بازدید 27486

آنچه باید درباره جدیدترین پروژه موشکی ایران بدانید

امروز دانش ساخت موشک بسیار پیچیده و فقط در اختیار چند کشور است. برنامه فضایی ایران که از سال ۱۳۷۷ کلید خورده بود با حضور افرادی، چون شهید حسن طهرانی مقدم سرعت گرفت و به نتیجه‌های بسیار خوبی هم رسید.
کد خبر: ۹۵۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ 27 January 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، متخصصان جمهوری اسلامی ایران در فاز اول توانستند دو گام بسیار مهم را بردارند، ابتدا در حوزه قرار دادن ماهواره در مدار با یک فروند ماهواره‌بر با نام کاوشگر ۱ در سال ۱۳۸۶ که تا ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری پرواز و تمام اطلاعات را توسط حسگرهای خود به مرکز کنترل زمینی مخابر کرد.

در گام دوم و پس از این تست موفق، موشک ماهواره‌بر سفیر ۱ هم که همزمان با شلیک کاوشگر یک رونمایی شده بود در سال ۱۳۸۷ بدون ماهواره به فضا پرتاب شد و پس از دو ماه نیز سفیر ۱ با تغییر نام به سفیر امید، ماهواره امید که بدست متخصصان ایران اسلامی ساخته شده بود را به فضا برد.

موشک ماهواره‌بر سفیر امید، ۲ مرحله‌ای است

موشک ماهواره‌بر سفیر امید، ۲ مرحله‌ای است که بر خلاف اظهارنظرها مبنی بر شباهت با موشک‌های بالستیک، از نوک دماغه با آن‌ها تفاوت فراوانی دارد و در هر دو مرحله از سوخت مایع استفاده می‌کند که محموله فضایی در نوک موشک یعنی در دماغه بالای مرحله دوم قرار می‌گیرد.

این موشک طولی در حدود ۲۲ متر، قطری بیش از ۱ متر، وزنی در حدود ۲۶ تن، قدرت رانشی نزدیک به ۳۲ تن در مرحله اول و نزدیک به ۳.۵ تن برای مرحله دوم دارد و زمان کارکرد مرحله اول آن نزدیک ۱۵۰ ثانیه و برای مرحله دوم بیش از ۳۰۰ ثانیه است و می‌تواند یک محموله ۲۷ کیلوگرمی را در زاویه میل ۵۵ درجه قرار دهد.

سیمرغ آهنین بال ایرانی در فضا

پس از سفیر امید، جوانان کشور سمیرغ را طراحی کردند که در ۲۶ دی سال ۹۷ و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با دستور وزیر دفاع ماهواره پیام را در مدار قرار داد، البته متخصصان کشورمان در مورد این موشک هم فرآیند سفیر امید را در پیش گرفتند و یکسال پیش از ارسال موشک با محموله، نمونه بدون محموله را با موفقیت تست کردند.

پرتاب سیمرغ دومرحله‌ای، با سوخت مایع که طولی بیش از ۲۶ متر دارد تازه اول راه برای جوانان کشور بود و دروازه‌ای را باز کرد که نتیجه آن تولید نمونه‌های پیشرفته‌تر سیمرغ شد، نمونه‌ای که می‌تواند ماهواره را هزار کیلومتر دورتر از زمین قرار دهد.

این موشک شاید دومین ماهواره‌بر ایرانی تولید شده باشد، اما نباید فراموش کرد که در فکر بزرگان صنعت فضایی ایران ساخت موشک‌هایی مدنظر بوده و هست که بتواند نه فقط ماهواره بلکه انسان به فضا ببرد، به همین دلیل کار طراحی چنین موشکی در دستور کار قرار گرفت و به نتیجه هم رسید.

جوانان کشورمان توانستند در ادامه راه به طراحی موشک ۴ مرحله‌ای برسند که آن را قائم نامیدند، این موشک یک پروژه بسیار سنگین و پیچیده است که هدف آن طراحی و ساخت ماهواره‌بری برای پرتاب ماهواره‌هایی با جرم بیش از ۱۰۰ کیلوگرم در مدار هزار کیلومتری اعلام شده است.

در این موشک دانشمندان قصد داشتند تا هر ۴ مرحله با سوخت جامد باشد، به همین خاطر موشک قائم را می‌توان اولین موشک تماما سوخت جامد دانست و از طرف دیگر طراحی چنین موشکی نیاز دارد تا پرتابگر خاص آن طراحی شود، این موضوع باعث شد تا طراحان به فکر ساخت پرتابگر هم باشند، اما این پایان راه نبود.

سپهر نمونه جدید قائم

طراحی موشک قائم باعث شد تا دیگر دری برای متخصصان ما بسته نماند و یک ماهواره بر جدید با نام سپهر ساخته شود که مدل بهینه‌سازی شده ماهواره‌بر سفیر ۲ است، این موشک ۴ موتور در مرحله دوم دارد و از سیستم جداسازی ماهواره، حسگرها و سیستم تله‌متری، تجهیزات زمینی و هدایت و کنترل و پایگاه پرتاب ماهواره و افزایش ارتفاع و طول موشک استفاده می‌کند.

ماهواره بر سپهر مانند قائم توانایی حمل و انتقال ماهواره‌هایی با وزن ۷۰۰ کیلوگرم را تا ارتفاع بیش از هزار کیلومتری دارد و هرچند اطلاعات دقیقی از این موشک ماهواره‌بر منتشر نشده، اما با توجه به برد سپهر، این موشک باید موشکی با سوخت جامد ۳ یا ۴ مرحله‌ای باشد که بر اساس طرح شهید تهرانی مقدم یعنی قائم ساخته شده است.

با توجه به شباهت‌های سپهر و قائم می‌توان حدس زد قطر مرحله اول این موشک ۳.۵ متر و ارتفاع آن ۲۰ متر بوده و برای رساندن محموله به مدار هزار کیلومتری طراحی شده است.

این تازه قدم‌های اول ایران در تولید موشک‌های ماهواره‌بر بوده و امروز جمهوری اسلامی پرچم‌دار این حوزه در منطقه غرب آسیا است، در حالی که بسیاری از کشورها چه منطقه‌ای و چه غیرمنطقه‌ای در پرتاب موشک وابسته به سایر کشورها هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۲۰
خسته شدیم. نمی خواهیم راجع به موشک بدانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
نخون زورت کردن؟ من افتخار کردم به ایرانی بودنم
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
تو همینجور نادان بمان. برعکس تو ما میخوایم هر روز خبرهای خوش راجع به پیشرفت موشکی بدانیم تا روزی که برد موشکهایمان به خاک آمریکا برسه. انشالله
چی به مردم گرسنه میرسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما را به خدا، به مسئولین بفرمایید که قشر اعظم مردم ایران نمیخواهند درباره موشک و اسلحه" بدانند" ، دوست دارند درباره آسایش، صلح، آرامش و رفاه خبرهای جدیدی داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
اتفاقا میخوایم بدونیم
هر موضوع سر جای خودش خوبه
من به عنوان یک ایرانی معتقدم این ها هیچ گره ای از زندگی و معیشت مردم باز نمی کند ..کره شمالی هم این راه را هفتاد سال رفت ..خودتان نوشتید که اخیرا باید هرنفر از مردم کره شمالی صد کیلو مدفوع انسانی تصفیه شده تحویل
بدهند..این کشور باید به ادبیاب و فرهنگ خود برگردد و با توجه به موفعیت های خود در زمینه انرزی و معادن به علوم و فنون جدید علمی که در دنیا کاربرد دارد برگردد..ما امروز در همه شاحص ها به نوشته خودتان عقب هستیم ..
شماکه اینقدربه خودتون متکی هستیدپس بااین پشرفت هایی که اعلام کردیدنبایدتولیدماشین های هیبریدی ومدل بالاکارسختی برای متخصصین حوزه اتومبیل باشه پس لطفا کنیداین آشغال هایی که درصنایع اتومبیل سازی تولیدمیشه روتولیدآن متوقف کنید ازسطح کشورهم جمع آوری کنیدومحصول باکیفیت عالی به مردم بیدیدوگرنه ایناهمه اش شعاره
موشک و ماهواره برای جوان ایرانی کار و تشکیل زندگی نمیشه.همه این هایی که گفتی خیلی خوبه در صورتی رونق اقتصادی و بهتر شدن وضعیت معشیتی مردم.
وقتی یک پراید 40 سال پیش را 20 درصد تجهیزاتش وارداتیه و نمیتونیم تولید کنیم حالا مدعی هستیم که موشک تولید میکنیم.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
هیچ وقت از قیمت تمام شده این تجهیزات چیزی نمیگن
. چون بازار عمومی نداره. وگرنه سرسام میگریم
شما فکرش رو بکن پراید مثلا تولید داخل از 20 رسید به شصت . توقع دارید موشک با ائن همه تکنولوژی پیچیده تر از پراید و قطعا قطعات خارجی بیشتر از چند ملیارد رسیده به ....؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
عزیزم اشتباه نکن پراید از 6 رسید به 60
درود ایرانی عزیز.
کره شمالیهم موشک زیاد داره اما مردمش علف میخورن.تازه بمب اتم هم داره
چطور میشه به مسئولین گفت که به جای رفتن راه کره شمالی مشابه همسایه جنوبیش عمل کنند و بیشتر دنبال معیشت و رفاه مردم باشند تا بمب و موشک
بجای تو بوق کردن که می خواهیم فلان کار رو کنیم، که بعدش هم آمریکا همین ادعا رو دست بگیره و تحریم رو افزایش بده، لطفا فقط عمل کنید. یادمه چندین سال پیش یک نماینده مجلس اعلام کرد که می خواهیم زیردریایی هسته ای بسازیم و نیاز داریم غنی سازی بالای 50 درصد داشته باشیم که بعدش رسانه های غربی و اسرائیلی شروع کردن به مانور دادن روی این ادعا و بعد هم تحریمهای جدیدی اعمال شد. الان بعد از اون همه سال ما هنوز زیردریایی هسته ای نساختیم. پس لطفا شعار ندید اگر می خواهید کاری کنید فقط عمل کنید، تموم که شد بگید ما فلان کار رو کردیم که لااقل تحریم شدیم بگیم کاری انجام شده.
ای کاش بجای صحبت از جنگ و خون و کشتار و اسلحه و موشک، صحبت از صلح و رفاه و آرامش و مهربانی بود. ای کاش دشمنان رو با مهربانی و محبت تسلیم می کردیم. محبت یک سلاح قرآنیه و قویترین سلاح دنیاست. اگر با سلاح محبت جواب نگیرید قطعا با گلوله و موشک جواب نمی گیرید. ای کاش به فکر فقرا و نیازمندان داخل کشورمون بودیم. ای کاش تمرکزمون روی مشکل کمبود آب، آلودگی محیط زیست، کشاورزی و رشد فرهنگی و آموزشی جامعه بود.
شماهایی که از پیشرفت موشکی فضایی ناراحت هستید و همه چی رو به شکم ربط میدین تاریخ از شما بعنوان احمق هایی یاد میکنه که میدیدن چند کشور زور گو بمب اتم ، زیر دریایی هسته ای و انواع جنگ افزارها و سلاحههای کشتار جمعی رو در اختیار دارن و اجازه نمیدن کشورهای مستقل پیشرفت کنن و با تحریم پا رو گلوی ملت های آزاده میذارن اما شما باز حرفهایی میزنین که اونها رو خوشحال میکنه و اصلا هدفشون از تحریم همینه
هیچگاه آهن پاره ها عزت و رفاه نمی آفرینند.
شوروی با بینهایت موشک بالستیک هسته ایی از هم پاشید وکره شمالی با همه موشکهاش درفقر وفلاکت مطلق دست وپا میزنه و سنگاپوری که حتی کلاشینکف نداره در رفاه مطلقه .اقا مووششکک ننممییخوایم
مهم اینه که چه کسایی (کشورهایی) از داشتن موشک های ما احساس خطر میکنند. وگر نه هند و پاکستان هم دارند ولی دنیا در کنارشون احساس آرامش میکنه. ما باید ادبیات بین المللی مون رو اصلاح کنیم . فکر کن هم وطنان آذری ما در زنجان با هر چاقو کی میسازند یه اعلامیه تحدید هم بدهند و از توانایی اون چاقوی جدید در دریدن شکم بعضی ها تعریف کنند. اونوقت ورود آهن به زنجان هم قطع میشه. ولی ادبیات و منششون طوری است که شما در بازار چاقو ساز ها ی زنجان احساس آرامش میکنی.
متأسفانه در صورت نبود معیار مقایسه و رقابت، هر تولیدی یک پیشرفت چشمگیر تلقی می‌شه. برای مثال چنانچه ما از ماشین‌های خارجی اطلاعاتی نداشتیم و کسی چیزی نمی‌گفت- همونطور که در مورد تکنولوژی‌های نظامی سایر کشورها چیزی نمی‌دونیم- فکر می‌کردیم با ساخت سمند چه کار مهمی انجام گرفته و چه پیشرفت چشمگیری حاصل شده. حالا حکایت ساخت موشک همینه. کسی نیست بیاد بگه اینی که ساخته شده در مقابل سایر اقلام مشابه در کشورهای پیشرفته مثل سمند جلوی بنز می‌مونه!
در صورت دستیابی به ارتفاع 1000 کیلومتری، این موشک در برخورد با زمین سرعتی حدود 12 ماخ خواهد داشت. با این وجود، هدف از استفاده از سوخت جامد در مرحله آخر، رساندن سرعت موشک در برخورد با زمین به بیش از 20 ماخ است! چنین موشکی را یک دفاع موشکی نمیتواند هدف قرار دهد. همچنین، انفجار حاصل از برخورد چنین موشکی حتی بدون استفاده از کلاهک هسته ای بیش از 6 تن تی ان تی خواهد بود که در حدود ده درصد قدرت تخریب یک بمب اتم کوچک است. بنابراین با چهار عدد از چنین موشکی میتوان خاک پایگاهی مانند عین الاسد آمریکا را به توبره بست! لازم به ذکر است که هر یک از موشک های پرتاب شده به عین الاسد در حدود 1.3 تن تی ان تی توان تخریب داشتند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر