چندین سال هزینه و احداث خط اتوبوس برقی خیابان دماوند به یکباره این خط جمع شد از معماهای تاریخی است. همیشه به جای حل مساله صورت مساله پاک می‌شود
چنان چه کوشیده شود تا فرآیند ساخت و راه اندازی وسایل نقلیه شهری برقی و حتی خودروهای برقی نیز در شهرهای بزرگ انجام شود, طبعا بخش بزرگی از آلودگی های شهری و بیماری های خطرناک شهرنشینان کاهش خواهد یافت و به محیط زیستی سالم دست یافت.
چه عجب؟ البته ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه هست!
چرا بجای اتوبوس برقی که نیاز فراوان به کابل دارد از اتوبوس ریلی مقناطیسی استفاده نمیکنند ؟،
حرکت خوبیه در کنار تراموا و توسعه مترو
اگر به جای انرژی اتمی و موشکی حواس تان را جمع کرده بودید اتوبوس ساخته بودیم این کشور چه که نمیشد
اتوبوسهای برقی کاربردهای زیادی در شهرهای با ترافیک بالا و آلودگی شدید دارند. تکنولوژی ساخت ساده ای دارند و فقط قیمت باتری خیلی خیلی بالاست.
پیشنهاد می کنم بچه های نظامی ورود پیدا کنند و کشور رو به قطب این صنعت تبدیل کنند. با استخدام حدود ۱۰ هزار نفر این امکان کاملا مهیاست. البته استخدام باید تدریجی باشه.
دانش فنیش از خیلی وقت پیش در کشور هست.
ما فقط حرف می زنیم تا ۱۰۰سال دیگه تو بدبختی هستیم این اومد اون جمع کرد اون هم اومد این باز کرد
خوب باید یک راه حل خوب پیدا کرد که هم آینده خوبی داشته باشه هم مقرون به صرفه والبته یکی از همه مهمتر هر خارج دوست شیاطین اومد به به چح چح هم بزنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی