بازدید 28509

سابقه ناخوش هواپیمای سانحه داده در ماهشهر؛ از مالکیت‌های متعدد تا ۳ سانحه در ۲ سال!

هواپیمای MD متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که صبح امروز در ماهشهر دچار سانحه شد، در سه سال اخیر دو سانحه دیگر را پشت سر گذاشته است!
کد خبر: ۹۵۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ 27 January 2020

شاید جالب باشد که بدانید هواپیمای MD متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که صبح امروز در ماهشهر دچار سانحه شد، در دو سال اخیر دو سانحه دیگر را پشت سر گذاشته است!

سابقه ناخوش هواپیمای سانحه داده در ماهشهر؛ از مالکیت‌های متعدد تا ۳ سانحه در ۳ سال!

به گزارش «تابناک»، بررسی تاریخچه این هواپیما که با کد رجیستر EP-CPZ در خدمت شرکت هواپیمایی کاسپین در کشورمان است، حکایت از آن دارد که این هواپیما با شماره سریال ۵۳۴۶۴ در تأسیسات لانگ‌بیچ آمریکا ساخته شده و نخستین پرواز خود را در آگوست ۱۹۹۴ میلادی انجام داده است.

به گزارش وبلاگ طیاره، این پرنده از ۱۹۹۴/۱۰/۲۷ با رجیستر F-GRMG به شرکت فرانسوی AOM French Airlines پیوست و در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۱ با ادغام این شرکت و Air Liberté، در ناوگان شرکت جدید با نام Air Lib به فعالیت خود ادامه داد.

این هواپیما در نیمه دوم سال ۲۰۰۳ به شرکت کانادایی Jetsgo فروخته شد و دو سال با رجیستر C-FKLO برای آن شرکت پرواز کرد و بعد توسط Wells Fargo Bank Northwest NA Trustee خریداری و رجیستر آن به N۱۶۱BS تغییر یافت. با این یادآوری که دو ماه بعد با همان رجیستر به اجاره شرکت کلمبیایی Avianca درآمد تا چهار سال برای این شرکت خدمت کند.

رجیستر بعدی این هواپیما XT-ABF است که در سال ۲۰۰۹ میلادی و برای ناوگان Air Burkina ثبت شده تا اینکه در ژوئن ۲۰۱۲ هواپیما توسط شرکت اوکراینی Khors Aircompany خریداری می‌شود و چند ماه بعد با رجیستر UR-CJY به تهران منتقل می‌شود تا کد رجیسترش به کد فعلی تغییر کرده و در خدمت ناوگان هواپیمایی شرکت کاسپین درآید.

مشخصات فنی:

این هواپیما از ۲ موتور JT۸D-۲۱۹ ساخت پِرَت اند ویتنی در انتها، در دو سوی بدنه و با رانش هر کدام ۲۱۰۰۰ پاوند استفاده می‌کند.

• مدل هواپیما: MD-۸۳
• طول هواپیما: ۴۵ متر و ۱ سانتی‌متر
• عرض هواپیما: ۳ متر و ۳۴ سانتی‌متر
• عرض کابین: ۳ متر و ۱۱ سانتی‌متر
• ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: ۹ متر و ۲ سانتی‌متر
• دهانه بال: ۳۲ متر و ۸۲ سانتی‌متر
• مساحت بال: ۱۱۲ متر مربع
• حداکثر وزن در زمان برخاست: ۷۳۰۰۰ کیلوگرم
• برد پرواز: ۴۶۳۷ کیلومتر
• کروی کاکپیت: ۲ نفر

تاریخچه سوانح:

در ۲۰۱۱/۰۱/۱۲ [مطابق با ۲۲ دی ۱۳۸۹] این هواپیما که به علت رخ دادن مشکل در سیستم هیدرولیکش در پرواز قبلی برای شرکت Air Burkina، در حال انجام فری فلایت(Ferry Flight) بدون مسافر و با چرخ‌های باز از فرودگاه اورلی پاریس به فرودگاه اولبیا در ایتالیا بود، به دلیل اینکه خدمه هواپیما سوخت لازم برای پرواز را بدرستی محاسبه نکرده بودند، در میانه راه به علت کافی نبودن بنزین، هواپیما به پاریس باز می‌گردد. هنگام فرود در پاریس نیز بدلیل اشکال در سیستم ناوبری هواپیما و دو بار تلاش ناموفق در نشستن، در مرتبه سوم هواپیما در اواسط باند روی زمین نشسته و به دلیل ترمز شدید، در چند متری انتهای باند متوقف می‌شود.

در شامگاه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ این هواپیما که تهران را به مقصد شیراز ترک کرده بود، به علت اشکال در سیستم برق کابین خلبان، درخواست فرود در فرودگاه اصفهان را کرد و در ساعت ۲۲:۲۰ در این فرودگاه به زمین نشست. مسافران ساعت ۰۲:۱۵ روز بعد با هواپیمای جایگزین اصفهان را به مقصد شیراز ترک کردند.

در ۲ آبان ۱۳۹۶ نیز تایر شماره یک (سمت چپ) این هواپیما که از عسلویه قصد فرود در فرودگاه مشهد را داشت، هنگام نشستن روی باند فرودگاه ترکید و هواپیما در انتهای باند متوقف شد. بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری از سانحه، خلبان در مرحله آخر تقرب به رغم از دست دادن دو سوم باند، اقدام به نشستن روی زمین می‌کند که به دلیل فاصله کم تا انتهای باند اقدام به استفاده بیش از حد مجاز Thrst Reverse هر دو موتور می‌کند و هواپیما نهایتا ضمن خروج از باند، در انتهای Stop Way متوقف می‌شود.

تصاویر هواپیما در طول زمان:

در لباس شرکت فرانسوی AOM
در لباس شرکت فرانسوی AOM
انتقال به شرکت کانادایی Jetsgo
انتقال به شرکت کانادایی Jetsgo
در اجاره Avianca
در اجاره Avianca
پرواز برای شرکت بورکینافاسویی
پرواز برای شرکت بورکینافاسویی
ورود به کشور و تغییر رجیستر
ورود به کشور و تغییر رجیستر
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
کل دنیا را گشته بعد برای سقوط امده ایزان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
معمولا هواپیماها ترجیح میدن دوران بازنشستگیشون بیان ایران سقوط کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
ببین ما چی هستیم که بعد از بورکینافاسو رفته اوکراین بعد اومده ایران- یعنی از بورکینافاسو هم بدبخت تریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
حالا فهمیدید خانوم علیزاده چرا رفت؟
فدای سر مسئولین .مردم عادی بمیرن بهتره .
مردم بصیرت دارند و همین کافیه .
هر چی آس و پاسه با ما هم کلاسه.
دو سانحه اخير هواپيما كه هر دو بعلت اورشوتينگ و فرود ديرهنگام و سپس خروج از باند اتفاق افتاده مي تواند نشانگر كمبود مهارت تيم پرواز و تصميم گيري نامناسب ايشان باشد. از اين رو ضروي است كه اگر خطاي انساني علت سانحه تشخيص داده شود برنامه آموزش خلبانان اين شركت از سوي مراجع مورد بررسي قرار بگيرد و جان مردم بيهوده به خطر انداخته نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
چرا نمیزارن خلبان بیاد توضیح بده؟
دولت بی کفایت که پرشدن دریاچه ارومیه رو به نام خودش کرده با بارون هایی که اومده بیاد اینها رو هم گردن بگیره.یا اینها کار امریکا هست؟
جان مردم ارزشی نداره مهم زندگی سلحشورانه است
جالب اين است اين هواپيما عادت دارد در انتهاي باند متوقف بشود!! هواپيماي خوبي چون سوابقش نشان داده اهل سقوط نيست و فقط با فرود آمدن مشكل دارد
آقا تورو به خدا اگر اینم داغی میشد تو دل مردم تکلیف چه بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بزرگواران یه فکری به حال این مردم بکنید به خدا لیاقت مردم ایران ، اونم این نسل هایی که همه جوره پای نظام بودن این نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا ، خواهشا ، التماس .بابا به فکر باشید
یا خدا.... ما از بورکینافاسو هواپیما گرفتیم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لاشخور بقیه شدیم ما
ناوگان ما خسته و فرسوده است
مدیران هواپیمایی به فکر جیب شون
خدا حافظ و نگهدار مردم باشه
هواپيما ها از باند خارج ميشوند قطار ها از ريل خارج ميشوند اتوبوسها از جاده خارج ميشوند به خدا شانسي زنده مانده ايم
مثل فوتبال ما که بازیکنان زهوار در رفته کشور های دیگر را استخدام می کند!!!
آیاا از ابتدای ناسیس حطوط هوایی در ایران آمار مشخصی از سوانح هوایی(مسافربری) به تفکیک سال وقوع سانحه وجود دارد
هیچوقت تحریمها در ما اثر نداشتند !!!!!!!!
کاسپین خط معتبر نیست. نمیدونم مالکش کیه.
این همه حوادث هوایی در طی یکماه گذشته. کی بوده گفته آسمان ایران خیلی امن است. هیچکس مسئول و پاسخگو نیست. نه رئیس هواپیمایی نه وزیر راه نه رئیس جمهور هیچکدام خود را ملزم به پاسخ و استعفا نمیبینند. تا کی باید چوب تحریم را بخوریم . اصلا یکی بگه چرا ما باید تحریم باشیم گیرم که ظالمانه است و از سوی امریکا ولی آخه چرا. جان ادمها اینقدر بی ارزش است‌چقدر خانوادها اسیب‌میبینند و چقدر بچه بی سرپرست و چقدر خانواده از هم‌میپاشند. ترا خدا یکی فکر کنه جواب بده به داد برسه.
یه زمانی مدرن ترین هواپیماهای دنیا حتی زودتر از اروپا برای ناوگان ایران ایر خریده میشد مثل 747sp که یکی از اواین پروازهای یکسره دنیا با همچین مسافت طولانی از تهران تا نیویورک رو ایران ایر داشت قرار بود کنکورد بخریم...الان کار بجایی رسیده که باید هواپیمای فرسوده دست هشتم از بورگینافاسو بخریم.....متاسفم برای مردم ایران که باید چوب خودخواهی و بیکفایتی و دعواهای سیاسی و مسئولان رو بخوریم.....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر